1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774797 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Jag har nu jämfört alla SHL lags 4 bästa målskyttar från föregående år.
Här ser vi ett solklart problem. Vi ligger toksist med Malmö på 54 kassar.
Rödin var bäst med 19 mål förra säsongen, och då är det ändå HELA 11 LAG som har en målskytt som presterat bättre.
Vi måste lösa det här. VARFÖR får vi inte in puckarna? Varför gör en sån som Karlkvist 26 kassar? Veronneau 34, Karlsson 26, Gynge 23.
Och som jag nämnt så många gånger tidigare.. samtliga nämnda är rightare.
Komarov i all ära, men vi måste hitta en rightare med näsa för mål. Punkt.

Här har ni hela listan:

BRYNÄS: 54
DJURGÅRDEN: 59
FRÖLUNDA: 56
FÄRJESTAD: 63
OSKARSHAMN: 71
LEKSAND: 68
LINKÖPING: 60
LULEÅ: 66
MALMÖ: 54
RÖGLE: 74
SKELLEFTEÅ: 73
TIMRÅ: 60
VÄXJÖ: 64
ÖREBRO: 64

Pettisbif: Om man går in med foppa inställning som du skriver i en träningsmatch är det då inte lätt att missa att träna på grunderna när man till varje pris vill vinna en match.
Kan inte orsaken till Brynäs knackiga och sega spel just nu vara att de är måna om att ligga rätt i sina positioner.De tänker en tiondel förlänge och blir lite sena.
Återigen det intressanta blir vad som kommer att hända när handbromsen släpps och Brynäs ska spela offensivare med större press i försvarsspelet.
De finns igenom åren exempel på lag vars grunspel har varit obefintligt när serien dragit igång trots strålande försäsong.

Pettisbif: Kanske ute och cyklar nu, men har inte en del Brynässpelare haft en lite slapp inställning till tävlandet under några säsonger. Detta oavsett tränare.

Vi har ett trubbigt lag framåt utan naturliga målskyttar. Så alla som vill se ytterligare en brunkare som Komarov istället för en sniper räcker upp en hand!🙋‍♂️

Jockster : Köper inte resonemanget om att det "bara" är en träningsmatch. Man spelar inte på skoj utan för att vinna. Så är det i min värld

Jugge: Ja, spelet runt offensiv blå har blivit mycket bättre, eftersom backarna är så pass mycket skickligare. Med Berglund & co var det ju mycket att spela safe längs sargen snarare än att försöka skapa nåt i anfallszon.

Det som skaver i denna match är det gamla vanliga. Man har lite svårt att få spets på anfallen, powerplay är för dåligt och exjuniorkedjan visar åter igen att de inte hör hemma på den här nivån. Manner har en del att jobba med.

brynäs08: Fin aktion av Johanesson som hittar Bergman vars skott är parodiskt dåligt. Typiskt på något sätt... men det är roligt att Johanesson fortsätter att imponera i spelet med puck. Det märks att grabben kan lira.

Lyssnar på Peter Jacobson i LHC hos Adams podd.

Varje SC får ju frågsn om spelare i annat lag som man skulle vilja ha.
PJ svarar Johan Larsson.
Visar sig att han varit på Johan i 5 år.
Tycker att Johan är 5+

Eye of the tiger går på bygget nu.
Jävlar va man väntar på att det ska börja nu.

Väntar på att se Larssons fightingfejs💪💪

Soc: Av det lilla jag sett Björninen i internationella sammanhang samt matchen mot Timrå för någon vecka sedan håller jag den värvningen väldigt högt i ligan generellt. Tror han kommer vara stekhet i år.

BIF Kungen: Björninen är en jäkel på att kämpa och har finskt sisu, 65% vunna tekningar och 21p i khl på 43 matcher. Hade liknande statistik på tekningen senaste vm. Ingen målspruta men han ska spela center i första eller andra.

JanT: Exakt!👍
Man kan klandra Sundlöv för diverse halvrisiga värvningar genom åren, men faxjäveln kunde han minsann ratta som ett proffs!!

munkas: Har du hört Alcén eller Manner säga att Komarov är klar? Vad diverse journalister eller wannabes på Twitter säger behöver du inte ta så allvarligt på…

Davey85: Jag hoppas att det blir uppställningen på sikt, jag vill också se Larsson mellan Scott och Rödda. Nu har ju Manner sagt att han vill låta Larsson gå vinge för att växa in i spelet på stor is och det är nog en god idé. Men lagom till serien drar igång bör Larsson vara vår gjutna 1:a center.

Jag vet bara att man under flera tränare testat, testat och testat och åter testat en tredje länk med Scott och Rödin.
Det har varit så många där, Mannberg, Eklind, Gunler, Danielsson, Olesen, Sallinen, Timashov, ja i stort sett alla har testat där utan att klicka och bli den där ledande 1a kedjan.
Kan det vara så att problemet ligger längre tillbaka? Och att det inte beror på just den 3e länken. Utan att problemet egentligen ligger i att Rödin och Scott egentligen inte bör spela ihop längre.
Tycker nästan alla tränare dom senaste åren kört fast och att man nästan blivit bekväm med att köra duon år efter år.
Nu har Rödins kompis från junior tiden kommit hem som ett av shls allra bästa nyförvärv. Då tycker jag det är givet att man ska spela Rödin ihop med Larsson. 3e länk där är för mig Björninen det bästa alternativet fram tills den nya tilltänkta spetsen kommer in.

{9873}: Självklart kan det ses som hårda ord. Men när tillsägelser verkar gå in i ena örat och ut på andra sidan så lessnar iallafall jag.
Vet inte för vilken gång i ordningen man kommer in för att läsa lite hockey, och det enda man möts av är dina osammanhängande meningar i dispyter med andra supportrar.
Så fruktansvärt less, därav den starka reaktionen!
Det skall däremot tilläggas att tog du illa vid dig med dem orden så ber jag om ursäkt för detta!

{9873}: Hade jättegärna försvarat dig men när man ber andra supportar att ”lämna oss i fred” och sedan gör man exakt samma sak själv så har jag ingen lust att ”hålla ihop” oavsett lagtillhörighet.

Olli Nomadinen : Då är det faktist bättre att ge fan i att svara dumma formulerade frågor/svar.Blir enklast så om man märker att det är som att skriva till en vägg som svaren och frågorna bara studsar tillbaka

Jugge: Motivationen till det är i hög grad vilken betydelse han kommer få just för Timrå. Kanske knepiga grunder att bygga en ranking på, jag kan iaf tycka det. Men förstaplatsen motiveras som sagt främst med att han är det nyförvärv som kommer betyda enskilt mest för sitt lag

{9873}: Björninen och Larsson är BP-spelare av hög internationell klass. Scott, Ölund och Eklind är också skickliga där. Kan inte se behovet av att få in Sallinen för att boxa.

Manner har pratat om tydliga roller osv. Min tolkning är att fjärdelinan ska vara jobbiga att möta, åka mycket skridskor, sätta in en del tacklingar osv. Om det är så Manner vill ha fjärde borde man i så fall ta in spelare som har de egenskaperna.

ellis: Läser du selektivt?

Det K A N hända något den här veckan…🤷‍♂️

bradberry: Tycker bristerna som man ser hittills är powerplay och att fjärdekedjan med exjuniorerna inte håller måttet. Det största problemet i powerplay är ju att Palve står till vänster, sänker pucktempot, alltid letar avgörande passningar och hotar för lite själv (i motsats till om en rightare står där). Det är samma gamla visa som förra säsongenn. Tror inte många andra coacher hade valt den uppställningen.

Att exjuniorerna inte håller måttet visste vi ju, men lite trist att de inte ens lyckas bättre på försäsongen. Det brukar vanligtvis vara då som unga spelare tar i lite mer och glänser. Frågan är om man inte borde börja leta efter efter en budgetspelare som kan spela där. Då menar jag inte typ Sallinen utan välscoutade allsvenska spelare som spelar för ~30k/månaden. Och så behöver man en mer spetsig offensiv spelare som kan spela högre upp i hierarkin men som indirekt kommer förstärka fjärde också.

Back: Men ge dig. Är detta din första försäsong du är med om?

Man får glädjas över det lilla. Som jag var inne på för någon månad sedan, Sklenicka blir årets stora utropstecken. Ruggigt avig, rejäl och tar verkligen för sig i varje byte!

Snabba observationer:

Sklenicka och Johannesson har jäkligt fina rörelser på offensiv blå.
Lindbäck är en topp-3 målvakt i ligan.
Björnens kedja är riktigt tung.
Domarna kommer dömma bort oss i år igen.

Tigerhjärta: Kinnvall står ju till vänster i PP. Grejen är ju att han spelar i andraformationen i PP. Väldigt förvånande att han inte lirar till vänster i PP1. Tänk Kinnvall till vänster, Palve eller Timashov till höger. Och Rödin och Larsson närmare kassen. Hade känts mycket vassare än dagens uppställning.

{9873}: Vet inte om vi såg samma match men att påstå att vi drog på oss skitutvisningar mot Timrå känns rätt fel.
Vi fick minst 4 ruskigt billiga utvisningar. Plus att domarna missade 4 klara Timrå utvisningar. Där 3 av dom ledde till mål för dom...

Jag vill ha bättre domare ja. Men det är väl mest en önskedröm. Domarna i Sverige är lika med skit!

Skagge: tar hellre komarov än nån av alla 10-15 som är nämda på slutet,,älskar hans spelstil..skiter i om det inte är nån 40 poängare..han kommer å göra en otrolig nytta i Brynäs..en sån där spelartyp vi behöver...behöver målskytt också,, men komarov är en supervärvning isåfall

{9873}: Lol. En månad till nedsläpp och samtliga har kört sommarträning. Ur form är det sista du bör oroa dig över!

Davey85: Allt vissa timråiter gör är att försöka förena er Brynäsare för maken till lättkränkta o griniga supportrar får man leta efter. Större delen av året så käftar ni med varandra så till den milda grad att man häpnar… men ni kanske kan komma ihop till slut pga vissa timråiter. Vad vet jag?

{9908}: Jajaja.. det handlar om er ovana att ränna härinne när det blåser medvind för er. Inte en enskild träningsmatch. Många timråfans är småaktiga och har lillebrorkomplex helt enkelt. Ni får leva med att ni inte är älskade av alla.

Kebab_House: Jag gråter inte! Blir snarare lite fundersam hur man lyckas blanda ihop sett och sätt, särskriva och ha fullständig avsaknad av interpunktion i ett så kort stycke?!

Detta är ju ett hockeyforum så jag leker inte språkpolis men eftersom du är Timråit så gör jag mig besväret.

Känner igen det här från förra säsongen när Timrå fansen klampade in här idiot efter idiot, och hade övertro på sitt lag. Deja vu.

Brynäs ska inte spela bra på försäsong om det ska gå bra i serien…Det är sen gammalt.

Se där, kanske finns lite utvecklingspotential i Ljungkrantz ändå ;)

nu börjar hockeyabstinensen bli stor, kul med match på tv imorgon, kollar lite highlights, ska bli kul att se vad Timashov kan uträtta under en hel säsong, några matcher förra året när han var grym. blir taggad. hoppas att svårigheten med att möta Timrå bara var förra säsongen.

Peja: Vi kommer att ha tre klassbackar Friman,Sklenicka och Bertilsson och även en bra back i Hedberg som avslutade bra.Sedan ser det kanske lite magrare ut initialt med Johannesson,Lindstein och Bergman men låt dessa få chansen innan vi värvar en back om det värsta skulle inträffa och Kinnvall är Skadad.Borde då räcka med en ny back för tredje backpar.Dessutom har vi värvat två spelare som kommer att underlätta livet för våra backar Larsson och Björninen.Så min åsikt är värva spets inte back.

Peja: Förstår inte riktigt behovet av en nyss klassback? Vad är det du är orolig över, Kinnvall?

Anders Berg: Larsson accepterar inte halvfart.

Bif4life: Ingen visste hur Alcén skulle vara som sportchef. Det är alltid själva processen det har varit fel på, att ta första bästa spelare och sätta som sportchef. Betyder inte att spelaren kommer vara en usel på det för den delen.

JohnnyBotox: Axelsson tippade väl Brynäs femma i fjol med motiveringen; ”Nicky D är en vinnare”.

God dag yxskaft….

Anders Berg:
Johannes såg inte ut att ha några problem med skridskoåkningen ikväll iaf. Så vi får väl hoppas det fortsätter så då!

Räven: Tre år enligt Brynäs själva.

{9873}: ja fy fan! Gåshud! Får se om Leo kommer också 🙂

Griffeltavlan:

Det var bara en kommentar från en läsare på gd:s liverapportering.

Brynäs har aldrig ens hintat om att Larsson skulle presenteras ikväll. Jag märker hur ilskan här börjar gå upp, men att Larsson skulle presenteras ikväll är ju enbart hörsägen från fans och aldrig med Brynäs som officiell källa. Så lugna er. Är Larsson klar så finns det säkert en god anledning till varför man håller på prestationen.

Brynäsgubbe: Såg på twitter, en som hade mejlat fick svaret att ”de var kort om folk produktionssidan pga en tidigt född bebis.”
Liksom hallå? Det är Brynäs vi pratar om. En förening som omsätter mångmiljoner! En tidigt född bebis ska inte kunna göra att en hel produktion av svarta mot vita ej är möjligt att genomföra.
Amatörmässigt minst sagt!

{9732}: Spot on! Olesen kan mycket väl bli en riktigt positiv överraskning! En kille som verkligen gav allt och accepterade sin roll i laget när poängen uteblev.
Inte helt lätt när man kommer från en dundersäsong med 50+ poäng att bara svälja stoltheten och ta sin plats lägre ner i hierarkin!

Kulltorp: blir omöjligt att leta nyförvärv på Instagram nu då 10 000 nya konton börjar följa Brynäs senaste timmarna.

Berra KSD:
Inget dåligt förslag till kedjor.
Men eftersom Dima och Björnen spelat ihop på alla träningar hittills så tänker jag såhär.
Scott och Rödin ihop med Larsson.
Dima och Björnen ihop med Komarov. Två finnar med Dima blir fina fisken.
Palve centrar mellan Olesen och Eklind. Ev Gunler om han kommer hem. Och då med Olesen som har mer i sig.
Sen Ölund med Eklind och Nordh som jag tror på mer än Kvist, Ljungen och Birger.
Då jävlar kommer vi topp minst topp 8.

Mattson: Som jag förstår opererades han i slutet av september 2021. Man har nu planenligt tagit bort ”skruvarna och muttrarna” som då sattes dit för att läka skadan. Det är såret efter den sista nyliga operationen som tvingat fram en specialskridsko tills det läkt. Tror jag.

Silfverkroken: Det är så mycket snack att vi behöver nya poäng forwards hit och dit, i min värld bygger man ett lag bakifrån vilket inte var fallet under Sundlöv , nu har vi starka målvakter och en bra backsida det betyder att våra forwards kommer att få det mycket lättare att producera och med dom nya värvningarna inte minst JL så ser det väldigt ljust ut och jag ser gärna en spelare typ Granström som nästa värvning en spelare som kan sätta tryck i anfallszon med offensiva tacklar osv och hålla kvar pucken i anfallszon det är mina tankar .