1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776538 inlägg · 7967 ämnen
« · 163763 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Brynäs existens avgörs nu!
Patrik87:
Jo, det är vi vana vid denna säsong. Inga lag har sina mellanmatcher mot oss och målvakterna spelar alltid på topp...

claesw: Jo visst. Men räkna med att HV kommer sälja sig dyrt!

Patrik87:
Jo, du har rätt- jag tänkte mest på de fyra efterföljande matcherna. Eftersom HV71's form är vikande, har vi dessutom ett bra läge att vinna den matchen!
5-2.

claesw: Är inte HV71 ett topplag?

Magoo70:
Nä, det är inga topplag vi möter, det ska helt enkelt vända nu!

claesw: Japp nu är det bara full fart framåt och hålla tätt bakåt som gäller. Nyckeln till dessa poäng är ju som alltid att Jamie Ram som måste hålla tätt. Hoppas att han inte återupprepar de misstag han gjorde senast mot TIK.

10 poäng är väl inte helt orealistiskt.

Mot Framtida Segrar

Sv: Inför Timråmatchen
mike66:
Jag citerar:
Inte för att jag vill låta så speciellt kaxig, men i morgon ska ni vara glada om ni kommer undan med hedern i behåll. 4 - 1 låter väl som ett gångbart tips tycker jag.

Nog kom vi väl undan med hedern i behåll, eller? Snarare gjorde väl ni det, eftersom vi skulle ha vunnit...

Brynäs existens avgörs nu!
De följande fem matcherna avgör Brynäs IF's existens om man ska spetsa till det lite. Vi möter de närmaste 10 dagarna HV71, Luleå, MoDo, Mif och MoDo...Segrar i merparten av dessa matcher är ett måste. Speciellt eftersom MoDo, Luleå och till viss del MIF är bottenkonkurrenter..

Låt oss bedja om sisådär 10 poäng!

Sv: Laguppställningen!
Växjö Indian:
Timrå var också kaxiga innan matchen och sa bl a att vi skulle vara nöjda med 1-4...Ni har väl inte direkt rosat marknaden på sista tiden? I kväll åker ni på smörj, det lovar jag.
5-2.

Sv: Slut på pengarna?!
Enaranger: Ja när man ser dessa siffror så är det ju helt klart att SK och Berg har mycket förklara. För det borde väl vara SK som förhandlar kontrakten eller?, men man skall väl inte begära för mycket de jobbar ju helt idéellt ;o)

Tre pinnar mot HVBlå känns det som i alla fall. Spännande lagupställning må jag säga hoppas bara att det hela håller i 60 min.

Mot Framtida Segrar

Sv: Brynäs sämst genom tiderna
Huge: Ja, Huge Arena hoppas jag att jag slipper se i alla fall. Inget illa menat.

Felet är konkret det att Brynäs är hopplöst sist i Elitserien. Det är ingen tillfällighet, inte otur utan ett rent misslyckande från en klubb som eftersträvar att leda utvecklingen inom hockey i Sverige (se matchprogram). Nu är inte resultat allt vi ska kolla på men det ger en ganska uppenbar hänvisning till att något inte står rätt till. Och det är inte heller endast i år som det strulat till sig, det är bara lite mer tydligt nu.

Brynäs drivs inte som ett (bra) företag som är absolut nödvändigt i dagens hockey. Kanske inte lika nödvändigt på 70-talet och det är kanske förklaringen till den misskötta ekonomin. Sorgligt i sådana fall.

Det är bara att gilla läget (vilket jag inte gör) och köra på. Det blir inte sämre än så här och som jag erfar är Brynäs i betydligt bättre dager nu än för ett par veckor sedan. Positivt och kan säkert ge ett par poäng. Kvalplatsen är nog ändå reserverad åt Gävlelaget.

För att nå tillbaka till toppen krävs en riktig omstrukturering. In med nytt folk med nya tankar lite överallt i organisationen. Se och lär av bättre skötta klubbar. Det blir inte lätt och tar säkert flera år innan vi ser någon riktig effekt. För det har jag tålamod.

Medlemsinfo Tack !
Varför får inte vi medlemmar veta hur ekonomin är före Expressen och Aftonbladet. Det är väl jävligt svagt att vi medlemmar måste läsa skvallerblaskor för att få reda på om Brynäs har råd att värva någon ny spelare. Jag tycker faktiskt att ledningen måste börja värna lite om oss medlemmar. För till oss har ledningen sagt att man har ögonen öppna efter en ny spelare. Jag vet inte hur dom tänkt sig att kunna vara kvar på sina poster när den behandlar oss såhär. Det är väl bara ett sm-guld som kan rädda dom kvar.

PS

"Huge Arena": passar ju även bra internationellt....

DS

Cusken: Anledningen till att jag valde bort FBK och DIF i jämförelsen var enbart för att förstärka mitt argument en aning när det gällde fördelningen av gulden gentemot de andra lagen, ingenting annat.
Du skriver: "..Brynäs gått från att vara Sveriges bästa elitlag till att vara motsatsen på en tjugoårsperiod."
Tycker du gör lite fel när du gör den jämförelsen. Helt rätt var vi överlägsna på den tiden men från den positionen fanns det väl ändå i realiteten endast en väg det kunde gå, och det var att de övriga lagen förr eller senare kommer ikapp. Det skulle väl ha varit näst intill omöjligt att hålla sig lika långt före de övriga i fortsättningen. Hur man agerade då för att försöka hålla ställningarna baserades ju på den tidens förutsättningar. Vi kan ju inte stå idag och säga att man borde ha gjort si eller så.
Att vi skulle ha gått till att bli ett av dom sämsta lagen under denna period tycker jag också är att överdriva, minst sagt.
Jag är av den åsikten att ledningen säkert har sina fel och brister
och fel har säkert begåtts under resans gång. Om man nu anser att somliga är inkompetenta får man väl visa konkret vilka fel som begåtts. Visar det sig att fel begåtts kommer säkerligen huvuden att rulla och det är väl helt naturligt. Att t.ex klanka på SK
i tid och otid visar bara hur lite man vet. Deras jobb är ju i stort mycket beroende av ekonomin, ngt man själv inte ansvarar för.
För att travestera Zlatanvideon: "Mycket pengar - mycket spelare" osv. Och då är vi tillbaka till knäckfrågan igen: Pengar.
Det är väl här som projektet som Jompe tagit upp kommer in i bilden. Här finns flera bra initiativ, inte minst på det ekonomiska planet.
Apropå initiativ förresten, jag fick en snilleblixt igår när jag stod och duschade. Skulle inte Gävle kommun kunna höja kommunalskatten med låt oss säga 50 öre. Allt oavkortat till Brynäs. Gör Gavlerinken till träningshall och ishall för övriga lag.
Bygg ny arena på Kastvallen i Bomhus, låt IK Huge stå för namnet:
Huge Arena (HA)
Simsalabim..... :-)

Det sista kanske det var lite Tor K-varning på men låt gå...

Växjö Indian: Nja, tippar på 5-3 i morrn, sista i öppan kasse.

Växjö Indian: Ja vem vet det kanske skulle göra susen. Låt dom spela med golfklubbor mot HV71

DanS: synd bara att varken nån av dom grabbarna kan spela hockey...ge dom en golfklubba.

Sv: Brynäs IF-HV71
70 Rodrigues: Så här skulle dom ha spelat för länge sen. Jag fattar inte varför dom har envisats med att ha en juniorkedja. Som dessutom bara fått göra några få inhopp... Det kan inte vara så enkelt.

Sv: Tommy Westlund till HV71?
Huge: Okej, tack då! :)

I somras sa Tommy att han gärna skulle spela i Brynäs igen, om ryggen håller. Det är ju i och för sig viktigt att känna några i laget men det finns ju ett antal lirare kvar sen Tommys tid. Ove och Mikko bl.a. Vi får se, jag är på Tommy så fort vi ses

svedas: Trodde inte min ramsa kunde missförstås...
Vi håller ju på dig i "kampen" mot Patrik87.
Westlund skall hem! ;-)

Laguppställningen!
Verkar oerhört intressant tycker jag ;)

Målvakter:
1 Jamie Ram (25 Johan Asplund)

1:a Femman:
7 Tommy Sjödin, 8 Henrik Rehnberg, 24 Tommi Miettinen, 29 Jim Engström, 27 Niklas Anger

2:a Femman:
3 Daniel Johansson, 33 Vello Laitinen, 11 Niklas Danielsson, 20 Roger Kyrö, 21 Ove Molin

3:e Femman:
7 Tommy Sjödin, 5 Jussi Pekkala, 13 Kyösti Karjalainen, 38 Janne Larsson, 17 Patrik Rönnqvist

4:e Femman:
14 Adam Andersson, 2 Henrik Petré, 32 Kenneth Bergqvist, 23 Björn Danielsson, 18 Peter Nylander

svedas: Annars vinkar jag så gärna så.

Huge: Vad det där en pik eller..?

svedas: Sve-das vin-ka KLAPP KLAPP KLAPP... :-)

Lilljanne: Känner mig lite trött av allt läsande och svarande samt en förkylning som håller på att släppa. Det skall naturligtvis vara 2 juniorer, inte 4. Blandade ihop det med ett svar till Hugin där det handlade om 4 spelare man kunde avvara.
Jag tror ändå inte att 2 juniorer av Jobs och Flobergs kaliber skulle vara fullgoda ersättare till Nyllet och Kösa. Betänk då att dom skulle uppta 2 ordinarie seniorplatser, tror det kan smaka mer än det kostar under en säsong. Dels anser jag dom vara sämre rent spelmässigt och rent fysiskt tror jag inte man pallar lika mycket som en senior, speciellt inte när det rör sig om ett ganska tätt matchschema.

Patrik87: Jag har mycket svårt att tro att Tommy skulle gå till Hv. Jag känner Tommy personligen och vet att han vill flytta hem till Avesta efter proffslivet. Jag vet dessutom att hans fru trivdes mycket bra i Gävle och kan tänka sig att bo där igen.

Jag ska fråga honom nästa gång vi ses och återkommer med färskare info.

Brynäs IF-HV71
Så här ställer Brynäs upp i morgon:

Målvakter: Ram(Asplund)

1:a Sjödin-Rehnberg Miettinen-Engström-Anger

2:a Johansson-Laitinen N Danielsson-Kyrö-Molin

3:e Sjödin-Pekkala Karjalainen-Larsson-Rönnqvist

4:e Andersson-P3 Bergqvist-Danielsson-Nylander

Sv: BIF- HV
I morrn vänder det...........!!!För Hv!!!.........Tjarå!!

Blir spännande att se vilka spelare dom ANDRA lagen köper in fram till köpstopp i januari. Leksand på jakt efter målspruta, Frölunda tar Salomonsson eller vilken svindyr spelare som helst, för Linköping är det Silly Season året runt. Precis som om dom behöver förstärkningar. Hur har vi hamnat i den här mardrömmen?

Lilljanne: Riktigt. Dessvärre är inte Brynäs ett tillräckligt intressant lag att spela i för att man ska kunna införa prestationslön i någon större utsträckning.

Huge: Valberedningen lär ju inte jobba på några nya namn utan påtryckningar från medlemmarna. Dessutom hade väl Rodriques namnförslag på befattningar som inte fanns ellersom inte var förtroendepostyer.

Tja!
Imorgon mot HV ska vi ta tre poäng , alla på ståplats ska ta sitt ansvar och stötta grabbarna i laget under hela matchen!!!

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

Huge: Om Lundström, "Virus", Hammarström, Lindström och Thelin är intresserade har jag inte en aning om, men att dom har kompetensen är jag fullständigt övertygad om.Hammarström själv har större Brynäshjärta och mer kompetens än nuvarande SK tillsammans.Med dessa namn så skulle Brynäs IF åter bli en stark förening som slåss med FBK,Frölunda, HV71 och Djurgården om GULDET! Nuvarande styrelse samt SK är ju bara en klubb för inbördes beundran!

70 Rodrigues: Klockrena namn till styrelse,borde finnas viss kompetens där.Nån nämde Djoos som maskot.Det finns redan en sån,han heter Tom Widorsson,vd Furuviksparken och maskot i styrelsen.

gordo: Har du någon aspirant på VD jobbet ?

prosten: Hur man än räknar måste nån var överbetald nåt alldeles överjävligt.

Lilljanne: Sant.. sant.. Vi är överens.

Huge: Av alla juniorer är det få som blir riktigt bra elitseriespelare. Men dom som blir riktigt bra har det gemensamt att dom nån gång har fått spela.

Vad då för 4 juniorer? Det jag nyss sa var att det är högst troligt att Brynäs hade fått ut lika mycket av två juniorer som av dom två jag nämnde förut, med den skillnaden att en satsning på juniorerna är långsiktig och billig. Men att bara kasta in två femmor med juniorer och tro att det är lösningen för Brynäs är väl ganska orealistiskt. Sen är det ju så enkelt att det är lättare att lyckas om man får spela med landslagsspelare som Frölundas juniorer.

Cusken: "Patrik87: Fördel HV71 mot Brynäs i alla fall. Sorgligt nog."

Helt rätt har du där!

70 Rodrigues: Det är väl iofs intressant med namn men om man skall vara lite seriös så borde man väl först ställa några frågor till sig själv:
Är dessa verkligen intresserade?
Har man möjlighet? (nuvarande sysselsättning?)
Har man den kompetens det erfordras för de specifika posterna?

Dom må ha varit bra spelare på isen men att vara bra spelare utanför är kanske ngt annat.

Nåja, en valberedning får väl ta fram de namn som verkar mest gångbara när den stunden kommer, sen får vi väl se....

Enaranger: Man skulle också kunna tänka sig att dom som omförhandlade sina kontrakt till iår (ex. Bacon) fick lite extra i kuvertet. Samt att redan kontraktsklara spelare som t.ex. Molin har någon sort trappstegsmodell på sin löneutveckling (om inte annat indexökningar) under kontraktstiden.
Där har du några glömdea tusenlappar i årets ökade lönebudget.

Lilljanne: Och du tror att 4 juniorer skulle vara räddarna isf?
Tillåt mig tvivla. Om det nu går att göra fullfjädrade elitspelare av ett gäng juniorer på femtio matcher, varför har det då tagit flera år för Frölundas juniorer att blomma ut? Dom anses ju dessutom dels inneha betydligt mer talang samt även spela i ett mkt bättre lag.
Förklara det gärna för mig....

Enaranger: Den bästa analys jag läst på den här sidan (om man bortser från mina egna). Det är såna här frågor som ledningen måste svara på. Men det är inte möjligt att Rudslätt skulle haft en lägre lön än vad Anger fått. Rudslätt var ju betydligt mer etablerad före den här säsongen. Nu är det kanske annorlunda. Jag är nog lättroad men jag garvade högt åt avslutningen (första gången i år jag garvade åt nåt som har med hockey att göra).

Huge: Med all respekt för Nyllet och Kösa men några räddare i nöden är dom inte (och har väl aldrig varit). Som många här sa så hade det varit klokare att satsa på två hungriga juniorer som kunnat vara fullfjädrade elitseriespelare efter ett femtital elitseriematcher - lagom till kvalet alltså. Det var en rejäl felsatsning och den var inte särskilt svår att förutspå.

70 Rodrigues: Helt rätt - dessa namn SKA in på dom positionerna.

Och Djoos som ny maskot :)

Det är verkligen två extremer som möts imorron. I alla fall om man tittar utanför isen. HV har utsetts till årets marknadsförare i Jönköpings län, i konkurrens med alla Gnosjöföretag. Brynäs ligger nog ganska långt ifrån ett sånt pris även om man begränsar konkurrensen till Sätraområdet. Och ändå är det Brynäs som har allt HV inte har: klass, kultur, historia, magi, känsla, tradition, legendariska idrottsmän osv. Där har Brynäs ledning misslyckats kapitalt och det började långt innan Berg kom in i bilden.

Det var nån som påstod att man inte skulle kritisera ledningen om man inte hade nåt bättre förslag. Det är som att påstå att ingen får kritisera regeringens skattepolitik om man inte har egna, bättre förslag. Det är givetvis orimligt. Styrelsen har valts för att representera oss, medlemmarna. Dom väljs därför att vi tror att dom är bäst lämpade och kan bidra med kloka förslag mm. Dom bedöms efter föreningens/lagets resultat, inget annat. Och det är väl det vi försöker diskutera här - om det inte är dags att hitta en styrelse med friska ideer. En ledning som inte bara rycker på axlarna eller går upp i rök när det krisar utan spottar fram ideer hur pengar skall tas fram. Så ös på bara - ge oss fler argument varför vi måste gå på nästa årsmöte!

Hugin: Om du hade bemödat dig om att bedriva lite källforskning så hade du inte behövt svamla så mycket.
När har jag sågat all juniorverksamhet? Det jag sagt är att Jobs och Floberg, trots flera chanser i början av säsongen, inte riktigt hållit måttet. Nu tycker jag inte att man skall döma dom bara på dessa insatser eftersom man fick spela i ett läge som kanske inte var det mest gynnsamma. Dom kommer säkert att få fler chanser.
Vårt J20 lag går ju riktigt bra just nu vad jag förstått och det är ju skitkul. De nya killarna (Engström, Danielsson, Rönnquist) har ju visat framfötterna ordentligt och verkar faktiskt inte vara sämre än Floberg och Jobs ialla fall, snarare bättre. Det här visar ju att man trots en modest juniorsatsning jämfört med t.ex Frölunda, kan få fram några potentiella kvalitetsspelare. Förhoppningsvis får man nu blodad tand och börjar satsa ännu mer. Att de 4 spelare som vi kan avvara skulle vara 2:klasspelare får stå för dig, men att rakt av byta ut dessa mot enbart juniorer som du föreslår tycker jag faktiskt inte är framåtsträvande utan rent dumdristigt.

Patrik87: Fördel HV71 mot Brynäs i alla fall. Sorgligt nog.

Tommy Westlund till HV71?
Det kan mkt väl bli verklighet framåt våren, dvs att Tommy ritar på för HV71! För enligt min kontakt i HV så håller de ögonen på honom, och HV är ju numera ett topplag med god ekonomi, samt har ett gott rykte, ny arena, och är kända för att satsa numera i hela hockey Sverige.

Dessutom så känner Tommy Westlund Mikael Lindman som lirar i HV, och som säkert kan lägga lite fina ord till HV:S fördel.

Räkna med att det blir kamp om Tommy!

Fortsättning lär följa.....

Huge: Din fråga: "Mht antalet guld hos de lag jag räknade upp, tycker du detta tyder på att man utvecklats medan vi stått stilla?"

Huge, att jämföra Brynäs utveckling med t.ex. Timrås utveckling är mindre intressant som jag resonerar. Svart på vitt, javisst, om vi räknar antal guld under en viss period har Brynäs fler SM-guld än de nio andra lag du nämner. Visst, det är bättre.

Din logik, som jag ser det, är att varför ifrågasätta Brynäs när det gått ännu sämre för andra lag. Brynäs är inte sämst, inte sett på de senaste 20 åren. Varför inte göra en jämförelse med AIK som åkt ner och kanske aldrig kommer upp igen. En klubb i en värre kris än Brynäs.

Mitt resonemang är att jag skiter fullständigt i t.ex. AIK och jag bryr mig inte heller om att MoDo har noll guld på de senaste 20 åren. Min frågeställning i början av denna tråd är hur Brynäs gått från att vara Sveriges bästa elitlag till att vara motsatsen på en tjugoårsperiod. Jag tycker också det är märkvärdigt att Färjestad kommit från ingenstans och etablerats till ett storlag med topplaceringar år in och år ut. Och när vi ändå är inne på riktiga storklubbar så kan vi nämna Djurgården som du för övrigt inte heller ville jämföra Brynäs med. De håller också rätt så hyfsat så att säga. Spel- och resultatmässigt. Även årets upplaga av Djurgården som jag personligen tycker är den sämsta på många, många år har troligen inga problem att komma till slutspel.

Givetvis kan vi se denna säsong och den förra som tillfälliga svackor som "alla" lag hamnar i förr eller senare men inte som jag ser det. Djurgården har en svacka i år. Brynäs är i kris i år.

Jag vill att Brynäs ska vara bättre än Färjestad och Djurgården. Bättre än Frölunda och HV71 för den delen också. Den målsättningen kan inte klubben på allvar ha. Och du, Huge, som supporter har knappast det heller och det är nästan ännu värre.

« · 163763 · »