1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777695 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Peja: När tempohockeyn var ganska ny, så satt Mats Näslund som bisittare i någon match.
Han fick frågan om detta med tempot som var då kontra hans eget speltempo.

Klockrent svar: Jag har fortfarande inte sett någon som kan åka fortare än pucken..

Så ja, spelsinne vinner alltid över Mannberg och Forslund typen av spelare.

Ska man nu utveckla hockeygym så är det åt det hållet man ska gå. Utveckla smarta spelare. Åka fort kan man få en apa att göra..

Tekvarianten: Lagt just nu då, om alla uppgifter stämmer:

MV:
1. Lindbäck
2. -

Backar:
1. Bertilsson
2. Kinnvall
3. -
4. -
5. Hedberg
6. Johanesson
7. Lindstein
8. Bergman

Centrar:
1. Scott
2. Palve
3. -
4. Ölund
5. Birgersson

Forwards:
1. Rödin
2. Timashov
3. -
4. -
5. Eklind
6. Olesen
7. -
8. -
9. Ljungkrantz
10. Hemström (dags för grabba att börja träna med A-laget kanske)

Svårt att rangordna men behövs en hel del utespelare högt upp i hierarkin..

Huge: då lär han köra gävle sina sista år på karriären, men som tur är brukar inte målvakter bli så speciellt mycket sämre på sina sista år så tror det blir bra

Charliefzj: hemskt, den där jävla dansken hade gärna fått dra någon annanstans, men de som kastar sten och attackerar polisen borde fan utfrysas för allt framtid i sverige. ursäkta språket men de förtjänar inte att klassas som människor.

Flaggor har väl vistats på ståplats hur länge som helst? Om man nu har problem med det, ställ dig inte på ståplats eller ställ dig åtminstone längst ner där eller något annat ställe där inte flaggorna är i vägen. Rätt enkel lösning kan jag tycka. Är det något vi har i Sverige som inte finns i NHL t.ex är det läktarkulturen. Den måste vi ta vara på. Ett sånt här typ av förbud är ett litet steg närmare den själlösa kulturen som finns i NHL.

Annars är det egentligen inte flaggförbudet jag har störst problem med. Problemet är den totala tondövhet Frölundas ordförande visar på med sin kommentar (plus det med klubbmärket som tidigare nämnts). Kan man inte göra någon slags ansträngning att försöka förstå sig på supportrarna åtminstone?

Forsberg 1978: Alltså vad är det frågan om? Vad är det med folk att skriva ur sig den här skiten på nätet, fega jäkla snorunge som garanterat inte hade vågat kläcka ur sig ett skit öga mot öga.

{9382}: Fan mer gnäll av Abott på domarna än Röde Roger, det säger inte lite…

Tigerhjärta: Handlar också om vilka roller spelare är beredda att acceptera. Med NHL-snacket runt Björk, är han då redo att vara typ femteback i Brynäs? För vi antar ju att åtminstone Bertilsson och Kinnvall kommer gå före, och hoppas på fler etablerade backförvärv, samtidigt som Lindstein och Johanesson har mycket utveckling i sig. Det skulle kunna finnas någon annan klubb, i förslagsvis Liiga, som är beredda att satsa mer på Björk med speltid i powerplay etc. Det kan inte Brynäs lova den grabben.

Silfverkroken:

Japp det är rättstavat men Huge är ju som vanligt fel ute.

Tgl:

Han tog bort mitt inlägg tidigt i morse

Jag skrev inget elakt utan bara ifrågasatte honom som moderator, tragiskt att han inte tål kritik

Den här gästboken är inte vad den en gång varit.

Glad Påsk

Huge får skit eftersom han provocerar mot forumets gnällkör. Och då får gnällkören något nytt att gnälla på, nämligen Huge.

Det är sjukt tröttsamt att läsa. I synnerhet när alla i gnällkören vevar samtidigt. Det kan vevas om något som sades för 22 år sen, sånt spelar mindre roll. Och att ta det i en bubbla istället för att skita ned i forumet är ju också det såklart helt uteslutet.

Får Mylläri förlängt slutar jag hålla på Brynäs.

Skrubben: Jag tycker definitivt att han är en back för första backpar. Bertilsson är klass.

Skrubben: Jag tror att Sundlöv levde kvar i det förgångna när han återvände till Brynäs.

När Boork gjorde entré i Brynäs lärde han i princip upp Sundlöv. Många importspelare, främst finländare som förmodligen var tveksamt scoutade, skulle inte längre värvas. Istället skulle man satsa på egna produkter och allsvenska spelare, gärna unga sådana. Men Boork var heller inte oäven att värva äldre allsvenska spelare om han såg SHL-potential i spelaren, Martin Öhrstedt var kanske det tydligaste exemplet på det.

Både Boork och Sundlöv blev regelbundna besökare på såväl J20- som Allsvenska matcher, främst i Uppsala där närheten till Almtunas matcher gjorde att man enkelt kunde åka och kolla på allsvenska matcher där. Dessutom hade Boork en bakgrund i just Almtuna vilket säkert gjorde resorna extra trevliga.

Det resulterade i ett antal värvningar de efterföljande åren. Gynge värvades från Hammarbys J20-lag och många av de allsvenska värvningarna gjorde succé, typ Gunderson och Ekholm. Men det fanns också spelare som Brynäs ville värva men som man gick bet på.

Kristofer Berglund gjorde en lysande allsvensk säsong för Björklöven sin sista säsong som junior och spelade JVM med Alcén, Andersén och Jonte Carlsson. Han delade till och med hotellrum med den sistnämnda i turneringen. Sundlöv försökte värva Berglund från Björklöven, men fick nej. Istället gick Berglund till Luleå och snittade nästan 0,5p/match i sin debutsäsong i SHL.

Sundlöv försökte också värva en annan allsvensk succéspelare som även han spelade JVM det året. Det var Patrik Berglund. Men han gick direkt till Nordamerika och skippade helt enkelt SHL.

När Brynäs omtalade 90-kull spelade J18 och J20 var alltid Skelleftå en av de tuffaste konkurrenterna. Precis som Brynäs tog många steget upp i A-laget. Spelare som Martin Lundberg, Pär Lindholm, Melker Karlsson och David Rundblad fanns där, likaså 91:or som Niclas Burström, Adam Larsson och Petter Emanuelsson, och även typ Petter Granberg (92) och Viktor Arvidsson (93). Det var helt enkelt ett extremt talangfullt lag. En annan av deras otroligt lovande juniorer var Adam Pettersson (92), som visade fina offensiva skills som junior. Några år innan, när 92:orna bildade U16-landslag, hade Pettersson till och med vunnit Sveriges poängliga med god marginal.

Sundlöv följde juniorhockeyn noga och Adam Pettersson var en spelare som alla hade fått upp ögonen för.

När Sundlöv cirka 10 år senare blev sportchef i Brynäs igen letade han på gamla jaktmarker som han kände till sedan tidigare. Problemet var att Berglund och Pettersson hade blivit nischade rollspelare med åren och inte alls de spelarna som många trodde när de var juniorer. Och de var inte längre unga spelare som man kunde omforma, tvärtom hade de cementerat sina roller och visat begränsad skicklighet på SHL-nivå. De hade blivit SHL-spelare, men lågt i hierarkin.

Samtidigt som Berglunds och Petterssons karriärer inte hade blivit riktigt så bra som många trodde i junioråldern hade hockeyn utvecklats och sprungit förbi både dom och Sundlöv. Tyvärr.

Istället för att leta i sin historia borde Sundlöv ha letat i allsvenskan, som han rimligtvis hade stenkoll på efter årena i MODO. När Brynäs värvade Adam Pettersson, eftersom Sundlöv såg outlöst offensiv potential i honom, värvade Oskarshamn Fredrik Olofsson från just Sundlövs tidigare arbetsgivare MODO...

Patrik Berglund är väl ett eget kapitel, antar jag.

Lunkz:

Oskarshamn spelar avgörande kvartsfinal nu eftersom de lyckats värva bra från allsvenskan. Så du skjuter dig själv i foten medan du står där och småler.

Vi kan inte värva en dyr finne eller tjeck till fjärdekedjan heller.

Svensson_62: Det låter som önsketänk att Larsson skulle vara på väg hem till Sverige. Han fyller 30 år i sommar, är en rutinerad tvåvägsspelare som kan användas i alla spelformer och inte särskilt dyr ur ett NHL-perspektiv. Det verkar osannolikt att han skulle vara aktuell för nåt annat än NHL nästa säsong.

Peja: jag skulle väldigt gärna se Wernblom i Brynäs. Skulle vara perfekt i en fjärdekedja, och sen arbeta sig uppåt. Hamnar han inte i NHL kommer han bli en toppspelare i SHL inom ett par säsonger.

Skulle vara en perfekt ersättare till Adam Pettersson.

Djoos - Bertilsson
Kinvall - Sulak (typ)
Björk/Hedberg - Johannesson
Bergman - Lindstein

Rödin - Scott - Nättinen
Timashov - Palve - Haartikainen
Olesen - Ölund - Cederqvist/Söderlund
Eklind - Birgersson - Wernblom

Jugge: Intressant! Tycker Ölund är underskattad. Jobbar alltid jäkligt hårt, bra spelsinne och bra i sargspelet.

Jugge: Både Roos och Andreasson har blivit erbjudna NHL-kontrakt. Föreslog dessa som nyförvärv till Brynäs här inne för mindre än ett år sedan, men då menade flera skribenter att beprövade SHL-rävar som K.Berglund, Sallinen och A.Pettersson var att föredra framför dessa "allsvenska chansningar".

Tänk om Brynäs hade scoutat bra i allsvenskan istället för att värva rutinerade skitspelare med hundratusentals kronor i månadslön. Rent ekonomiskt går det flera allsvenska spelare på en Berglund, en Sallinen eller en Pettersson. Komiskt dåligt skött av Brynäs.

Silfverkroken: Wikegård har en rejäl neandertalarsyn på ishockey. Han är tyvärr fast i 80/90-talet… Skulle han bli GM i Brynäs som det ryktats om ibland så är det ett rejält steg tillbaka för Brynäs

VILL NÅGON SE DAMFINALEN?

Jag 2 biljetter bredvid varandra i SKY 2 (Sky bar) - Skänkes alternativt mot valfri swish till Fansens Värvning Brynäs Damlag 123 258 72 28

Först till kvarn!
Uppladdat:

500x0-skybar.jpg

Apropå Emil Larsson. Han har varit dryg och grisig enda sedan barnsben.

Minns när jag åkte friåkning på Testebovallen och han var enormt provocerande och jobbig.

Äpplet faller inte långt ifrån trädet.
Tyvärr är Janne en riktig besserwisser privat.

Tigerhjärta: Absolut, en spelare alla motståndarlag hatar. Vad jag saknar Grana och Enterfeldt.

Tigerhjärta: tänkte precis skriva samma sak, vilken äcklig spelare Emil Larsson är! Solkar ner sin pappas arv och namn. Åker runt och delar ut tjyvsmällar sen när någon petar på han så ligger han och grinar som en italiensk fotbollsspelare… Fy fan!

Sv: Slutspelet 2022
{8399}: Alright. Brukar låta så när man själv inte ens vet vad man menar. :)

Gissar på att information kring herrtruppen kommer på fredag? Känns som att de avvaktar för att inte ta fokus från damerna, det är min gissning

Någon nämnde att GD aldrig gräver fram rykten.
Men det var ju dom som kom med Juuso Riikola och Jonas Johansson.

Riikola finns det en del fina klipp på från Youtube.
Jävlar vad jag känner att vår backsida hade varit najs med honom. Han har ett grymt jävla slagskott. Ruggigt härlig laddning. Påminner om när Thomas Johansson/Janne Huokko var i bästa slag.

Tänk er att få in Kinnvall, Johannesson, Riikola och Manners gamla spelare Sulak. Behålla Hedberg och sen har vi kvar Berra, Julius och en väldigt lovande Theo.

Den backsidan vore en redig uppgradering mot för i år.

Sen på forwardssidan hoppas jag att Alcén kommer värva in en ny topp center.
Sen hoppas jag och tror Dima blir kvar. Då behövs 2 riktigt bra yttrar till dom 2 första kedjorna.
Hoppas fortfarande Alcén har koll på dom bägge måltjuvarna Frödén och Malte Strömwall. Nu går väl Strömwall till Luleå då dom förmodligen tappar Omark vad jag kan förstå. Men Frödén vore en riktig håll käften värvning. Vass vass målskytt. Som inte platsar i NHL. SAIK kommer gå på annat. Värt att försöka iaf. Gävle ligger ju nära Stockholm iaf.

Sen får väl Scott vara SHL bästa 3e center ihop med min favorit Cederqvist och en annan favorit som jag tror Manner har bra koll på. Jarno Kärki. Perfekt 3e kedja:
Cederqvist (tror iofs att han går till NHL) - Scott - Kärki.

Kärki är en bättre version av Eklind. Som även kan spela center vid behov. Har Granis kvalitéer framför målet. Något vi saknat dom senaste åren.

Sen en riktigt vass 4e kedja med Eklind - Ölund - Olesen.

Birger kvar som ett bra alternativ vid skador.

Målvakter är något jag inte alls är orolig över. Oavsett hur Alcén väljer att göra och vart Veini hamnar. Dels finns Linpan och JJ som ryktas hit. Men sen finns en hel del andra duktiga målisar som förmodligen kommer lämna KHL. Tänker på Adam Reiderborn som har en flickvän som är Gävlebo. Och jag kan inte tänka mig att Adam vill spela I DIF.
Ett annat namn kanske kan vara Magnus Hellberg. Uppsala född. Otroligt vass målis.

Aa hur som det blir en rolig och spännande silly.

Jugge: Exakt! Som jag tidigare påtalat spelas inte hockey på pappret…
Det är bara att ta en titt på hur det gick för Malmö efter det att ”frälsarna” i form av Söderberg/Pääjärvi/Händemark anlänt….

{8399}: Inte ett dugg sur, jag har bara jäkligt svårt för dryga människor med hybris…

brynäs08: Fattar inte heller den dystra stämningen här inne idag. Har vi förlängt med hela laget och kryddat med Porseland och Caporusso eller? Vi kan väl avvakta och se vilka vi värvar och förlänger med innan vi drar fram motorsågen? Om vi förlänger med alldeles för många och värvningarna är mäkliga så visst, såga på, men nu känns det som att det slängs en massa skit baserat på absolut ingenting.

Finns inget bättre läge än nu att sitta utan många kontrakterade spelare. Jag har tidigare varit för en förlängning av spelare som Sallinen, Hedberg och Björk men med tanke på kriget så ska man givetvis fundera både fem och sex gånger innan något kontrakt skrivs.

Det kommer finna så många kvalitetspelare under marknadsvärde.

De stora förlorarna är de lag som sitter på många kontrakt. Linköping och Växjö är två exempel.

Så spännande silly att vänta!

"Är du inställd på att vara kvar i USA även kommande säsong?
– Ja, tanken är att jag även då ska åka över dit och jobba mot mitt mål som är att spela i NHL, säger Noel Gunler"

Låter inte som att det är särskilt aktuellt att han lånas ut till Brynäs nästa säsong. I övrigt är det en del fina ord om Brynäs och Manner från Gunler.

munkas: I min bok är det rätt stor skillnad i kapacitet mellan Dima och Brodecki…. Första 10-15 matcherna var ju Dima grym och på en nivå som Brodecki aldrig varit i närheten av. Men visst gick han ner sig sista delen av säsongen i samband med skada/krig i hemlandet..

Sv: En viktad och alternativ sluttabell
Gunler drar tydligen över till AHL direkt. Kontrakt med Carolina.

Sv: En viktad och alternativ sluttabell
Davey85: Kollar också damfinalen, men funderar över att stänga av ljudet. Kommentatorn Chris Härenstam är olidligt oseriös. Allt är fantastiskt hela tiden, alla är otroligt vältränade, alla är atletiska, smarta, hårt kämpande, och helt enkelt alldeles alldeles underbara. Lägg av, hade jag varit damhockeyspelare hade jag blivit förbannad om någon behandlat mig som om jag vore ett förskolebarn.
Intressant att det första damernas förbundskapten säger om matchen i periodvilan är att det är för många tekniska misstag. 🙄

Maybe
Uppladdat:

500x0-d7dfc316-637b-4bcd-a717-0ae034227ea9.jpeg

Malken: Som sagt så är Danielsson duktig på att snacka och en trevlig prick men ute på isen så är Danielsson slut. Han har visserligen gjort att par bra matcher på slutet men om Brynäs ska och vill satsa då måste vi använda medel till en spelare med utvecklingspotential.
Vi ska inte lägga krafter på att förlänga massor med kontrakt utan vi behöver förändringar

Tigerhjärta: va fan säger Manner??? Assisterande coach är som sommarlov, prata lite kul med killarna och sätta powerplay 😂😂😂😂
Rallysvenska🤣🤣

Blå grottan: Att vara med och verkligen utmana topp6-laget Örebro med ett pissuselt lag som spelade kval förra året är otroligt starkt, tack o hej!

Silfverkroken: Larsson, är det något fel på riktigt på människan. Verkar ju helt lost!

Jag är riktigt imponerad och stolt över hur Brynäs har spelat upp sig på slutet av säsongen och tagit de viktiga poängen som behövdes. Och sedan fortsatt spelet i åttondelen på ett positivt och lovande vis.
Inget jag trodde innan säsongen drog igång om jag ska vara ärlig. Så hatten av för Brynäs oavsett utgång ikväll =P
Fast jag tror ju givetvis på vinst ikväll.

Jugge: Alla lag kan göra bra matcher utan en bärande spelare. Jag tror Brynäs chanser att vinna den här matchen är större med Genoway på isen, oavsett hur det såg ut senast.

Nyligen hemkommen från jobb och systemet.
10 Carlsberg Export för att stilla nerverna under matchen😁.
Och ledig imorgon 👍.

Peja: En sak som Björk blivit betydligt bättre på är det fysiska spelet. Var flera tillfällen igår där han vann kampen vid sargen, tog pucken, och kunde slå ett enkelt första pass. Jag hoppas HV blir kvar i HA, vore roligt att få upp MoDo eller Löven någon säsong.

vedevåg: Problemet är att även fast Alcén skulle halvera(!) Genoways lön så kostar han 150k i månaden.
1. Genoway kommer aldrig gå med på en lönehalvering.
2. Han är inte värd över det, tyvärr

Falken: Det gjorde ni verkligen! Ni hördes otroligt bra, tack!!

Så jävla STOLT!

Silfverkroken: Vilken super match vi gör idag! Stor kämpainsats rakt igenom. Extra plus till hel laget!!!

Jag är imponerad, ruskigt bra insats!! 🖤💛♥️
Och VV håller nollan boooyaaa ✌️

{9684}: Gött. Nu har Örebro sjuk press på sig på nästa match.