1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 771901 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
{11936}: Clara var riktigt stabil idag! Ett lugn i målet och följer spelet riktigt bra!

Bara låta han stå hela vägen tills en ny kommit in! Allt annat är tjänstefel!

3 poäng, bra målvakt, mål i pp. Det är godkänt och bra av boysen.

Ingen insats som går till historieböckerna, men 3 bortapoäng i lunken med hyfsat bra kontroll.

Stenhårt direktskott i första krysset. Tror dom går in ganska ofta. Det är verkligen ingen "tavla".

Gunderson: Är på plats och ja, domaren tappade det helt.

Vad håller dom på med??? Det är ju solklart mål!!

Erat: Jag är bara glad att det där känslostyrda stolpskottet till bloss håller sig borta från HS numera…

Silfver: Tycker det är svårt att hittills göra en ordentlig bedömning av Gällstedt och kompani. Tycker att Brynäs spelat helt ok, men målvakterna (läs Lindbäck) har ju på egen hand hand torskat matcher.

Med en "normal" målvakt i mål hade troligtvis Brynäs gått rent första 5 omgångarna. Fram till matchen mot Södertälje hemma har man, enligt mig, varit med i varje match och har gett sig själv chansen att vinna.

Självklart hade man, även med en annan målvakt, torskat vissa matcher - tänker på dom när man inte gjort mål framåt. Och en annan målvakt hade kanske även torskat 1 match på egen hand. Men jag är övertygad att Brynäs haft betydligt fler poäng med en annan målvakt.

PP är ett sorgebarn och kanske kan man ifrågasätta om Molin är rätt assisterande tränare att ha i ett lag 2023. Samma sak med Masken.

Tillskriver även målvaktstavlorna en del av energilösheten hos tränartrion. Lika som för utespelarna kan det inte vara kul att vara ansvarig för ett lag som spelar väl men ändå tappar poäng pga invididuella misstag.

Måste kännas oerhört tungt att känna att man gör en bra insats och ändå förlorar poäng och sedan inte vilja hänga ut målvakten i media (eller inför laget). Tänk mot Östersund hemma, du släpper till 9 skott på hela matchen, skjuter 40 och tar ändå "bara 2 poäng. Måste kännas ruskigt frustrerande.

Silfver: Tycker ändå att Gällstedt har tagit en del obekväma beslut, i alla fall gällande målvakterna. Han har verkligen visat att Clara och Lindbäck konkurrerar på samma villkor genom att exempelvis starta Clara borta mot Löven. Det var knappast planen att de skulle gå en hård ”duell” om förstaspaden - Lindbäck skulle vara given etta och Clara given tvåa - men Gällstedt har fördelat istiden utifrån prestationer.

Om Brynäs hade haft en färdigare målvakt bakom Lindbäck, så hade den målvakten konkurrerat ut Lindbäck vid det här laget. Det är ju snudd på pinsamt att en så etablerad och erfaren målvakt som Lindbäck inte lyckats konkurrera ut en inlånad 18-åring, särskilt eftersom denne tonåring inte har visat sig vara exceptionellt bra. Hade väl varit en annan sak om Clara övertala alla genom att vara en ung demonmålvakt à la Markström.

Bland utespelarna händer det att man inte håller med om enstaka beslut i enstaka sekvenser i matcherna, men överlag har Brynäs så stor skillnad mellan toppen och botten i hierarkin att det inte finns så mycket att laborera med för Gällstedt.

Ove Myling: Sluta gnäll nu och var tacksam att det var "en bra tavla" denna gång. Jag var också lite missnöjd tills jag blev upplyst om det här på forumet.

Konstaterar att 7 december 2023 inte ser ut att bli en höjdpunkt för HS Brynäsforum. Scroll, gäsp, scroll, gäsp 🥱

Stenis:
Hitta tillbaka till vilket spel?
Han har varit en katastrof sen han kom tillbaka till Brynäs.
Hur kommer det sig att han varit så dålig? Jo därför att han är i slutet av sin karriär och Linbäcks prestationskurva är inte ens sluttande utför, den är stuprakt nedför och det är uppenbart för alla.

Lindbäck bör avsluta sin karriär i samma sekund som Alcén värvat en ny målvakt.

Lindbäck har haft en bra karriär men nu är den helt enkelt över!

Kommer Alcén ta den bekväma vägen och skicka tillbaka Clara till Färjestad om vi får in en ny målvakt? Förmodligen men snälla Alcén jag ber dig, visa lite stake och ta det för dig tuffa beslutet att skeppa Lindbäck! Det här går inte längre. Alternativt att Lindbäck själv sväljer stoltheten och river sitt kontrakt. Skiter i om vi inte har en ny målvakt klar, låt Steinbergs stå istället tills vidare då. Kan omöjligt bli sämre.

Larsson är ju på väg att slå av klubban mot målet direkt efter Limpans tavla.. och där snackar vi nog inte om frustration över egen eller utespelarnas insats.

Har vi någonsin haft en målvakt som gör såna här många tavlor? Nivån Limpan hållt sen sin comeback i Brynäs måste vara bland det svagaste målvaktsspelet vi haft.

Det var touch på den, inget för Lindbäck att göra

Bratwursten :
INFÖR MATCH
Komarek är på is.
Men kommer inte spela mot oss imorgon.
Kyle topping skadad, kommer inte spela mot oss imorgon.
Oliver Bohm skadad, kommer inte vara tillgänglig för spel imorgon.

Utöver det så är ju Marcus Bergman också skadad sen tidigare.
- Bekräftad av VIK’s ass tränare.

VIK:s centrar imorgon.
Hutchinson
Dmytriw
Skedung
Kangas

Skapa kaos för deras centrar och komma in i hetzonen imorgon då:)

munkas: ” Enligt mig har han släppt in ett otagbart skott när jag tycker att skottet har varit otagbart”

Visdomsord från elittränaren -och domaren huge. Fånga dagen med ploghandsken

Huge: ” Ja, om en enad journalistkår och experttyckare gnäller på Lindbäck att han ska "VAKNA" efter att ha släppt in en otagbar styrning, så tycker jag faktiskt att dom har fel.”

Har du jobbat som hockeyjournalist eller spelat på elitnivå eftersom du tror att du vet bättre än kunniga yrkesmän?

Blir så löjligt när yrkesgnällare tror att dom vet mer än profdstyckare och beter sig som dagisbarn som inte fått lördagsgodis.

Blir så fånigt när du sitter i din nedsunkade soffa med chipspåsen och påstår att Brynäs inte har mv-problem

lapad: Det är väl subjektivt? Om man som Brynässupporter skriver 99% negativt om laget är man ingen riktigt supporter, iaf inte i mina ögon. Sen kanske du ser på den saken annorlunda kontra hur jag gör det.

En sund människa ska såklart ifrågasätta, men även kunna analysera och diskutera varför något ser ut som det gör på isen. Att bara häva ur sig saker som att "det är för jävla uselt" kan man ju göra vid en målvaktstavla, i affekt. Det köper jag. Men att ständigt hata, gnälla, såga, pissa på, nedvärdera (pick your choice), på föreningen man påstår sig supporta är inte supporterskap, oavsett hur mycket pengar man petar in i nämnda förening. Min tolkning av supporterskap. Kände att jag behövde utveckla min tes lite.

Skönt med 2 poäng! Det trodde vi inte för fem minuter sedan.

Idag skulle man ha provat J20 målvakten.
Sända en liten signal till Lindbäck och Clara med att vi inte är helt nöjda.
Dags att höja er, annars är vi beredda på detta.
Varför inte egentligen, det är elitidrott som utövas.
Och något att tillägga på det är när en ny oerfaren målvakt kommer in så kan jag lova att spelare höjer sig i egen zon. Gör det där lilla extra för att "skydda".

bradberry: Ja en ny målvakt måste in!
Sen tycker jag själv inte att vi behöver vara särskilt stressade med det och bara ta in någon i ren desperation.

Tycker det är mycket viktigare att nu när vi väl får in en ny att det blir rätt och är en målvakt som kan ta upp oss i SHL. Sen om det tar en 1 vecka 3 veckor eller 6 tycker jag spelar mindre roll.

Vi är fortfarande klar 1 i serien och det värsta som kan hända nu tycker jag skulle vara om vi får in en ny flopp målvakt inför slutspelet.

Walle2: Tack och bock till dig. All respekt.

Jag gillar den nya första och andra-linan dock. Nytändning för alla. Scott kommer in och driver på och lyfter hela laget.

SuneMangs: SCOOOOOOTTTTT!!!
Fy fan vilken comeback.
Världsklass!👊👊👊👊👊👊👊😁😁😁😁

7-19 i skott och 3-2...... parodi, kräver att ny målvakt blir klart i veckan för dessa jävla såll måste väck illa kvikt!

Wänna till Vasa Sport, så nu kan vi släppa honom!

{10065}: Gädä: ” Greg Scott är mycket nära en comeback på onsdag mot Björklöven.
– Jag hoppas jag kan spela, säger han”

Och angående Benn och familjemiddagar: ” Vi var på Noppas och Jordie gillade stämningen där. Han har acklimatiserat sig bra i stan.”

Tigerhjärta: Ska det framföras kritik så måste åtminstone någon moderator kunna veta vem personen är.

Man måste kunna stå för sin åsikt med sitt namn. Kan man inte det så är man bara en liten lort..

Erat: Våra första 9 matcher resulterade i 22 poäng. De 9 senaste 13 poäng.
Sammantaget så ser det bra ut.
Men inte fan känns det direkt klart på förhand att vi skulle piska på Mora i bäst av 7 med spelet som visats upp på senare tid?
Det finns väldigt många frågetecken gällande truppen, tränare och målvakter(!) som måste rätas ut innan man kan börja tro på avancemang.

J-S: alltså förlåt men vad menar du med att Lindbäck har bättre statistik? Clara har bättre stats i precis all statistik just nu (jag gjorde ett inlägg om det tidigare om du vill ha bevis). Clara har stått i 9 matcher medan Lindbäck stått i 11 matcher.

Men Lindbäck har sämre GAA, sämre SVS%, sämre vinst% och Clara har till skillnad från Lindbäck hållit nollan. Exakt vad är det Lindbäck är bättre på enligt dig sett till statistiken?

Edit:
Båda har 1 assist och 2 utvisningsminuter så där är de likvärdiga.

pjåtor: Han ska stå! Allt annat är ett misslyckande. Ställer han Lindbäck o mål då ger jag upp! Är sådan skillnad på hur Clara följer spelet, snabbheten. Får han bara spela lite fler matcher och lära känna lager bättre kan han mycket väl spika igen fullständigt Clara!

Clara startar idag.

Gavve: Jobbiga tider när Niklas Nilsson i Nybro är ett möjligt hot mot Brynäs.

Huge: Enligt objektiv statistik släpper dock Lindbäck in för många mål i relation till chanserna som skapas mot honom. Du kan släppa tanken att motståndarna radar upp frilägen mot Brynäs för det är inte vad som sker. Brynäs försvarsspel kan bli bättre men inte ens igår skapade AIK särskilt många riktigt bra chanser.

Zappaholic: ”Lite märkligt att en domare som gjort över 300 matcher i AIK får döma matchen”.

En spelare med över 300 matcher i klubben vore i paritet med att sätta Lukas Kihlström som domare, säger en hel del.
Vi förlorade inte pga domaren, men han pallade uppenbart inte trycket och satte Brynäs i en skitsits inledningsvis med ett par riktigt horribla beslut.

Blir intressant att se om det blir några bestående rockader mellan första och andra kedjan.
Och om Scott spelar nästa match och isåfall i vilken roll.

För övrigt: 4-2 med 40 sekunder kvar blev 4-4 när det var 9 sekunder kvar. Nu fick vi svaret på vilken funktion Masken fyller i båset! 🙂

Sany tycker Vessel ska lita på att Lindbäck tar den. Det finns ingen norr om sydpolen som litar på att Lindbäck tar en puck. Haha

mk:

de va inte bättre förr, men de e´ sämre nu...

"I en match bröt Lars-Göran ett uppspel och fick fritt fram mot mål med kedjekamraterna på varsin sida om sig. Då ropade Sivertsson till höger att han ville ha pucken, och till vänster skrek Tigern att han skulle ha den. Följden blev att Lars-Göran blev så stressad och förvirrad att han helt missade mål när han till slut bestämde sig för att skjuta själv.

Då åkte han till båset, dängde klubban i sargen och skrek till Bosse Hessel:

— Ska jag spela ihop med dom där idioterna så flyttar jag hellre hem till Vuollerim!"
källa: brynäs hemsida

Något annat i dag 1 år sen Kungen lämnade oss . Saknad å inte glömd R.I.P Börje ❤🖤🤭

Tigerhjärta: Det enda man vet om spelarintervjuer är att lagsammanhållningen alltid är grym och att sommarträningen alltid varit hårdare än någonsin. Lika givet som att alla som sitter i fängelse är oskyldiga.

Brynäsgubbe: Vem eller vilka är det som sprider dålig energi på hockeysnack?

Man har ju sina föraningar…

Spelare/ledare jag förundras över…

Billins- Snacka om nivåsänkning på honom på kort tid….

Lindstein- Behöver stor roll för att utvecklas men axlar den inte just nu. Omständigt krånglig i agerandet…

Indrasis- Den fladdrande julgranen åker fel, håller puck för länge, står i vägen och backcheckar sådär…

Larsen- Spelade på en oerhört låg nivå igår. Vilsen…

Tärnström- Alibispelets konung! Åker snabbt, åker snyggt, bra puckkontroll…men…inget händer… åker liksom bredvid situationerna. Ger sig inte in. Å alldeles för klen…

Blomqvist- Verkar trött. Åldern tagit ut sin rätt…?

Kvist- Höll inte för SHL. Håller möjligen för en tredje eller fjärdelina i HA… Men inte i Brynäs…

Lindbäck- Samma tendens som förra säsongen att han zoomar ut mentalt. Verkar stundtals ofokuserad. Gör ju en ok match igår fram tills en tavla det känns som jag själv hade undvikit… Svartvadet hävdar bestämt att Brynäs inte kommer nå SHL med det här målvaktsparet. Jag är benägen att överväga ett medhåll gällande det uttalandet…

Kopacka- Kul spela framåt. Aktiv… Direkt slö i egen zon. Upp med nivån!

Ledartrojkan plus Hansson- Bra med tidig timeout igår. Mer sånt. Sen behöver man analysera och hitta nya vägar för att luckra upp motståndarna då individuell skicklighet inte är att förlita sig på i längden. Att dessutom inte lyckas skapa motivation och spelglädje i truppen får ses som ett misslyckande…

Farsang: Skönt att Lindbäck nyktrat till så pass att han är uttagen i truppen till dagens match....

Samsung: Oavsett sanningshalt, nu är det skvaller vare sig du vill eller inte.

Vidare "har setts på systembolaget under säsong", det gör det du skriver ganska oseriöst. För det första så tror jag säkert att många spelare dricker alkohol under säsong, någon kanske bara tar ett glas vin i månaden, men säkerligen dricker flera mer än så trots att de är professionella idrottsmän. Theo Fleury och andra med honom var bland de bästa i sin generation och grava alkoholmissbrukare.

Vidare kan detta varit vid ett tillfälle.

Vidare kan han ha köpt en alkoholhaltig dryck som en present till någon, eller alkoholfritt till sig själv, vem vet.

Detta är just skvaller i syfte att sprida ett dåligt rykte, oavsett om det är sant att han har dålig träningsmoral, men där litar jag på att Brynäs som klubb tar rätta beslut.

Det går rykten om att min treåring sågs på systemet förra veckan. Det är sant, han var med mig och köpte en flaska alkoholfritt bubbel. Allt är inte vad det ser ut.

Tröttnade på bottarna, nassarna och hatarna på Twitter och söker mig tillbaka hit för info och tyckande om Den Gamla Damen. Dessutom säger dom att det lackar mot jul...

Stenis: ”Cukste kändes även lite offensiv idag. Han var bra.”

Enig kring Cukste.
Han hade det lite tufft inledningsvis av säsongen men nu på senare tid har han steppat upp och får allt för lite kredd.
Efter Berra, Kinnvall & Benn så har Cukste varit vår bästa back i mitt tycke!

{10065}: Får lite klassiska Leksands-vibbar av Indrasis. Elegant med mycket talang men inget ”grit”. Jmfr spelare som Mats Åhlberg, Roland Eriksson osv med Stig Salming, Tord, Tigern osv.
För mig var den klassiska Leksingen (”eleganterna” brukade Leksandsfansen kalla dem) typen som när han kommer fri med målvakten och sedan missar tittar upp i skyn, gör en bandysväng bort från målet och beklagar sig istället för att tvärstanna och ursinnigt försöka slå in returen. Alltså det var så som jag upplevde klassiska Leksand (folk från puttenuttig småstadsidyll vs Brynäs i ruffig hamnstad ”Lilla Chicago”). Indrasis känns som en klockren spelare för Leksand anno 1974.
Benn däremot känns som en klockren lagkamrat till Stigge.

Gavve:
Snyggt av Alcén och Brynäs.
Helt rätt hanterat..

Costanza: Sitt ner. Brynäs kommer att ha mer publik i en onsdagsmatch mot Tingsryd än vad Modo har i publiksnitt i SHL.

Peja: ” Noterar för övrigt att Brynäs numera leder Hockeyallsvenskans publikliga och är totalt trea i Hockeysverige bakom Frölunda och Färjestad.”

Visar vilket fullständigt horribelt TV-penga-avtal vi tvingats in i 🤪 Tjohej!

rafalski: Håller med om att motivation slår klass ikväll. Moras spelare ser extremt taggade och speedade ut jämfört med Brynäs. Ska inte tjata ännu mer om målvaktsspelet, men jag tycker inte man kan bortse ifrån att Mora har ett mycket bättre målvaktsspel än Brynäs i den här matchen. Brynäs hade vunnit den här matchern om man hade bytt målvakt med Mora, precis som man hade vunnit mot Nybro och Björklöven om man bytt målvakter med dom i de matcherna.

Brynäs måste ha in en klassmålvakt under säsongen om man ska vinna slutspelet, något annat finns inte på kartan.