1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777529 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
Erat: Det faller på sin egen orimlighet att vi skulle vinna ligan med så etablerade topplag som FBK, VF o Luleå att tävla emot. Det är tamejfasen makalöst bra att gå från HA till att leda SHL efter halva säsongen. Att vi nu sannolikt flyttar oss nedåt i tabellen känns bara naturligt. Topp 6 är numera ett rimligt mål givet poängavståndet ned till getingboet runt plats 6-11.

munkas: Helvete vad vek du är…

Färjestad vann serien förra året och åkte ut i kvarten. Det är inte nu vi ska vara bäst. Påminner litegrann som förra året då i HA.

Tycker det är bra att Gälla sparade timeouten, den kan han använda imorgon på träningen.

Silfver: källgren ser tät ut

Erat: Trivigno är en kämpe utan dess like.

SuneMangs: Verkar som Brynäs moraliskt korrekt valde att strunta i pp’t.

Rödin ser jävligt pigg ut

Slaven82: Årets Brynäs går inte riktigt att jämföra med något annat.

Jugge: Nej nu får du gå ut med en officiell ursäkt...

Sv: A proposito de nada
JawKee: Och Birgersson för Tingsryd! Vilken Brynäsfest!

Sanningen är ju den att Indrasis har 7:e flest förstaassist i hela ligan. Lika många som Jakob Silfverberg. Miks har ju blivit allas hackkyckling, och känns som man ständigt försöker förklara bort hans framgångar, istället för att inse att han gör ett bra jobb, speciellt nu när man skalat bort dessa indianare han har lagt ut i banan.
D'astous har till exempel fler andra ass än första. Kanske inte är lika konstigt som back dock.

JawKee: "Indrasis som inte håller för SHL trendar mot 39p."

Här hade det varit intressant att titta på hur många av dessa poäng som är tredjeassist... Inte för att ta ifrån honom något på något sätt utan är mer nyfiken. Har en liten känsla (ej fakta alltså) av att många skulle göra det bra med Silfver och Larsson i sin kedja. Ska ta och undersöka detta! Redovisar det längst ned (den som väntar på något gott osv).

Som tillägg till det du skriver om statistik och siffror så kanske vi ska komma ihåg att vi bara förlorat 18 matcher på hela förra och denna säsongen, inklusive slutspelet (efter full tid).

Sen tycker jag att man ska vara kritisk mot det som inte fungerar och inte bara sitta nöjd. Men man kan ju vara konstruktiv och se alla brister och inte bara plocka ut vissa saker då också. Och också(!) notera det som faktiskt är positivt och fungerar också. Annars blir det lätt en tråkig stämning.

Här kommer Indrasis resultat från alla matcher vi spelat denna säsong.
Lag: Mål+assist
LHC: 0+0
Örebro: 0+0
Frölunda: 1+0
FBK: 0+1 (första assist)
Rögle: 0+0
Växjö: 0+0
Leksand: 0+2 (1 första och 1 andra assist)
Malmö: 0+1 (Andraassist)
Modo: 0+0
SAIK: 0+0
Luleå: 0+2 (2 andraassist)
HV: 0+0
Timrå: 0+0
Malmö: 1+1 (Första assist)
Frölunda: 0+0
LHC: 0+0
Luleå: 0+1 (första assist)
HV: 1+1 (andraassist)
SAIK: 0+1 (första assist)
Rögle: 0+1 (första assist)
Leksand: 0+1 (första assist)
Örebro: 1+1 (första assist)
Timrå: 0+1 (första assist)
Modo: 0+0
FBK: 0+0
Modo: 0+2 (2 första assist)
Timrå: 0+1 (andra assist)
Rögle: 0+1 (andra assist)
LHC: 0+1 (andra assist)

Totalt:
4 mål, 11 första assist & 8 andra assist

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
Anders Berg: Jag tror det absolut sämsta, alla kategorier, vore att värva in en ny målvakt nu. Vi har provat det konceptet gång på gång, och det har hittills aldrig slutat bra. Missnöje och spelare som blir undantryckta kommer knappast att leda till att den här gruppen blir bättre.
Vi har två bra målvakter, och de behöver inte vara på topp förrän om två månader. Men de behöver absolut upp både en och två nivåer innan dess.

mk: Varför? Antons mål är ju helt enligt regelbok?

nittontolv: Tack för tipset om hockeybulletin. Deras avsky för Rödin är stark. De kallar honom...wait for it..."Rövdin".

Nä, go kväll detta. 2 poäng i den ruttna saaben tar vi ikväll. Sen får vi sluta läcka så mycket mål.

Farsang: I stort sett samma poängsnitt som Silfver (Silfver har fler matcher spelade). 0.97p/m för Silfver och 0.96 för D'Astous. Helt sjukt poängsnitt för en back... Kopacka och Larsson på 0.77 är nästa Brynäsare i poängligan.

Också imponerande att Söderström ligger på +22 nu, D'Astous "bara" +21. Trean (Oskar Steen) har +17. Bobby och Kopacka har +12 och är högt upp i den ligan.

xxx BIF xxx: Yessss!!! Äntligen!!

SATAN vad viktigt att Kopacka nätar med 👏🏻👏🏻👏🏻

Horace76c: Man kan ju gnälla på Källgren hur mycket man vill men det är ju inte han som ska se till att hålla rent framför honom. Backarna går bort sig helt och alla stirrar puck.

Ser stundtals ut som pojklagshockey där ute (defensivt). Det gör det inte lättare för Källgren direkt.

Edit: Och jag upprepar. Källgren kan omöjligt se en puck och rädda den även om den kommer utifrån om det står 2-3 spelare i vägen för den.

rafalski: Alltså ni som gnäller på Källgren på detta mål? Hur mycket tror ni han såg? Jag tycker inte han alltid gör rätt. Men detta mål kan ni väl inte klaga på honom för?

Treklövern1912: Med den rekordstora publiktillströmningen på hemmamatcherna så kanske vi har råd att plocka in en breddforward till fjärdefemman?

Sportnisse: Djoos tar bort en annan spelare i situationen. Två lagkamrater misslyckas med att stoppa målskytten. Att ni orkar skylla på Djoos utan att ens kolla på situationerna?

SuneMangs: håller med, så oerhört skönt att inte vara inblandad i någon bottenstrid.
Det stora tecknet på framgång är när det största bekymret är berras och kinnvall plus minus statistik:)

Glöm inte Rösta på Söderström och Silfverberg i Veckans mål🤩

Svensson_62: Det är fanimig ett RIKTIGT bra förslag i all sin enkelhet. Jag tycker tio sekunder räcker gott. På den gamla goda tiden var instinkten att ta sig till båset, om man så fick dra sig dit med övre tandraden. Nu är det något annat.

Vill dock inte att det skall bli tjafs/videogranskning om huruvida det var 8,2 sekunder eller 10. Jag tycker att om det liggs kvar spelar man inte mer på tio minuter. Punkt. Domaren avgör. Skickas spelaren in efter 9:59 skall ett lagstraff om två minuter utdelas.

{10065}: Är det något jag tar med mig från denna turnering så är det att jag avskyr straffavgöranden i slutspel/avgörande matcher. Låt det vara 5 mot 5 till något lag gör mål och vinner istället.

Coaches challenge. Bra i teorin men lagom kul att man först ska vänta någon minut innan det kommer ett beslut OM situationen ska granskas. Sen ska situationen granskas i några minuter. Helt plötsligt har vi ett spelavbrott på 5-6 minuter när det är som mest spännande. Då tar jag hellre några felaktiga beslut åt båda håll över en hel säsong eller att man sätter en tidsgräns för granskningen/beslutet (vet inte hur i praktiken).

Tycker det är tillräckligt mycket videogranskningar redan nu och vill inte ha fler.

Gavve: Jag är precis som dig och håller med dig helt. Men tror också vi är i minoritet. Jag tar att hylla sitt eget lag istället för att hata på motståndare alla dagar i veckan. Men som du säger, man får tycka olika! :)

Berge: Kul för Lejon att spela kvällens match mot Västerås. Tror man behöver ha lite perspektiv och inse att Lejon placerades direkt i Karlskogas fjärdekedja och att Ohlsson också spelar i fjärde men i Mora. Om Ohlsson inte hade varit en Brynässpelare hade nog ingen tänkt på honom som en potentiell värvning till nästa säsong.

Jag tycker att Brynäs ska satsa på 07orna nästa säsong, då kommer det inte finnas plats för spelare som Ohlsson och Lindblom. Tycker man ser att Hillström har en helt annan potential och det kommer mer från den kullen.

Kuriosa om Emil Bemström är att han har spelat pojklagshockey med Axel Andersson.

Hugo Lejon lånas ut till BIK. Hoppas han får producera där för det är en spelare jag tror kommer bli en väldigt bra SHL-spelare. Han får gärna komma tillbaka om 2 månader med bra självförtroende och ta en plats i laget.

Anton Ohlsson verkar göra det bra i Mora med. Tycker han känns rätt naturlig som fjärdecenter nästa år.

Antar att Linus Lindblom behöver gå ned till allsvenskan nästa år. Men jag ser gärna att man visar att man vill satsa vidare på Lejon, Ohlsson, Hillström och Svrcek.

Kan se en fjärdekedja med Hillström - Ohlsson - Lejon nästa år och ha Svrcek, Sundqvist och tvillingarna Östberg i det system som Lejon, Ohlsson och Hillström varit i år. Då blir det en billig men framförallt utvecklingsbar fjärdekedja som det var när vi fick in Silfverberg, Järnkrok, Lindholm, Larsson, Lindblom, Lindholm i laget. Kan mer stålar läggas på riktigt starka nyförvärv till toppkedjor.

Silfverberg - Larsson - Fagemo

Rödin - Bemström - Lindblom

Kopacka/Strömgren (om kopacka lämnar) - Ölund - Trivigno

Hillström - Ohlsson - Lejon

Sundqvist - Svrcek - Theo/Hugo Östberg

I det här fallet skulle det frigöras så mycket pengar att de två spetsspelarna skulle kunna vara av yppersta SHL-klass. Varför inte typ Emil Bemström som öser in poäng i AHL men aldrig får chansen i NHL. Eller Samuel Fagemo. William Strömgren verkar också ha tagit steg och har i år gjort mer poäng än Alexander Nylander och Marcus Sylvegård (som också är intressanta)

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Rögle BK 2025-01-04
ellis: Vi klarar ju mest troligtvis en förlust i nästa match med fortsatt serieledning. Vi tog ju 2p fattar att det kan kännas tufft. Men vi är alla så otroligt bortskämda med vinster. Onödigt att slå på trumman för världens ände för det. Vad har vi, gått poänglösa i sju matcher? Snittar 1.96p per match. Så sett till det så tog vi lika många poäng som vårt snitt säger ;)
Klart det går upp och ner under en säsong. Det är en del av processen. Skillnaden nu är att vi hittar sätt att vinna och ta poäng, jämfört med förr när vi hittade vägar att förlora och tappa poäng.

Cardigan Daffipoff: Renberg slutade som kommentator maj 2023.
hockeysverige.se/hockey-vm/mikael-renberg-lamnar-svt-det-har-ar-mitt-slut/

"Jag vill göra annat i livet. Jag har tänkt ägna mig mer åt mina barn. Jag har ett annat yrke som fysioterapeut där jag vill utvecklas och kanske vara lite mer ledig"

TIK_TIK: Det är snyggt, sportsligt och sådant man vill se i sådana situationer.

Här var det nog inte lika tydligt exakt vad som hänt innan reprisbilderna.

Roger Hansson är snabb att anpassa sig. Han var fly förbannad för att hans kille blivit slagen i huvudet med en klubba, men vänder snabbt till att han frågat domaren hur han hade gjort om skridskon tagit halspulsådern (när han fått reda på hur saker och ting låg till)

Pajas.

HILLSTRÖM!!!!!!!!

Vilket jävla mååååååål!!!!

Hillström! Fan va roligt.

Vad i helvete är det för jävla skämt till PP?

Nog släpper Brynäs till mer i egen zon än tidigare i höstas?

Slaven82: låg kostnad och vann poängligan i j20. Det är en spelare som har potential. Sen tror jag inte Karlskoga lånar in en spelare för att sitta på bänken

Peja: Där är vi oense, SSK tar DIF lätt i en serie av 7.

Gavve: Djoss och Indrasis tränar idag.

Kul att tjeckerna slog ut kanadickerna. Hyfsat fiasko för de sistnämnda på hemmais och allt.

Gott Nytt År alla hockeyfans!

Gott Nytt År alla 👍

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Timrå IK 2024-12-30
Brynäsgubbe: Så gränslöst vidrigt. En skam för vilka färger hen ens gömt sig bakom. Synd att du kände dig manad att ge det ännu mer uppmärksamhet, allt för möjligheten att kasta så mycket skit som möjligt på Timråsupportrar

Brynäsgubbe: Det finns idioter bland alla supportergrupper, men det där är nog århundradets bottennapp… Vilken j-a idiot på ren svenska. Undra om hans mamma är stolt över uppfostran där?…

JonteD: Fast dom var inte jämsides vid cirkeln 😂. Vår spelare var klart före och då är det icing. Då får ni ett mål gratis. Sist när vi vänder mot er hjälper domarna er och tar bort ett regelrätt mål på en överspelad målvakt. Är det så konstigt att man blir less?

TIK_TIK: Vadå? Du stör dig på att vi har åsikter om Svensson som går stick i stäv med dina egna? Och då är det skitsnack?

Svensson är en medelmåttig back i SHL. Varken mer eller mindre.

{7853}: Jag tänker så här. Av alla i Brynäs 3 första kedjor har bara 3 spelare kontakt som går ut. Indrasis, Schroeder och Ölund.

Rimligtvis förlänger man med Ölund.

Om toppkedjorna ska kunna bli bättre är det Indrasis och Schroeder som får gå. Båda har gjort en okej säsong hittills, men om man ska värva nya toppspelare blir det oundvikligen på bekostnad av några befintliga spelare.

Fjärdekedjan blir en egen historia att lösa. På ett sätt är det lyxigt att ha 2 så rutinerade spelare som Scott och Vesel där, men samtidigt finns det ingen spelare där som verkligen konkurrensutsätter spelarna över i hierarkin. En 1 år äldre Hillström skulle nog kunna konkurrera på ett annat sätt. Känslan är väl att Scott sjunger på sista versen och frågan är om Vesel är beredd att acceptera den här rollen 1 år till.