1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776632 inlägg · 7967 ämnen
« · 171435 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Brynäs vs Djurgården
Tor Karlström: Jag håller faktiskt fullsändigt med dig. Faktum är att Tjärnqvist kommer med mycket hög fart in i situationen och använder både armar och armbågar mot Rehnbergs huvud (Jag såg situationen på plats från en mycket bra position och får dessutom medhåll från personen som filmar matchen, som spelat sekvensen bildruta för bildruta). Regelboken säger (ang. Charging) att man max får ta två normala skär innan kontakt med motståndaren sker. Solklar utvisning med andra ord och eftersom Rehnberg blir skadad så säger regelboken otvetydigt att matchstraff (antingen 5min eller Match penalty) skall utdömmas. Sen finns för i år en ny regel som behandlar checking to the head, som innebär att om en spelare tacklar en motståndare mot huvudet skall antingen utvisas, minst 2+10, men samma gäller i detta fall om spelaren skadas så skall det dömmas matchstraff.

Och komma med påstående som "...det är tillåtet att tackla i hockey..." är ju smått patetiska. Fast har man Wikegård som tränare så är det väl lätt hänt att sådana groder sliker ur en.

-Euler

Sv: FBK-BIF
gordo: Tufft men riktigt tycker jag att plocka in Aspen. Allt att vinna för honom i en match som FBK ska vinna ganska lätt - tror dom i alla fall.

Igor:

Laget mot DIF
Målvakter: 25 Johan Asplund (1 Jamie Ram)

Förstafemman: 7 Tommy Sjödin (A), 5 Jussi Pekkala, 24 Tommi Miettinen, 38 Janne Larsson (C), 27 Niklas Anger

Andrafemman: 3 Daniel Johansson, 33 Veli-Pekka Laitinen, 13 Kyösti Karjalainen, 20 Roger Kyrö (A), 21 Ove Molin

Tredjefemman: 14 Adam Andersson, 2 Henrik Petré, 32 Kenneth Bergqvist, 23 Björn Danielsson, 18 Peter Nylander

Fjärdefemman: 11 Olle Mattsson, 17 Mattias Karlsson, 12 Jonas Floberg, 22 Mikko Luovi, 9 Kristoffer Jobs

(Källa: Brynäs nyhetsbrev)

DanS: Brynäs förstås!

Igor: Ja a du? Vete fan, vilket nyhetsbrev såg du det i?

DanS: I nyhetsbrevet står inget om att Luovi skulle vara krasslig men däremot att Rehnberg inte spelar mer före jul. Istället plockar man in två juniorbackar. Vem ska man tro på?

Loooser: Louvi krasslig! hmmm... Spelar ej, Rehnberg spelar trots näsbrännan, allt enligt Hockeyligan.

Tor Karlström: Tror visserligen på vinnst för vårat Brynäs men det kommer bli en tät och hård match 2-1 eller 3-2 till BIF

Tja!
Imorgon är de borta match mot Färjestad , jag siktar på tre Poäng för BIF .
Jag tippar 4-2 till Brynäs .

Kul att Niklas Anger blev utagen till Baltica Cup!!!

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

Arthur Dent , Cusken och KentaK :
Allt är subjektivt , de är bara min personliga åsikt att jag tyckte att Mathias Tjärnqvist tackling mot Henrik Rehnberg var överdriven och dum .
Visst ska tacklingar vara tillåtet i ishockeyn , men någon rim och reson får de vara på tacklandet tycker jag .
Man ska inte skada motståndarna när man tacklas tycker jag .

Jag håller mig till SVT,GefleDagblad,Arbetarbldet,Svenskafans.com,hockeykultur.com och Dagens Nyheter dom är seriösa medier som INTE lever på skandaler och annat skit .

M.V.H Tor!

Bissett's tråd
Anger får fortsatt förtroende i Tre Kronor

Nilkas Anger får fortsatt förtroende från ladnslagscoach Hardy Nilsson. När truppen inför Baltica Brewery Cup presenterades idag fanns han med som ende Brynäsare.

Niklas har tidigare under säsongen varit med i både Ceska Pojistovna Cup och Karjala Tournament i Tjeckien respektive Finland, nu ser det ut att bli en Rysslandsresa för jul.

Hela truppen till Baltica:
1 Liv Stefan HV 71
34 Lundqvist Henrik Västra Frölunda HC

2 Lindman Martin Timrå IK
3 Hedin Pierre MODO Hockey
4 Hållberg Per Färjestads BK
6 Johansson Magnus Västra Frölunda HC
10 Kahnberg Magnus Västra Frölunda HC
11 Söderström Ulf Färjestads BK
12 Tolsa Jari Västra Frölunda HC
14 Nordgren Niklas Timrå IK
18 Johansson Thomas Linköpings HC
19 Nordström Peter Färjestads BK
20 Lundqvist Joel Västra Frölunda HC
23 Sundin Ronnie Västra Frölunda HC
25 Rhodin Thomas Färjestads BK
26 Rönnqvist Jonas Luleå HF
27 Anger Niklas Brynäs IF
29 Artursson Greger Färjestads BK
36 Wennerberg Mattias MODO Hockey
37 Bäcker Pär Färjestad BK
51 Hannula Mika MIF Redhawks
58 Karlsson Jens Västra Frölunda HC
76 Davidsson Johan HV 71

Cusken: kan inte hålla med om att tacklngen på Rehnberg e shysst när Tjärnkvist tar sådan fart innan tacklingen...men nåt matchstraff e d då inte tal om!!

Keb skriver i GD:
"och på torsdag handlar det om en ren sexpoängsmatch när Södertälje kommer till Gavlerinken.
Där kan mycket väl brynäsarnas framtid mer eller mindre avgöras. Åtminstone i kampen mellan just Brynäs och "Kringlorna"."

Nog fan ska vi åka dit o skrika lite allihop!? Sista matchen innan juluppehållet.. vilken extrem psykologi de ligger i resultatet där, vinst och gubbarna kommer träna stenhårt och inspirerat rakt igenom mellandagarna.. Förlust och det ser åter mörkt ut!

Tor Karlström: De va väl ändå näsan som fick sej en smäll!?

Vart ska man vända blicken efter referat nu när Ab, Expressen, TV4 och TV3 bara e skit!?

TV4 gästrikland och gefle dagblad eller!?

Tor Karlström: Du gnäller på domaren som inte gav Tjärnqvist matchstraff för tacklingen på Rehnberg. Faktum är att det var en helt schysst tackling. Alltså endast olyckligt = "spelets regler" = rätt att inte ens ta utvisning.

"Aftonbladet,Expressen,TV4 och TV3 är SKIT!!!!" Vadå, för att de varit kritiska mot Brynäs eller?

Det måste finnas en gräns hur "hemmablind" man får vara...

Sv: Matchning
Ford Prefect: Var och när hörde du hårdrock i Gavlerinken ? ? ? men de är klart det man nuförtiden kallar hårdrock är ju blaha blaha och är inte mycke hårdare än A-Teens

Tor Karlström: Hmm...jo du Tor man får tacklas i hockey (faktist), så jag tänkte stämma in med talarna nedanför dig och säga att det är skönt med sportsliga supportrar som faktist kan se att det inte var ett fult påhopp utan en olycklig tackling...Hoppas Renberg är tillbaks snart igen, det kan ju gå att spela med helteckande visir eller dyl. näsbenet altså ...inte tänderna då som sitter på plats ;)

Annars en rätt så underhållande match som hade tendenser till grinighet från BÅDA lagen i sista perioden, den som ska ha ris av det är domaren som inte hade ett fungerande "prat" med spelarna. Fast det är klart, klaga riktigt på domarna kan man ju först göra då dom är proffs och arbetar heltid med hockeyn och inte som nu då det är näst intil idielt arbete vilket är skandal!

Söndagsmatcher
Hyfsad utdelning idag, bra resultat ur BIF synpunkt:

Lule-FBK 2-3 ef
VF-SSK 3-2 es

Grattis till Junisarna också 2*4-2 i helgen!!

Sv: Matchningen-II
skulle ram bli skadad så borde lundström få stå istället han är iaf bättre än asplund...

Tja!

Skönt med tre poäng mot Djurgår`n !!!, Vill tacka Gunnar,Micke & HELA LAGET för segern .

Ulrik Lindh var fruktansvärt dålig , att inte ge Mathias Tjärnqvist matchstraff för hans ful tackling på Henrik Rehnberg som skadade tänderna är anmärkningsvärt!!!
DIF är spelade väldigt fult , utan respekt för motståndarna .

Aftonbladet,Expressen,TV4 och TV3 är SKIT!!!!

M.V.H Tor!

Sv: Matchningen-II
Kahn: ja tror inte påhlsson kommer

Matchningen-II
Jag vill inte se ( om Ram blir skadad ) att Bif försöker att värva en ny målvakt utifrån istället för att flytta upp Lundström från juniorerna och låta Asplund få chansen. Se Leksands agerande. Därav, Asplund måste få matcher i ES.

Nästa säsong:

Janne Larsson lägger av - Mikael Holmqvist alt. Samuel Påhlsson ersätter.

Pär Djoos lägger av - Anders Eriksson ersätter.

Jussi Pekkala petas - Mattias Karlsson alt. Kristoffer Bäckström från J 20 ersätter.

Sv: Djurgården
KungMartin:

ja ska säga dej att ja håller mä Brynäs egntligen gillar ja ej det laget men om man inte spelar fult som akn förekomma är det kul att titta på dom..Lycka till i fortsättningen..=)

Som Djurgårdare måste det erkännas att det är skönt att se att det inte är några högljudda protester ang. tacklingen från Tjärnqvist mot Rehnberg. Helt regelrätt, men tyvärr tittar han ner på pucken precis precis innan smällen kommer. Alltid olyckligt när en spelare blir skadad. Låter dock som att han snart är på fötter igen.
Bra kämpat igår. Speglar absolut inte tabelläget.
Gratulerar till segern.

Huge: Smällen på Rehnberg var... underbar. Synd bara att det drabbade fel lag, och alltid synd att någon ska behöva bli skadad. Men tacklingar vill vi se. Det enda bra domare Lindh gjorde i den här matchen var när han INTE visade ut djurgårdaren för den tacklingen...

Kahn: Jag förstår hur du tänker angående Aspen men jag tycker ändå att GP gjort rätt. Ramen tycker jag varit helt Ok hittills. Han har iofs kanske slängt in en och annan puck som inte sett helt otagbar ut, men å andra sidan har han väl gjort en del svettiga idioträddningar så det kan kanske gå på ett ut. Igår t.ex var det väl 2 skott från blå där Laitinen tillät en djurgårdare att stå i ansiktet på Ramen på det första och en styrning i krysset otagbart å det andra. Friläget var väl inte mkt att göra åt, direktnyp i taket.
När vi nu börjat bli ett vinnande lag igen kanske det vore en aning oklokt att helt plötsligt byta målvakt. Jag förstår din oro och jag delar den också en aning men GP har ju hittills visat fin fingertoppskänsla med laget och jag tror och hoppas att han fortsätter med detta.
Håller med dig om smällen på Rehnberg. Efter att ha sett matchsekvensen ett otal gånger ser det också ut som att han i första hand vill vara först på pucken och inget annat gäller. Ngt som är ett tecken på bra inställning men som tyvärr denna gång
kostade en lätt hjärnskakning och brutet näsben. Roger Johansson i ComHem- sändningen var annars rätt cool i kommentarerna om Rehnberg. Dom spelade ju ihop i FBK och enligt Johansson var det inte första gången som näsbenet gått av, inte första hjärnskakningen heller. "Jag känner Rehnberg och han ger aldrig upp utan är snart tillbaka igen..." Låter bra tycker jag.

Ja jag håller helt och hålelt med dej i frågan om de två olika målvakterna... men jag vet inte, tycker att aspen har sina berg o dalbanor på matcherna. fast Ram är juh inte heller så säker där bak, vart orolig igår varje gång djurgården kom över blå. men nästa år så tycker jag att man ska köpa in en kanon målvakt. visst har Ram vart jätte bra vissa matcher oså, men vissa matcher så har han bara brakat ihop, hans storhetstid är över nu tror jag.. Han är på väg ner. är det några Brynäsare som ska till Karlstad på Tisdag? Ha en skön och bra andra advent idag alla kära Tigers.. //Danne

Matchning
Jag vill fortfarande påtala hur fel GP matchar målvakterna. "Aspen" måste få spela matcher i ES. Ram kan ju faktiskt bli skadad.

Tacklingen på Rehnberg igår var helt regelrätt, han var bara inte beredd på att få den. Nu får han vila hela nästa vecka. Synd på en grymt bra defensiv back.

Härligt mål av "Bacon" hoppas han pytsar lite mer framöver. "Lill-nyllet" var grymt stark igår. Underbart att han fick göra mål.

Hur blir det med insamlingen? Är den dödförklarad?

"Småttingarna" som stod bakom Dif:s bås på uppvärmningen och skrek på "Rudan" var beklämmande att se.

observant: Självklart kan det bli 3 poäng i Karlstad. Om Brynäs fortsätter spela som i de senaste matcherna kan allt hända.

Ford Prefect: Håller helt med dej. Let's talk about sex passade ju perfekt. =)

KungMartin: ÄNTLIGEN,äntligen tycker jag mig känna igen det Brynäs som jag vill se,jävlaranamma,krigartakter,kämpaglöd o vinnarinstinkt,härligt o nu är jag jävligt positiv för nu är det mer likt det Brynäs som jag har skrikit o gormat åt här hela hösten,så här vill jag se BIF spela o hoppas det håller i nu resten av säsongen o jag tycker fortfarande det var skitsynd över dom 2 förlorade pinnarna i torsdags.En sak till,du Tony R håll dig borta ifrån Gavlerinken o stanna kvar där i GREAT BRITAIN då tar vi SM-GULD ;-) sen kan du komma på festen hi hi!!FBK på tisdag det är ingen lätt uppgift men också ingen omöjlighet det kan bli 3pinnar faktiskt med det här spelet!! God morgon Brynäs Sverige!!!!!

Gavlerinken: Njae, jag tyckte det för första gången på länge var bitvis hyfsad musik. Lite drag och hårdrock då och då istället för "bollibompa" och annat trams. Även om det dök upp sånt också förstås. Och jag tycker faktiskt "let's talk about sex" var ganska fyndigt. :)

Härligt Brynäs!!!
Välförkänt vinst, Brynäs var det bättre laget.
Djurgården spelade så otroligt fult, slag och fasthållningar hela tiden. Domarn var ju inte heller bra.

FaluTigers: Först ska man väl hoppas på en plats ovanför kvalstrecket, men fortsätter Brynäs att spela så här så kan det mycket bäl bli slutspel.

Djurgården
Härlig seger för vårat bästa gäng!! tycker karjalainen börjar se seg ut på grillorna. kanske man ska peta ner han till tredje femman och ta up nyllander? annars så tycker jag att djurgården var ett lag som kom till gavlerinken med noll instälning, dom var bara griniga och stressade, synd att dte ska va så mycke eftersläng från deras sida.. men skönt med tre poäng. Vågar man tro på en slutspels plats nu? // Forza Tigers

Just hemkommen efter en dag med familjen på Heron city.
Till min enorma glädje ser jag att Jyrgården har besegrats !
Total lycka !

Smolk i glädjebägaren är Rehnbergs skada, men den gossen har nog gott läkkött.

RavenLord:
Det var för djävligt, t.o.m våra Brynässpelare kollade in nördarna...
Nu när jag ändå är på klagohumör så vill jag klaga på killen som sköter musiken, han hade nog inte en av sina bättre dagar...
Det kan inte vara kul att vara över 40 år och bli påtvingad hits for kids på full volym... Värst var ändå "Lets talk about sex" vid Djurgårdens sex spelare på plan..

Gavlerinken: De var några ur våran gosskör(små pojkar som ej kommit i målbrottet ännu) som stog och skrek massa skit före matchen till spelarna i djurgården och framförallt till Rudan som de hånade...patetiskt va ordet som sagt.
Vår hejarklack består ju tragiskt nog av små grabbar och jag som 26 åring undviker ståplats för inte fan vill ja stå med dessa småttingar och skrika...ja visst gör dom ett bra jobb men till skilnad från när jag går på Bandy så är det mer blandat och vuxna karlar står och sjunger med i ramsorna och skriker sig hesa och då känns det inte så barnsligt att stå där och gasta..så imorgon blir de till att klappa och heja fram SAIK.
Man förstår ju nivån när Klappa händerna när du är riktigt glad är det enda som fårigång alla i hallen....och om nå annat får igång publiken så tystas den snabbt av nån dunkande pop låt som hör hemma på nån fritidsgård

Det börjar se ljust ut nu. Brynäs spelade riktigt bra idag. Jag tyckte alla gjorde en bra insats överlag. Små misstag här och var kommer alltid att förekomma, men de där grova tavlorna finns inte längre.
Stort plus till Nylander som får utdelning efter allt sitt slit. Stort plus också till Adam Andersson. Lagets yngste spelare sprider lugn. Inga risker och ingen virtuos, men han spelar tryggt.

DanS:
Janne rappade Rudslätt rätt ordentligt framför spelarbåsen.

Och alla missade att Brynäs hade sex man på plan vid ett tillfälle i tredje när pucken var i DIF zonen...

RavenLord:
För att inte tala om Rams alla utflykter bakom mål...
Hur tänker han egentligen, förra gången jag åkte bakom mål så ramlade jag, jag måste prova igen och igen...

En bra hockeymatch men Ulrik Lindh är utan konkurrens Sveriges sämsta elitdomare. Laitinen har höjt sig flera nivåer och det är kul att se Anger och Miettinen på isen. Och gamla Ove är tillbaka...
Nylander imponerade men Kyösti är verkligen rostig på rören...

Till sist vilka var nördarna i Brynäströjor som skrek på Djurgårdsspelarna bakom deras bås på uppvärmningen? Patetiska var ordet...

Bissett: Verkar gå hett till i gavlerinken nu ;)

Bissett: Härligt å höra. Ser ju lite tungt ut på backen då inför nästa match, ska väl vara det som stoppar oss från segern kan jag tänka...

DanS: Apropå "Rudan" så syns det att han inte trivs med DIF:s spelsätt, han ser klart hämmad ut.Kom tebax Rudslätt all är förlåtet!!!
Nylander?Jorå han var klart het!!!men hetast i den kedjan är nog "Björne" han ser grym ut på skridskorna,snart börjar han snart peta dit puckarna, var så säker!!

P J Davydjoos: Vi får väl avvakta läkarbedömningen.

Igor: Näsan är väl inte problemet, det går att spela ändå...

Det är ju hjärnskakningen som oroar, som dom sa på canal+, han bör väl isåfall bli borta till efter uppehållet, då det vid hjärnskakningar brukar ordineras minst en veckas vila...

DanS: Nej du är inte skadad. Du är bara rätt och slätt född till Brynäsare. Bli supporter till DIF, FBK, HV, Modo, LHF, TIK, SSK, LHC, MIF, VF, eller LIF kan man bli. Men Brynäsare kan man bara födas till...!

Igor: Jag sitter bakom brynäs mål och kan intyga att nästan satt på en aning snett och att läkaren visade för massören att den var av. För övrigt måste jag säga att Nylander var banans Kung och han lär nog snart dyka upp i första kedjan i stället för Karjalainen.

Såg inte händelsen riktigt men Nord slog tydligen upp klubban i ansiktet och jag tycker nog att de va mycke efterslängar från Djurgårdens sida...Satt 5-6 Djurgårdare framför mig och de va klag där på domaren och Brynäspubliken som buade åt allt DIF spelarna gjorde(lite väl mycket buas de åt faktiskt...man får ju trots allt tackla) satt ovanför Djurgårdens bås och såg hur frustrerade de var..exakt som deras fans som klagade i tre perioder på det messta
Men Ram är inte tät direkt man gör ju i byxan bara de slänger iväg en puck från halva plan..returer på allt och inget ser säkert ut

Igor: Självklart, med den lönen får man offra sig lite ;)

DanS: Desamma På TIK's gb så finns det inlägg från 2002-12-07 17:41:58 den innehåller ett intressant excel ark om hur lagen har spelat dom sista tiden.

« · 171435 · »