1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777695 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Tar ingen ära för dom här bilderna eftersom dom kommer från en annan person på twitter men tycker dom var klockrena. Endast några mindre ändringar och en röd tredjetröja.
Uppladdat:

500x0-91874d74-2b48-4c1b-803d-c031d8ca93cf.jpeg

500x0-884dc551-0688-4d4b-b5a7-2b9a3e1c341d.jpeg

500x0-bc3dab6e-1b51-42da-a418-fdfa8952472e.jpeg

BIF Kungen: Det finns alltid exceptionellt proffsiga spelare, som t.ex Gunderson, som lagkamraterna kan lära sig mycket av. Det betyder inte att dom andra är oproffsiga. Låter bra att Brynäs tar in superproffs, det har inte alltid varit viktigt när man värvat de senaste årena...

Jugge: Tror du inte det bara är lite ?språkbrister? här? Att han mer menar att flera spelare kan se och lära hur Sklenicka förbereder sig, att han är ett proffs att se upp till? Hoppas iallafall att så är fallet!

Jugge: Problemet är ju att också konkurrenterna förstärker. Jag kan väl hittills inte tycka att det är Brynäs som varit klar Etta i värvningsracet. Björninen och Sklenicka klart bra, Johannesson - ja kanske. Att målvaktsduon, VV och Lindbäck, inte presenteras kan man fundera kring även om det sannolikt blir så och då är det bra. Kinnvall, ja hans klubb spelar ju så inte så konstigt att det dröjer. Förlängningar med Hedberg, kanske, och Kvist, ytterst tveksamt tycker jag. Att besked saknas kring Molin/Pettersson förstår jag inte, de blir ju inte bättre om de blir billigare, byt!

Så där väldigt mycket spets kan inte jag tycka hittills presenterats

Per Carlén, jösses vilken eldsjäl. Inte bara för FBK utan hela hockeyn. Står där med en FBK tröja men verkar verkligen unna och följa flertalet anrika klubbar. Häftigt!

nittontolv: Alla tummar på Luleå. Önskar inte Fbk någon framgång alls . Det är sen gammalt .

mk: Så illa har det faktiskt inte gått för Sandström ändå. I år har han faktiskt fått fem NHL-matcher med Flyers och har gjort det rätt bra ifrån sig som jag förstått det. Tror och hoppas att det kanske vänder lite för han just nu.

Silfverkroken: Lugnt. Vi förnedrade ner dom i Allsvenskan. Even Steven. Har inte saknat Hv.

Wesel: Det är där i problemet ligger kan jag tycka. Lagen får ofta ganska lika antal utvisningsminuter oavsett matchbild. De uteblivna sakerna är lika intressanta. Och bp i all ära, men det är svårt att försvara sig mot felaktiga mål likt det OT-mål Hv fick.

Jag tycker att domarnivån måste upp i Sverige.

Jag var och är väldigt nöjd med att vi gick från rött till svart matchställ 98 (eller var det 97?), tycker att det är svart som är mest rätt och snyggast. Men varför kan vi inte ha ett rött tredjeställ några matcher per säsong? Riktigt snyggt utan reklam och härlig nostalgikänsla.
Uppladdat:

500x0-rod.jpg

Lemp: Mrmadhawk är givetvis den stora silly-kungen. Han har gjort en häftig resa, från en liten Malmöblogg till silly-kung & poddare på Expressen.

Pettisbif: Släpp det istället och gå vidare med att leverera sånt du vet och får höra.

Har ingen riktig koll men tror i alla fall att du har haft mer rätt än fel. Räcker för mig vad gäller trovärdighet

Tigerhjärta: Wännström skulle kunna vara lite som Gunler var 21/22. En spelare som inte tillhör toppspelarna i laget men som kan göra mål. Dessutom är han en bra skytt i powerplay och bra i backcheckingen. Helt klart en spelare med intressant verktygslåda. Fyller hellre ut laget med en sån kille som förmodligen kommer avgör några matcher per säsong åt dig än någon som bara "kämpar bra" och trampar vatten varje match. Det kommer även öka chansen att få hem fler hemvändare framöver om de har gamla polare i laget.

JawKee: Ähh, slappna av lite nu…
Pettis ego är ju mest en gimmick som knappast är nåt seriöst försök att bli hyllad och hissad när det visat sig att han haft rätt.
Han kan ju dessutom hockey så man får ta hans sporadiska ”vad var det jag sa”-gliringar med lite humor. Gillar ju dessutom golf, bara en sån sak.
Ingen slump att typ 98% av alla spelare också svingar drivern och järnen när dom har ledigt…⛳️🏌🏻

Pettisbif: Tråkigt att du känner så. Jag hoppas iallafall att du förstår att kontentan av mitt inlägg ej var till för att håna eller kasta skit, utan mer att tänka på att även andra skribenter kan ha fel vad gäller rykten, likt dig själv.
Jag tror du vet om att jag är en av dem som uppskattar dina rykten och laguppställningar, sällan jag missar en "like" på dem!
Allt gott så får vi se om vi möts igen innan serien börjar, om inte, ha en trevlig sommar!

Kinnvall är top 4-back i vilket SHL-lag som helst.

{8399}: Nu är det ju citat så vad är det du inte kan lita på? Att dom hittat på vad han har sagt?

Peja: ja helt klart att han och hans agent skall ta det med Alcen och sedan hålla tyst ut till de kommit fram till en lösning om det så är en fortsättning i Brynäs eller på annat håll. Detta sätt ger inga pluspoäng hos supportrarna.
Skulle även kunna vara så att de försökt men Brynäs har inte gått med kraven och så tar man detta som sista utväg.
Att gå ut såhär i media innan något är klart oberoendet allt bakom så är lågt.

Tigerhjärta: Enda sen ryktena om Johannesson kom så har jag sett ett backpar med honom o Berra framför mig, just pga det du skriver med att Johannesson behöver någon som städar upp bakåt. Tänker att Berra med sin rutin kan bli den perfekta partnern för Johannesson då

Sen sätter man Sklenicka med Kinnvall i ett första backpar och försöker hitta en sista pusselbit som kan spela med Hedberg

Tråkigt att Henning verkar lämna. Hoppas bara det sköts snyggt, det förtjänar den mannen!
Kan tänka mig att Lindbäck hade en begäran att få ha Honken som tränare, man ska inte underskatta relationen mellan målvakten och sin målvaktstränare.
Tror dessutom att chansen att få hem Johansson ökat med hjälp av Honken. Som vissa kanske vet så kör Honken sommarträningar med Markan, Lindbäck och Johansson. Vore ett naturligt steg även för Johansson att komma hem med tanke på utgående kontrakt och endast ett harvande i AHL senaste tiden.

Peja: Mikko Manner är den tränare i SHL med överlägset störst meriter. Därför tyckte jag det var en bra värvning av Bom-Bom från början. Sen har ju han växt under säsongen med sin sköna stil och att man märker att truppen mår bra. Men meriterna kan ingen ifrågasätta. Jag hoppas att vi kan få samma kontinuitet med Manner som Frölunda och Växjö haft med Rönnberg och Hallam. Men då lär det krävas att Brynäs tar steg varje säsong, och relativt stora. Sen lär han väl ligga bra till att bli förbundskapten för Finland den dagen Jalunen slutar.

Herre P: Man kan också se det så här. När Brynäs siktar på att bli en ledande klubb inom svensk hockeys utveckling efter ganska många svaga år där mycket blivit sämre och sämre - hur sannolikt är det då att de mest lämpade personerna till att styra upp klubben igen redan finns på kansliet? Är det sannolikt att svensk hockeys mest exceptionella klubbledare finns att hitta internt? Är det sannolikt att en av Sveriges bästa SHL-sportchefer går att hitta i ett SHL-lags fjärdekedja, eller att en av svensk hockeys bästa GM:s går att hitta bland SDHL:s sportchefer?

Eller är det mer sannolikt att landets bästa sportchef redan har jobbat som sportchef och att landets bästa GM redan har erfarenhet av den rollen?

Det är lite svårt att se logiken bakom de rektyteringarna, men hoppet är ju det sista som överger en.

På andra sidan måttstocken. Varför är Mikko Manner en bra rekrytering, är det på grund av hans bakgrund eller hade han varit en lika bra rekrytring om han bara tränat Strömsbro tidigare?

Makkan74: Är det bara jag som tycker att Brynäs hemsida är fanimej den svåraste sidan ever att söka information från?
Hur fan hittar man truppen och kontraktslängd?

JawKee: Ingen föds med erfarenhet, så vitt jag vet. Och inget seriöst företag tar in oerfarna människor på nyckelpositioner. Tror du att Ericsson letar efter sin nästa VD bland nyexaminerade eller tror du att man måste göra en karriär där man jobbar upp sig stegvis innan man får den typen av uppdrag?

Det är oseriöst och oproffsigt att anställa folk utan kvalifikationer, särskilt till nyckelposter. I Brynäs anställs man tyvärr alldeles för ofta på grund av informella kontakter. Det var också en av slutsatserna som River Jump drog efter att ha djupanlyserat problemen med Brynäs organisation. Så det stämmer inte att det bara är "oinsatta supportrar" som har den åsikten, tvärtom har den mest seriösa analysen som gjorts av Brynäs organisation kommit fram till precis samma sak.

{8399}: Vad ska vi med en GM till egentligen? Vad gör den personen som saknas i dagens organisation? Känns som bara ytterligare en dyr lönepost. Lägg dom pengarna på truppen istället tycker jag.

Kanske kommer det fler nyheter snart

Aaaa: Du kan ju inte mena allvar att du sätter Rödda i 3:e kedjan??

I övrigt, man kommer hem efter den värsta arbetsdagen i mannaminne och möts av den glada nyheten att Björninen är klar! Äntligen har vi vår 1:a center! Snyggt jobbat Alcen/Manner!

Hoppas innerligt på Ojamäki. Precis den typen av måltjuv vi behöver!

Chanzone: Tror Malmö inte blir mycket bättre heller. Överbetald spets och en svag tränarstab, många under kontrakt från förra säsongen.

Fan, har dom vintertid i Gävle. 16:04

Någon mer som såg denna och fick en hjärtattack? 🤣
Uppladdat:

500x0-screenshot20220428-135543twitter.jpg

Jugge:

Ottosson är en typisk Oskarshamns-värvning som går in och dänger in 40 poäng i en tredjekedja med Dahlström och Engström typ. Samma trio skulle tillsammans göra typ 4 poäng i Brynäs.

mattias - 74: har du fått för lite k_k?

Sv: Ojamäki
Intervju med en finsk expert från Yle om Mäenalanen och Björninen i GD. Låter väldigt lovande, framförallt om Björninen.

Sv: Ojamäki
Tigerhjärta: Kravprioriteringen svänger nu från att ha varit "tidigare spelat i Brynäs" till "valfri finne".

Stråhle må ha gjort det bra med Björklöven men satan vad oskön han framstår som i denna intervju. Tack för att vi har Manner!

Pettisbif: Verkar som Brynäs fått Lindbäcks kråka på kontraktet nu också. Återstår att se ;)

Hörde att Brynäs är nära Wännström idag från en på jobbet som har rätt bra koll.
Ses tydligen som ersättare för Gunler rakt av.

Sen ligger Alcén rätt hårt på Jakob Stenqvist. Dock är det fler klubbar som är ute efter honom.

I Wännström får vi iaf en jävla bra straffskytt. Något vi saknat senaste åren..

Här kommer mitt lag:
Anders Lindbäck - Veini Vehviläinen

Johannes Kinnvall - Simon Bertilsson
Jakob Stenqvist - Libor Sulak
Samuel Johannesson - Tom Hedberg
Julius Bergman - Theo Lindstein

Anton Rödin - Hannes Björninen - Saku Mäenalanen
Dymtri Timashov - Oula Palve - Joakim Nordström
Nick Olesen - Greg Scott - Sebastian Wännström
Oscar Eklind - Linus Ölund - Oscar Birgersson
Alexander Ljungkrantz

PP1:
Sulak
Kinnvall
Mäenalanen
Björninen
Palve

PP2:
Stenqvist
Wännström
Rödin
Nordström
Timashov

BP:
Bertilsson - Sulak
Scott - Nordström

Bergman - Johannesson
Ölund - Eklind

Extra:Birgersson - Olesen

Anders Berg: Ta på dig struten och ställ dig i hörnet

Anders Berg: ” "Fått in... "?”
Du förstod poängen? Nödvändigt inlägg av dig

En all-round center med starka ledaregenskaper och en powerforward med grit, låter som två mycket bra pusselbitar!

När man läser twitterinlägg kring Mäenalanen blir man extra sugen på att se honom i Brynäs.
Här kommer bara ett axplock av vad som skrivs!

”Saku Mäenalanen beskriver bäst varför Uleåborgs hockeylag är uppkallat efter råttan.”

”Saku Mäenalanen: En spelare som bor i huvudet på Ilves fans utan hyra.”

”Saku Mäenalanen kommer ytterligare att säkra sin plats i Ilves-supportrarnas hjärtan. ”

”Tack till Kärpi för en grym serie, men jag måste säga att det finns spelare som respekterar sin motståndare och så finns det Saku Mäenalanen”

Äntligen(förhoppningsvis) får vi se en Tyreväinen/Shinnimin spelartyp i Brynäs!
En spelare som kommer under skinnet på motståndaren behövs, en spelartyp vi inte haft sedan Granis!

Berge: Holmli ligger ju längst fram i utvecklingen just nu så han borde ligga bra till. Sen tror jag att även Hemström och Felix Jansson kommer få spela ett par matcher nästa säsong. Brynäs kommer säkert även att ge Noel Nordh några matcher och då är anledningen att visa att Brynäs satsar på unga spelare för att locka till hockeygym i framtiden. Anton Ohlsson är en personlig favorit för mig vilket jag tidigare skrivit här på forumet, tycker han har alla verktyg till att bli en elitspelare. Om vi får några skador på backarna i höst tror jag även Widén-Schade ligger bra till men även Ludwig Ericsson som du inte nämt, då han fick spela mycket i J20 på slutet av säsongen och gjorde stora framsteg.

JawKee: Kontakta Huge så får han eskalera ärendet 🙂

Davey85: Håller med, det är precis vad som behövs. Skulle säga att en 1:a center borde vara prio 1. Jag gillar Scott som f-n och det är uppenbart att han brinner för Brynäs. Men han har inte nivån att leda en 1:a lina längre

Jugge: Ja, jag har inte sett Lindbäck på åratal. Han är säkert riktigt bra fortfarande. Statsen ser stabila ut.

Det jag hoppas på från Alcén är :

* En center som styr första eller andra kedjan.

* Två poängforwards till de två första linorna

* En tvåvägs eller offensiv back utöver Kinnvall

* En stark defensiv/tvåvägsback

* Ett starkt målvaktspar. Behöver inte vara Lindbäck och Veini, men skulle ju smaka fågel såklart.

Lunkz: enligt uppgift betalar LHC 375' i månaden till Rattie. Timrå kan nog hitta 2 hyfsade för de pengarna. Lite mycket för Brynäs också?

Skrubben: Finns ändå något episkt i att Kristofer Berglund kom in som "ersättare" till Niclas Lundgren. Efter att ha betalat Lundgren massa pengar för att spela ett galet begränsat backspel tog man in en precis likadan back som kanske till och med var ännu dyrare.

För ett tag sedan såg jag ett tv-program om maniska samlare. BZ hade kunna varit med där, han verkar samla maniskt på grovjobbare i sina hockeylag.

Jugge: Lugnt. Olesen fixar en pölsekväll och Rödda visar upp Gävle. Sen signar Jensen.