1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777589 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
{10375}: Google? Vad fan snackar du om? Vad menar du att jag skulle ha googlat? Bra försök, hahaha

{10375}: Om jag fattar dig rätt så vill du ha Masken som SC året ut?
Hitta en ny inom vilken tid då? 2 veckor?
Vem då?
Ska man hitta en fullfjädrad SC på under 3 månader som ska börja 1/5?

Ibland går tangenterna innan tanken..

{10375}: Bara finner mig i det? Vad ska jag annars göra? Oavsett vad jag tycker eller tänker så har det redan hänt. Jag har även sagt att det var ett dåligt beslut att tillsätta Alcén. Men det är hänt. Nu är nu, då är då.
Så vitt jag vet så är Masken med i Advisory board redan, så det blir ingen större skillnad av att avsätta Alcén och sätta Masken på den positionen förutom att vi förlorar en assisterande tränare. Vi har inte bara Alcén, vi har ett helt team. Kanske lite annorlunda struktur men det är det vi har och jag har tillit till den strukturen, och därför anser jag att det är viktigt att behålla just denna struktur och få lite lugn och ro i föreningen. Sen får ju framtiden utvisa hur bra det går med denna struktur, än är det för tidigt.
Du verkar tro att en person inte kan växa i sin roll. Bara för att en har varit sämst i ligan på sitt jobb betyder inte att man är det för all evighet.
Som sagt, om du anser att vi bör bryta upp denna konstellation eller struktur med de vi har på posterna så får du ju berätta hur den ska se ut istället, men jag tror risken finns att det blir ännu sämre om man nu skulle göra det.

Tigerhjärta:
Har skrivit detta tidigare och skulle fortfarande inte bli förvånad om det ligger ngt mellan Wallin och Alcén ang Brattström, för när FbK får tillbaks sina två ordinarie så har jag en känsla av att Wallin "ger" Brattström till Brynäs istället för att han ska nöta läktarplats och kosta pengar där nere. Ngn deal ang detta tror jag... därför gjorde dom inga anspråk på Clara.
Kan ha tvärfel men varför tystnade allt så fort ang ny målis då han blev klar för Fbk istället för BIF?

Samsung: helvete två lag går upp
Uppladdat:

500x0-screenshot20240121232029one-ui-home.jpg

Peja: Ja billins borde vara bättre.
Appropå billins.
I ett byte i boxplay så fräste Blomqvist på billins då det nuddat varandra medan de skulle byta och billins tog åt sig och satte sig på kanten av bänken och tittade först åt Blomqvists håll och satt sen och muttrade och pratade för sig själv.
Det såg ut som om de fanns en hierarki där.

Cukste tillför mycket defensivt.
Han står upp och tar plats i gruffset på isen.
Det var vad jag minns det Johan letade efter där och då också så nog gör cukste det han värvades för kan jag tycka. Efter Bertilsson Benn och kinnvall är cukste brynäs fjärde viktigaste back.

Thellen: Nästan dock så att det är bra att Rödda slipper tappa fokus genom att ta C-rollen.
Tärnström - håller med - går från klarhet till klarhet (även om det blev nån ”miss” idag). Blir kul att följa hans utveckling.

Mickesgolf: Jag har ställt mig tveksam till om han ska gå som etta, om han håller i de stora matcherna men han gör allt för att motbevisa mig. Vi bör väl fortfarande ta in en rutinerad målvakt men den målvakten kommer behöva prestera oerhört starkt för att peta Clara som han spelar nu, den saken är klar.

Zappaholic: Kassaskåpssäker seger där defensiven var solid och vi högg när vi fick chansen. Clara, Indrasis och Tärnström bäst idag.

Klart Kopacka ska göra ett också! Vore ingen Brynäsmatch om inte Kopacka gjorde mål.

havre: varför passa skyttekungen när man kan dra den i kryllat själv!

Peja: Kassian alltså, otroligt svårbedömd..
Benn var trots allt aktiv, nykommen från ett Try-out i Dallas, kände Scott och var därmed medveten om vilka premisser som väntade.
Annat går att säga som Kassian, jag är tveksam.
Samtidigt är det inte heller en spelare jag vill möta.
Kluven!

Intensivt schema nu.
Perfekt match idag att lufta Stenis.
11 matcher på 24 dagar eller vad det är, är tom jobbigt för en 19åring.

{10065}: Alltså jämför Kopackas avslut i frilägen med typ Forslunds, när han var i Brynäs. Forslund brände väl typ 70% och Kopacka sätter 70%! (Givetvis gosse jag bara siffrorna, de är bara en magkänsla men ändå). Han hade lätt platsat i SHL med den formen han är i nu.

{10375}: Det är väl klart det är att vara efterklok att säga att man skulle ha värvat Riikola, Suomela, Smejkal och Oksanen istället för de vi värvade? När vi sitter med facit i hand på hur de spelade den säsongen?

{10375}: Brynäs behöver pengar för att kunna förstärka laget inför slutspelet. Mer motivation än så behövs inte för de flesta. Det här med att ange en specifik spelare för en insamling är i grund och botten ganska löjligt, eftersom spelaren redan är klar ändå om man är i det skedet.

xxx BIF xxx: Försvarstal i värsta Hugestil. Brynäs kan inte göra fel .Alcén kliver av isen å rätt in på kontoret för att styra Sveriges näst mästa mästare . Med en stolt å anrik historia .
Många milj i omsättning många anställa stort intresse i hela landet .Många människor som lägger mycke pengar på Brynäs IF. Å du kan inte se problemet med en fullständig amatör som ska styra detta??
Resultat blev inte helt lyckat som du nog inte missat .
Å han får sitta kvar 🤣🤣🤣
Endast i Brynäs funkar detta 👍

Gavve: Gjorde nog ont för Cukste och man kan verkligen undra varför domarna inte tar något, men tror inte att han kommer bli skadad. Säkert OK om 5-10 minuter.

Larsson är så jävla proffsig.

havre: Indrasis får utdelning radioaktivt

rafalski: Det seriefinal, mycket folk på läktaren. Klart pojken är skakis.
Det blir lugnare i slutspelet..

Tigerhjärta: Det är en intressant idé att köpa loss ett par duktiga allsvenska forwards. Kanske skriva kontrakt över nästa säsong också för att ge en rejäl morot, känner mig ändå ganska bekväm med att en bra allsvensk spelare kan spela fjärdekedja i SHL.

Klubbar som Tingsryd, Kalmar, Almtuna och Karlskoga kanske är beredda att sälja spelare snart. De är ju på säker mark och har knappast SHL-ambitioner nu. Tror egentligen inte att de nya måste vara powerforwards, det räcker bra om de är bra och framförallt färdigare hockeyspelare än de som fyller ut laget nu.

En spelare som inte har jättebra stats men som alltid har sett vass ut när jag har sett Kalmar är Boudrias. Pistek är bra, men har inte heller jättebra stats. I Almtuna är Ekmark en väldigt gedigen spelare som skulle tillföra bredd. Naturligtvis Olhaver från Tingsryd, kanske även Felix Olsson.

Däremot ser jag inga målvakter i dessa lag som man skulle vilja se i Brynäs.

puffe: Lite så ser jag det också. Någon j-vla måtta med negativismen får det vara.

Jugge: NI leder serien med 6 poäng trots att allt är fel. Tror 13 andra lag i serien är avundsjuka , oavsett när,var,hur ni tar ut målvakten

Davey85: Nästan sugen på att ändra nick till Silverfisken nu.

J-S: Du hatar inte att få sista ordet va?

Farsang: Jag tror nästan Kopaka skulle göra sig bättre i en kedja med inte lika mycket offensiv zontid. Jag tycker han försvinner helt 5 mot 5 spelet i offensiv zon. Hans styrka ligger i omställningsspelet. Scott balanserar också upp Kelleher på ett bra sätt. Nackdelen är väl att det blir tre rightare i samma kedja, men vi har tre leftare i första kedjan och det går ju rätt skapligt.

Jockster : Middagsbuffén på terrassen var 10/10. Så kockarna får godkänt idag också ;)

Ett tips till laget.
Sätt upp en bild i omklädningsrummet på hur många spelare som Västerås saknade tillsammans med slutresultatet.
Visa att detta är produkten av en alldeles för dålig inställning. För det är vad spelarna bör ta med sig efter idag. Det handlade om inställning och inget annat.

#33: Karlskoga har 2-0 på Difen också. Går bra i övriga matcher för vår del. Återstår att se hur det utvecklar sig.

Huge: Tyler Kelleher verkar vara på bra humör…
Uppladdat:

500x0-img0194.jpeg

{5647}: Jag kanske ska följa upp det där.
Löven vann mot både Västerås och AIK borta förra helgen. Dessutom relativt komfortabelt. Man kontrade tidigt in ett ledningsmål och sedan kunde man spela det spel man är oerhört duktiga på. Det finns inget lag som har så många skickliga spelare på spelvändningar när de inte möter ett samlat försvar. Schilkey, Powell, Fortier, Pooley, Wiklund osv.
Det är också därför de är seriens bästa bortalag, för då kan de spela mer defensivt och förlita sig på kontringar.

På hemmaplan eller i underläge så får de gigantiska problem när motståndarna backar hem litegrand och kör med styrspel. Då har Löven inget motvapen. Uppspelen är chansartade och leder ofta till icing, till att man får en spelare fri på högerkanten som är stillastående så denne måste dumpa i sarghörnet eller så flippar man in en puck från strax över röd linje. BIK, Nybro och många andra lag tar ledningen och så kan de relativt bekvämt spela ett igelkottsförsvar mot Löven.

Jag förstår att lag som Brynäs, AIK, DIF och Västerås känner att man måste spela offensivt och att det är bra att föra spelet, men jag tror att det lättaste sättet att vinna mot Löven är att stänga ned deras offensiv genom att alltid ha "tredjeman" hem och inte chansa offsensivt. Ha tålamod så de inte får kontra. Utmana dem INTE på att spela hawaii och byta chanser, för där är de sylvassa.

Jag tror att just ni kan vinna mot dem oavsett, men tar ni ledningen och spelar kontrollerat vinner ni 11 av 10 matcher mot dem.

mattias - 74: Folk som har hockeyabstinens eller riktiga hockeynördar har nog stenkoll själv på när det är matcher.
Alla här inne sitter väl tungt redan med tv4play för 549:-/månaden.(För att man följer Brynäs här inne)
Sitta och göra reklam eller samla pluspoäng för att man har koll på att det är NHL matcher tidigt en Måndagkväll på Viaplay för 600:-/mån typish för deras premiumpaket(om man inte sitter olagligt på ip-tv) känns ju totalt orelevant för det här Brynäs-forumet.
Hänvisa till NHL matcher med Brynäs anknytning är väl en annan sak.

1+ 6 för Silfverberg på 41 matcher. Även att man älskar honom bör man nog sänka förväntningarna kraftigt när han kommer tillbaka.

Blå grottan: "FBK såg redan innan succén i Almtuna att han var lovande, bra scouting. Brynäs sportsliga ledning har brallorna nere i den frågan."

Dösnack.
Alcen har naturligtvis sett samma sak som Wallin och FBK gällande Ljungkrantz talang och kvaliteter.
Skillnaden är att Alcen, pga att vi redan fyllt första och andrafemman med ännu bättre spelare, av naturliga och fullt förståeliga skäl bara kunnat erbjuda en roll längre ner i hierarkin.
Det är nog DU och ingen annan som står med brallorna nere här.

Forsberg 1978: Blomqvist är en fröjd att höra i intervjun, spot on.

{9684}: Ska man byta målvakten igen?

gwl: Ooooch diskussionen om AL fortsätter även efter detta fina inlägg.

Huge: "Nu har ju AL inte sparkats av sportsliga skäl"

Hur vet du det? Var du med när AL sparkades? Eller har du pratat med Alcén eller AL efter händelsen?

Klubben har ju inte kommunicerat ut något.

Jesper Boqvist gjorde bevisligen en väldigt bra match senast, för han spelar just nu i förstakedjan i Bruins med Pastrnak och Zacha.
Heja!

Davey85: Minns fortfarande Sundqvists open ice på Karlskronas Kähkönen. Här är förspelet och en gif i länken:
Uppladdat:

500x0-img5844.jpeg

Davey85: var otroligt tråkigt att Sunken blev hackkycklingen nummer ett på slutet av sin karriär.

Peja: När man bedömer Alcéns insats förra året så finns det en del att tänka på innan man sätter igång motorsågen:
1. Truppen såg faktiskt riktigt skaplig ut men flera saker gjorde att de aldrig fungerade ihop som lag. Det är naturligtvis delvis oxå ett ansvar för sportchefen men mest upp till tränarstaben.
2. Brynäs hade förvisso en relativt väl tilltagen budget men år av vanskötsel, sparkade tränare mm gör att Brynäs får betala mer än topplagen för samma spelare. Vår spelarutveckling via juniorerna har också varit för dålig de senaste åren. Ängslighet för kval ger sällan juniorer chansen.
3. En ny sportchef måste få göra en del misstag. Det var kostsamt i detta fall men alla sportchefer gör både lyckade och mindre lyckade värvningar. Poängen är att lära sig och bli bättre. Med ett uppenbart undantag så tycker jag att årets trupp är väl sammansatt. Ska Brynäs bli ett framgångsrikt lag igen måste vi ha kontinuitet, en spelidé som föreningen står för oavsett tränare, förstklassig spelarutveckling mm.

Alcén har nu en stor utmaning framför sig att lösa målvaktsfrågan. Gör han det så tror jag att vi löser årets uppgift.

Malken: Instämmer helt om Jack, outstanding på att få puckar på och i mål. Inga extra pass, inga tveksamheter, inget kladd.

Indrasis är den som växt allra mest, han blir ett monster i slutspelet.

J-S: Jävlar va bra Clara är i kväll..
Nu får verkligen gubbarna jobba för honom så han får hålla säsongens andra nolla…

Jan Grismöbel: Lyssnade du på sofftyckaren Fredrik Söderström i uppsnacket på Mora-Djurgården? Var fokus på målvakter innan matchen, lyssna på den sofftyckaren.
Han poängterade väl som vi andra ismaskinister och vaktmästare hur viktigt det var för utespelarna med en målvakt längst bak som skapar trygghet 🥰🥰 men herr Fredrik Söderström räknas väl som oss, som icke yrkeskunnig! 🤩🤩😅😅

Jan Grismöbel: Fascinerande forum, ni hittar ett ynka halmstrå ,och på några minuter blir den kverulansens höstack. Alla attackerar alla. Lite Squid Game-känsla härinne ibland, vilket alltså är positivt, underhållning

Jan Grismöbel: Att öppna käften och gnälla över sparkningen av Lindbäck utan att veta nånting om anledningen och omständigheterna.
Händer bara i föreningen ”Enögda Yrkesgnällares Supporterklubb”

J-S: Domarna är ofta hårdare mot topplag, en av anledningarna att vi typ varje år får minst powerplay
Välkommen i klubben

En annan är att när man som spelförande lag tappar pucken och stoppar motståndaren i en spelvändning, så syns det regelbrottet mer, än alla de otaliga som sker när man snurrar i anfallszonen

Peja: Förstår vad du menar. Men då kan man även tänka så här.
"Om du kollar på matcherna mot de andra topp8-lagen, så har Brynäs mött alla 2 gånger, förutom Mora som man har mött 3 gånger.

Brynäs har vunnit 1 av 2 matcher mot alla topp 8 lagen, förutom Mora som man har vunnit med 2 av 3."

Vilket betyder att vi spelar oavgjort mot alla lagen i topp 8, förutom Mora som vi "vinner mot". Och om vi då ser ifrån motståndarnas perspektiv, så betyder det att dom har förlorat mer mot de sämre lagen än vad vi har gjort, troligtvis, alternativt förlorat fler matcher mot de som ligger topp 8.
Och utifrån det så kan man ju ganska lätt se att vi ligger i överkant jämfört med de andra lagen? Om inte, så allra minst ligger vi oavgjort.

Kan även tillägga att vi lyckas med detta trots att vi är näst sämst i powerplay av de som ligger topp 6 just nu, och vi har sämst skotteffektivitet i PP.
Vi är näst sämst i boxplay sett till hur många procent av skotten på mål som vi släpper in, med 17%.

Målvaktssituationen är dålig men inte katastrof. Som jag sagt innan så finns det ett haveri denna säsong och förra säsongen och det haveriet heter Anders Lindbäck.

Endast sett till 5v5 så har vi släppt in 54 mål och gjort 87 mål, så vi och Södertälje med 50 insläppta och 85 gjorda mål är de som är överlägset bäst av topp 6 lagen.