1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775240 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Ofta brukar ju juniorer som gör sina första matcher spela safe men Lindstein tar för sig ordentligt. Riktigt kul att se!

Silfverkroken: Han hade ju verkligen en spikrak kurva sista halvan av sista säsongen i Brynäs och framförallt under slutspelet. Sen gjorde han ju några monstermål också där han snurrade upp halva motståndarlaget innan han målade.
Jag vill ha honom tillbaka verkligen.

Game day idag då... Känns på förhand som en förlust, när vann vi mot våra bottenkonkurenter sist liksom? Men idag är dagen då de vänder:) Eklind in med Rödin å Scottt kommer bli rena rama ketchup effekten. Forza Brynäs!!!!!!

spolaisen: Äh nog har vi spelare tillräckligt för att slå LHC på hemmaplan. Denna ska vi helt enkelt vinna.
3-1 blir det!

spolaisen: Är du på riktigt? Man dumpar ju bort spelare man inte vill ha kvar. För att kunna värva bättre.

Soffdomaren hann före mig

Fan de kanske är jag som har spåkulan:) skrev de här för 6 dagar sedan.
" Hörde igår att Modo letar en rightare till forward. Kanske kan bli av med Mannberg dit i bästa fall".

{2064}: OIK kommer aldrig och få kvala.
för bra för det , där kan vi snacka sportchef i den klubben som hittar spelare som gör skillnad för sitt lag.
såg matchen igår och Rögle hade tur att dom åkte där ifrån med 2 poäng.
sista 10 minuterna i 3:e perioden sköljde OIK över Rögle.
vilket kämpalag.

Peja: ang sportchefer så kan man även vända på resonemanget. De är två hungriga unga individer som har glöd och vill visa vad de går för. Dessutom har Alcen precis klivit av isen och praktiskt vet vad som krävs på denna nivån. Istället för ha en trött korpulent SC som tar lättaste vägen och kanske inte orkar leta bra spelare på en tunn marknad och inte riktigt kan se vad som krävs av en spelare.
Det finns ett ordspråk: ambition slår talang.
Jag vill bara ge andra sidan av myntet. Hade själv gärna sett en mer erfaren GM som ett stöd för JA och EG.
För sedan skall man inte glömma att de har stöd av Manner och Pajjen som borde ha ett ganska brett kontaktnät. Jag hoppas och önskar att Alcen blir våran Abbot.

Viitakoski: ” Är du 100 år gammal och din första dag på internet? Detta är ett forum, inte hemma i ditt kök. Tack.”

Som sagt, behöver jag ens säga mer:)

Dallemas: Har Molin tid att träna Andersén efter arbetstid eller får en okontrakterad spelare ta del av Molins arbetstid som hade kunnat läggas på en junior tex?

{8399}: ”Jo jag tycker det ser hyffsat ut, vi är med i matcherna och igår till exempel så var det ju närmast ett mirakel att vi inte fick några mål.”

- Du driver? Eller kan man se på sporten ishockey på så vansinnigt olika sätt…? Ser du inte att Brynäs spelar för mjukt? Att vi inte tar kampen framför målen, ja någonstans överhuvudtaget egentligen… Ett mentalt nerkört lag som ber om ursäkt för sin existens kan bedriva alibispel i 60 minuter ute vid sargerna… Det är inget mirakel att man inte gör något mål. Snarare är det helt i sin ordning utifrån hur det ser ut…

Tommy: Själv känner jag mig mest tom. Om man ska följa detta lag så får man vara stryktålig.

{8975}: Och vem är denna mirakelman som ska få Brynäs att spela bra? PA var en rutinerad SHL-tränare som gjort bra resultat med ett begränsat material i Malmö och Manner har vunnit guld i finska ligan och VM-guld med finska landslaget som tränare. Om inte någon med deras meriter kan få fason på oss, vem ska då göra det? Jag kan känna att det börjar bli tämligen uppenbart att det inte är tränarnas fel att vi är dåliga.

Förr kunde jag bli lite arg vid förlust, revanschlusta….nu är jag bara genuint ledsen…

{8975}: Det är sportcheferna som måste hitta något i sina bakfickor. Manner förfogar över en alldeles för svag trupp, men han borde som sagt kunna fixa till PP.

Nu brinner det fan i hjärnan. Första PP var BEDRÖVLIGT och sen blev det sämre. Hur fan är det möjligt.

Vill man ens vinna matchen? Ser inte ut som så.

För er som inte har twitter så kommenterar Sasse ett inlägg och skriver att det inte låter som att vi tar i Andersen

Bra sjuk historia med Nyberg ändå, i AHL byttes han med Oula Palve och fick byta matchställ och lira mot sitt gamla lag samma dag på sin gamla hemmaplan, Båda spelarna i den trejden går senare till SHL, Brynäs värvar Palve av Linköping ett år senare så värvar Linköping Nyberg från samma lag som dem släppte Palve till och nu ska har Nyberg fått på sig Linköpingskläder och gör sin första träning i sin nu gamla hemmaborg. samt kommer möta sitt gamla lag igen första matchen efter flytten

{8399}: Nej. Även om Brynäs betalar halva Mannbergs lön säsongen ut så är det en relevant besparing. Om han mot förmodan går med på att byta rakt av är det ännu bättre. Att ha kvar honom år efter år är meningslöst. Han klarar inte längre av att göra jobbet i fjärdelinan. Spelare som inte håller SHL-nivå ska inte vara kvar.

Falken: Va bra gjort att knäppa grötätarna på näbben skitkul!!!!!!!!

Fy fan va skönt med en vinst och 2 pinnar!

VV och Eklind var bra idag.

Lider verkligen med Manner ibland. Van med att coacha finska landslaget och ett av de bästa lagen i finska lagen, så kommer han hit och ska försöka få styr på dessa stolpskott till backar. Det är verkligen häpnadsväckande låg kvalitet på en del aktioner.

Varför åker vi in till en trött tråkig jävla technolåt och släpper in Malmö till en go peppande rocklåt? Jag är musikälskare och överreagerar antagligen. Men va fan..

Ruggig otur med nyförvärvet. Hoppas skadan löser sig snabbt. Vet själv hur sugen man är på att se de i aktion. I mitt fall Tobias Rieder. Lycka till ikväll.

{8399}: "känns som spam härinne nu, skärpning"

Lite kul kommentar när 4 av de 12 senaste inläggen var skrivna av dig :)

Sv: Gameday
Honken72: Köper det. Men det tråkiga är at vi redan nu ska förlita oss på ANDRA lag! FYFAN. Men hör dig!

Peja: Tycker Peja är ute och cyklar igen angående damlaget.

Hur ska du börja få flickor och tjejer att helt plötsligt börja spela hockey när den mest spännande förebilden i a-laget är typ Hanna Rylander? Det går inte att skapa en stark ungdomsverksamhet utan att flickor vill börja spela hockey i stor utsträckning! Nu har vi fått in 100 flickjuniorer sedan Grahms satsning tog fart, har startat ett hockeygymnasium jag är övertygad om att det aldrig skett om vi inte tagit utländsk spets som höjt produkten på isen med världsspelare som skapat intresse.

Vi har spelat med 4st 16-åringar i SDHL så här långt, så arbetet med att få in yngre svenska spelare har redan börjat. Det kommer visserligen ta några år innan våra flickor är redo att spela i SDHL, men den dagen kommer! Det kommer dessutom innebära att det blir ännu billigare att driva damlaget då vi har egna svenska produkter och i mindre utsträckning behöver ta in utländska spelare för att få ihop fullt lag.

Damernas publiksiffror var ju inte bättre när man hade några fler spelare med anknytning till Gävle heller, tvärtom var publiksifforna sämre. Tror inte publiken lockas av vart spelarna kommer ifrån heller.

Gunderson: Dock ser du endast damlaget som en kostnad, eftersom det är 2021 som du säger så kräver många sponsorer ett arbete med jämställdhet. Sen kan vi tycka vad vi vill om det, men i grunden så är det en anledning till sponsorer sponsrar Brynäs.

Sen förstår jag inte riktigt varför damlaget omöjliggör ett proffesionellt och framgångsrikt herrlag? Ska vi ta bort damlaget varje gång ekonomin är sämre? Tycker det här ofta blir ett resonemang om att hitta syndabockar för herrlagets misslyckaden och slutsatsen är att det är damlaget fel? Skulle kunna köpa om Brynäs var en mindre föreningen där alla pengar måste gå på herrlaget för överlevnad. Men i grunden finns det ju pengar, bara att Brynäs herrlag har slösat bort det på mediokra spelare. Kanske räcker med lite kompetent ledarskap och rekrytering så är vi ett topplag om ett par år?

Synd att vi inte kunde förlänga med Jacke Blomqvist, förstår att där å då hade vi inte plats för en till ”brunkare” men jag upplever han utifrån som en bra kapten som ger allt och har ett brynäshjärta.
Ser ut att göra de bra i Timrå, hade hellre sett han i Brynäs än tex Mannberg/Pettersson

brynäs08: Eklind enda som får godkänt, resten får jogga hem

Zappaholic: Fattar inte hur du orkar försvara skiten längre. Herregud..

Av någon outgrundlig anledning så känner jag mig försiktigt positiv till morgondagens match. Manner har provat sig fram i kedjorna och även ändrat i backparen.
Min förhoppning är att defensiven kommer att se bättre ut än tidigare, även om backsidan inte är den starkaste i mannaminne, så tror jag ändå att det kan se bättre ut än vad det har gjort, och det gäller ju även att forwards gör sitt hemjobb ordentligt och att kommunikationen sins emellan blir bättre.
Vet att Brynäs i allmänhet har haft svårt för Leksand de senaste 2 åren, men tror det kan bli lite vinst imorgon. Då Leksand kanske är lite "mätt" efter att ha gått väldigt bra senaste 5 matcherna, 12 av 15 poäng.

Kan såklart vara helt ute och cykla, det lär visa sig imorgon.
Forza Brynäs!

Tigerhjärta: Boqvist/Palve låter t.o.m hetare än Rödin/Scott…

Sv: Brynäs IF - Färjestad BK 2021-10-09
{7981}: ” om man skall få önska lite. En större fysisk back med bra skott. En målskytt till 2a linan istället för Gunler. Ha är lite för mjuk och vi kan inte vänta allt för länge innan han börjar producerar. Dock är han en talang. Sedan behövs en målis som konkurrerar med VV då VA troligtvis skulle behöva en nystart i ett annat lag.
Vad som är mest prio vet jag inte.”

Ja, med tanke på hur det såg ut förra säsongen och de begränsningar som den risiga ekonomin medförde så var det ju ytterst monumentalt jävla viktigt att de förändringar som kunde göras med truppen föll väl ut. Allt för att slippa ett nytt kvalhelvete!
Vad händer?
Den stabbiga backsidan ser om möjligt ännu stabbigare ut. Två allsvenska forwards ska täcka upp för förlusterna av Berglund, Harper och Jaedon. Årets slips 2021 blir kvar i kassen och som grädde på moset står han som är ansvarig för det sämsta försvarsspelet i klubbens historia kvar i båset som en helig ko.
På toppen av denna dynghög står två helt oerfarna sportchefer med absolut noll erfarenhet och ska försöka skotta bort dynghögen med sina spadar gjorda av papper.
Hur fan kan det bli så jävla illa!?
Att swisha pengar till Brynäs IF i hopp om förbättringar känns ungefär lika välinvesterat som att gräva ner 500-lappar i potatislandet.

{7981}:
Om det inte finns så får de fan fixa fram behövligt kapital.
Ekonomiska förlusterna för att åka ut SHL är gigantiska

bradberry: Problemet är väl inte Björk specifikt utan backsidan generellt. Med en bättre backsida hade han bara varit utfyllnad och istiden varit därefter. Mylläri och Bergman är budgetvärvningar som inte slagit särskilt väl ut, det hade varit bättre att skippa bägge och haft kvar Billins. Genoway har sina brister men helhetsmässigt tror jag ändå han är en av ganska få spelare i truppen som är värd pengarna som Brynäs betalar ut varje månad.

Såg nyss en välbekant kontur under en gammaldags Brynäskepa utanför Monitorn: legendaren Stisse är på plats 👍 (och lever).
Det var väl han som jobbade på en mack i Karlskoga men ändå åkte på samtliga Brynäshemmamatcher i decennium efter decennium. Given medlem i fansens hall of fame om det hade funnits.

Davey85:
Våra skott är oskymda. Eklind är ett viktigt recept där.
Skymma, bröta, brunka framför mål. I alla lägen.

munkas: Det är tråkigt att varenda lagdel måste förstärkas. Det behövs en målvakt, en spelskicklig back och minst en vass offensiv spelare. Även på en begränsad marknad borde Brynäs kunna hitta nåt i och med att man behöver det mesta.

Läste förresten att Frölunda lånar in Eric Norin i 1 match. Det tycker jag är skamligt av en klubb med så stark ungdomsverksamhet.

Jag tycker att Brynäs borde sätta Berglund och Mannberg på läktaren tills de har hittat nya klubbar. Ser ingen anledning att satsa vidare på dessa icke-utvecklingsbara spelare. Ljungkrantz och Birgersson är på samma nivå som Mannberg och kan bara bli bättre. Berglunds utveckling som hockeyspelare är lite av en gåta för mig men hans spel med puck är för dåligt för dagens SHL, det påminner lite om Jörgen Sundqvist under hans sista säsonger.

Peja: Sjukt

Sur torsk idag. Slarv i egen zon och pang vi straffas. Men vi kunde inte straffa dem idag. Annars så var inte Örebro alls så bra som jag minns dem förra året. Så extra surt att vi inte är tillräckligt vassa.
Sen är vi för tunna i dueller. Alltså ärligt Mannberg måste bänkas. Tunn alibispelare som heller inte bidrar med nåt i defensiv och PK. Ser junioraktig ut. Satsa mer på våra ungdomar istället.
Sen skulle jag testa att sätta in Eklind i första med Scott och Rödin. Har vi ingen sniper kan vi ändå köra med tyngd.

spolaisen: ” två snipers mot en Palve”

- Du fortsätter i samma stil. Med helt obegripliga inlagor… Ska vi byta bort Palve eller vad menar du? I så fall lägg ner, logga ut… Märkligaste förslag jag sett tror jag. Någonsin…

Ineffektiviteten dödar matchen åt oss idag tyvärr. Vi gör en ganska bra bortamatch där resultatet inte speglar spelet, nya tag på lördag!

Kung_Sjödin: ” Genoway är den enda som gör sitt jobb okej. Är Rödin och Scott ombytta?”

Haha vafan kollar du på för match egentligen?

Tror vi vinner idag med 6-0.
Är helt seriös.
Målskyttar:Rödin x3, Björk, Eklind och Ljungkrantz.

Dallemas: Att det inte publiken kommer är väl egentligen inte så konstigt. För mycket märkliga , illa luktade turer/incidenter vilket lett till ett ? grundtapp? på ca 2000 personer.
Flera jag pratat med förknippar inte BIF med en trevlig, spännande tillställning längre.
Några säger att BIF ger en fadd smak och att det finns roligarecsaker att lägga pengar på.
Här måste klubben lägga ner ett väldigt stort arbete för att återuppväcka intresset.
Folket kommer INTE att komma av sig själv, inte ens om laget spelar bra.

Pettisbif: Jag tycker man ska avvakta med att flytta upp Ljungkrantz och Eklind mfl. Det brukar ibland kväva prestationen. Låt dom köra vidare och stabilisera sig på en mer kravlös miljö i en kedja som inte har några krav på produktion. Prestationen pendlar fortfarande för mycket i matcherna. Sen håller jag med om Gunler, men vart ska han spela om inte i en producerande kedja. Han tillför inget om inte produktionen lossnar snart.

Angående rotationen så är det en del av Manners ledarskapsfilosofi. Det redogjorde han för i någon intervju, han vill att alla truppen ska få speltid för att känna delaktighet.

Intressant med Mannberg, han lyckas bli en favorit hos alla dom tränare som passerar i Brynäs. Det är uppenbart något vi lekmän inte ser som kvalificerade yrkesmän gör, apropå hockey iq..

Kepsen: Haha, Bertilsson proppar en offensiv tackling bakom egen blå

{8399}: det patetiska är att Heineman får utvisning när Sörensen trycker in honom i egen målvakt för att sedan trycka ner Heinemans huvud i isen.

Så där får det inte bara gå till, horribelt.

{2064}: Håller med. Kändes som att spelarna släppte gameplanen och konceptet som har lett till segrar inledningsvis. Osynkad en-mannaforechecking var tillbaka, likaså dumma utvisningar och rent allmänt för stort risktagande i positionsspelet och avvägningar.