arnio: Nix, bättre att låta de tunga elefanterna stånga sig blodiga mot varandra.
Peja: Nä, jag kräver inte att man ska vinna alla 55 matcherna. Vinner man 50 är jag nöjd...
Skämt åsido. Det som är olyckligt är att nu i slutet av serien torska 6 raka bortamatcher. Flera dessutom på ynkligt sätt vad gäller inställning och arbetsinsats. Det är dessutom killar som lönemässigt ligger i täten i truppen (Nordan, Widing, Lasse J, m fl) som sviker grövst.
Det håller inte att komma på hälarna och sticka fram klubban med en hand i sargduellerna. I varje fall inte om man vill vinna matcherna.
Att som någon förklara den senaste tidens debakel med att man är nedtränade inför slutspelet tror jag är att göra det enkelt för sig. Det är nu det gäller att pissa in revir och visa att man är beredd att offra hörntänderna och vänsterarmen för att få in puckjäveln i mål...
Jag tror dessutom inte att det är lyckat för BIF att komma trea. Risken finns då att det endast är Färjestad och Linköping kvar att välja på. Vilket av dessa lag spöar vi i en kvartsfinal?
Jag vill att serien ska vinnas, dels för en miljon till klubbkassan, dels för att vi kan välja t ex Modo eller AIK som i sista omgången klarar sig från kvalserien och tar åttonde platsen.
Peja: Problemet är väl att FBK/HV är helt andra motståndare än Modo/AIK (eller vem det nu blir) i en kvartsfinalserie.
1a eller 2a plats är klart att föredra och har man den möjlighet så bör bottennapp som LHC matchen undvikas.
4:a eller 5:a spelar inte så otroligt stor roll, jo, visst en extra hemmamatch är såklart att föredra, men 4:an får ju ta det som blir över om man säger så. Däremot talar statistiken emot de lag som inte kommer topp 4:a, har för mig att inget lag från plats 5-8 varit i final sen de införde bäst av sju matcher, rätta mig om jag har fel.
Så, morgondagens match ser jag som oerhört viktig....
Huge: Ja, visst är det i slutspelet det roliga börjar. Kanske? Med risk att räknas som dysterkvist kan jag inte annat än vara dyster över vissa saker för närvarande. Nu är det sex raka bortaförluster och ett spel på bortaplan som lämnar mycket att önska.
Hade man till exempel vunnit mot Djurgården och LHC hade man legat etta en poäng före Luleå, och med en match mindre spelad. Nu, eftersom man av någon anledning, inte presterat bättre i dessa matcher ligger man 3:a. Fyra poäng före femman HV men med mycket sämre målskillnad.
I morgon möter vi HV. Ett HV som kommer att skicka fram det tunga gardet att pumpa musten ur Brynäsare vid alla tillfällen som ges. Ett HV som kommer att spela slutspelshockey redan nu i februari. Nåväl, vi ska inte gå och hänga oss ännu. Brynäs är ett mycket skickligare lag än HV (när man vill och orkar). Måtte de vilja och orka i morgon...
Om de inte vill och orkar i morgon kan vi snart vara utanför den skara som väljer motståndare i kvartsfinalen och dessutom tror jag att vi bör vara bland de fyra översta även av anledningen att vi då får fördel av hemmaplan i kvarten...
Redigerad kommentar
Zappaholic:
Nu Hade vi också nykomponerade kedjor, några tunga skador, en rostig Dackell och en Svedberg som inte alls spelar stabilt. Viktigast just nu tror jag är att åter få Honken i kassen och få tillbaka Bertilsson och få Dackell i matchtempo. Sen har vi ju det där med inställningen som ställer till det för topplagen i detta läge, förutom Luleå då som verkligen går som tåget. Det är bara att jobba på och slipa på detaljerna och vara noggranna ute på banan så tror jag att vi snart är tillbaka på banan igen. Viktigast i dagsläget är att kämpa med näbbar och klor för att säkra topp fyra, när/om det är fixat så kan vi titta ännu högre upp i tabellen. Vi har ett par riktigt viktiga matcher kvar i HV71 och Frölunda och där avgörs mycket. Luleå och Saik ska mötas och vi har en match mer än Luleå kvar och dessutom Timrå i sista så mycket kan hända däruppe fortfarande. Det är bara att passa på att njuta av toppstriden medans vi är där, nästa säsong kanske vi kämpar i en annan strid
70 Rodrigues: Spelare och fans är också besvikna, dock är det ju ingen katastrof, vi är fortfarande med i toppen av serien och även om vi inte klarar målsättningen att vinna serien så har ju laget en ännu högre målsättning med start om några veckor.
Så här är det ju i slutet av serien varje år, då topplag får pisk av bottenlag. Tycker inte det finns någon större anledning till oro, vi har ju också börjat gör amål i fem mot fem-spelet. Honken in i kassen på torsdag, då blir det stabilare.
70 Rodrigues: TJ är inte ensam. Den som såg något positivt i går, förutom att Dacke var tillbaka och att Silvfer som vanligt gör sitt jobb och lite till, bör putsa glasögonen. Med den här nivån kommer inga andra lag än Timrå att besegras de sista omgångarna.
Förresten, kan någon förklara för mig varför jag skänkte ett fyrsiffrigt belopp för att värva Nordquist? Jag måste vara dummast på planeten!
Här inne var det högt i tak minsann. Sänk inte garden på´n igen bara! ;-)
Ja det är verkligen många dysterkvistar som håller på Brynäs så är det bara.. När är Järnkrok tillbaka då tro? Senaste nytt om han nån? Fål kolla runt lite.. Hv hemma på torsdag blir en riktigt viktig match hua hua...Hoppas man kan hitta ett fint vinnarspår då!
rafalski: "Nja, trots att spelet hackade så hade vi 2-2 i början på tredje. Svedbergs tavla kostar energi och vi orkar inte resa oss. Ekholm skapligt besviken, bra!"
Såg bara tredje men du verkar ha sammanfattat det hela rätt så bra.
Luften gick ur oss vid Svedbergs jättetavla men såna där mål får man ofta i arslet när man inte är riktigt på tårna.
LHC vinner väl rättvist utan att egentligen behöva göra nån jättematch direkt.
Trodde att som skulle börja darra efter vår kvittering till 2-2 men så kom det där skitmålet som räddade dom.
Dackell fick iaf en genomkörare och Bertilsson verkar ha klivit av.
Säkerhetsåtgärd?
Jaja, med vinst i vår hängmatch så är vi 2 pinnar bakom serieledarna, så än finns det hopp om serieseger. Frågan är hur pass mkt energi man lägger på just seriesegern, med tanke på skadorna?
Det börjar även osa katt åt andra hållet, vi är ju lika mkt inblandade i fighten om att undvika femteplatsen, så det här blir spännande.
Precis som det ska vara....
Jajjen:"I slutspelet handlar det mer om att göra så få misstag som möjligt snarare än att vara så kreativa som möjligt. Ett lag som ska gå långt måste dessutom ha tur."
Visst är det viktigt att göra få misstag i ett slutspel men det har jag sett Brynäs göra i flertalet målsnåla toppmatcher denna säsong, så jag tror att vi kan spela snålt när det behövs.
Special teams är en annan sak som är otroligt viktig i slutspelet och där ligger vi i topp tack vare ett hyffsat boxplay och ett fantastiskt PP.
Målvaktssidan är ett frågetecken men med en Honken i form är jag aldrig orolig så vi får hoppas på honom.
Sen är det ju otroligt viktigt också att ha individuellt skickliga spelare som kan avgöra tighta matcher via individuella prestationer och där ligger vi ju bra till.
Ett bra hemmaspel är viktigt och där ligger vi i topp.
Summa sumarum, vi är inte helt rykta utan vi har en riktigt bra chans att gå hela vägen men det blit tufft, serien har ju aldrig varit jämnare (tror jag bestämt). Det kan bli allt från respass i kvarten till GULD men i vilket fall som helst så är det första gången på riktigt många år som jag har en så här positiv känsla inför ett slutspel och tror att det faktiskt är möjligt att vinna hela skiten...
Jajjen: Något som är minst lika viktigt som det du nämner är powerplay, där har Brynäs ett rejäl fördel.
Kan Honken komma in och spela stabilt i slutspelet samtidigt som PP fortsätter funka så blir vi farliga.
Den här matchen säger ingenting om Brynäs chanser i slutspelet. Brynäs stora problem är att man har sämst defensiv (inkl. målvakter) av topplagen. I slutspelet handlar det mer om att göra så få misstag som möjligt snarare än att vara så kreativa som möjligt. Ett lag som ska gå långt måste dessutom ha tur. Något som Brynäs inte sett röken av i år. Oavsett hur det här slutar har Brynäs gjort en jävligt bra säsong.
sylf: Vi ligger trea i tabellen med 6 matcher kvar, det är 5 poäng upp till förstaplatsen. Dessutom har de två lagen framför oss spelat en match mer. Ska man ha det utgångsläget med 6 matcher kvar krävs en jävla massa verkstad, har du glömt bort hela säsongen pga förlusten idag?
Det blir ett jävla race på slutet och det är bara ett lag som kan vinna serien, 91-92% av lagen missar seriesegern. Det är mycket som ska flyta och gå rätt om man lyckas vara det laget som tar hem hela serien.
Det är jämt och små marginaler!
Redigerad kommentar
arnio: Matchen mot HV blir fett viktig, säsongens viktigaste skulle jag säga. Vinst där och topp 4 är nära och seriesegern inom räckhåll. Förlust där och vi kommer att få kriga in till slutet för att få hemmafördel i slutspelet. Positivt är förstås vårt hemmaspel på slutet och förmågan att faktiskt spela den bästa hockeyn mot topplag och kämpa ned dem som vi gjorde mot SAIK senast. Jag är riktigt, riktigt nervös och laddad inför den matchen.
Brynäs återstående matcher:
Brynäs - HV
Växjö - Brynäs
Brynäs - Aik
Modo - Brynäs
Brynäs - Frölunda
Timrå - Brynäs
Luleås återstående matcher:
Luleå - Färjestad
Luleå - Timrå
Aik - Luleå
Skellefteå - Luleå
Luleå - Växjö
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Risken är uppenbar tror jag att de strular till det här på slutet så de inte får välja kvartmotståndare själva. Bättre än 4:a blir de knappast men risken finns att de åker ner till 5:e - 6:e-plats också är jag rädd.
Bissett_19: Håller helt med. Linköping ville mycket mer. Sen har vi två mål där backcheckingen är helt obefintlig,en turstuds och en gigantisk tavla.
Vi fick det vi förtjänade idag.
sylf: Kom med ett motargument istället!
Seriesegern blir tuff att nå, men det är väl ingen nyhet. Bara för att Brynäs har seriesegern som mål så är det inte något löfte. Vi är ju med i racet om seriesegern och det är imponerande. Skulle vi missa seriesegern så är det som det är, man gjorde ett jävligt bra försök och målsättningen var inte dum alls.
Brynäslegenden:" ... när ska du hylla?"
Svaret har du nyss fått!