1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776480 inlägg · 7967 ämnen
« · 160637 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: "Kollar spelare" slitet BIF-
Om nu Keb:s uppgifter stämmer så har jag roat mig med att kolla upp lagen i SM-liiga och hittat 2 spelare som kan tänkas passa in på beskrivningen:

Quinn Hancock från Lukko Rauma Högerforward
Richard Rochefort från Ässät Center

70 Rodrigues, Sylf: Imorrn ringer jag och kollar med Eskilstuna kommun om dom är beredda att ta över klubben. Där är dom svältfödda på riktig idrott. Dessutom får jag närmare. Och så sliper man den där j-vla tråkiga vägen med Östervåla, Morgongåva, Rövhåla och allt vad f-n det heter.

Sv: Var är förstärkningarna?
Sylf: Skellefteå-Vallentuna 12-0 Slut!

Lilljanne: Om det hänger på kommunen kan vi se oss i arselet efter stöd.Dom lägger alla stålar på rondeller,gasklockor,kultur och broar som stänger stan.Miljonlån har dom å andra sidan gett BIF förut,räntefritt som sedan skrevs av om jag inte minns fel.Dessutom tror jag inte kompetensen finns att hitta nåra bra spelare heller.

Lilljanne: Det verkar vara Gävles förbannade symfoniorkester som är nr ett när det gäller att bidra med deg!

70 Rodrigues: Jag tror man har kompetensen men pengar saknas helt klart. Tips! Gör som alla andra idrottslag i kris: ta ett miljonlån räntefritt från kommunen. Gävle kommun ställer självklart upp och gör dom inte det ska dom inte ha ett elitserielag heller. Vad får man för en mille? Foppa i en vecka. Livstidskontrakt med hela Vallentuna. Med fem månader kvar på säsongen betyder det en månadslön på 200.000 kr. Det måste finnas nån farmarlagsspelare som skulle nappa. Det hänger på Gävle kommun alltså! Dags att mailbomba?

70 Rodrigues: Det har du så rätt i så. Att inte ha pengar, och kompetens, är inget annat än skamligt och pinsamt för en anrik elitklubb som Brynäs IF! Men det här med spelarrykten hit och dit nu i november känns egentligen ganska döfött, tycker jag. Det finns ju så här dags ändå inga bra spelare att tillgå på marknaden. Och det är just flera - kanske 3, 4 , 5... - riktigt bra spelare som Brynäs skulle behöva nu för att ha skuggan av en chans att reda upp det här krisläget.

New York Rangers har just nu en "training camp for midget players",ger mig fan på att SK sitter där och kollar på spelare.

Bright: Varken kompetens eller pengar finns till att hitta bra spelare!

70 Rodrigues: Dom verkar ha mycket bra backar,ligger just nu under med 11-0 borta mot Skellefteå.Vad fan ska dom hämta där ???

"Kollar spelare" slitet BIF-
Ett vid det här laget mycket slitet och nött favorit-utlåtande från Brynäs värvningsstab är "vi kollar spelare". Hur ofta har vi inte hört detta "kollar spelare" sägas de senaste åren - utan att nåt mera har hänt sen. Hur skulle det va´ om man för en gångs skull ändrade uttrycket till "vi köper spelare"? Nu "kollar" man tydligen ännu ett par namn, har vi hört. Men förvänta er inget mer av detta heller. Brynäs kommer sällan eller aldrig till skott utanför isen - heller...

Vallentunaback WOW!

Sv: Brynäs-Malmö
Frisco: OK,tack.jag tyckte jag kände igen namnet.

Sylf: Han spelade i MoDos alag fram till för 2,5 år sen då han drog till Boston och dess farmarlag. Nu är han tillbaka i MoDo igen. Har varit skadad under hela detta år och är på väg tillbaka nu därför är han utlånad till ÖSK för tillfället.

Frisco: Såg att nån i Ö-vik som heter Mattias Karlin gjort mål.Lirade inte han i Boston eller nåt förra säsongen ?

Lilljanne och Tor om du finns i verkligheten: Jobs har gjort mål i Kempis ikväll.

Tor Karlström: Det kallar jag ambitioner! Är du verkligen från Gävle?

Jobs och Östlund kommer hem på måndag. Betyder fyra femmor från och med nästa vecka?

Pierre Hedin får slagskott i ansiktet och kan spela nästa match. Är det nå´n som tror att en brynäsare hade haft samma flax?

Back från Vallentuna? Tror inte det. En så´n behöver man väl knappast vänta ut på artistkontrakt.

Tja!
Bygg på sikt!

Spelare ur säsongens trupp som ska behållas efter säsongens slut :

Målvakter : Joakim"Jocke"Lundström .

Backar : Adam Andersson,Henrik Rehnberg,Henrik Petre,Tommy Sjödin,Daniel Johansson .
En back från juniorleden istället för antingen : Henrik Petre eller Daniel Johansson .

Forwards : Roger Kyrö,Ove Molin,Kenneth Bergqvist,Jonas Soling,Niklas Anger,Tommi Miettinen och Jim Engström .

Rejäll resning i leden alltså , satsa på en renodlad juniorfemma och få hem nåra (5-7 man ) exBrynäsare kryddat med 2-3 toppspelare från andra Elitserielag plus spelare från de äldsta juniorlandslaget . Då har vi ett bra lag . Anställ en sportchef på heltid så har två medhjälpare , en av dom ska ha hand om junior och ungdomsidan bara .
Plus att sportchefen har ett scoutingteam på 8-9 man som på heltid kartlägger spelare . Man ska skorta sportkommiten full ständigt .
Bygga : en till träningshall för juniorer och ungdomarna , två utomhus rinkar (givetvis konstfrusna , en plan som är lika stor som en fullstor fotbollsplan (givetvis konstfrusen) .
Få till närmare samarbete med Valbo AIF , låna ut minst sex juniorer till dom och få upp klubben i Allsvenskan .

Kicka : Styrelsen,Håkan Berg och Sportkommiten .
Låt Brooklyn Tigers få en plats i styrelsen .

Arenaplaner kommer imorgon .

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

Vi vinner slår "Percys Pågar" med 5-3 imorgon , ett "bergsäkert" tips .

M.V.H Tor!

Lunkan: Sämre kan dom väl inte vara men inget förvånar längre usch vad man kan vara pessimistisk då men tillåtet så som det har sett ut stort sett hela hösten men J20 har ju gått bra,räcker dom till i elitserien än det återstår ju att se!!!!Givetvis hoppas jag på vinst imorgon men man lär väl vara skitförbannad vid halv tio tiden på kvällen!!

Sylf: Kan det vara så enkelt att Floberg Mårs och Jobs var för dåliga? Att de killar man nu plockat upp anses vara bättre.

udden: Håller med dig fullständigt om detta med junisarna.Inget ont om dom som nu är i A-laget,men varför gavs de andra ingen chans ? Dom måste ju ha ansetts mycket bättre vid seriestart ?
När BIF mötte SSK i lördags och hade all möda i världen att få pucken i nät så lirade t.e.x Östlund med J-20 i Ö-vik.Hängde in ett gäng mål och gjorde dessutom nåra ass.Fortsätter klubben så här så vill inte en enda av de lovande killarna stanna i föreningen länge till.Tänk att vara lovande och få förtroende i träningsmatcher,och dessutom göra det bra,för att nåra veckor senare sitta uppe i Kiruna och häcka !!

Enligt Keb på GD så kollar Brynäs på en kanadick i Finland och en back från Vallentuna! Det verkar som om dom tänker öppna stora plånboken!

Sv: VF-FBK
Jompe: Bra att ni gör en ändring, så jag får väl hoppas att ni piskar malmö imorgon o dom unga hittar på något... Ni får inte åka ut ur elitserien annars blir det inga roliga matcher mot er...

Lunkan:

Nu hör det till sammanhanget att nämnde Karlsson tillskrivs en rätt lovande karriär "over there" av scouter/agenter och det är väl bara bra att han får chansen att prova det spel han skall prestera inom något år.
Karlsson är en stor tuff back med känsliga handleder och ett bra skott. Dessutom respektlös till sinnet. Tack för det!
Säg så här: Påminner om Tuulola... spännande, va!

Förresten laget i morgon:

Laget mot MIF
Målvakter: 1 Jamie Ram (30 Joakim Lundström)

1:a femman: 21 Ove Molin, 20 Roger Kyrö, 13 Kyösti Karjalainen, 3 Daniel
Johansson, 33 Veli-Pekka Laitinen

2:a femman: 27 Niklas Anger, 38 Janne Larsson, 24 Tommi Miettinen, 7 Tommy
Sjödin, 8 Henrik Rehnberg

3:e femman: 18 Peter Nylander, 23 Björn Danielsson, 32 Kenneth Bergqvist, 14
Adam Andersson, 2 Henrik Petré

4:e femman: 11 Niklas Danielsson, 29 Jim Engström, 17 Patrik Rönnqvist, 5 Jussi
Pekkala, Alternerande back

indianen99: Det kommer; vi kör fyra femmor mot MIF imorgon. Tycker det är en mycket bra idé. Om ett tag kommer några äldre juniorer tillbaka från utlåning till Kiruna och då kan vi förhoppningsvis fortsätta inskolningen i A-truppen. Det pågår med andra ord en generationsväxling. Vi får hoppas vi lyckas lika bra med den som Frölunda.

Jompe: Jag håller mig dig om allt du skrev, om nu Brynäs vågar satsa mer på dom unga så kanske ni kommer upp i tabellen. För jag tror ni har några äldre spelae som någ har gjort sitt i brynäskläderna.

Våga att släpa fram dom unga, annars blir det som Leksand för några års sedan.....

udden: Ja visst är det märkligt ännu märkligare blir det när man läser att Mattias Karlsson (född 1985) tränat med a-laget under veckan. Han tillhör normalt J18 laget. Man tycker ju att J20 borde ha nån back som borde vara mer aktuell.

Iof kul att man satsar på folk från de egna leden men det här med Floberg och grabbarna är en gåta.

Det måste bara vara så att det är en besparingsåtgärd för nått nyförvärv man jagar i det dolda. Var man ute efter Banham och inte fick honom kan man ju inte bara lägga ner letandet. Nej snart måste vi få läsa om en FÖSTÄRKNING och jag hoppas det INTE blir Stapelton.

Sv: Rädda Westlund från farmarlagsträsket!!!
Huge:
Har tyvärr inte koll om Westlund har envägs- eller tvåvägskontrakt, men det kanske är ointressant för Brynäs eftersom Canes nu bedömer att han skall hitta formen? i Lowell Lock Monsters.
Gör han trettio mål i Brynäs nästa säsong så nappar säkert något annat lag därborta, om han nu fortfarande vill tillbaka då...
Skadar inte om han öser in trettio puckar denna säsongen heller... men...

Om man nu skall prioritera, vilket man nog skall, av framför allt finansiella skäl, så står en ÄKTA målskytt med fräscht psyke och ohejdad skottvillighet högst upp på listan.
Centrar finns det ju.
Nr 2: En Tuulola.
Nr 3: En Honken.

Hurra för fyra femmor!
Men blir det inte liite konstigt när det snart är B-juniorer på bänken medan de äldsta juniorerna är utlånade till andra klubbar?

Jonas Soling
Vet någon hur det går för Jonas? Lycka till Pär med din operation.Vi längtar till den dagen vi kan säga att hela vår trupp är spelklar

Sv: Brynäs kommer att klara sig...
Igor: Hade du snackat BIF årgång -99 så hade jag trott på dig men du snackar BIF-02!!Blir det mindre än 2siffrig förlust imorgon så är det en bragd,för Malmö har hittat formen nåt som inte BIF vet vad det är eller det kanske dom har men det räcker inte till med denna tunna trupp!!

Brynäs-Malmö
Har hört genom ryktesvägen att Brynäs tänker köra på fyra femmor imorgon. Det är nog många som har väntat på det draget, men HUR de gör det tycker jag inte känns bra.

Att skicka iväg Jobs och Floberg till Kiruna och låta Östlund få matchträning med Skutskär är ju känt. Grabbarna behöver ju hålla igång och det gör dom inte på bänken med Brynäs. So far so good!

Nu till det som jag retar upp mig på: Medan Brynäs lånar ut sina junisar som för övrigt hör till laget och står skrivet i det, så tar dom upp helt nya juniorer från Brynäs J20. Imorgon Torsdag möter dom alltså Malmö borta med en fjärdefemma som bla består av dessa juniorer. Jobs,Floberg och Östlund får alltså lämna sina platser när de äntligen ska köra på fyra femmor.

Vad tycker ni andra om det?

Visst, dessa juniorer från J20 må kanske vara bra, men varför ta upp nya juniorer när de "gamla" inte fått visa vad de kan än?

Tidigt ute
"Bäckis" måste bli petad från SK. Man kan inte ha en sådan butter och inkompetent person som sportsligt ansvarig i en elitserieklubb. Inge Hammarström skulle kunna göra ett j-a mycket bättre jobb med sina kontakter i hockeyvärlden. Inge kan hjälpa till vid sidan av sitt scoutingjobb för Flyers. "Bäckis" kan jaga älg och jobba lugnt på Gavlegårdarna. Där hör han hemma.

ruppe: Ingen andra sortering från rumpmasarna tack! Vi behöver KVALITETSSPELARE. Anders Eriksson finns i farmarligan i NHL. Ett möjlligt mål för insamlingen.....?

när jag sett stapelton så har han varit bäst i leksand... var han för dyr för pågarna eller vad? kan det vara nå för tigrarna?

Jompe: Ungdomsverksamheten ser ju faktiskt rätt lovande åtminstone ut för tillfället. Så det är väl punkt 2 ekonomin då där det skiter sig som vanligt.

Per HApps:

Kanske det, kanske inte. Imorgon börjar en otroligt viktig del av serien för Brynäs. 10 matcher på tre veckor med 5 matcher mot lagen i de nedre regionerna av serien (2 mot modo, 2 mot mif och en mot lule, man möter också FBK, HV, DIF, SSK, & Timrå). I ingen match är vi slagna på förhand (titta bara på FBK-matchen). Antagligen passar det nuvarande mer kontringsinriktade spelet bättre på bortaplan än hemma. Det kan ju som ex passa alldeles utmärkt mot miffarna imorgon.

Tar man 15 poäng av trettio (ex. 4 segrar och lite strafftombola) så bör man vara ikapp åtminstone Leksand före jul. Ett delmål i taget och vi ligger på slutspelsplats i mars.

Fortsätter förlusterna nu också så får du nog rätt. Om ni lyckades slå Löven och Skellefteå ska nog även Brynäs ha en bra chans.

bobban88boy: Detroit red wings i Brynäs ögon,då förstår du vad jag menar!!Vilka är botten laget i 2.an då??

Jompe: Klockren analys ! Mycket bra skrivet.

Per HApps:

VILKA ÄR BOTTENLAGET??????

lucky luke:
Tyvärr så tror jag att ni åker ner i kvalserien. Vad som där händer är en annan femma. Ett tips är ju att ni redan nu börjar att förbereda spelare & supportrar för detta stålbad.

TIK hade fler poäng än BIF efter omgång 19 ifjol än vad BIF har nu.

Björklöven & Skellefteå är inte att leka med i en kvalserie.

Framtiden visar upp sig...
6 av de 22 spelarna i truppen region väst till Mc donalds cup kommer från Brynäs. I region väst ingår Hälsingland, Gästrikland, Västmaland, Örebro, Dalarna och Värmlands län. Alltid något!!

Insamlingen är på väg att sjösättas!
Tja!
Insamlingen är på väg att sjösättas!

kolla länktipset till Arbetarbladets artikel .

Ställ upp för klubben i era hjärtan!!!

Brynäs IF för evigt trogen !!!

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

Hörde ett intressant inslag på Göteborgsradion idag på morgonen, apropå VF:s seger mot FBK igår kväll. Frågan var hur Frölunda kunnat gå från att ha varit en klubb som ansågs spela trist hockey, med halvtomma läktare, sämsta publiklag på bortaplan och ekonomin i botten till dagens framgångsrika klubb med utsålt Scandinavium och egen kedja i Tre Kronor. Svaret (från en hockeyskribent på GP) var:
1. Satsning på ungdomsverksamhet. Faktum är att Frölunda är den klubb i ES som har flest egna spelare i A-truppen.
2. Våga satsa ekonomiskt! Man håller fortfarande på och betalar av på ett gammalt underskott på 25 milj kr men beräknas gå med 9 milj vinst nästa säsong.
3. Offensiv, publikfriande hockey som drar folk till isladan.

Nu är jag ingen Frölundasupporter, långt därifrån, men nog finns det något för Brynäs att lära av det här:
1. Ungdomsverksamheten är dyr, men också fruktansvärt viktig. Att som FBK i princip lägga ner (eller farma ut) den verksamheten är nog en dålig strategi i det långa loppet. De juniorer man förhoppningsvis får fram kan antingen gå in i den egna truppen eller finna sin väg till andra klubbar. I båda fall ger de en intäkt till klubben.
2. Man måste satsa ekonomiskt. Budgeten är redan nu ansträngd, men om man tycker dagens läge är bekymmersamt så fundera en stund på hur livet i allsvenskan kommer att te sig om man inte anstränger sig maximalt för att stärka den ekonomiska basen och kanske också våga köra ett underskott. Vi har sett en del positiva nyheter vad gäller sponsorer, men att stenhårt säga att vi inte kan värva spelare i ett läge där kvalserie hotar kan vara att skjuta sig i foten. Det underskott man då bygger upp är högst sannolikt lättare att hantera med förnyat ES-kontrakt, jämfört med situationen att kunna stoltsera med en balanserad budget i allsvenskan. Ingen vill köra klubbens ekonomi i botten, men det här är ett läge då man måste ha is i magen och våga satsa.
3. Offensiv hockey, BIF:s varumärke. Har inga invändningar på den punkten.

Slutsatsen av det här får klubben dra själv. Jobba på, våga satsa och kriga om poängen så löser det sig.

Huge: Det är väl upp till bevis för SK o visa vad dom går för men man har tröttnat på dom för 50 11 matcher sen det händer ju ingenting för ingeting kan hända o kommer att hända för det finns ju inga kulor!!Det som håller på att hända är att vi har redan ramlat ner i stupet återstår att se hur djupt det är!!!

gordo: Eftersom Westlund skrivit kontrakt med Monsters så antog jag att Canes släppt honom, trodde inte att det behövdes ett kontrakt när en spelare gick ner i farmarlaget.
Det där med att killar som här hemma betraktas som offensiva och som därborta får en annan roll är ju inte helt ovanligt.
Dackell är väl ett bra exempel på detta. Läste idag om Marre Czerkawski som tydligen bara får spela i BP i Montreal, där kan man verkligen snacka om resursslöseri. Tror dock att detta mycket beror på att svenska spelare generellt sett är bra taktiskt drivna hemifrån och lättare anpassar sig till att bli rollspelare....
Vad sägs om Stapleton från Leksand?
Som Jompe sa, man vet inte vad som egentligen ligger bakom kickningen, men om allt verkar OK för övrigt, varför inte?
Han gick ju mkt bra i Finland i fjol vad jag förstår och han kanske har anpassat sig en smula under Leksandstiden så isf kanske vi får skörda vid ett eventuellt kontrakt....
Center, och rightskytt dessutom.

RK20: Problemet är ju att styrelsen inte verkar kunna göra något, hitills har dom inte bevisat motsatsen!?

65 Selander: Ja, det finns likheter. Jag upprepar vad jag skrivit tidigare, vinner inte Frölunda SM den här säsongen så ska det mycket till om dom nånsin ska göra det. Vilken offensiv de har! Guldstatus, verkligen.

Sv: Timrå-Brynäs
observant:bra för brynäs att timrå vann

Sv: Timrå-Brynäs
Var det idag som supporterklubben skulle träffa Brynäsledningen ?

« · 160637 · »