1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777696 inlägg · 7967 ämnen
« · 193241 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Brynäs IF-Linköping
Lilljanne:
Man måste leva på hoppet! Eller hur? :-)

Det gäller att sikta om man ska vinna! Kommer ihåg vårt första möte i år.... ni hade 16 skott ändå vann ni med 5-2... det är bra sikte det!!!

Blir tufft för oss med 6-7 skadade.... men ni ska få en match. Var i Globen igår. De presenterar DIF som "Globen gladiatiorer" med musik från Gladiator. Närmast gladiatorer var då inte DIF. MYCKET kämpa i LHC nu.... har spelat bra några matcher efter Bendelin, men ett tufft program. Det var mycket när 3-3 igår! Eklund brände öppet mål i 5 mot 3. Det gör han inte imorn!

Hoppas att det blir en spännande match! Tyvärr kan jag inte vara där....
:-(

Det kan dessvärre bli kvalserien för oss båda även om MIF efter dagens skatteskandal verkar vilja möta Rögle i derbymatcher...
NU har vi ställt in siktet!!!
;-)

Sv: Återstående matcher!
lucky luke: ordet är "istället"

aphac: Det kanske är dags för den gode Janne Larsson att göra en "Jörgen Jönsson", dvs avgå som lagkapten för att istäälet hitta sitt spel och sin inspiration. Vem tar över - jag tycker att två spelare utmärker sig mer än andra när det gäller att kämpa och bjuda till och det är "Sjödda" och "Nyllet", låt "Sjödda" bli ny lagkapten och "Nyllet" ny assisterande!?

Sv: Nästa säsong
gordo: Så rätt du har i dina tankar kring nyförvärv, fyller gärna på med
- Behåll tränare från fridrotten, förmodligen den bästa garantin för att spelarna skall hålla bättre,
- Vill gärna trycka på ditt "Hovan!", se till att knyta honom till föreningen igen (Sandlin är ju borta, så det borde gå!?), kunnig och internationellt väldigt gångbar - det var en jätteförlust när han och hans elitkommitté försvann -92!
- Som jag ser det så är Sportchef och Marknadschef betydligt viktigare att tillsätta än en klubbdirektör, den senare sysslan blir med rätt Sport- & Marknadschef och en aktiv och engagerad ordförande inte så akut för tillsättning därför fyller jag på önskelistan med en ny ordf (anställer man HB som klubbdirektör så borde man vara rökt!).
- Bort med HB:s handplockade anpasslingar (Anpassling = Den som nickat instämmande för många gånger förmår inte hålla huvudet högt.)

Limpan LHC: Säga vad man vill om er Linköpingsfans - men j-vligt roliga är ni!

Efter uppvärmningen mot DIF är vi på G!!

Spelar ingen roll hur BIF spelar... imorn blir det stryk!!!

2-4 öppen bur det sista....
;-)

70 Rodrigues: Äh, ni vinner.
Linköping ska ligga på jumboplatsen (ta inte ila upp alla fan som hejar på linköping)
Lycka till i kvalen!

// Trogen Djurgårdare

Lilljanne: Skål fan!

Bissett: Visst är det märkligt! Det är jävligare när det går dåligt än vad det är kul när det går bra. Om ni förstår vad jag menar. *j-vla bira å va stark*

Bissett: Om det blir nedflyttning så kommer det dröja ett bra tag tills dom är tillbaka igen, för något Gävleuppror kommer inte att infinna sig!

aphac: Jobbig säsong ja!!det kan man lugnt hålla med om!!Men vad fan ska man göra,vi supportrar måste ju försöka hålla modet uppe ,även om det är svårt många gånger,som idag har man gått runt i ett stort vakum och tänkt på matchen igår!!

Ju sämre det går desto mer tänker man på BIF,man skulle behöva nån sorts terapi för det här,och skulle det bli kvalserien då blir det väl ännu värre.Mardrömen är ju nedflyttning!!!Man ryser av tanken bara!!!BURR!!!

Bissett: Lite patetiskt att man vill ha fel i sina spekulationer.
F-n om det blir som igår, Sjödin tappar all tyngd framåt, Molin får inget att åka på och allt beror på Larsson och Kösas oförmåga. Anger hamnar lite i skymmundan när hörnslitarna Nylander/Danielsson vrider och vänder. Dessa två gör det bra, man bara önskar att dom kunde få fram pucken efter allt slit i hörnen.
Det som ser bäst ut i uppställningen är 2:a femman(där vill jag inte ha fel i mina profetior).

Vilken jobbig säsong det är, tycker och tänker BIF snart dygnet runt.

70 Rodrigues: Men så här blir det:Målvakter: 1 Jamie Ram (25 Johan Asplund)

Förstafemman: 8 Henrik Rehnberg, 7 Tommy Sjödin (A), 13 Kyösti Karjalainen, 38 Janne Larsson (C), 21 Ove Molin

Andrafemman: 33 Veli-Pekka Laitinen, 3 Daniel Johansson, 11 Niklas Danielsson, 20 Roger Kyrö (A), 24 Tommi Miettinen

Tredjefemman: 2 Henrik Petré, 14 Adam Andersson, 18 Peter Nylander, 23 Björn Danielsson, 27 Niklas Anger

Fjärdefemman: 5 Jussi Pekkala, 9 Kristoffer Jobs, 12 Jonas Floberg, 29 Jim Engström, 32 Kenneth Bergqvist

70 Rodrigues:Just det, undrar var den var igår,mot Tmrå och LIF?
Borta när det som mest behövs. Låter knappast som en proffsig inställning!

Jompe:
En seriös inställning till en välbehövlig och seriös debatt är precis vad Brynäs behöver. Tyvärr finns det väl inget riktig bra forum för denna diskussion, men det går säkert att lösa om vilja finns.

Att vara oense finns inte i dagens Brynäskultur och det är DET som gör att läget för Brynäs är ILLA för närvarande.

Man skulle kunna tänka sig att den energiske herr Gustafsson på Brynäs kansli skulle kunna tänka ut någon teknisk lösning för en rejäl diskussion om de viktiga frågorna...

Brynäs-chat, Fredrik?

Ford Prefect:
Viktigaste nyförvärven för Brynäs finns helt klart i laget utanför isen och då tänker jag både laget runt laget, runt kansliet och i styrelsen.

Sedan till laget runt laget på isen och laget på isen:
- Varför inte stärka upp föreningens farmarlag med en meriterad Elitserietränare (G. Persson till VAIF!)
- Skicka släggkastare Bergström till farmarlaget också.
- Ta in Inge som informell fysrådgivare för att göra spelarna "ryskt" rörliga och explosiva (därmed även spelet!).
- Scouta allsvensk tränare på uppgång.
- Pensionsavgång: Janne Larsson, D-juice, Luovi
- Behåll TALANG i laget!
- Fyll på med TALANG i laget!
- Bort med Kocks GRÅSTENAR!
- Skicka Thures och Liljedahl till farmarlaget för "conditioning"!
- Hovan!

gordo: Det där med död och röd är väl kanske inte ett ämne för GB:en, gordo. De sex punkter Du tar upp skulle jag absolut vilja se att vi diskuterade ordentligt här OCH att diskussionen faktiskt för en gångs skull ledde fram till något. Jag har redan varit med i en diskussion som ledde fram till ett dokument som skickades till Brynäs och där effekter kan vara att vänta, alternativt att de åtgärder som föreslogs redan var på gång. Det finns en otrolig massa hockeykunnande här, och det faktum att vi är oense på en del punkter gör det hela än mer intressant.

gordo: Det där med död och röd är väl kanske inte ett ämne för GB:en, gordo. De sex punkter Du tar upp skulle jag absolut vilja se att vi diskuterade ordentligt här OCH att diskussionen faktiskt för en gångs skull ledde fram till något. Jag har redan varit med i en diskussion som ledde fram till ett dokument som skickades till Brynäs och där effekter kan vara att vänta, alternativt att de åtgärder som föreslogs redan var på gång. Det finns en otrolig massa hockeykunnande här, och det faktum att vi är oense på en del punkter gör det hela än mer intressant.

Sv: Nästa år
Magoo70:

Visst finns det lovande backspelare i J20...
Mest potential har en yngling vid namn Mattias Karlsson, född 1985, en storväxt herre med landslagsplats som redan provat träning och nöta-bänk-matchning i a-laget.
Skall han följa samma väg som Adam A skall han upp i a-truppen kommande säsong...

Jompe:
Hellre död än röd, Jompe?
Nä, allvarligt Jompe, jag håller med till hundra procent i din beskrivning av kraven som skall ställas på Brynäs organisation för framtida segrar:

- Modernisering!
- Marknadsstrategi!
- Nytänkande!
- Styrelsen!
- Nätverk!
- OCH TALANG TILL LAGET PÅ ISEN!

Däremot tror jag inte att det är kört, men det är bra nära...

aphac: Om vilja och lust saknas i detta läge så kan man lika gärna lägga av!!!!

claesw: Inte Larsson ihop med Molin!!! Ove har ingen nytta av Larssons miserabla spel och passningar för tillfället.
Vi har det lag vi har och tyvärr så är det spelarnas egen vilja det hänger på, inte förmågan. N.Danielsson i bra sällskap är ett krav inför morrondan.

70 Rodrigues:
Ta tillbaka Bissett för fan och glöm allt groll...minns ni karlns stänkare 98-99 när han hängde hur många direktskott som helst (ofta pass av Janne).

claesw: Helt OK!

70 Rodrigues:
Inte alls dumt! Skulle möjligen vilja byta Molin mot Anger...

Sv: Attraktivt?
Hugin:
Det som en gång i tiden gjorde Brynäs stort var en förmåga att göra talanger till LANDSLAGSSPELARE.
Klart som fan att man vallfärdar till Gävle då!

Så är det inte riktigt längre...

Och jag förstår inte hur det skall kunna bli så heller, med dagens Sportmuppar.

Hugin: Samtidigt att värva svenska spelare är dyrt p.g.a utbildnings bidraget som skall betalas mellan klubbarna.
Småklubbarna har inte råd att värva svenskt.

Brynäs IF-Linköping
Så här vill jag se laget i morgon:

Målvakter: Ram(Asplund)

1:a Rehnberg-Sjödin Miettinen-Kyrö-Molin

2:a Johansson-Laitinen N Danielsson-Larsson-Anger

3:e Andersson-P3 Karjalainen-Engström-Nylander

4:e Pekkala-Alt Jobs-Danielsson-Bergqvist

Reserver: Floberg

Det kan ju inte bli sämre!!!

Hugin: ..så alltså håller inte resonemangen som förs om att värva etablerade toppspelare! SÅ hur ska Brynäs göra?? Lite slantar torde väl iofs Janne Larsson, Djoos m fl (som försvinner snart) ge, eller?

svedas:

Du har rätt att det är få svenska, duktiga, spelare som vill spela i Brynäs, men det beror främst på föreningens usla ekonomi - man kan alltså inte betala tillräckligt. Dessutom är det inte proffsigt att inte ha en fast anställd sportchef. Det är amatörmässigt!!!!
Att gamla guld skulle ligga föreningen i fatet är väl, för att vara snäll, något dumt uttryckt. Det är snart den enda dragningskraft föreningen har. Gammal arena ??? Tja inte faan byter man Löfbergs lila arena, Globen, Kinnarps med flera mot Gavlerinken, nog så sant. Det finns dock en del människor som tror att Brynäs kan vara attraktiva med Gavlerinken - faan trot´

Sv: bedrövligt
Läste just Bengt Perssons krönika efter matchen igår.Bland det bästa jag läst,klockrent.

claesw:
Diskussionen måste upp ett snäpp. Det är oftast Boork som snackar om allt som är dåligt utan att ge konkreta förslag på förbättringar. Att namnge en och annan junior gör oss knappast till Sveriges bästa lag. Kompetent folk på alla platser- visst, men vem bedömer vilka som har kompetensen, och har den personen i såfall kompetens för detta? Osv osv, mycket svåra frågor, men så befinner vi ju oss på elitnivå också...

Jompe:
Men har ni några förslag på värvningar. Klart man vill ha toppspelare, men vilka spelare rekommenderar ni?

Sylf: Håller med. Återstår att se om det finns några pengar i plånboken när man öppnar den...Vilket för mig tillbaka till mina tidigare inlägg i den frågan.

Sylf: Håller med till 100 % , kunde inte sagt det bättre själv .

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

Ford Prefect: Tror absolut Brynäs måste öppna plånboken rejält om det skall bli nån förbättring.En sån som Anger t.e.x är ju en svindyr spelare och dessutom en av dom absolut bästa.Såna typer av värvningar är ett måste till nästa år,om man nu klarar det här.Sen kan man gott fylla på med ett antal juniorer,som man skulle gjort för länge sedan.Såna som N.Danielsson,Engström mfl skulle ha slussats in redan vid seriestart.Vad gäller ledarsidan är det bara att ta fram stora piasavakvasten och städa undan skiten.Kompetent folk på respektive plats är ju ett måste.Inga jävla aptränare och lägenhetsförmedlare,hockeykunnigt folk.

Sv: BIF - LHC
Tja!
Matchen igår mot "Lule" var jävligt dålig , spelet var pinsamt att se . Men Daniel Henriksson är ingen dålig målvakt , så man kanske ska lugna sig lite med kritikten i alla fall .

De som behövs i laget är en sån spelare som alltid ger 100 % för laget , är lite små ful och kan genom tufft spel gentemot motståndare tända resten av laget. Någon som saknar killar som Anders Huss,Johan Lindström eller Mike Harder..?
Jag gör det i alla fall.

Ståplats var fruktansvärt USELT!!! igår , ska man stå på ståplats ska man ÄLSKA Brynäs IF och kunna visa det genom skrik och sång. Någon som inte håller med?!

Matchen i morgon mot LHC är fruktansvärt viktig, nu MÅSTE grabbarna i laget visa 100 % inställning och offra sig i alla närkamper.

Jag tippar med hjärtat en 4-2 seger till Brynäs .

Slutet på Elitserien kommer att bli en rysare ,jag har avskrivit SM-slutspel helt nu , nu handlar ALLt om att hänga kvar i Elitserien.Lyckas man tillslut bli 10:an i serien så är de bara en STOR BONUS!!!

Alla som älskar Brynäs IF , ska komma på matchen imorgon.

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

svedas:

Gamla SM-guld!!!
Förmodligen det dummaste som skrivits på länge här.
Jämför med andra klubbar.

Jompe:
För att vidmakthålla föreningens anseende och trovärdighet, krävs faktiskt seger nu på lördag!

Sv: Nästa år
svedas: #11 Danielsson måste ju bara flyttas upp till A-laget permanent.
Det jag saknar är en back som är coming man i J20 laget typ. Adam Andersson. Skulle ha viljat haft nån som fått spelat en 10-15 matcher för att till nästa år plockas upp till A-trupen.
Nån som vet om det finns nån på G från J20-truppen?

Målvakterna är ju en känslig fråga. Svårt med Aspen hur man skall göra med honom känns inte som om han kan bli förste keeper (psyket?) och samtidigt vill man ju att Joakim Lundström skall få vara 2:e målvakt. Asplund är ju en lysande målvakt i sina bästa stunder.

Vinst med 2-1 imorgon

Mot Framtida Segrar!

65 Selander: Aha! Nu vet jag vad Du menar. Självklart förutsätter en modernisering ett bra ledarskap, man skulle t o m kunna säga att just moderniseringar kräver ett extra bra ledarskap. Och en målvakt som inte lämnar alltför många och farliga returer...

Huss: Visst är jag både supporter och kund, men du förstod också vad jag ville betona.

Attraktivt?
Hur ska Brynäs göra för att få nya bra spelare? Jo, det måste vara attraktivt att spela i Brynäs.
Jag tror inte att det är det nämligen. Gammal hall, gamla SM-guld osv. ( Jag hörde att Renberg hade sagt att spelarna i Färjestad aldrig skulle kunna tänka sig att spela i Brynäs.)
Det behövs förnyas. Jag såg den alternativa tabellen, jag medger dock att det ska spelas först men det ser svårt ut.
Varför inte börja förnya redan nu inför framtiden?

Låt Rönnquist och Engström spela också så att de får lite elitserie matcher i benen innan.... Ja innan kvalserien börjar och nästa år. Ta av Janne och kyösti de har gjort sitt. Tack tack Janne du har varit min idol länge men nu händer det inte mycket längre.

Jompe: Det som var censur var mina tankar om matchen igår.

Det som behövs är en som leder föreningen som ser till Brynäs bästa samt har goda kontakter i näringslivet som kan knyta till
sig fler sponsorer som i sin tur generar till ett kapital som går
att konkurrera med när det gäller spelarköp mm.

Samt att vi måste köpa in en erkänd målis, för får vi en bra målis så kan vi lyfta upp spelet högre upp istället för att stå bredvid målis och rata iväg alla returer, fast det hjälper ju inget heller eftersom alla långskott verkar gå in också.

westerlind: Hur skall begreppen hållas isär när du köper en biljett till en hemmamatch, är du supporter eller kund ? Eller när du köper en halsduk, mugg eller keps ?
Vare sig du vill eller ej så är du både supporter och kund.
Känslor gör ingen plånbok glad...

Att Sponsorn mot stort S kommer in och styr är det inte lite skräckpropaganda ? Visst finns Percy men han skapade faktiskt laget.
Men balansen måste finnas, hållet fullständigt med.

Fords liknelse mellan Larsson och gamla träd var riktigt bra. Frågan är bara Jobs blir mer än en dvärgbjörk ?

Nästa år
Ny tränare.
En ny målis+Aspen
4 nya backar+Johansson, Sjödin?,Andersson, Laitinen
Nya forwards i stället för larsson, kyösti, Luovi?, Berka, Jobs.

Sen är det många som är på dekis som har kontrakt, men de kan ju spela i 2:a och 3:e femman.

Det betyder att Brynäs behöver en riktigt bra femma till. En 1:a femma! För nu känns det inte som vi har någon sån.

Jompe:

Bra sagt - just så skulle jag vilja formulera saken.

Av den tidigare debatten håller jag med om det mesta gordo sagt, men jag står också fullständigt bakom gojoh i att man inte kan bli en nickedocka åt sponsorernas nycker. Att låta dem påverka vilka som ska ingå i styrelsen är för mig en skrämmande utveckling.

Hur långsiktigt blir arbetet om nya sponsorer varje år kräver förändringar hit och dit? De får gärna ge råd och tips, men i en förening likväl som i ett företag måste du ha en stabil och beslutskraftig styrelse för att nå långsiktiga resultat.

Som medlem vill du också känna att du har möjlighet att påverka: Jag vill vara supporter till Brynäs IF - inte kund.

Sv: Alternativ tabell.
Enaranger:
Jag gillar ditt inlägg. MEN med statistik kan man "bevisa" mycket. Att lättsinnigt tippa vilka matcher vi kommer att vinna hit och dit är frestande, men ger sällan hela sanningen. I mitt fall är det nästan alltid så att de vinner när jag minst anar det och vise versa.

Sv: Alternativ tabell.
Mifs återstående hemmamatcher.

MoDo
Dif
FBK
Leksand
SSK
Luleå

De 3 sista hemmamatcherna har de i omgång 48-50.

Låt oss säga att de i dessa matcher tappar 5 poäng.

Då behöver de ta 8 poäng i de 7 kvarvarande bortamatcherna för att uppnå 66 poäng. Låt oss säga att de vinner i nästa omgång mot SSK, då har de 6 bortamatcher kvar där det räcker med 1 seger och en oavgjord med extrapoäng. I dessa matcher har de bl. a. LHC, Brynäs och ett Timrå som kanske är på väg in i en svacka. Så det ser mer rimligt ut att Mif klarar av att komma upp till 66 poäng än att Brynäs gör det.

65 Selander: Jag tror jag kan ana var Dui står i sakfrågan utifrån "censur" och "suck" i Ditt inlägg, men det hade varit bra att höra argumenten också. Tror det är viktigt att vi får en rejäl diskussion om hur vi vill att klubbens framtid ska se ut.

Ford Prefect: Håller med Dig i långa stycken, möjligen är jag något mer tveksam till om det räcker att flytta upp juniorer för att skapa det slagkraftiga lag vi vill ha.

Jag är alltså--i den mån någon undrar--ingen obetingad vän av spelarvärvningar, sponsorskampanjer, smörjyhyllor och marknadstänkande, men jag är övertygad om Brynäs IF måste tänka mer i de banorna för att kunna hävda sig i ES framgent. Därmed inte sagt att vi ska bli ett simpelt köpelag. Risken för att det ska hända är i princip obefintlig. Målet bör vara att hitta den goda balanspunkten mellan att vårda vår tradition och kultur med en modernt ledd förening. Det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra.

« · 193241 · »