Brynäs IF

727880 inlägg · 7962 ämnen

Matchtråd Linköpings HC-Brynäs IF tisdagen den 21/2-12

1469597 · » Till forumet

Sv: Matchtråd Linköpings HC-Brynäs IF tisdagen den 21/2-12
arnio: Jo, men hellre då få en fantastisk semifinalserie mot dem där de viker ner sig i slutet för att de krigat sig trötta mot Frölunda eller SAIK t.ex.
Kommentera

Huss: jag tror att det skulle bli en fantastisk kvartsfinal mot något av de lagen. Mycket roligare än om vi får tex. Modo eller Växjö, större risk att ryka i kvarten också förstås. Fast får jag välja så väljar jag trots allt den enklaste vägen..
Kommentera

arnio: Färjestad vill jag verkligen inte möta. Hv dock är jag inte ett dugg orolig för.
Kommentera

arnio: Precis, så varför vill du då att vi skall möta dem i kvarten (vilket vi får om vi hamnar 3-5 plats)?
Kommentera

Huss: Jag har en stark känsla att ett av lagen HV och Färjestad kommer att spela final, sen gör Luleå, Frölunda, Brynäs och Skellefteå upp om den andra finalplatsen.
Kommentera

arnio: Nix, bättre att låta de tunga elefanterna stånga sig blodiga mot varandra.

Kommentera

Huss: Fast Färjestad och HV kittlar lite med, vilken kvartsfinalserie det skulle kunna bli.
Kommentera

Peja: Nä, jag kräver inte att man ska vinna alla 55 matcherna. Vinner man 50 är jag nöjd...

Skämt åsido. Det som är olyckligt är att nu i slutet av serien torska 6 raka bortamatcher. Flera dessutom på ynkligt sätt vad gäller inställning och arbetsinsats. Det är dessutom killar som lönemässigt ligger i täten i truppen (Nordan, Widing, Lasse J, m fl) som sviker grövst.

Det håller inte att komma på hälarna och sticka fram klubban med en hand i sargduellerna. I varje fall inte om man vill vinna matcherna.

Att som någon förklara den senaste tidens debakel med att man är nedtränade inför slutspelet tror jag är att göra det enkelt för sig. Det är nu det gäller att pissa in revir och visa att man är beredd att offra hörntänderna och vänsterarmen för att få in puckjäveln i mål...

Jag tror dessutom inte att det är lyckat för BIF att komma trea. Risken finns då att det endast är Färjestad och Linköping kvar att välja på. Vilket av dessa lag spöar vi i en kvartsfinal?

Jag vill att serien ska vinnas, dels för en miljon till klubbkassan, dels för att vi kan välja t ex Modo eller AIK som i sista omgången klarar sig från kvalserien och tar åttonde platsen.

Kommentera

Peja: Problemet är väl att FBK/HV är helt andra motståndare än Modo/AIK (eller vem det nu blir) i en kvartsfinalserie.
1a eller 2a plats är klart att föredra och har man den möjlighet så bör bottennapp som LHC matchen undvikas.

Kommentera

4:a eller 5:a spelar inte så otroligt stor roll, jo, visst en extra hemmamatch är såklart att föredra, men 4:an får ju ta det som blir över om man säger så. Däremot talar statistiken emot de lag som inte kommer topp 4:a, har för mig att inget lag från plats 5-8 varit i final sen de införde bäst av sju matcher, rätta mig om jag har fel.

Så, morgondagens match ser jag som oerhört viktig....

Kommentera

tobhund: Det är naturligt att inte vinna alla 55 matcherna. Det är naturligt att ha formsvackor ibland. Klart Brynäs hade haft en bekväm serieledning om man hade vunnit de matcherna som man har förlorat, men så kan man väl säga om alla lag i serien... Glöm inte att Brynäs har gjort en jävligt bra säsong hittills, och säkerligen gjort färre dåliga matcher än nästan alla andra lagen i hela serien. Det är inte dåligt. Brister kan man hitta hos alla lagen. Det som gäller är att för en gångs skull formtoppa till slutspelet, då kan jag leva med att komma trea istället för etta i grundserien.
Kommentera

Huge: Ja, visst är det i slutspelet det roliga börjar. Kanske? Med risk att räknas som dysterkvist kan jag inte annat än vara dyster över vissa saker för närvarande. Nu är det sex raka bortaförluster och ett spel på bortaplan som lämnar mycket att önska.

Hade man till exempel vunnit mot Djurgården och LHC hade man legat etta en poäng före Luleå, och med en match mindre spelad. Nu, eftersom man av någon anledning, inte presterat bättre i dessa matcher ligger man 3:a. Fyra poäng före femman HV men med mycket sämre målskillnad.

I morgon möter vi HV. Ett HV som kommer att skicka fram det tunga gardet att pumpa musten ur Brynäsare vid alla tillfällen som ges. Ett HV som kommer att spela slutspelshockey redan nu i februari. Nåväl, vi ska inte gå och hänga oss ännu. Brynäs är ett mycket skickligare lag än HV (när man vill och orkar). Måtte de vilja och orka i morgon...

Om de inte vill och orkar i morgon kan vi snart vara utanför den skara som väljer motståndare i kvartsfinalen och dessutom tror jag att vi bör vara bland de fyra översta även av anledningen att vi då får fördel av hemmaplan i kvarten...

Kommentera

arnio och zappaholic: Bra sammanfattningar av läget just nu.
En svår balansgång mellan att försöka ge järnet in i det sista och samtidigt inte bränna för mkt krut och mental energi när vi ändå är klara för slutspel.
Torsken igår är ju ett solklart bevis på hur viktig den mentala biten är, framförallt i det här läget av serien.
LHC:spelarna säger själva att dom gjorde sin bästa match på mkt mkt länge igår, sett över 60 minuter och då håller det förstås inte att vi själva inte är med och tar fighten till 100%.
När slutspelet väl startar så blir det en helt annan tändning hos spelarna, var så säkra. För även om resterande matcher i grundserien är viktiga så vet alla med sig att det är i första kvartsfinalmatchen som allting egentligen startar.
Och det är därför som man ofta får se insatser som vår egen igår, från topplag som möter (på papperet) bottenlag som krigar för sin existens.

Att i det läget sitta härinne och grina/oja sig över vår insats blir enbart komiskt, då vet man inte mkt om hur den mänskliga hjärnan funkar när det gäller idrott överlag.

Och rent generellt så måste man faktiskt fascineras över vad skribenter som foppa78, munkas, Anders Berg, Lindström och andra dödgrävande svartmålande dysterkvistar egentligen får ut av sitt resp supportande?
Vad får man egentligen ut av att ständigt gnälla och klaga på spelare/ledare?
Känns som att man aldrig känt nån som helst glädje över att faktiskt få förmånen av att supporta sitt favoritlag (om Brynäs nu verkligen ÄR favoritlaget, ibland undrar man som sagt....), ett favoritlag som dessutom spelar i landet högsta serie.
Jag tycker ärligt talat synd om dessa stackare som går omkring och lider dagarna i ända.
Man kan ju undra hur dom i övrigt har det i sina liv?

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic:

Nu Hade vi också nykomponerade kedjor,  några tunga skador, en rostig Dackell och en Svedberg som inte alls spelar stabilt. Viktigast just nu tror jag är att åter få Honken i kassen och få tillbaka Bertilsson och få Dackell i matchtempo. Sen har vi ju det där med inställningen som ställer till det för topplagen i detta läge, förutom Luleå då som verkligen går som tåget. Det är bara att jobba på och slipa på detaljerna och vara noggranna ute på banan så tror jag att vi snart är tillbaka på banan igen. Viktigast i dagsläget är att kämpa med näbbar och klor för att säkra topp fyra, när/om det är fixat så kan vi titta ännu högre upp i tabellen. Vi har ett par riktigt viktiga matcher kvar i HV71 och Frölunda och där avgörs mycket. Luleå och Saik ska mötas och vi har en match mer än Luleå kvar och dessutom Timrå i sista så mycket kan hända däruppe fortfarande. Det är bara att passa på att njuta av toppstriden medans vi är där, nästa säsong kanske vi kämpar i en annan strid

Kommentera

70 Rodrigues: Spelare och fans är också besvikna, dock är det ju ingen katastrof, vi är fortfarande med i toppen av serien och även om vi inte klarar målsättningen att vinna serien så har ju laget en ännu högre målsättning med start om några veckor.

Så här är det ju i slutet av serien varje år, då topplag får pisk av bottenlag. Tycker inte det finns någon större anledning till oro, vi har ju också börjat gör amål i fem mot fem-spelet. Honken in i kassen på torsdag, då blir det stabilare.

Kommentera

70 Rodrigues: TJ är inte ensam. Den som såg något positivt i går, förutom att Dacke var tillbaka och att Silvfer som vanligt gör sitt jobb och lite till, bör putsa glasögonen. Med den här nivån kommer inga andra lag än Timrå att besegras de sista omgångarna.

Förresten, kan någon förklara för mig varför jag skänkte ett fyrsiffrigt belopp för att värva Nordquist? Jag måste vara dummast på planeten!

Kommentera

TJ uttrycker det mycket väl – Jag är riktigt besviken på den här insatsen. Vi kändes tama och var inte beredda att ta kampen.
Kommentera

Här inne var det högt i tak minsann. Sänk inte garden på´n igen bara! ;-)

Kommentera

Ja det är verkligen många dysterkvistar som håller på Brynäs så är det bara.. När är Järnkrok tillbaka då tro? Senaste nytt om han nån? Fål kolla runt lite.. Hv hemma på torsdag blir en riktigt viktig match hua hua...Hoppas man kan hitta ett fint vinnarspår då!

Kommentera

Som vanligt mest aktivitet här efter en förlustmatch. Givetvis en dålig insats av Brynäs. Många spelare kom inte upp till sin normala nivå. Såg ganska nochalant ut. Svedberg, Lavander mfl gjorde ju bort sig fullständigt i samband med baklängesmål.
Kommentera

Bissett_19: Jaha då har man sett skiten färdigt nu då och det finns väll bara en sak att säga! Totalt jävla oacceptabelt så!

Och varför i helvete står sollet Svedberg???
Kommentera

rafalski: "Nja, trots att spelet hackade så hade vi 2-2 i början på tredje. Svedbergs tavla kostar energi och vi orkar inte resa oss. Ekholm skapligt besviken, bra!"

Såg bara tredje men du verkar ha sammanfattat det hela rätt så bra.
Luften gick ur oss vid Svedbergs jättetavla men såna där mål får man ofta i arslet när man inte är riktigt på tårna.
LHC vinner väl rättvist utan att egentligen behöva göra nån jättematch direkt.
Trodde att som skulle börja darra efter vår kvittering till 2-2 men så kom det där skitmålet som räddade dom.
Dackell fick iaf en genomkörare och Bertilsson verkar ha klivit av.
Säkerhetsåtgärd?
Jaja, med vinst i vår hängmatch så är vi 2 pinnar bakom serieledarna, så än finns det hopp om serieseger. Frågan är hur pass mkt energi man lägger på just seriesegern, med tanke på skadorna?
Det börjar även osa katt åt andra hållet, vi är ju lika mkt inblandade i fighten om att undvika femteplatsen, så det här blir spännande.
Precis som det ska vara....  

Kommentera

Brynäs lägger locket på angående Bertilssons skada.
Kommentera

arnio: Är det klart att vi spelar slutspel?
Kommentera

Jajjen:"I slutspelet handlar det mer om att göra så få misstag som möjligt snarare än att vara så kreativa som möjligt. Ett lag som ska gå långt måste dessutom ha tur."

Visst är det viktigt att göra få misstag i ett slutspel men det har jag sett Brynäs göra i flertalet målsnåla toppmatcher denna säsong, så jag tror att vi kan spela snålt när det behövs.

Special teams är en annan sak som är otroligt viktig i slutspelet och där ligger vi i topp tack vare ett hyffsat boxplay och ett fantastiskt PP.

Målvaktssidan är ett frågetecken men med en Honken i form är jag aldrig orolig så vi får hoppas på honom.

Sen är det ju otroligt viktigt också att ha individuellt skickliga spelare som kan avgöra tighta matcher via individuella prestationer och där ligger vi ju bra till.

Ett bra hemmaspel är viktigt och där ligger vi i topp.

Summa sumarum, vi är inte helt rykta utan vi har en riktigt bra chans att gå hela vägen men det blit tufft, serien har ju aldrig varit jämnare (tror jag bestämt). Det kan bli allt från respass i kvarten till GULD men i vilket fall som helst så är det första gången på riktigt många år som jag  har en så här positiv känsla inför ett slutspel och tror att det faktiskt är möjligt att vinna hela skiten...

Kommentera

MarcusElving: Nej, tur var väl det! Och med det spelet Brynäs visat upp sen innan uppehållet kommer man aldrig att få några medaljer heller.
Kommentera

sylf: Precis! Och inte fan delades det ut några medaljer idag inte.
Kommentera

MarcusElving: Jag vet hur tabellen ser ut, kan läsa! Jag tycker också att säsongen så här långt har varit mer än godkänd. MEN, det handlar till syvende och sist om att vinna, vara som bäst när medaljerna delas ut.
Kommentera

Jajjen: Något som är minst lika viktigt som det du nämner är powerplay, där har Brynäs ett rejäl fördel.

Kan Honken komma in och spela stabilt i slutspelet samtidigt som PP fortsätter funka så blir vi farliga.

Kommentera

Den här matchen säger ingenting om Brynäs chanser i slutspelet. Brynäs stora problem är att man har sämst defensiv (inkl. målvakter) av topplagen. I slutspelet handlar det mer om att göra så få misstag som möjligt snarare än att vara så kreativa som möjligt. Ett lag som ska gå långt måste dessutom ha tur. Något som Brynäs inte sett röken av i år. Oavsett hur det här slutar har Brynäs gjort en jävligt bra säsong.

Kommentera

sylf: Vi ligger trea i tabellen med 6 matcher kvar, det är 5 poäng upp till förstaplatsen. Dessutom har de två lagen framför oss spelat en match mer. Ska man ha det utgångsläget med 6 matcher kvar krävs en jävla massa verkstad, har du glömt bort hela säsongen pga förlusten idag?

Det blir ett jävla race på slutet och det är bara ett lag som kan vinna serien, 91-92% av lagen missar seriesegern. Det är mycket som ska flyta och gå rätt om man lyckas vara det laget som tar hem hela serien.

Det är jämt och små marginaler!

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio: Matchen mot HV blir fett viktig, säsongens viktigaste skulle jag säga. Vinst där och topp 4 är nära och seriesegern inom räckhåll. Förlust där och vi kommer att få kriga in till slutet för att få hemmafördel i slutspelet. Positivt är förstås vårt hemmaspel på slutet och förmågan att faktiskt spela den bästa hockeyn mot topplag och kämpa ned dem som vi gjorde mot SAIK senast. Jag är riktigt, riktigt nervös och laddad inför den matchen.

Kommentera

MarcusElving: Motargument? Jag skrev ju att jag tycker lägstanivån är åt helvete för låg. Dessutom är jag övertygad om att lagets mikroskopiska chans att nå målet är att komma topp-2. Jag tycker också man skulle värvat en back medans tider var. Mycket snack, mindre verkstad.
Kommentera

Brynäs återstående matcher:

Brynäs - HV

Växjö - Brynäs

Brynäs - Aik

Modo - Brynäs

Brynäs - Frölunda

Timrå - Brynäs

Luleås återstående matcher:

Luleå - Färjestad

Luleå - Timrå

Aik - Luleå

Skellefteå - Luleå

Luleå - Växjö

Kommentera

Clarence: Du är lika härligt positiv som vanligt!
Du måste jobba som livscoach?
Kommentera

Bisset_19: Att det var uselt och att andra perioden var säsongens sämsta och att så här får det på inga villkor se ut och att det det är förjävligt och att det handlar om att ta sig samman och skärpa sig och... Ja ungefär så!

:)

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Bissett_19: Ekholm sa: en av de sämsta matcherna, andra perioden säsongens sämsta.
Kommentera

Clarence: Jag tycker den här sista kommentaren är snarlik dina tidigare kommentarer. Underkänt. Du måste försöka förnya dej.
Kommentera

Bissett_19: På frågan hur bussresan till Gävle skulle bli svarde Ekholm "-Som till Kiruna".
Kommentera

Risken är uppenbar tror jag att de strular till det  här på slutet så de inte får välja kvartmotståndare själva. Bättre än 4:a blir de knappast men risken finns att de åker ner till 5:e - 6:e-plats också är jag rädd.

Kommentera

Bissett_19: Håller helt med. Linköping ville mycket mer. Sen har vi två mål där backcheckingen är helt obefintlig,en turstuds och en gigantisk tavla.

Vi fick det vi förtjänade idag.

Kommentera

Heder åt Ekholm!

Så vill man att spelarna ska vara. Rakryggad. Inga bortförklaringar. Sånt får en lite hoppfull ändå...
Kommentera

sylf: Kom med ett motargument istället!

Seriesegern blir tuff att nå, men det är väl ingen nyhet. Bara för att Brynäs har seriesegern som mål så är det inte något löfte. Vi är ju med i racet om seriesegern och det är imponerande. Skulle vi missa seriesegern så är det som det är, man gjorde ett jävligt bra försök och målsättningen var inte dum alls.

Kommentera

Jajjen: Nja, trots att spelet hackade så hade vi 2-2 i början på tredje. Svedbergs tavla kostar energi och vi orkar inte resa oss. Ekholm skapligt besviken, bra!
Kommentera

Clarence: Är det ok om jag rescenserar dej på samma sätt som du bedömer Brynäs?
Kommentera

sylf:

Hoppas verkligen inte få höra nåt trams att Brynäs hade några skador.
Känns som denna match förlorades innan man klev in på isen.
Taskig inställning,och loja spelare.
Och när vi väl kom in i matchen så kastade Svedberg in pucken och ridå.
Kommentera

Brynäslegenden:" ... när ska du hylla?"

Svaret har du nyss fått!

Kommentera

MarcusElving: Ok, mot guldet, mot seriesegern!
Kommentera

1469597 · »