1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777535 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Alvin : ”Trots att han är liten så verkar han ju vara en jobbig jävel som gillar att smälla på lite .”

Fastnade för det också. Verkar vara riktigt ”gritty”, fysisk och ettrig trots sin storlek.
Läser man runt på sociala medier så verkar han väldigt uppskattad.

Sv: Kamikazetips SHL 24-25
J-S:
"Som ordförande för en tid av ett år föreslår valberedningen omval av Conny Jonsson.

Som ledamöter för en tid av två år föreslår valberedningen omval av Ingrid Larsby Arvered, Lilly Englund och Markus Aujalay. Sedan tidigare har Johan Lindström, Patrik Sjölund och Jonny Stridh ett år kvar på sitt förordnande som ledamot i Brynäs IF styrelse."

Samma lag som förra säsongen. Utan hemvändare.

Sv: Kamikazetips SHL 24-25
Peja: Att svara Kasper Larsen känns väl lite som att sparka in en öppen dörr? Han hade liksom svårt att ta plats i HA så är väl ytterst få som tror att han ska göra det i SHL? Känner att det måste finnas några slags förväntningar för att man ska kunna floppa. Svarar nog själv Indrasis där tyvärr. Har svårt att han kommer få ut lika mycket i sitt spel i SHL, bristerna kommer blottas mer och skulle inte alls bli förvånad om han lämnar mitt under säsongen. Men oj vad jag hoppas jag har fel.

{5647}: Om ni tippas i botten, trots uppgraderad trupp och en 11:e plats förra säsongen så borde det väl betyda att Sanny & Svensson tycker att övriga lag värvat bättre och ser bättre ut på pappret…

Det trodde jag att t.o.m. du förstod… Inte alls speciellt ologiskt, utom för inskränkta modoiter kanske…

Berge: Du beter dig ju som en femåring när nån med en annan åsikt argumenterar om det är nån som är lätt kränkt så är det du och när du får mothugg springer du tillbaka hit för att tigga sympatier allvarligt väx upp!

JawKee: Gillade Robertsson

Makita: ” Det där med fansens värvning känns väl lite förlegat.”

Alla bäckar små blir till en stor gävla Å.
Fansens värvning är något som får oss fans att sluta samman, och vi känner att vi gör något för laget i vårat hjärta.
Benn Indra osv verkligen bra värvningar pga fansens värvning, finns tidigare värvningar också som fallit väl ut,
Så fansens värvning är inte bara ekonomiskt utan också viktigt psykologiskt för oss inbitna fans.
Så jag uppmanar alla Brynäs fans att lägga en hundring+ var och om vi får in en bra värvning tack vare det så kommer jag åtminstone må bra..
Sen till alla fans som inte har några ekonomiska resurser att lägga något så är det OK och det räcker att älska Brynäs.♥️

Jag är lite full nu. Så skål för Dale Clarke!

{5647}: Ungefär som säsongen 06/07 när FBK underpresterade kraftigt i slutspelet och lät smålagen göra upp om guldet.

{5647}: Bulan är tränare så hur ska han tillföra något på isen? skulle Luleå däremot sätta Bulan på isen idag så ja, då skulle han vara ett riktigt skämt, precis som Brashear faktiskt var.

Kör en del #2 med potentiella Benn-ersättare. Del #1 var spelare hemmahörande i Europa, del #2 blir spelare hemmahörande i Nordamerika (AHL). Eftersom Modo har rensat marknaden på de två bästa backarna (LaDue och Byström) är det ju lättare att förstå vilka backar som är realistiska för Brynäs nu.

Detta är enbart nordamerikanska backar som spelar i Nordamerika. Har bortsett från europeiska AHL-backar.

Först är blir den spelaren som är mest lik Benn till profilen. Matt Irwin har visserligen inte lika bra skägg som Benn, men han är 36 år, spelat över 400 NHL-matcher, hamnade i AHL den senaste säsongen och beskrivs som en aggressiv back med bra storlek. Har spelat tillsammans med bland andra Bäckis, Järnkrok, Ekholm och SIlfverberg i NHL.

En annan 36-åring är Taylor Fedun, som beskrivs som en skridskostark back. Kanske vore SHL en mer lämplig liga för honom, men skulle Brynäs verkligen vilja ersätta Benn med en lika gammal spelare likt Irwin eller Fedun? Väldigt tveksamt.

Två bjässar i bra ålder är Nick Wolff och Griffin Mendel - men skulle de verkligen hänga med i SHL?

En intressant spelare med en helt annan profil är 175 cm långe/korte Victor Mete, som beskrivs som en väldigt skridskostark back. Man kan gissa att han skulle passa bra in i SHL, men frågan är om han vore vad Brynäs behöver?

De bästa alternativen finns nog trots allt i form av europeiska spelare.

OveJärnkrok: Nä bästa upplagan av Hästen var nog våren 90(?) när man i kvalserien slog MODO med 7-1 hemma....
man slog också Löven med 6-1 borta o Oögle hemma med 5-1 i avstannande stil... sen la sig danskarna mot modo i sista hemma och Modo gick upp och foppa och allt det där andra hände....hästen kursade fem år senare, för första gången.......

Berge: Hade inte haft något emot att LHC tar Kovacs och Brynäs tar den där Dave Gust som sägs vara intressant för både Brynäs och LHC.

Kovacs kan ju definitivt leverera i SHL men finns en del frågetecken där... vill Alcén verkligen vandra den stigen, och dessutom för den höga lönen som han (med all rätt) kräver?) Vore väldigt överraskande, men Brynäs överraskar ju ibland.

{10015}: Förra året hade ni en allsvenk trupp vilket innebär att ni har det iår med med nån mer spets iår. Som du säger, (alla) är kvar.
Förra året överpresterade ni något grovt, år två är alltid svårare. Jag tror modo slåss om att undvika sista två platserna.

Jugge:
” Vi har provat SHL’s ”bästa” en gång med Limpan/Veini, det gick så där…”

Det där ger jag inte mycket för som ”bevis”.
Hade man inte envisas med Limpan utan delat istiden utifrån prestation så kanske det gått riktigt snyggt att ha båda.
Men gör ena en slarvmatch och ändå får fortsätta stå, så vill väl den andra bort om den anser sig vara lika bra som den första.

{10015}: Du har stenkoll på den här målvakten antar jag?

Wilhelmsson: Jag är ca 100% säker på att Anders Berg menade sämsta.

Stenis: En fingervisning,
Uppladdat:

500x0-img0433.jpeg

DrCox: Kollade på värvningarna 23/24. Lehtinen, Rubins, Topping, , Ranta, O'Reagan, Ruohomaa och Hutsko. De 3 sistnämnda fick ju gå mitt under säsongen. Alltså 3 av 7, dvs närapå 50%. Så siffran att ni kickar 50% av importerna mitt under pågående säsong stämmer ju baserat på förra säsongen, även den är lite kryddad.

Ni var skickligare i HA, men det är också en lägre nivå och enklare att värva spelare dit. Er sportsliga ledning verkar ha ganska svårt att hitta rätt med SHL-mässiga nyförvärv baserat på förra säsongens värvningar.

Så faktan stämmer i grova drag.

Därför är det också väl underbyggt att er superviktiga backvärvning, som man kan anta blir en import, också är typ 50/50 på att få gå under 24/25.

Brynäs forever 1912: Larsson gjorde 31p på 45 matcher första säsongen tillbaka i svensk hockey. Då har ändå Silfverberg spelat betydligt mer offensiva minuter i NHL än vad Larsson gjort, bortsett de 2 senaste säsongerna kanske.

Är Silfverberg en stabil 2-vägs forward som gör runt 30p och laget undviker plats 13-14, så har både Jacke och laget gjort en godkänd säsong i mina ögon.

Berge: Känns på förhand helt omöjligt att ens spekulera inför denna säsongen… Det är mer ovisst än någonsin. Säg att Silfver och Oskar inte klarar omställningen på ett bra sätt. Det kan räcka för att sänka vår produktivitet och därmed också dra ner Schroeder och lägga orimliga krav på förra årets A-kedja samt Djoos att dra hela lasset… Då är vi å tampas om att undvika kval…

Säg att ovan nämnda duo utöver sin proffessionalitet och positiva prägel på truppen också levererar i produktion. Ja då blir effekten nog den motsatta och vi skulle kunna ha att göra med topp 6…

Känns galet ovisst på förhand. Mer svårtippat än någonsin…

Huge: ” Isf borde väl JFK från Modo ha varit ett bättre alternativ?? ;-))”

Touché! Du och jag har inte alltid samsyn på saker och ting, det ska gudarna veta. Men det där kan vara årets inlägg, huvudet på spiken! 👏🏻

För er som inte orkar scrolla sambandet så svarade Huge på TIK’aren Tom Topps inlägg gällande deras senaste värvning som löd:

” han är nog värvad för att vara en jobbig jävel!”

Peja: Hur rimligt vore det att Ljungkrantz skulle bli tillgänglig för en återkomst? Färjestad är tydligen nära att få hem Oskar Steen och deras forwardsuppsättning ser redan nu ruskigt bred ut. Han vill säkert ge det ett försök att slå sig in i laget men tror inte man kan avskriva honom helt.

dempa: Ja, tror att det kan bli riktigt bra för honom.
Floridas GM Bill Zito - som verkar ha utmärkt finger spitz gefuhl - kommer ju från Columbus och vet vad han får i Adam - och valde då just Adam 👍

Tigerhjärta: Vad får er att tro att Hellberg skulle bli en andrespade? Källgren var klart sämst av samtliga 12 svenska målvakter i AHL förra säsongen. Jag tror ni behöver lägga pengar på en förstemålvakt och inte hoppas att någon med liknande stats som Olle Eriksson Ek ska överprestera rejält.

Peja: Avdelning vägra inse fakta. :)

JawKee: Utan att säga för mycket fanns det många andra tveksamheter kring Berglunds karaktär både innan och under tiden i Brynäs. Jag gissar att man hade försökt bryta hans kontrakt i förtid även utan brottsanklagelserna.

Timashov framstår som en egoist både på och utanför isen. Han har alltid spelat på det sättet även under juniortiden. Det var en hel del skryt om hur bra koll Grahm och Alcén minsann hade på denna okända AHL/NHL-svensk när han kom och gjorde några bra matcher, då måste man kunna ifrågasätta när facit i hand visar att deras bedömning av honom var helt felaktig.

Stefan R 63: Håll på dom lag som om de går upp i SHL har minst chans att ta åt sig lokala talanger och sponsorer från BIF
T ex ett starkt Almtuna i SHL med Sveriges fjärde största stad Uppsala - lite väl nära Gävle - vore inte positivt för BIF.
Karlskoga vore bättre. Då kan dom istället nalla lite lokala talanger och sponsorer från FBK och Örebro.
Blev ju inte ett plus för HV att Växjö gick upp.

J-S: Vänta här nu. Menar du på fullaste allvar att du tror att konsult är en egen yrkesgrupp? Du förstår väl att även elektriker, projektledare, truckförare och it-forensiker (som jag är) också kan vara konsulter? Jag har en fast tjänst (ej som konsult) och kan samtidigt jobba på sidan om med konsultuppdrag t.ex.

Om en truckförare är anställd av t.ex. Lernia/Poolia så är personen en konsult även om den jobbar som truckförare där den är uthyrd.

Edit:
sv.wikipedia.org/wiki/Konsult
Om du har så mycket erfarenhet som du säger kanske du inte behöver läsa detta. Men detta är en bra introduktion till konsultbranschen. Där står det t.ex. att en konsult inom juridik kan vara advokat.

Tigerhjärta: Hur kan det behövas fem personer på kommunikationsavdelningen? Vad fan gör de om dagarna?

SuneMangs: menade mer att CBJ inte heller har något direkt problem med cap-space, dessutom frigörs inte mer än runt 0,5m$ för A. Boqvist.

Aja, jag begriper det inte iaf 🤷‍♂️

Men både Adam och Jesper är välkomna hem 😃

Jesper Boqvist får inget nytt kontrakt av Boston. Återstår att se om någon ger honom ett nytt där borta eller om det blir Schweiz/Brynäs. Personligen tror jag han får en ny chans i NHL, han är en bra breddspelare.

{10638}: Modo känns för högt upp

Kristoffer Öhrn: Jag bor i Frölundaland och uppskattar verkligen mötena mellan Frölunda och Brynäs i Scandinavium. (Speciellt när vi vinner 😉). Väldigt go stämning och glada miner, precis som det ska va. 😊👍
2:a november kommer jag igen (på min bröllopsdag😆).
Edit: Jag gifter mig inte, det är min 29:e bröllopsdag 😊och min fru håller på Frölunda.

Jag vette tusan med Djurgården. Kruger är extremt skadedrabbad och var dessutom inte lika bra förra säsongen.

Klasen och Axelsson är för gamla. De kommer inte orka med.

Backsidan är inget att jubla över Hellerup
Blomgren är bra och juniorerna kommer säkert växla upp.

Men jag ser Björklöven och AIK som starkare. Oskarshamn kommer också vara med där uppe.

Men det ska bli spännande att se vem som byter plats med Modo i SHL nästa år.

JawKee: Tycker inte det känns surt. Brynäs fick mycket spelare för lite pengar av Clara. Färjestad hade ju aldrig lånat ut en så stor talang om det inneburit att de behövt dela med sig av en miljon av NHL-pengarna.

Peja:
Om han ens överväger att spela i KHL så är det ingen spelare jag vill ha i Brynäs, oavsett hur bra han är på isen.

JawKee: -"Ungefär som MoDo alltså?"

Hahaha sjukt bra kommentar 😅

Annars då, alla brynäsare? Ska bli sjukt kul o se alla era hemvändare med tanke på hur vissa menar att alla är sopslut och andra menar att de kommer leda laget till nya storhetsperioder. Personligen tänker jag försöka ta mig till Monitor Arena från Göteborg där i Oktober när MoDo kommer på besök. Hoppas på ett par sköna dunkar i ryggen och att korven är varm!

modomille: Enligt D'Astous själv var Färjestad intresserade men ville vänta. Det antyder att han fanns på deras lista men inte högst upp.

Rent generellt har SHL-lagen värvat väldigt få backar från Hockeyallsvenskan och Liiga under denna silly season.

Har säkert glömt någon i nedan sammanställning men det är väldigt tydligt att SHL-klubbarna helst värvar backar från andra SHL-klubbar. Då räknar jag värvningar från Oskarshamn som värvningar från ett annat SHL-lag.

HA
Axel Andersson
Erik Norén
Berger

Liiga
D'Astous
Winberg
Nässén

Schweiz
Djoos
Egli

AHL
Galvas
Salo
Thomson
Calle Själin
Filip Johansson

Norge
Sohlberg

SHL
Ollas Mattsson
Engsund
Alsing
Nyberg
Rindell
Lyytinen
Rissanen
Quenneville
Jesper Pettersson
PIlö
Göransson
Jonasson
Granberg

{5647}: ” Vi har släppt de vi inte ville ha kvar och i sådana fall uppgraderat med en bra finne och Hägg.”

Nja, Rubins och Brickley hade ju lätt platsat. De är betydligt bättre än flera som blivit kvar. Oklart om Winberg är bättre än de två herrarna. Det är nog er tunna plånbok som har styrt många av de här besluten. Ni har en högklassig HA-backsida men SHL-mässig är den knappast. Skulle givetvis bli starkare med Hägg men vore ändå en av seriens svagaste.

JawKee: ” Jämfört med de innan under bra många år är han 10 av 5 enligt mig ;)”

Brynäs sportchefer sista tiotalet år.
Micke SM guld 2012:
Bengan SM final 2017:
Sen var andra sejouren för Micke inte speciellt lyckad tråkigt nog.
Så Johan har mycket att bevisa och stora skor att fylla men det ser avsevärt mycket bättre ut än när han tog över ett lag på dekis och vi var nere i skiten och vände.
Han har min röst för nästa säsong, sen så får vi se vart vi hamnar 24/25.
Jag känner en framtidstro för Brynäs jag inte känt på länge.

Abols klar för NHL. Skönt att vi löst vår centersida. Allt fler SHL-lag som behöver leta center eller spets i allmänhet och en marknad som känns skral.

Lunkz: Självklart så kommer det du beskriver aldrig att hända.

Peja: Det är skillnad på kritik och konstruktiv kritik. Det som blir känsligt tror jag ofta är vad man menar är alternativet, om man ens tar upp ett alternativ. Om man kritiserar Brynäs för sitt damlag och tycker att man ska lägga ner det så håller jag med om att det bara är ett bedrövligt och värdelöst argument. Det sticker i ögonen på många med just damhockey.
Om man däremot kommer med konstruktiv kritik och presenterar ett alternativ, lite som du och andra gör här. Dvs, sluta med alla importer (eller iallafall minska dom) och fylla laget med lokala tjejer, eller iallafall svenska tjejer, så är det helt befogat och något bra. Och jag vill även tillägga att jag helt håller med om detta! Strategin som är nu är knappast särskilt bra eller hållbar. Så tack för att ni öppnat ögonen på mig ;)

Det är snarare nivån på kritik som måste upp. För mig handlar det mycket om att flickor också ska få spela hockey, och att man ska värna om den möjligheten. Det handlar även om att Brynäs som varumärke ska upp mer. Men inte till vilken kostnad som helst. Helt övertygad om att det gynnar oss i det stora hela med partners och dylikt att vi har ett damlag. Men behöver vi ha importer för att ha kvar dessa partners? Nej, troligtvis inte. Så är helt med på att det behövs en ny riktning.

Peja: Men tar de av herrlagets budget om herrlaget får mer i budget nu än vad skulle haft om Brynäs inte haft ett damlag? Om du är orolig att damlaget tar av herrlagets resurser på något negativt sätt så får du gärna gå på årsmötet och ställa den frågan istället för att fortsätta driva den tesen här utan några nya underbyggda argument. Du är en oerhört nyanserad skribent här på Hockeysnack som jag uppskattar mycket men just detta verkar du ha svårt att släppa och återkommer gärna till så fort du får chansen.

Jag upplever att den här debatten är ganska uttömd och besvarad många gånger av Brynäs själva, och så länge som varken Brynäs själva eller några sponsorer går ut och hävdar något annat, eller att något tidning skriver en granskande artikel kring det ser jag det svårt att tillföra något nytt vettigt i denna fråga. Så tills dess köper jag faktiskt Brynäs argument som trovärdiga i frågan :)

lapad: Detta stod i GD idag: ” När det gäller de två öppna platserna ska Brynäs ha in en målvakt och denne ska helst vara på plats till 29 juli. Sportchefen Johan Alcén bekräftar Hockeynews uppgifter att man undersöker letten Gustavs Davis Grigals, som för närvarande tillhör Nashville Predators organisation men som har spelat i ECHL.”
Så kanske han som blir vårt fredagsmys?

Jahopp.. och jag som trodde vi skulle slippa Enroth, Laksola nu i SHL.. Men tji fick jag.. Bara spänna fast sig när dom dömer våra matcher helt enkelt
Uppladdat:

500x0-img3411.jpeg

När Almtuna la ner sitt damlag fick de mycket badwill och tappade sponsorer. Det är väl inget konstigt att både Brynäs som förening och dess sponsorer vill att varumärket ska förknippas med jämställdhet. Jag har svårt för det här snacket att herrlaget sponsrar damlaget, det är en förening och alla pengar in ska investeras i att bygga ett så bra Brynäs IF som möjligt.