1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753893 inlägg · 7967 ämnen

Ny tränare!

Sv: Ny tränare!

Målskörd fw 4-6:

Nordan: Senaste 26 m, 1 mål.

Wallace: Senaste 14 m, 2 mål

Brodin: Senaste 32 m, 2 mål. Inget under Bulan

Så mkt roligare det varit att se Brynäs under Bulans ledning, trots vissa förluster så kan man förlora på olika sätt

Ett aktivt, frenetiskt skridskoåkande lag som agerar istf reagerar, försvarszon o back-check naturligtvis de största skillnaderna.

Vidare coacher m eye-of-the-tiger o inte trötta, tomma ögon som emellanåt hasplar ur sig "oacceptabelt", "fruktansvärt besviken"

Tack för att givit mig tron tillbaka! TJ skulle såklart inte ha coachat laget denna säsong, tänk om vi hade haft nystart även där...

Zappaholic / Bratwursten: Man tackar! ;-)

Cred till våra moderatorer!

Redigerad kommentar

Zappaholic: JAPP välkommen tillbaka foppa :)

Redigerad kommentar

Forsberg 1978: Välkommen tillbaka, Foppa👍😊👏

Jajjen: Ja tyvärr har vi inte fått en bra effekt ( spelet bra ibland) med Bulan för det är ju ändå poängen som räknas! Bara vi undviker kval så är jag nöjd!

Efter 9 matcher har Bulan fortfarande sämre stats än Jonsson och det är inte mycket som tyder på att lyftet hinner komma innan serien är slut. Ibland ser spelet ok ut, ibland är det allsvensk klass. Ungefär som med Jonsson.

snitt      gjorda         insläppta          poäng

Bulan                2,3             3,3                  0,9

Jonsson             2,5             3,0                  1,2

Brynäs hopp står till Leksands usla form. Håller den i sej kan vi undvika kval. Fortsätter Modos trend kommer de att passera både BIF och LIF. Ett inte helt osannolikt scenario är att sista matchen mot Modo blir helt avgörande för om Brynäs kvalspelar i år. Men Brynäs brukar väl leverera under press, särskilt på hemmaplan?

Modo

9

5

2

2

20

22

18

Bulan

9

2

2

5

21

30

8

DIF

9

1

2

6

13

28

6

LIF

9

2

0

7

13

32

6

Och så är vi historiskt usla på bortaplan. Brynäs har sämst bortastatistik i ES/SHL under de 15 år som statistiken redovisas på swehockey. Vi behöver två poäng på de tre bortamatcherna för att slå Björklövens 0,44 poäng/bortamatch från säsongen 2000/01.

Vet inte om någon länkat tidigare men är ett skönt samtal mellan Wikegård och Bulan.

Jajjen:

Bulan: 33% hemmamatcher, 2 p/hemmamatch

TJ: 51% hemmamatcher, 1,95 p/hemmamatch

Avd. bananer och grapefrukt

Tommy Sandlins "självspelande piano"...

Jajjen: Finns att se på SVT.s "Öppet Arkiv". Säsongen efter tog dock Brynäs rejäl revansch, förlorade visserligen ur-elitseriepremiären mot LIF med 1-3 men sen: 7-3, 10-5 och 10-1 i de återståede mötena. De tvåsiffriga segrarna inom ett par dar f ö. Konkurrensbilden var väl rätt annorlunda då mot nu men frågan är om Brynäs haft ett bättre lag än 1975-76 och säsongen där på som gav två solklara SM-guld. Prakt rakt igenom!

Carl Lejonkräk: Dom stal ett SM-guld -75 också. Det kommer heller aldrig igen.

Jajjen: Som jag skrev så är det ju hur spelet Seth ut som är det viktiga, Brynäs. Har fått en energikick helt klart. I Bulans statistik saknas tre poäng som Leksand med domarnas hjälp stulit från oss.

Carl Lejonkräk:

Jonsson 6 sista jmf med Bulans 6 matcher. Ser sämre ut.

Matcher       Mål       Poäng  
    V O F Gjorda snitt Insläppta snitt   snitt
Bulan 6 1 2 3 14 2,3 20 3,3 5 0,8
Jonsson 6 2 1 3 12 2 18 3 8

1,3

Jajjen: ja det var ju vårt goda hemmafacit som hjälpte upp siffrorna. I slutändan är det ju TJs misslyckande som Bulan försöker reparera nu. Gårdagens match son jag i alla fall fått sett highlights från nu visar ju på ett par mål som starky bjuder på. Speciellt det fjärde. Såna måste han ta om det ska bli tal om nån vändning.

Carl Lejonkräk: Brynäs ligger näst sist med 10 matcher kvar och det viktigaste är att spelet ser bra ut?

Qvarre: Jag tror Brynäs spelat i Allsvenskan nästa säsong med Jonsson kvar som tränare. Jag är inte alls övertygad om att den nya tränaren hinner ändra spelet tillräckligt på 16 omgångar för att undvika kvalspel. Statistiken säger samma sak.

Jajjen:
Du glömmer en del parametrar som exempelvis arvet efter TJ..
Jag gillade TJ men hans tid var ute och vad tror du själv? Var det rätt beslut eller inte att byta ut TJ?
Jag andar att vi får svar i morgon.

Med TJ så hade det varit typiskt att varva en bra dag nästa med en kass dito.
Spelat vi som i går så pissar vi på Leksand.

Jajjen: Hm nja vi kan ju jämföra de sista sex matcherna för TJ med de första sex För Bulan typ.
Brynäs var ju länge riktigt bra under säsongen och det är ju inte för den tiden TJ fick sparken. Sex matcher är allvarligt talat inte mycket att bygga statistik på så att det ser bättre ut i spelet måste vara det viktigaste i detta läge.

Bulan har en bit kvar till Jonssons resultat. Sämre poängsnitt, sämre snitt gjorda mål, sämre snitt insläppta mål. Då hjälper det inte mycket att det ser bättre ut.

Matcher       Mål       Poäng  
    V O F Gjorda snitt Insläppta snitt   snitt
Bulan 6 1 2 3 14 2,3 20 3,3 5 0,8
Jonsson 39 13 6 20 98 2,5 117 3,0 48 1,2

Redigerad kommentar

Pettisbif:  En spelare som Bulan gillar skarpt som har hamnat i frysboxen under Fagervalls ledning. Ung talang, högerskytt, avig och kan på sikt bli riktigt bra!

No no no! Han har jag stenhård koll på nu när han spelar i 3:e - 4:e kedjan i Asplöven. Han har inte rätt karaktär tyvärr.

krobbe:

Var drivande i diskussionen om att en Grinder saknader när truppen spikades i våras

Känns nästan som att Sundlöv slätade ut truppen bara för att jävlas m Bz o hans filosofi ;)

TJ sa i en intervju om ämnet att han tycker ex att Svett o Skott kan "bita ifrån", men då har man missuppfattat syftet; vi pratar om en relativt billig kille som är jävligt irriterande för motståndarna (backarna), lirar 10 min, kostar 50-100'/mån o sitter utvisad men inte onödigt mkt

krobbe: Wessner i Bik är en typiskt sådan spelare? Kanske har klausul och BZ är ju inte främmande för Wessner..

Huge: granströmersättare skulle vara precis vad vi behöver. Vi har inte riktigt den typen i nuläget

mattiaskarlgren: Håller med, tror du missförstod mig. Det var mer en invändning mot Zzz:s antagande att BZ nog inte visste vad han värvade, även om Niinimäki måste ha varit lite av en chansning i ett akut läge på en begränsad marknad, en marknad som säkert har varit ännu mer begränsad pga vår ekonomi. Är väl heller inte osannolikt att BZ redan då varit beredd på att tvingas byta tränare och därför nappat på Niinimäki som jag inte tror varit speciellt dyr och därmed sparat pengar till en ev ny tränare.
Min poäng i övrigt var väl mer att BZ värvade en spelartyp som han trodde skulle passa in i vårt dåvarande spelsätt sas, dvs att han måste ha vetat vad han i stort sett skulle få för pengarna. Sen tror även jag att han hade räknat med mer av en poängsplare än playmaker, vilket visade sig bli tvärtom.
Hoppas nu på en rivig Granistyp, nåt vi saknar och som Bulans spelidé mer eller mindre kräver för att kunna praktiseras på isen.

Huge: Jag håller faktiskt inte riktigt med där. Jag är faktiskt övertygad om att Bz värvade Ninimäki i hopp om att han skulle vara en Mårtensson.. En ren poängspelare.
Han hade säkert varit det i.. Allsvenskan.

Det syntes ganska tydligt från början att Ninimäki inte hade de kvalitéerna som krävs för att han ska vara en ledande poängspelare i SHL.

Dock ska sägas att jag personligen trodde på värvningen när den gjordes så jag klandrar inte Bz för den!
Det jag däremot älskar i det här läget är att vi har en sportchef som vågar! Plockar bort honom när han inte får vad han vill!

StefanMedS: Här har ni han som kommer på lån igen, Victor Rollin Carlsson, eller vad tror ni....

Redigerad kommentar

Pettisbif: Ja Jesse var inte så lyckad men det är bra att han inte sitter på arslet och inte agerar när det inte fungerat.

Pettisbif: Ja Mannberg är ju ganska lik Brodin i spelet. Fart och fläkt. 😄

Lunkan: Går rykte om Daniel Mannberg. En spelare som Bulan gillar skarpt som har hamnat i frysboxen under Fagervalls ledning. Ung talang, högerskytt, avig och kan på sikt bli riktigt bra!

Carl Lejonkräk:verkligen Stefan Lundqvist och Kenneth Bergqvist också!

Linus Wickman: Johan Ahlce'n skulle vara kul att se i Brynäs igen...

Linus Wickman: ...Harju....? ;-)

Peja:Håller med, kommer knappast bli Hossa eller Lasch, orimligt att ens hoppas på dom. I bästa fall får vi loss något bra från allsvenskan, problemet är att topplagen inte kommer släppa sina spelare nu när man slåss om en direktplats till shl. 

Pettisbif: De flesta där är ju "kanske" tillgängliga. Klart att Lasch eller Hossa hade varit fina spetsspelare, men Brynäs ekonomi är nog inte särskilt bra. Det kostar att byta tränare och Niinimäki var knappast gratis. Bengtzén försöker verkligen tona ner förväntningarna på den nya forwarden som eventuellt kommer, så jag förstår ärligt talat inte varför ni sitter och hoppas på spetsspelare.

Peja:
Dessa finns bla.

SPELARE SOM ÄR LEDIGA:
Patrick Cehlin
Marcel Hossa
Ryan Lash
Yared Hagos

SPELARE PÅ VÄG BORT FRÅN SHL?:
Rob Schremp?
Robin Álvarez?
Magnus Kahnberg?
Oscar Sundh?
Ryan Russell?
Daniel Mannberg?
Gustav Possler?
Pontus Petterström?
Patrik Lundh?

SPELARE SOM KANSKE HAR KLAUSUL FRÅN ALLSVENSKAN:
Martin Hellgren?
Henrik Björklund?
Fredrik Höggren?
Daniel Wessner?
Johan Alcén?
Ludvig Rensfeldt?
Jakob Lilja?
Viktor Lindgren?
Erik Lindhagen?
Alexander Larsson?
Andreé Hult?
Jesper Sanuelsson?
Oscar Steen?

EUROPA/AHL:
Andreas Falk?
Joonas Viihko?
Sami Sandell?
Jani Tuuparianen?
Mika Pöyrälä?
Toni Kouvisto?
Daniel Bång?
Sebastin Wännström?
Johan Harju?
Edwin Hedberg?

SEN KAN JU IAF JAG TYCKA ATT BZ FÖRSTA FLOPP VÄRVNING ÄR GJORD! HAN HAR YTTERSTA ANSVAR OCH ENLIGT HAN SJÄLV SÅ SKULLE HAN VARA GRYM! JAG KAN JU SÅHÄR I EFTERHAND ÅNGRA ATT HAN INTE GAV EN HÅRD DIXON CHANSEN!!

Zzz: "Bra beslut av Bz, men han skulle inte ha värvats frå början. Knepigt uttalande att Niinimäki har kvalitéer men att dom inte passar in i Brynäs. Visste han inte det för en månad sedan när han värvades? Allsvensk klass på den värvningen."

Nja, Niinimäki värvades iofs till ett lag under TJ och var väl anpassad till den spelide och det behov vi hade i det läget, nu har ju läget förändrats iom Bulans ankomst.
Niinimäki har väl dessutom inte riktigt motsvarat de förväntningar man trots allt haft, även om han är spelskicklig.
Kan tänka mig att Bulan relativt tidigt gjort klart för BZ att Niinimäki inte passar in i vårt kommande sätt att spela, vis av skadan från Luleå då Bulan måste ha fått en klar bild av finnens brister och förtjänster. Förhoppningsvis har man kommit överens om att bryta kontraktet utan att det medför några kostnader för resten av den ursprungliga kontraktstiden.
Vi saknar en Granistyp i laget nu när Enterfeldt är indisponibel och han är det närmaste vi har i Granisväg. Även Ollas kan väl viss stor del räknas in i kategorin grythundar så nu hoppas jag verkligen att BZ vaskar fram nåt i Granisväg.
Nåt åt det håller som håller hygglig klass borde det ju gå att hitta nånstans, tycker man.

Skrubben: Tror säkert Clarence är lika mycket Brynäsare som oss andra här inne, det blir bara löjligt när du ska ifrågasätta det! Vi har alla en åsikt! Själv har jag en åsikt som att allt Brynäs gör inte är rätt och jag lever och andas detta lag!

Skrubben: Jag vet inte hur du känner dig, men jag skulle må bra mycket bättre om Brynäs låg bättre till än 10:a i tabellen...

Clarence: "Fakta" som visade sig vara helt irrelevant då alla lag har 1 poäng i en livetabell vid oavgjort resultat. Känns ju mer relevant att snacka tabelläge efter matchens slut. Eller kommer du nämna samma intressanta fakta imorgon när Brynäs har oavgjort mot Växjö?

OM du nu hejar på Brynäs, borde du själv inte må bättre rent psykiskt av att inte bara svartmåla, även om påståendena stämmer?

Modo vinner 3-2. Bra.

Lunkan:Haha, ja. Vad gör man inte för sitt älskade brynäs ;-)

Powerfade: helt i Brynäs prisklass mao, perfekt

70 Rodrigues: Ja, det är sån spets man vill se i sitt lag.

Fleury igen. Hyfsad debut, det är så jag vill se nyförvärv i Brynäs göra😃

bifhjärta: 2-2

Skrubben:
"Du verkar mysa så fort det inte går Brynäs väg. Hejar du ens på laget? Eller är det en bitter leksing bakom tangentbordet?"

Det var ju reell fakta i det läget, dumbom...

Carl Lejonkräk: MoDo har gjort 2-1

Carl Lejonkräk: Tvärtom. Modo 2-1

bifhjärta: DIF avgör nog med tre sekunder kvar.

Powerfade: Hahaha :-)

« · 1667273 · »