1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777536 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Det enda negativa som framkommer är att man kommer använda en del av SHL-pengarna till SDHL-truppen och att man verkar lägga relativt stort fokus på att försöka locka mer publik till deras matcher. Jag tror det hade varit bättre att jobba långsiktigt med egna produkter istället för att år efter år försöka köpa till sig framgångar inför 150-200 åskådare. Om man hade ett lag där merparten var Gävletjejer skulle nog publiksiffrorna öka också.

Silfverkroken: Kan det betyda att Benn sagt ja till att spela vidare i Brynäs?

Enligt Expressen undersöker Brynäs möjligheterna att värva en allsvensk forward under kontakt. De kan plockas tills slutet av juni. Inga namn nämns.

Peja: Men ja tillräckligt med Luleå snack nu🤣😂😅

Jag tror verkligen på Luleås forwards mycket hängde på centrerna och Allard! Och det blir kul med Brynäs i SHL igen istället för IKO!

Jugge: Förhoppningsvis kommer bredden vara så pass bra att istiden mellan kedjorna kan fördelas jämnare. Finns egentligen inget självändamål med att ha en fjärde som är markant sämre än tredje. Då blir det heller inte särskilt viktigt om en spelare spelar i tredje eller fjärde.

Drömmen nu hade varit en defensiv, kraftfull back, typ Benn. Plus en rivig spelare för tredje tillsammans med typ Ölund och Kopacka, en Austin Wagner typ, kompletterat med en rivig och utvecklingsbar pjäs för fjärdekedjan, en Måns Carlsson ungefär. Då hade jag känt mig relativt nöjd i båten :)

Koff: Mäktig du är, stort tack för dina grundliga och givande svar på den oerhört komplexa frågan: Varför man går in och raljerar över en värvning i ett motståndarlags forum?
Det måste ha krävts mycket av dig att verka fram det krispiga svaret: "fundera på det du, det blir nog bra när snön kommer".

Jag tackar dig för en givande diskussion, tar till mig av dina kloka ord, försöker verka och leva efter dem och går vidare härifrån som en bättre människa.
Tack, du andlige ledare och fader 🙏

vi kan ju bara sitta här och spekulera, kvaliteten på pappret är en sak där kan man ju faktiskt se vilka spelare som varit bättre än andra, men annars är det bara gissningar och därför ingenting att bråka eller bli upprörda över
finns en chans att Axel Andersson kan göra mer poäng än både CED eller Winberg samma som att Måns Carlsson kan komma att göra mer poäng än exempelvis Lindblom, det återstår att se liksom, oddsen kanske inte är lika stora men ingenting som går att veta till 100%

Koff: Vad har mitt vokabulär att göra med min fråga? Jag tycker det är gränsfall till patetiskt att behöva gå in i ett annat lags forum, precis i glädjen av att ett spännande nyförvärv släppts för att försöka plocka ner det. Och att någon härifrån gör detsamma i "er" bok går under samma sak, det gör det knappast mindre patetiskt att "ge igen". Snarare än mer småaktigt.

Det här var ju lite roligt också. En ung Schroeder dominerar, och Anton Rödin och Bill Sweatt är med en hel del. Varning dock att bildkvaliteten är sådär.

DIFFEN: Dom pratar nog om Emil Sylvegård. Inte Marcus.

Kollat lite highlights på YT gällande Schroeder. Han verkar ha ett bra skott, fin skridskoåkning och teknik. Kommer säkert funka i SHL.

Peja: "Jag tycker det är svårt att diskutera och argumentera när man inte känner till detaljer kring finansieringen, kostnaderna osv. Tycker bara det är lite märkligt att just en nykomling smäller på med norra Europas största mediakub. Det borde väl rimligtvis vara någon av de klubbar som är rikare och stabilare som gör det,

Hmmm...

Hur vet du/vi att Brynäs idag inte är tillräckligt rika för att kunna smälla på med den här kuben då?
Du kan ju inte både ifrågasätta köpet med hänvisning till att vi inte är tillräckligt rika, och samtidigt säga att det inte går att ifrågasätta/diskutera när man inte vet nåt om just ekonomin (kostnad, finansiering osv).

Det känns mest som att du agerar lite Jante-aktigt här, när du antyder att vi inte borde skaffa en så (onödigt) stor kub, bara för att vi är nykomlingar.
Sen kan man ju alltid ifrågasätta om Brynäs i realiteten ska betraktas som "nykomlingar" eller inte?
Vi är ju inte nåt div1 eller AS-lag som på ett överraskande sätt lyckats ta oss till SHL, direkt....

Salo till Malmö, riktigt bra värvning.

JawKee: Det stod väl ”Norra Europas största” i GD (Inte ”Norra Sveriges största”).
Men vi får väl möjlighet att ha kubmätning med Luleåfansen när det är klart.

Auchinleck: Du besvarar en fråga med en motfråga, det kommer man långt på👍

Costanza: Boro Vetlanda HC har vunnit norris trophy 2 gånger och Stanley cup en gång, Är dem större än Modo då?

Erik Karlsson
Johan Franzén
Linus Karlsson
Hampus Karlsson
Alexander suzdalev
Joseph Jonsson.

Bra spelare på hög nivå också, för att vara en div 2 klubb.

Måste ju definitivt vara större än Modo då med tanke på resurserna också.

Enligt någon på X
Uppladdat:

500x0-img5526.jpeg

Gavve: Kan ju även bli så att med en ny mediakub och skärmar så kan man få in fler sponsorer och hyra ut arenan till fler evenemang. Då kan de bli så att inkomsterna ökar och man kan öka spelarbudgeten..

Peja: Ingen aning. Vet inte ens om Brynäs tar hela kostnaden eller om någon sponsor gått in och tar en del av den. Kanske något som kommer utkristalliseras senare i samband med att arenanamnet förnyas (eller ändras) då det går ut i år.

Sen bör man tänka ungefär så här (har inga exakta siffror så klart så se detta mer som ett räkneexempel).
Kostnaden (2010) var 7 miljoner för både FBK och Brynäs (snabb googling). Brynäs invigde sin inför säsongen 10/11 (sattes upp sommaren 2010).

Om vi räknar lite högt på säg 10 miljoner istället för enkelhetens skull för den nya (inflation osv).
Vi räknar på att den håller lika länge som den gamla (14 år).

10 miljoner delat på 14 år = ca 700 tusen per år.

Om man då räknar på att SHL-avtalet inför denna säsong (det ökar som jag förstår det) ligger på 60-65 miljoner per lag så förstår man hur liten del av kostnaden denna mediakub verkligen är.

För er som tänker att man skulle värva en spelare för de pengarna istället så är det runt 58300 per månad den kostar OM Brynäs skulle ta hela kostnaden själv.

Och åter igen, detta är inte fakta utan bara ett räkneexempel. Har ingen aning om den ska hålla i 5, 10, 15 eller 20 år och om den kostar 5 eller 50 miljoner så klart.

Lemp: Även nya ledskrämar runt om i arenan sägs det.
Fan vad roligt med en upphottad arena, det är på tiden.

Silfverkroken: Johanesson och Ohlsson.

Lemp: Håller med. Tvåvägscentrar har vi redan tre stycken, så det resonemanget vet jag inte om jag köper. Tror även att Silfverberg och Lindblom är tänkt för förstakedjan till en början, och bägge dessa är också bra tvåvägsspelare på den här nivån. Det behövs, precis som du säger, en poängspruta och pådrivare som kan ta sin kedja på ryggen och bära den och övriga laget framåt.

Alcén gillar ju spelare med meriter och stora namn generellt, så jag tror han kommer vänta ut NHL innan han värvar något.

SuneMangs: Anser att förstacentern blir helt avgörande för vår slutposition nästa säsong. Behövs verkligen en center som kan driva en kedja offensivt.

Sannolikt behöver man invänta NHL, men det finns risker med det också, samtidigt kanske man inte har något val.

Ett anonymt konto på X som menar att Brynäs kollar på Wagner. Svårt att ta det seriöst, men Wagner i en tredjekedja hade varit något.

puffe:
Pengar in = bra.
Ännu mer pengar in = ännu bättre.
Älska supportrar som stöttar laget på de vis de kan och vill.

JawKee: Brodecki och Wännström hade varit bra i Hockeyallsvenskan. Vore betydligt mer intresserad av att ta in Gabriel Seger eller kanske Hampus Eriksson som breddspelare i SHL om man kollar på potentiella hemvändare. Seger hade riktigt bra stats i NCAA den gångna säsongen.

puffe: Swisha du också. Kom igen - vet att det rycker i fingrarna. Du vet att du vill - kommer kännas bra efteråt.

Brynäsgubbe: Det kanske var ett krav från Djoos. Han kanske gärna kommer hem men att han då vill vara säker på att familjen kan få slå ned rötterna.

Aaaa: kolla realen Brynäs la upp precis Djoos presenteras när som helst

puffe: Jag tänkte i o f s mer på att man skulle få ta med sig öl in på Skybarsläktare - utan att behöva köpa premiumplats där just borden är.

I övrigt - tjaa - funkar ju utmärkt på hockey, baseboll och basket i USA och Kanada. På fotboll i England, hockey i Stockholm och i Tjeckien mm som jag besökt.
Kanske alltså inte i Gävle då. Too soon. Om 10 år kanske. Kan inte införa ketchup och detta samtidigt - en sak i taget.

puffe: Brynäs ska ju införa aktiv sittplats. Berusad sittplats kanske också kunde vara något.

{10638}: Han har ju haft ett bud från Brynäs på bordet, om man ska tro rykten som cirkulerar.

Med tanke på att erbjudandet till Måns Carlsson från Brynäs var lägre än det han fick erbjudet av Mora så är det ju inte omöjligt att DIF bjöd över vårt erbjudande till Kelleher heller. Märks att Alcén försöker spara slantarna så gott det går till spets.

Ove Myling: bra spaning!

Intressant är ju också att han troligtvis spelat/tränat med både Ersson och Sandström som kanske lyft fram hur bra Brynäs är som organisation också 👍🏼

Ove Myling: Det här blev ett väldigt långt inlägg, sorry folks. Scrolla vidare om ni inte orkar läsa.

Det är möjligt att Challe går före. Jag har inte så bra koll på Challe just för stunden, så det var därför jag reserverade mig lite gällande hans eventuella tid i PP. Vi lär väl bli varse hans kvalitér och brister på försäsongen. Glöm även inte att steget från Finland till Sverige är svårt och stort för många, men jag hoppas givetvis att Challe klarar det galant.

Axel har vi ju stött på förra säsongen så honom har jag ändå en uppfattning om. Han har inte heller spelat i SHL likt Challe, men har väl ändå bra koll på svensk hockey kan jag tro eftersom han är stöpt i den. Tror även att han har mycket hockey i sig, och framför allt då i offensiven.

Tycker det är ett jäkla slöseri att ha en kille med ett av lagets bästa skott (Kinnvall) på point. Speciellt när det ofta resulterar i många skott från blå, skott som sällan letar sig in dessutom (generellt, inte specifikt för Kinnvall). Tycker att avsluten på mål generellt ska komma från 1. Slottet, 2. Tekningscirklarna, 3. Offensiv blå.

Vi har under två säsonger nu skjutit mycket från blå och jag gillar det inte eftersom det ofta resulterar i spelvändningar/lätta skott att plocka för målvakt eftersom vi är så dåliga på att skymma. Bättre då med två spelfördelare på point som kan flytta pucken snabbt. Det tror jag att både Djoos och Andersson kommer vara kanon på. Så får Kinnvall skjuta.

Det är angenäma lyxproblem vi har i PP nu, och det lär bli värre när vi får in en förstecenter (om han någonsin kommer). Jag älskar verkligen att vi får in en till rightare, tycker vi har varit väldigt vänstertunga ett tag. Andersson kan verkligen bli en skitbra värvning på sikt så länge han får vara skadefri, något han haft problem med tidigare.

Får vi in Djoos ställer jag gärna upp PP såhär:

Rödin
Silfverberg - Larsson - Kopacka
Djoos

Rödda bakom kassen (utan att åka cirklar i offensiv zon) med snabba instick, Silfverberg och Kopacka matar direktskott, Larsson stökar framför kassen och Djoos fördelar puck.

Indrasis
Kinnvall - Vesel - Lindblom
Andersson/D'Astous

Indrasis är seg på rören och älskar sina passningar, ser hellre att han slår dom från bakom mål än rakt genom zon som det var föregående säsong. Kinnvall bombar från vänstra cirkeln, Vesel tar Larsson-rollen och skymmer/stökar, Lindblom får göra lite det han känner för i stunden (älskar karln). Andersson eller D'Astous (den som har bevisat att denne ska ha platsen) fördelar på point.

Så här svårt har det inte varit att välja och formera två PP sedan 2012 tror jag. Slår Challe-värvningen väl ut ser det riktigt jävla bra ut när vi får in förstecentern och den defensive backen.

Alvin :
Jag vill bara förtydliga att jag skrev inte dåligt skott. Hans skott är helt ok men det finns andra egenskaper som sticker ut mer hos honom.

Lemp: Anledningen varför jag placerade Djoos med Andersson och Dastous med Kinnvall är för att det verkar som Gällstedt värderar Left/right tillsammans i sitt spelsystem och att man då gärna prioriterar den uppsättningen i de första två backparen.
Den som lever får se! Tror i vilket fall som helst att Andersson blir riktigt bra.

Farsang: Äntligen en till rightare som kan lira PP. Då kan vi äntligen ha Kinnvall skjutandes i vänstra cirkeln på heltid. Djoos på point i första PP och Andersson på samma plats i andra PP.

Challe väntar jag med tills vi ser om han klarar av SHL.

Axel Andersson klar.

SuneMangs: Det är inte ens värt att sammanfatta. Backsidan var svag, forwardssidan okej och målvaktslösningen kan bli allt från erfaret, oväntat (likt Hellsten i Leksand) eller någon från HA.

Han spekulerar om Laurent Dauphin som ett ledigt och intressant namn.

Kimpa : Exakt 0%. NHL-klubbar kommer att slåss om hans signatur på en skral free agent-marknad där just duktiga topp 6-centrar kommer vara en bristvara. Han kommer troligtvis skriva på ett sex- eller sjuårskontrakt dessutom.

Det blir en gammal Elias som kommer hem (om han ens spelar i Brynäs igen).

Makkan74: ” Ska man tolka gårdagens avtackningar som så att tre från förra säsongen fortfarande är med i leken. Benn, Coreau och Cukste.....”

Absolut annars hade Benn Coreau Cukste tackats av samtidigt som dom andra fyra.
Personligen hoppas jag på Benn, att efter födsel så kommer han över i Oktober på artist kontrakt.
Tror han skulle vara så viktig en första säsong i SHL.

Finns hopp om Benn ändå.

Kelleher, Cukste är också alternativ fortfarande.
Uppladdat:

500x0-img7272.png

Joppe: ”Varför inte skriva en text med anknytning till Brynäs historia”

Finns ett flertal ramsor som handlar om Brynäs historia. Där bland annat en ramsa som handlar om våra 13 Sm-guld och våra över 100 år på nacken. Dessutom har vi en ramsa som handlar om Tvärgatan. Varför kommer du med påståenden utan några grunder?

Det är nog bara att börja komponera en egen sång.

Farsang: Även jättebra för oss med handikapp (mindre som gör att jag inte orkar stå en hel match). Kommer garanterat köpa plats där varje gång jag åker upp.

JawKee: var ju rykte om en ytter från lausanne?
Uppladdat:

500x0-img7259.png

Brynäs forever 1912: Ja, plastsjö är ju ett skitlag som spelar Europas tråkigaste hockey, men det är jäkligt svårt att tycka illa om Hallam.

Förstår inte riktigt vad Brynäs håller på med gällande kommuniceringen av spelare och ledare. Flera spelare som varit klar under en längre tid utan att det offentliggörs, spelarna själva hinner ju bekräfta innan Brynäs gör det. Och nu samma med ledarstaben, som sannolikt blir samma. Varför tar det så lång tid?

Peja: Puh! Var väl inte jätteoväntat men drar ändå en lättnandes suck över att han inte kör ett år till i Brynäs bara för att. Han blir väl 38 i år och jag skulle bli väldigt förvånad om inte han lägger skridskorna på hyllan nu.

All heder till Jacke som fick ett perfekt avslut på sin Brynäskarriär.