1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776543 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
{2064}: Söderström har inte fått spelat en match med Arizona så det är nog bara en tidsfråga innan han kommer tillbaka

Senaste insta inlägget från Brynäs för 24 min sedan #sesigavlerinken

Tycker att Mannberg är värd att uppmärksammas lite mer. Här är hans tjusiga mål.
Fortsätter han som på försäsongen och som han såg ut mot Frölunda, så kommer hans poängbästa säsong att bli denna. Han är redan på god väg 😀

twitter.com/i/status/1172870152020463618

xxx BIF xxx: Om du syftar på mig här och att wiDDing lämnade så var det han som kallade mig för IQ plastanka efter mitt svar på hans inlägg om spelberoende. Pajas var jag också. Jag frågade efter konstruktiva svar men fick inget.

Helt plötsligt lämnar han forumet...märkligt agerande om du frågar mig.

SvennEG: Andersén sitter kanske på SHL sämsta kontrakt denna säsong. Ser ingen på listan som jag på rak arm kan säga ger sämre kvalité för pengarna. Katastrofkontrakt.

Varför Bengtzén gjorde så här? Antar för att Andersén ville hem förra säsongen men då var backsidan redan spikad i princip. Därför gjorde dom denna lösningen.

Sen att Alcén tjänar mellan 90-120 tkr är ett skämt det också. Just nu platsar han inte ens på 12 forwards. Folk får snacka hur mycket dom vill om att han är bra i omklädningsrummet och stör motståndarna. Det kan fan inte vara värt dom pengarna ändå. Och att han lyckades förhandla TRE år. Saknar ord över hur korkat kontrakt Dackell skrev.

Slut, 4-1. Det var en bekväm seger. Svag första men sedan styr man spelet. Fanns många lägen för fler mål.

xxx BIF xxx: Du pratar om de här spelarna som om de vore döda. Det är de inte. Det är ju fullt möjligt att typ Enterfeldt trivs minst lika bra med sitt liv nu som när han var elithockeyspelare.

Tror det bästa som klubbarna kan göra för spelarna som tvingas lägga av i förtid är att stötta dem i eventuell rehabilitering och därefter ordna med ett civilt jobb eller utbildning. Det ena utesluter i och för sig inte det andra, men är övertygad om att det är där fokus borde ligga, inte på hyllningar.

Att pusha spelarna som går hockeygym att fullfölja gymnasiestudierna är en bra förebyggande åtgärd som Brynäs och andra klubbar redan vidtar. Det ger bättre förutsättningar för spelarna att sadla om till något annat den dagen de lägger av, oavsett om det blir i förtid eller inte.

• Nyttig förlust...
• En andraperiod med skönhockey...
• En tredjeperiod i nonchalansens tecken...
• Brodecki imponerar för att vara första matchen för säsongen...
• Ingman bra offensivt, frågetecken i defensiven...
• Scott helt formidabel...
• Zetterberg har inte hittat rätt...

Lindström: Tillbaka till ritbordet, hönsgården i egen zon känns bekant.

Hade blivit vansinnig om det där hänt under säsong. 5 mot 3 måste få en rejäl uppryckning. Har säkert gått över ett år sen vi gjorde mål i den spelformen. Så fullkomligt uselt får det inte vara ens på träningsmatch.

Sv: SILLY SEASON 2019
Bra att Sundlöv är tydlig med varför Brodecki fick lämna senast; han var för ojämn. Detta bör sätta lite sund press på honom.
Känns seriöst och ambitiöst!

{7720}: Sånt här vill vi se...
www.youtube.com/watch?v=kROD9P0NrOU

Davey85: Som vi alla varit inne på, det har varit extremt uppenbart att det saknas en forward för topp 6 om man sett hur dom formerat laget. Mannberg, Forslund och nu senast fick Sallinen spela där. Verkligen inte optimalt. Brodecki har egenskaper som vi definitivt kommer ha nytta av.

Sen tror jag inte att detta har något att göra med Boqvist vara eller icke vara i laget. Den löneposten måste dom kalkylera med fortfarande eftersom han kan komma att vilja åka hem senare. Gör han inte det så öppnas den löneposten upp för en ny spelare. Brodecki ser jag mer som en nödvändig breddning av vår för närvarande tunna spets. Det håller liksom inte att en spetsspelare blir skadad så måste Forslund eller Mannberg ta platsen i förstakedjan. Detta är helt rätt gjort av Sundlöv i mitt tycke.

Duschen: 5 mål på de första 4 matcherna. Helt ok start..

"klasskillnaden" som upplevdes 2 första perioderna var ju mycket mindre än "klasskillnaden" i tredje i brynäs fördel men då håller man käften?

Svensson_62: Får ståpäls av att Bofors leder med 2-0 mot Örebro

Sv: 5-2
Även om Sigalet gjorde tre mål så är jag gladast åt att Descheneau såg så vass ut.
Vi kommer förmodligen att ha en riktigt vass förstakedja i vinter.

Sv: 5-2
Grattis Brynäs

Rättvist men det blir knappast SM-guld för något av våra lag. Imponerad av sigalet ikväll

Leksand har mycket att bevisa, Abbott kommer i oktober, tror inte det hjälperna jättemycket men plats 10-12 kan det bli med lite tur och då är jag realistisk

Lycka till i serien.

Härligt att se Sallinen hålla i pucken. Och Sigalet ser ut att kunna spela i PP..

Wtf Sigalet! Satan vad bra han är.

{8399}: förstår inte riktigt hur det alltid kommer sig att du har motsatt syn hela tiden får en känsla av att hade Davey_22 sagt det motsatta så hade du försvarat Blomqvist. borde inte skriva eller lägga mig i men blir bara för trött på att du alltid försöker skapa konflikter

{8399}: Med den logiken kan man inte lita på någon människa här i världen. Ett synsätt du gärna får ha. Jag väljer att tro på uttalanden som gjorts och hur snacket gått.

{8399}: snacka om att skriva för att provocera, är ju inte unikt att spelare vill motbevisa kritiker och de som tvivlar och använder det som en morot, kolla bara Lasse Anrell och Brynäs 2012. Sen visst ingen som vet ifall Rödin använder det som "morot" men du har ju heller ingen substans i vad Widding vet om Rödin. men samtidigt det är ju melodin härinne, "lita inte på någon"

xxx BIF xxx: Man kanske får sätta ordet "hat" i en kontext. När man säger att man t ex hatar Leksand, Örebro eller vad det nu må vara, så betyder det ju inte att man vill sätta deras spelare eller fans i koncentrationsläger.

Idrottsvåld är ju bland det töntigaste som finns. Tycker dock inte det är fel att ha en ärkerival man verkligen avskyr.

Jag följer skotsk fotboll, de flesta lagen verkar verkligen avsky varandra i den ligan och det ger så mycket mer krydda till matcherna.

xxx BIF xxx: Kanske bara är jag, men jag fattar aldrig vad du menar.

Ser inget fel i att man får tycka illa eller tom hata vissa lag. Vad är problemet liksom?

Jag har alltid avskytt Färjestad. Unnar inte den jävla klubben någon framgång öht. Ser hellre att Brynäs vinner en sm final mot FBK. 😎👍🏻

Tack mk för välkomnande😊
Bor i Kungsbacka, hela gatan håller på Frölunda men jag hänger ut "Gameday"-vimpeln varje matchdag och draperar min lekamen med tröja 33. Bjuder dock in grannarna när Brynäs spelar i Gävle mot Frölunda och har ungefär 5-8 gäster i TV-rummet framför C-more. Går på de flesta matcher i Scandinavium när hjältarna från Gävle är på besök.
Ser med rätt snälla ögon på SHL ocg framförallt Brynäs, tror att nystarten har något gott med sig, dock tror jag att det kommer att ta några år som sagt, man kan inte ändra allt på ett år.

mattias - 74: Leksand tror jag hamnar på plats 13

Nu börjar jag bli rejält jävla avundsjuk på andra lag i shl.

Växjö plockar Gynge på 3 år.

Nu landar snart HV som redan har ett jävligt bra lag Calof.

Om inte Boken kommer hem och Dacke inte ersätter honom lär vi inte komma topp 6 i år igen..

Skrubben: Norin tyckte jag var bra i inledande matcherna som point man

Först vill jag säga att jag inte vet hur dom nya spelarna är till lynnet, men precis som jag sa inför den förra säsongen så saknar jag Granström som fan. Alcen tyckte jag inte riktigt levde upp till den, för motståndarna, irriterande standard som han ska. Kanske med undantag för Örebro--matchen när han retade upp Palushaj då. Jag hoppas att antingen Alcen eller nån av dom nya är av denna karaktären för den tänder både publik och medspelare! Som någon skrev för ett par dagar sen så är ju faktiskt Dicken ledig vad vi vet och han anser jag sitter på just dessa egenskaper plus att han faktiskt kan spela riktigt bra med. Därför hoppas jag man försöker värva honom till Brynäs.

Vad säger ni, saknar ni en sån karaktär i laget? En som kan reta upp hela Scandinavium och hela Göteborg genom att stoppsladda å spruta ner en stretchade spelare under uppvärmningen i ett slutspel?

munkas: Sen ska dom tydligen "snacka ihop sig" redan från start iår, det började dom ju med först i slutet av förra säsongen.

Vidare så ska dom "behandla varje match som en slutspelsmatch" redan från säsongsstart.

Sen får du heller inte glömma att det som presteras i träningsmatcherna absolut inte säger något om hur det kommer att se ut när serien börjar.

Kevin47:

Leksands forum är dött. Roligare och vara här inne och skriva. Stör det dig? Har ju inte direkt varit otrevlig eller hur? 😎

Lemp: Det finns vissa lag man aldrig håller på, i SHL är det alla förutom Brynäs.

Brynäsgubbe: Brynäs fortsätter att värva klass från Västerås .. Blir bra detta
..

Rumpelstiltskin: Vad är det vi ska jubla åt i detta lagbygge framåt så är Kjellman,Boqvist,och Kousal ersatta av Rödin,Scott och Ölund fortfarande saknas en ersättare för Palushaj eller Clarke.
Ersättaren för denna spets är hämtad ifrån Del och Allsvenskan.
Bakåt har vi tappat Bertilsson,Gunderson och kanske Söderström dessa blir ersatta av Sigalet och förmodligen två spelare ifrån Västerås.
Detta har en SC och en GM värvat till ett lag som slutade på elfte plats som läckte bakåt och gjorde lite mål.
Vad är det som ska få oss att se positivt på detta lagbygge hur rimligt är det att tro att detta lag ska bli bättre än 10 känns som det är mycket troligare att laget hamnar på en 13 plats dvs kval och hur många Shl lag överlevde kvalet förra säsongen.

Vad fan är meningen med att ta fram egna spelare när man blir av med dem så fort de får börja köpa folköl i affären. Kan ju inte få fortsätta på denna vägen.

Jag är bara glad över att det finns folk som vill dela med sig av rykten och dylikt. Kan folk fortsätta göra det utan att det bli någon kukmätartävling tack? Sen blir kanske inte allt precis som det sagts men precis som med mycket annat får man ta det med en nypa salt helt enkelt.

Sv: Brynäs
22olsson: Grym tråd

Bratwursten : om man säger såhär:

1.Kristo- Deschenau
2.Kellman- Scott
3.Kousal- Ölund
4.Jensen- Sallinen
5.Boqvist- Rödin
6.Nilsson- Zetterberg
7.Bertilsson- Sigalet
8.Gunderson- Lindelöf
9.Rautio- Ersson
10. Sjödin- Sundqvist

De jag kommer sakna från förra årets trupp ät kellman, Boqvist, Bertilsson och Gunderson.

1. I och med att Kristo floppade så kan Deschenau inte vara annat än ett uppköp. Stort steg från DEL men har Inge och Dacke scoutat honom så litar jag på dem.

2.Kellman- Scott går vi jämt ut på. Kanske lite plus i och med att Scott är en ledare utanför isen.

3.Kousal- Ölund. Håller Ölund klassen han hade innan han stack så är det ett uppköp. Kousal va en belastning för laget andra halvan av säsongen.

4.Jensen- Sallinen. En hungrig Sallinen som vill bevisa att han håller hög klass kan bara bli bättre än vad Jensen va. Höjer han sig inte? Visst då är det +/- 0 eftersom att Jensen inte alls kom upp i nivå förra säsongen.

5.Boqvist-Rödin. Här är det svårt att säga om det blir ett nedköp eller uppköp. Boqvist skulle varit en av SHLs bästa forward om han stannat en säsong till. Håller Rödins kropp? Gör den det så är det nog +/- 0. Kanske lite plus i och med att Rödin är en stark ledare. Håller den inte så är det såklart minus.

6. Nilsson-Zetterberg. Nilsson var en grovjobbare som passar bäst i en fjärdekedja. Zetterberg är ung, har stor potential och är en offensiv spelare. Här tror jag Dacke/Sundlöv har gjort ett fynd.
Efter vad vårt lag behöver så är det här ett uppköp. Vi har för många Nilsson.

7. Bertilsson-Sigalet. Ingen back är bättre än berra i Brynäs. Men sigalet är den perfekta ersättaren. Ska vara liknande i spelartyp, men vi går nog lite - här. Berra är berra.

8. Gunderson- Lindelöf. Här går vi såklart back. Ingen ersätter Gunderson, det är inte det som är tanken heller. Finns öppningar för fler att kliva fram i offensiven nu. Norin, Söderström, Lindelöf, dörren är öppen, stig på!

9. Rautio-Ersson. Just IDAG så går vi minus på det här. Rautio har mer rutin i SHL, Ersson har knappt spelat en hel match i SHL. Men ju längre säsongen lider så tror jag vi kommer se Ersson blomma ut till en toppmålvakt i SHL. Tror han kommer ta förstaspaden och konkurrera ut Jocke. Efter säsongen i Västerås så pekar utvecklingen spikrakt uppåt!

10. Sjödin- Sundqvist. Tränarfrågan är den viktigaste i laget. Förra säsongen hade vi Tommy Sjödin som gjorde sin första säsong som huvudtränare i SHL. Han ändrade spelsystem i ren panik efter tre matcher på försäsongen då han fick press utifrån när resultatet inte blev som man ville. Sjödin hade låg erfarenhet från att vara huvudtränare på hög nivå.
Magnus Sundqvist har varit huvudtränare i 14-15 år. Tränat olika lag på både låg, medel och hög nivå. Nu kommer Sundqvist leda laget från start och lägga grunden i spelsystemet.
Jag personligen har svårt för Sundqvist efter förra säsongen. Hans spelsystem var riktigt tråkigt och laget såg svagt ut. Kanske anpassade han spelsystem efter lagets kapacitet? Kan han, som Dacke säger att de vill göra, få laget att spela en offensiv hockey så kan det bli bra.

Men ser man till jämförelse med Tommy Sjödin så måste ju Sundqvist vara ett uppköp? Sjödin fick ju ändå sparken tidigt

Clarence: Jag tycker det är skitkastning när man gång på gång menar på att de som rekryterar spelare och bygger lag är helt inkompetenta, sitter och gör ingenting, rullar tummar m.m

riggen: Haha. Örebro är som vanligt desperata. Tur att vi hade andra värden att komma med än pengar, även om Scott självklart har en topplön i laget.

{8785}: Chockerande.

Enaranger: De flesta lokalpolitiker verkar tycka att En Bra Start är bra i sig, men de tror att pengarna som kommunen lägger på det skulle kunna utnyttjas bättre om man la de på annat. Om man tar av Brynäs-glasögonen för en sekund inser man snabbt att det är en rimlig åsikt...

KulaShaker: Ingen kommer kunna ersätta Boqvist rakt av.

Så trist att de ska ha så jävla bråttom. Silfverberg stanna längre och han har haft framgång likväl. Plus ett guld på kontot.

Kan svära på att det är agenterna som sitter och hetsar sina unga spelare att flytta över. De får säkert bonusar för sådana transfers.

xxx BIF xxx: Som flera varit inne på tidigare, det går inte att bygga om truppen på en säsong. Speciellt inte med det kontraktsläge som är. Jag tycker ändå att tanken med att värva spelare som Zetterberg och Lindelöf är bra. Sedan kan dom floppa ändå, men Brynäs måste bli en förening som värvar utvecklingsbara spelare igen.

Likaså är Jaedon spännande med tanke på hans ålder. Bengtzén värvade Caporusso som var 28 bast när han kom från DEL. Jaedon är 24 och har en klart uppåtgående kurva. Samma sak med honom, inga garantier, men jag gillar spåret som Sundlöv kör på.

Får vi in Ölund och Scott är jag faktiskt nöjd med sillyn totalt sett. Då har vi ersatt Kellman (Scott) och dessutom fått ett större djup i kedjorna (Ölund). Även om jag ser några riktiga lågvattenmärken i förlängningen av Alcén och Sunkan. Men där lägger jag helt ansvaret på Dackell som jag är mycket skeptiskt till hur pass lämpad han verkligen är för det här jobbet.

SvennEG: Nej det blev Nylén Persson. 18-åring som spelade i Sveriges första backpar i VM. 3-årskontrakt. Brutalt bra värvning på pappret.

Steenm: Wennerholm är LAS-Sveriges baksida... Han sitter kvar för att han har många år...

Så kass att man blir gråtfärdig...

Skrubben: Måste erkänna att jag genast tänkte på Brynäs när Kempe ramlade bakom förlängd mållinje i spel 3mot3. Sånt som gjort att Brynäs släppt in så många mål i den spelformen.

Steenm: Ja, man måste ju kunna säga att Henke gjorde en usel turnering och har sina bästa år bakom sig utan att behöva framstå som en ”hatare”. Jag har stor respekt för Lundqvist men det är dags att lämna över spaden till 90-talisterna nu.

Clarence: Hur i helvete är en sportchefs hemvist intressant när man väljer klubb? Förstår inte hur du resonerar när du tror att det väger mer än hans juniortid och SM-Guld i Brynäs. Varför försäsongstränar han inte i FBK isåfall?