1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777614 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Fascinerande forum, ni hittar ett ynka halmstrå ,och på några minuter blir den kverulansens höstack. Alla attackerar alla. Lite Squid Game-känsla härinne ibland, vilket alltså är positivt, underhållning

Jan Grismöbel: Att öppna käften och gnälla över sparkningen av Lindbäck utan att veta nånting om anledningen och omständigheterna.
Händer bara i föreningen ”Enögda Yrkesgnällares Supporterklubb”

J-S: Domarna är ofta hårdare mot topplag, en av anledningarna att vi typ varje år får minst powerplay
Välkommen i klubben

En annan är att när man som spelförande lag tappar pucken och stoppar motståndaren i en spelvändning, så syns det regelbrottet mer, än alla de otaliga som sker när man snurrar i anfallszonen

Peja: Förstår vad du menar. Men då kan man även tänka så här.
"Om du kollar på matcherna mot de andra topp8-lagen, så har Brynäs mött alla 2 gånger, förutom Mora som man har mött 3 gånger.

Brynäs har vunnit 1 av 2 matcher mot alla topp 8 lagen, förutom Mora som man har vunnit med 2 av 3."

Vilket betyder att vi spelar oavgjort mot alla lagen i topp 8, förutom Mora som vi "vinner mot". Och om vi då ser ifrån motståndarnas perspektiv, så betyder det att dom har förlorat mer mot de sämre lagen än vad vi har gjort, troligtvis, alternativt förlorat fler matcher mot de som ligger topp 8.
Och utifrån det så kan man ju ganska lätt se att vi ligger i överkant jämfört med de andra lagen? Om inte, så allra minst ligger vi oavgjort.

Kan även tillägga att vi lyckas med detta trots att vi är näst sämst i powerplay av de som ligger topp 6 just nu, och vi har sämst skotteffektivitet i PP.
Vi är näst sämst i boxplay sett till hur många procent av skotten på mål som vi släpper in, med 17%.

Målvaktssituationen är dålig men inte katastrof. Som jag sagt innan så finns det ett haveri denna säsong och förra säsongen och det haveriet heter Anders Lindbäck.

Endast sett till 5v5 så har vi släppt in 54 mål och gjort 87 mål, så vi och Södertälje med 50 insläppta och 85 gjorda mål är de som är överlägset bäst av topp 6 lagen.

JawKee: Kan berätta hur jag tänker. Ledsen om det blir lite långt, men svårt att förklara med 1-2 meningar:

Om du kollar på matcherna mot de andra topp8-lagen, så har Brynäs mött alla 2 gånger, förutom Mora som man har mött 3 gånger.

Brynäs har vunnit 1 av 2 matcher mot alla topp 8 lagen, förutom Mora som man har vunnit med 2 av 3.

Alltså leder Brynäs serien eftersom man har varit bättre mot lagen placerade 9-14. Det är den enda rimliga slutsatsen eftersom man inte har plusstatistik på något av topp7-lagen (Mora ligger 8a).

Problemet är att detta inte är en fotbollsliga som avgörs i seriespel. Det avgörs i ett slutspel. Att Brynäs är kungar mot bottenlagen betyder alltså ingenting, det som kommer betyda allting är resultaten mot de andra topplagen och där är det otroligt jämnt rent statistiskt.

I den kontexten kan du lägga till att Brynäs har den överlägset sämsta målvaktsuppsättningen av topplagen och att målvakter ofta är väldigt avgörande i slutspel.

Lägg även till att Brynäs har den klart största spelarbudgeten och Alcéns lagbyggande framstår åter igen som mediokert.

mk: Orkar inte leta i historiken, men jag var skeptisk till en tränare med Manners taktiska upplägg. Den defensiva hockeyn funkar inte i SHL nuförtiden. Hans hockey handlade för mycket om att anpassa sig efter motståndarna, reagera snarare än agera, och rent allmänt för defensiv/passiv hockey för dagens SHL.

När Brynäs tog in Manner var det ingen som pratade om den taktiska biten heller eller vilken hockey han stod för, allt snack handlade om hans ledarskap. Det spelar ju ingen roll om ledarskapet är perfekt om det taktiska upplägget inte funkar, det kommer ändå inte generera i bra resultat. Därför var jag skeptisk till Manner som Brynästränare, men är det verkligen värt att älta nu?

Alcén är som sagt den enda sportchefen i Brynäs historia som har byggt ett lag som blivit degraderat från SHL/Elitserien och till skillnad från en jäkla massa andra sportsligt ansvariga har han på något sätt lyckats stanna kvar på posten. Hoppades personligen att han skulle säga upp sig efter säsongen, men förstår samtidigt att han och Grahm håller hårt i sina positioner, de kanske aldrig kommer få lika bra jobb i framtiden.

J-S: Ja bra för Brynäs med Thelin till Färjestad .Sen vore det himla bra om Clara övertygas att vara kvar i Brynäs även nästa säsong istället för Färjestad.

Svedberg, nej tack.
Cannata, välkommen!

Leo Sundqvist fyra mål i första perioden J18. Ge grabben ett par byten i A-laget. Se hur bra det gick för Leo Carlsson i Örebro och sen NHL.

JawKee: Är det inte oseriöst att kontraktera en målvakt som varit hur dålig som helst under en hel säsong? Bara för att det är en kompis och att man hoppas på att det kanske ska vända. Jo, det är oseriöst. På elitnivå är det mer än oseriöst.

Anders Berg: Har pågått för fullt här inne på HS i snart ett år. Dröjer nog tills det råder konsensus.

På något sätt så har jag känslan av att en värvning av Svedberg skulle bli en Lindbäck 2.0

Helvete vilka räddningar Markström gör nu för Calgary

Peja: Håller med om detta. Det kan tyckas "samma sak" men det är faktiskt stor skillnad på att bryta kontraktet/få sparken och att arbetsbefria någon. Inte bara rent juridiskt utan även semantiskt. Att Lindbäck blir arbetsbefriad kan bara tolkas som att han inte längre är önskvärd som målvakt i klubben.

Hade Brynäs/Alcén istället gått ut och sagt att man bryter kontraktet med Lindbäck så hade jag kunnat ta att det varit på Lindbäcks initiativ också. En helt annan händelse men där det faktiskt skedde var ju när Berglunds kontrakt bröts efter att han och Brynäs var överens om det. Då var det inte arbetsbefriad och inte sparken heller.

Gäller att välja sina ord när man pratar om "kicken", "sparken", "bryta kontrakt", "arbetsbefriad" osv. Ser att många journalister skriver att Brynäs sparkat Lindbäck och det är ju inte alls sant. Hade han sparkats eller avskedats (samma sak) hade han ju inte fått behålla sin lön. Nu är Brynäs fortfarande hans arbetsgivare till kontraktet går ut och de kommer då också stå för hjälp under sjukskrivning och sånt ifall det skulle behövas (säger inte att han är sjukskriven utan det är bara ett exempel).

Svensson_62: Knappast :) spontanhockeyn är väl helt borta den typ?
Jag har nog aldrig sedan jag fick körkort behövt stanna på ett kvarter för att några grabbar ska flytta målburarna på landhockeyn.
Klassiskt när man var liten och var ute och spelade, "Biiiiiil" 😅😅

Bladen på Klubborna var som tandpetare och tennisbollarna som hade legat ute över natten var hårda som järndankar 😍

Spännande nu vad Johan har för målvakt på g.
Expressens uppgifter på Brattström känns väl som dom kommer inte från ingenstans.
Vore häftigt om Johan var ute på vift, typ Bartosak, vet om hans strul på sidan om. Men en grym målvakt på isen.
Spännande dagar.

Sitter vi still i båten sen?
Med Cukse och Lindsteeejn på g tillbaka så har jag svårt att se att vi kommer bredda på backsidan.
Speciellt eftersom Lindstein kommer tillbaka med rykande färskt självförtroende, grym upp sida på han nu.

Forwards? Där kan vi nog vara med och hugga om det dyker upp någon spets på HA nivå.
Inte omöjligt heller att man tänker bredda med något rivjärn.
Nån av "Stjärnorna" lär ju ner och tugga med Ölund och Hemlingborgs-Blomman när Kelleher kommer tillbaka.
En lekkamrat dit kanske?
Kvist Blomman Nordh känns som en solid fjärde om det blir något nytt till Kelleher Ölund.
Om inte Kelleher och går in på Scotts plats och Scott går ner med Ölund.
Spännande Januari framför oss.

Farsang: Mckvist lysande idag på det han är bra på, stark och krigar hårt. Clara felfri och Larsson börjat se ut så som vi hoppats på. Starkt att vända matchen trots domarnas försök att jämna ut oddsen.

Jävla slitvarg Bertilsson. Kung är han.

Såja, nu vinner vi åkningar och dueller och håller i pucken i rätt lägen. Snyggt Angry Larry.

Ove Myling: Låt Huge vara! alla tycker vi olika 😀 Nu siktar vi framåt 🖤💛❤️

Huge: tidigare: alla på hs tycker att al ska få sparken. Huge tycker inte det

Nu: kunniga yrkesmän sparkar al. Huge tycker det är rätt beslut.

Om inte det är kappvänderi så kan vi stryka ordet ur ordlistan.

Sen spelar det ingen roll om man skriver spaltmeter om frågan. Bevisen är solklara. Domen har fallit och går inte att överklaga. Case closed. Återfallsförbrytaren slår till igen. Vi prata här om en serie-kappvändare

{10375}: Enligt @hockey_siffror

"Underlaget är givetvis extremt litet men enligt mina siffror så har Victor Brattström släppt in drygt 8 mål fler än förväntat på sina 5 matcher den här säsongen."

Låter som galenskap att plocka in Brattström som en lösning till ett målvaktsproblem.

{5647}: Visar väl bara hur dålig koll han har på lagidrott och ishockey.
Satt väl här för någon dag sedan och håna folk för att köra ismaskin och vara vaktmästare.
Just för att dom antydde att det här var vad Johan behövde göra.
Tänk att både ismaskinisten och vaktmästaren och typ 100 sofftyckare här inne slog han på fingrarna.

Vilka strålande nyheter! Bra agerat alcen och brynäs! Med det sagt så vill jag önska Ander Lindbäck lycka till i livet. Han var en riktigt duktig målvakt, det ska man inte glömma och haft en karriär som många bara kan drömma om..

spolaisen: Nästa fråga blir då, kommer de att bänka Lindbäck till förmån för två junnisar i J20? Jag har svårt att se det.
Jag lider verkligen med Lindbäck, han kan inte ha det lätt. Man kan fråga sig om vi har någon idrottspsykolog som kan hjälpa till i sådana här lägen, de har ju en del verktyg som möjligen kan hjälpa på det mentala planet.

nittontolv: bedrövligt dömt

mattias - 74: särskilt eftersom det var Hävelids klubba

xxx BIF xxx: som målvaktspar är vi verkligen sådär (milt sagt). Men Clara har rätt okej statistik ändå. Trea i GAA (2.25, 2.27 & 2.30 så ni förstår hur jämnt det är) och 10a i SVS% (inte jättebra men plats 5-11 är väldigt jämnt) men tycker (notera tycker) att Clara spelat upp sig på på slutet och han har ju gått från ca 88% till över 90% i SVS när han fått förtroende.

Sen är det helt galet att Lindbäck ligger 8a i GAA på 2.52 enligt mig med tanke på hans 88.92% i svs. Med det sagt så leder vi ändå serien trots en rent ut sagt dålig målvakt (sett till SVS) och en okej målis. Trots att vi mer eller mindre har ett helt nytt lag med nytt spelsystem i en helt ny liga. Allt är verkligen inte skit även om det känns så ibland (även för mig).

Sen är det så himla onödigt att bara titta tillbaka och tänka på vad vi (Brynäs alltså) borde gjort istället. Det hjälper inte att älta att vi inte borde gått in med Lindbäck även om vi alla är överens om det med facit i hand.

mattias - 74: "Förlåt om jag lägger mig i debatten men en sportchefs uppgift är väl ändå att vara ärlig i en intervju om frågor om enskilda spelare, precis som jag som lärare under lönesamtal får jag svara ärligt på obekväma frågor."

Går det att läsa dina svar på lönesamtalen offentligt i tidningar och dylikt? Om inte tycker jag helt ärligt det blir en rätt märklig jämförelse.

mk: läser regelbundet lokalblaskan hos en av konkurrenterna. Stryks medhårs där också och det är väl ganska självklart. Lokaljournalisterna lever med laget dagligen och är helt beroende av att ha ett gott samarbete med spelare och ledare i laget. Skillnad om man är Janne Josefsson och kan dra ner brallorna på nån lokalpolitiker man aldrig behöver träffa igen.

Huge: Jag jobbar ju inte inom media och kommer åt dom här interjuverna med tex Johan :)
Det är inte Johans svar jag har något problem med, det jag tycker är lite fel är att vår lokala blaska Gefle Dagblad inte vågar ställa lite tuffare frågor :)
Vet att Sasse umgås med ett par i laget. Kanske ligger något i det. Vad vet jag.

Samsung: Så även om Alcen nu tycker att Lindbäck inte håller måttet så sitter du på fullt allvar och tror/kräver att han borde kunna säga det offentligt till media, bara för att överengagerade, frustrerade och oinsatta supportrar vill ha ingående och detaljerade svar på sina frågor?
Var är DIN ödmjukhet, kan man ju istället fråga sig…

Alcén har tydligen ändrat sig gällande Clara mot hur han uttalat sig tidigare. Tydligen kan FBK plocka hem Clara vid behov, men man har en ”bra” dialog…

Riktigt uselt av Alcén att sätta Brynäs i den sitsen och visar väl tydligt hur man gick ”all in” på Lindbäck inför säsongen. Även det ett misstag…

spolaisen: "Brynäs har inte råd inför nästa säsong, att köpa mer än ett halvt lag av "SHL-SPELARE".

Och varför skulle vi inte ha råd med att köpa den andra halvan då?

Ett avancemang innebär väl klart utökade TV-pengar plus sponsorintäkter.
Lägg till att vi den här säsongen klart förbättrar vår ekonomi via väldigt goda publikintäkter som isf kan användas för värvningar till SHL-laget.
Om vi dessutom utgår ifrån att många (alla?) bärande spelare som iår valde att stanna kvar också blir kvar nästa säsong, så förstår jag inte varför vår ekonomi nästa säsong skulle hindra oss från att kunna värva ihop ett tillräckligt bra och konkurrenskraftigt SHL-lag.

Jan Grismöbel: Ja det är bara att kämpa på, skönt att få prova att jobba kanske och få tillbaka kollegor och rutiner?!
bara vi kunde klara shl så skulle ju sinnet lyfta
HA det gott

Tommy: Gott nytt år år själv och hoppas du blir frisk. Jag vill också säga att jag uppskattar din musik jättemycket..

Farsang: Theo leder +/- ligan. Visserligen efter bara 3 matcher men det är inte dåligt av en spelare som inte var inbjuden från början. Coachmiss.

spolaisen: Lämnar Clara å lindbäck kommer stå vidare . Då kan vi läggar ner säsongen . Sker detta då kan Alcén tacka för sig .

Peja: Ah, Vessel sköt bredvid målvakten? Kan det vara receptet?

Brynäsgubbe: Det är tyvärr så här det blir när Lindbäck står, osäkerhet i hela laget o målen uteblir.

William Forsberg fyller 17 om en månad. Samma ålder som Markan var när han räddade oss kvar i Elitserien. Nog borde det funka som debut i serielunken mot Västervik?

Gavve: lika bra att gälla kastar in honom, eller vem eller vad som helst. Kan ju omöjligt bli sämre

Mickesgolf: Jadu, Brynäs kan säkert erbjuda en SHL-mässig lön, eventuellt en polare i laget (Benn) och framförallt en given förstaspade. Samtidigt skulle en spelare som Aaron Dell kunna ha bud från Schweiz som ingen svensk klubb kan matcha ekonomiskt.

xxx BIF xxx: Jag tycker det är svårt att spekulera i när man inte vet hur låneavtalet är utformat. Det är ju inte SÅ långsökt att Färjestad skulle kunna åka på EN målvaktsskada inför slutspelet och därmed få ett behov av att få in Clara för att inte gå in i slutspelet med bara en målvakt. Eftersom ett sådant scenario är långt ifrån osannolikt borde det finnas någon slags skrivelse i låneavtalet kring just den biten.

Min tes, som jag inte bygger på någon fakta utan bara vad jag tror, är att Brynäs ursprungsplan var att:
1) Köra hårt med Lindbäck i serien. Ha Clara som billig backup som matchas ganska sparsamt.
2) Värva en till mer rutinerad målvakt i ett ganska sent skede som backar upp Lindbäck i slutspelet. Denna målvakt kan bli dyrare i och med att man har sparat pengar tidigare under säsongen genom att ha en billig inlånad Clara tills dess.
3) Clara återgår då till att avsluta säsongen som etta i Färjestad J20, trea i Färjestads A-lag och som "namngiven" målvakt till Brynäs som man kan ta in vid skador i slutspelet. Clara får då garanterat istid under säsongens slutfas, Färjestad får en trea som har spelat allsvensk hockey under säsongen och Brynäs får en "namngiven" SHL-målvakt som redan är inkörd i laget.

Det hade varit en smart plan som varit win-win för alla om Lindbäck hade levererat som en förstamålvakt, men eftersom han inte har gjort det är situationen en annan. Nu är Clara helt plötsligt Brynäs förstamålvakt och därmed betydligt viktigare för Brynäs än man antagligen hade tänkt sig.

Men, jag vet som sagt inte om den tesen stämmer. Det vore kanske lite för smart planerat för att vara Brynäs under Alcén.

Peja: Nu är jag möjligen gammalmodig men kritar man på ett kontrakt så fullföljer man det, sen kan skador uppkomma och därför kan man inte spela ut kontraktet.
Men i det här fallet (Kempe) så är det något som stinker.
Han började vantrivas i Luleå efter succén i Karjala turneringen där han var poängbäst av spelarna ii tre kronor.

{Kalle0212}: Du är säkert redan avstängd och sitter och reggar nytt konto i detta nu MEN du behöver verkligen jobba på din attityd, ditt sätt att skriva påminner om en ökänd skribent som skämt ut sig flertalet gånger här inne...... 🙈

{10452}: Kom ihåg punkt och stor bokstav. 😊

Blir intressant att se om Cukste blir fälld nu. Grewe har i alla fall tidigare denna säsongen blivit friad för en i min mening värre skallning.

Om det inte råder dubbla måttstockar borde Cukste frias.

Brynäs gjorde så många mål att de inte fick plats i en och samma video.

Kollat igenom lite "highlights" från Grewe på youtube. Det står ganska klart att vi har en ny riksfåne inom svensk hockey. Blir en kul dag när nån sätter en riktig jäkla tackling på honom, eller när han muckar med nån som inte har galler på sig.

lapad: Så länge Clara levererar stabilt så är det en no brainer. Clara står tills det kommer en ny målvakt som tar limpans plats . Inga målvakts tabbar på flera matcher . Känns lite ovant måste jag säga ..

Skapligt mål av Tärnström! Herrejösses.