Zzz: Enmålvakt av Markans kaliber är definitivt inte lika beroende av ett stabilt och bra försvarsspel, jämfört med ex en målvakt som Svedberg.
Och därför är det extra viktigt att våra utespelare i största möjliga utsträckning INTE uppträder som igår, svårare är det nog inte (återigen...) ;-)
Än så länge tycker jag ändå att Svedberg varit godkänd.
Och det var väl knappast hans påstådda osäkerhet som fick utespelarna att många gånger agera som ett pojklag igår.
Och nej: det behöver absolut inte vara antingen eller.
Vilket det heller inte varit så här långt.
Det har väl mest varit lite för mkt av offensiva intentioner, vilket också märks i statsen: mest gjorda men också mest insläppta mål.
Redigerad kommentar
Brynäs vann förra säsongens Goalkeeping Efficiency:
Rk Team GP GA SVS SOG SVS% GAA
1 Brynäs IF 55 124 1453 1577 92,14 2,25
I år går det inte lika bra:
12 Brynäs IF 10 37 259 296 87,50 3,70"
Så du menar att det är seriöst att jämföra förra säsongen siffror baserat på 55 omgångar, med årets siffror så här långt och efter 10 omgångar?
Mitt högst enkla och lekmannamässiga matematiksinne säger att ex 7 insläppta mål på bara 10 matcher sänker snittet betydligt mer än vad det gör på 55 matcher.
Våra målvakter måste väl isf också få 55 omgångar på sig att reparera ett snittsänkande matchresultat om det ska vara rättvist?
Sen tycker jag dessutom att din analys av Svedberg som målvakt, baserat på enbart gårdagens match känns som ett lika tunt underlag som dina stats efter 10 omgångar.
I vinstmatcherna mot Färjestad, AIK och Timrå uppträdde hela laget betydligt tajtare bakåt än vad vi såg igår.
Och det återspeglades också i Svedberg spel.
Han såg lugn och säker ut tycker jag.
Lika lite som 10 matcher säger så mkt om hur det kommer att gå den här säsongen, lika lite säger gårdagens enstaka insats av Svedberg om hur han kommer att uppträda framöver.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
SH: Kahnberg ska producera mål, det är därför han är här. Han gjorde 20 mål förra säsongen. Att sätta honom i en kedja med Hansen som är en defensivt skicklig spelare och Lauritzen som har varit helt under isen den här säsongen är inte att ge honom förutsättningar att lyckas. Kahnberg ska vara vårat kanske vassaste vapen offensivt. Det är slöseri med resurser att använda honom som man gör nu, han kommer inte att producera tillsammans med Hansen och Lauritzen, det är jag övertygad om.
Han behöver som Peja skriver, spela med offensiva och kreativa spelare. Jag vet att Nordquist inte har varit bra hittills men även han kanske kan få en nytändning med Kahnberg som han har spelat bra tillsammans med förut och Somervuori som är snabb och målfarlig.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Hockeysveriges Robert P bloggar om eran målvaktssitaution:
Bissett19: Ja, jag har ingen aning om vad Nordquist sysslar med. Han ser obekväm ut i sin egen kropp på något sätt. Straffen han lade sammanfattar hans spel den här säsongen ganska bra.
Precis, Rödin blir väldigt lidande. Detsamma gäller Kahnberg som får harva omkring med Hansen och Lauritzen. Jag tycker att Cz ska gå tillbaka till Silfverberg-Järnkrok-Rödin ändå jag, den kedjan funkar lika bra som när Eero går där.
Ja, orolig är bara förnamnet. Kan inte bara Läck eller någon komma hem, för jag tror att det blir svårt även om vi tightar till defensiven. Målvakterna är nog lite för dåliga, tyvärr.
Redigerad kommentar
Bissett19: Men du måste hålla med om att det här inte är hållbart, att framför allt Dackell och Nordquist underpresterar så grovt. Jag tycker åtminstone att Czarnecki måste sätta sig ner och ta en funderare på vilka spelare dessa två ska lira med för att få igång dom. Du kan ju inte tycka att Dackell & Nordquist ska få fortsätta dominera ihop och göra det 18-19 min per match??
spud: Vi snackar inte EN match här.....
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
" För annars har man mål i baken.. Så va det knappast förra säsongen"
Ja men är det inte just vad som är en del av problemet, att så var det knappast förra säsongen? Det är ju inte förra säsongen längre, ingen Markan och en ny verklighet. Alltså ingen supertalang som förlåter tokmissar i egen zon längre, ingen supertalang som tar omöjliga tredjereturer som borde ha blivit bortrensade innan dem ens blev andraretur.
Ja, vist fan blir det en osäkerhet hos backarna när dem inte vågar lita på målvakten, självklart. Men det ursäktar inte att flera av våra ledande backar agerat på en mycket lägre nivå än vad dem ska oavsett, och utan deras 100% insats är det heller inte lätt för målvakten.
Med det sagt håller jag fortfarande med SvartGulRöd (jobbigt alias att skriva så i forts. kommer jag, likt förkortningen av GävleLasee=GL skriva han som SGR) att Svedbeg är en tänkt andrakeeper på tillväxt under Peckas vingar som blivit inkastad i hetluften tidigare än man menat.
Bjurling, tja, jag har sagt nog om honom tidigare...