1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777516 inlägg · 7967 ämnen
« · 184098 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: LIF - BIF
DanS:

Med en tuff turnering och med en tidsomställning tillför nog dessa herrar inte mycket. Besvikelsen över att inte räcka till torde väl också sätta sina spår. Och inte faan skall vi väl vara livrädd för en 17-åring!! Så djävla bra är han inte. Använd kroppen mot grabben och han blir, minst sagt, grinig.

Sv: REVANSCH!!!
bajenmattias:

Jaa du det har ni gjort förr. Det brukar sluta med stort puckinnehav och spel i vid sidan av målen. Eftersom Brynäs avser att spela framför målet vinner vi med 3-2.
Ödmjukhet Bajenmattias, Ödmjukhet.

Sv: Brynäs vs Luleå
gordo:

Det är tydligt att Herr Gordo genomgått någon typ av meatmorfos under nyårsnatten. Kan inte klaga på så mycket. Nåja, utan Kyrö stannar Brynäs är väl att ta i. De nya SKALL vara av yppersta klass.

Sv: LIF - BIF
esaselänne: Frågan är nog om det inte är bättre om han och MiniMagic inte hinner fram - om du förstår vad jag menar...

bajenmattias: leksand är chanslöst.

gordo: Håller med dig för en gångs skull, +/- nån gubbe en bra sammanställning!

Jompe:

Säg så här, Jompe...

Målvakter
1 Jamie Ram 1-År (Släpper returer överallt... skicka!)
25 Johan Asplund 1-År (Satsa på honom som etta eller skicka...)
30 Joakim Lundström Jr-Kontr. (10 matcher till Jocke, 40 till Aspen!)

Backar
2 Henrik Petré 1-År (Inte en chans... skicka!)
3 Daniel Johansson 1-År (Skall vara som nödlösning då!)
4 Pär Djoos 1+1År (Generationsväxlingens nästa offer...Skicka!)
5 Jussi Pekkala 1-År (Precis! Ingen förlängning!)
7 Tommy Sjödin 2-År (Utan Sjödda stannar Brynäs!)
8 Henrik Rehnberg 1-År (Nödlösning... tveksam i defensiven!)
14 Adam Andersson 1-År (Kvar som komplettering...)
33 Veli-Pekka Laitinen 2-År (Ok då... en "Löfström"-light)

Forwards
9 Kristoffer Jobs 1-År (Behöver mycket istid i annan förening!)
10 Jonas Soling 2-År (Tillför om han blir helt ok igen...)
11 Nicklas Danielsson Jr-Kontr. (Borde vara given redan nu!)
12 Jonas Floberg 1-År (Spel i annan förening. Behöver fler kilon!)
13 Kyösti Karjalainen 1-År (Låt Kyösti spela i SSK!)
17 Patrik Rönnqvist Jr-Kontr. (Oöm, tuff...borde vara given...)
18 Peter Nylander 1-ÅR (Det är Rönken som skall spela den rollen!)
19 Simon Östlund 2-År (Behöver spela mycket i annan förening!)
20 Roger Kyrö 3-År (Utan Kyrö stannar Brynäs!)
21 Ove Molin 4-År (Trivs Ove med det långa kontraktet?)
22 Mikko Luovi 1-År (En frisk Dackell i sitt hus är önskemålet!)
23 Björn Danielsson 1-År (Tar plats för hungrig talang!)
24 Tommie Miettinen 2-År (Finns mer att ta ut av honom offensivt!)
27 Niklas Anger 2-År (Snabb, men oteknisk målskytt!)
28 Daniel Wågström 1-År (Räcker inte som center i Elitserien!)
29 Jim Engström Jr-Kontr. (Med fler kilon nästa Kyrö!)
32 Kenneth Bergqvist 1-År (NEJ!)
38 Jan Larsson 1-År (Utan Larsson stannar Brynäs!)

Det innebär:
Mv:
Aspen el Ny
Lundström

Backar (3 nya):
Vb Ny-Laitinen-Rehnberg-Ny
Hb Sjödin-Ny-D Johansson-Adam A

Forwards (3 nya):
Vf Soling-Miettinen-Danielsson-Ny
C Janne-Kyrö-Ny-Engström
Hf Anger-Molin-Rönnqvist-Ny

Vilka?
I första hand Brynäsare, i andra hand gästrikar, i tredje hand svenskar, i nödfall utlänningar!
Med tanke på utb ersättningen förmodligen utlänningar (läs finnar)...

Sv: ÖVERRASKNINGEN NYLANDER!
gordo: Tackar för infon.

Ford Prefect: Jag tror som Du att man "fegat med värvningarna" de senaste åren och en av orsakerna till det har väl varit att man inte haft en (avlönad) sportchef som kan hålla mer kontinuerligt i bl a de frågorna. Man har förvisso gjort flera bra värvningar (Soling, Anger, Harder), men den del kontraktsförlängningar ser ut som att man haft dålig koll på vilka alternativ som finns där ute.

Vad gäller Larsson så är det ju en epok i Brynäs' historia som avslutas när han slutar. Tröja nr 38 i taket menar jag är en självklarhet.

Vad så gäller de fyra femmorna så är jag helt överens med Dig där också. Min tanke var att försöka hitta en modell för hur man kan fasa in junisarna i A-truppen. Jag har tidigare varit en förespråkare för en bolibompafemma, men har låtit mig övertygas om att det är bättre att låta juniorerna gå in i femmor med seniora spelare.

Jag tror vi behöver en spelare av Rehnbergs typ. Unge Rönnqvist kan förmodligen växa upp till att bli en riktigt tung back, men för ögonblicket tror jag vi ska ha kvar Rehnberg.

Magoo70:
JP spelar i Borås tillsammans med Sigge Fokin... och med "Stor-Mårsen" (Olof Mårs, spelade i Tierp förra säsongen) som är
tvåa i interna poängligan (15+10).

Jompe: Tyvärr är det ju så att spelare måste försvinna för att andra ska kunna komma in i laget, så jag ser inte Janne Larssons pensionering som ett problem, utan som en möjlighet. Svår att ersätta, om inte omöjlig, men förr eller senare måste det ändå ske.
Beträffande dina övriga förslag om hur strategin bör se ut har jag inte mycket att invända. Ett par saker att kommentera dock.
Luovi är visserligen en spelare med stort brynäshjärta, men han känns lite för mycket som en dussinspelare emellanåt också. Jag vill inte spola Ram direkt heller, men man bör söka ett alternativ.
Jag är tveksam till om man borde behålla Rehnberg, jag tycker han är lite för klumpig och trög. Det borde finnas bättre alternativ.
Björn Danielsson och Kenneth Bergqvist är spelare som kan få förlängt, men å andra sidan ser jag hellre nåt ämne för utveckling på deras platser. Berka verkar ha stangerat och Björne har aldrig varit nån favorit även om han har spelat upp sig.
Av ungdomarna tycker jag, förutom AA förstås, att det bara är Floberg och Niclas Danielsson som visat att de kan ta en plats. Men då har jag å andra sidan aldrig sett Engström eller Rönnqvist på isen.
Under de senaste åren känns det som Brynäs har fegat med värvningarna och förlängt kontrakten med dussinspelarna för att de inte orkar hitta ett alternativ. Vi får väl se hur det blir med det i år.
I övrigt förespråkar jag fortfarande fyra kedjor. Ge ungdomarna mer istid, det är guld värt om nån kan blomma ut under slutet av säsongen.

LIF - BIF
Kommer Adam Andersson spela mot LIF? Hinner han fram?

Världsklass: Jag tror att grejen med Rehnberg är att han ska bara göra det han är bra på, dvs att kunna gå in och röja längs sargen, och inte försöka vara playmaker för där kan han vara farlig. Det gäller alltså att spela honom med rätt backkollega.

observant: Jajamensan, jag kommer att vara på plats i Scandinavium 23 januari. Det lär inte bli lätt, men Brynäs har ett mycket bra bortafacit den senaste tiden så det kan bli kul!

Bissett:

Vi får väl se vem som skrattar mest när matchen är slut :-)

bajenmattias: Tror du på Jultomten oxå........???

Jompe: Tycker Brynäs borde ersätta Rehnberg till nästa säsong, han är den största säkerhetsrisken i Brynäs backbesättning det här året.

REVANSCH!!!
På Tisdag kommer Leksand att vända den negativa trenden!!!

Jens Nielsen är tillbaks plus att studsplanket Gauthier ersätts av Petter Rönnqvist.....

Se opp Brynäs nu kommer vi att dansa daladans....

mitt tips... 7-2

esaselänne: Now I heard a intresting rumour from Tampere. They are saying that Tappara is maybe signing with Esko. Tappara is not performing well right now and their coach has said that he leaves at the end of the season but maybe he is getting kicked out on these days so if Esko goes there we won´t have to pay him anymore and that will give us much more money signing next season players. but this is only a rumour.

33Laitinen: I know that Dackell has mentioned sometimes that he wants to return. He maybe wants to have his children in swedish schools. He is maybe a familyman also.

esaselänne: It`s very relief to hear that because it´s frustrating to pay so mutch money to a guy who doesn´t even work with us anymore. Yes Dackell would be a great player to our squad but doesn´t he get "icetime" in Montreal? And as i have heard Luovi lives in Dackells house. Huge you are right Tuulola said when he came back that the biggest factory leaving Brynäs was that he wanted to take his childrens to a finnish school, the money didn`t mean anything to him because HPK can`t pay as much money as Brynäs can.

33Laitinen: Esko´s contract is 1+1 or 1+2 years. What you wrote was correct. BIF has the money available after this season. And if "He is so yeah yeah" ( J. Larsson) ends his career, then BIF will get even more money to spend. His contract is not so cheap. We have also A. Dackell. He has built a house in Gävle. Maybe he will return to Sweden, if not after this season but after next.

Jompe: Nej då rörande överens med dom flesta playmakers!!! ;-) 23.e jan smäller det när sista krutröken lägger sig som ett dammoln över göteborg o scandinavium o jag tar min stallbacka moped dit kommer du???

Huge: Där är vi inte riktigt överens vad beträffar ramen o luovi.Ramen har hyfsat bra högstanivå men sen har han ju vissa dagar div 3klass o luovi har gjort sitt i BIF klart slut!!

Jompe: Det stämmer nog ganska bra, tror jag. Fast man vet ju aldrig med Janne L. Har han fortfarande motivationen kvar så fortsätter han nog ytterligare ngt år (inte mig emot).
Vad jag förstått så ser det också lite bättre ut på sponsorsbearbetningssidan (puh!). Detta i kombination med att vi går långt i slutspelet (ända fram?) gör att jag ser ganska ljust på framtiden (var det ngn som trodde att jag INTE gjorde det?)
Som grädde på moset kommer sedan kulorna inramlande från den omtalade insamlingen. Looben och FBK kommer att betraktas som den fattige kusinen från landet till hösten, sanna mina ord....

Huge: Ska vi för söka dra allt detta till någon form av slutsats? Som jag ser det kommer vi, inom samma ekonomiska ram, att ha rätt bra ekonomiska förutsättningar för spelarvärvningar inför nästa säsong. Detta utrymme skapas främst av att Djoos sannolikt är borta och att Larsson slutar men också av att det finns ett par spelare som uppenbart inte kvalificerar sig för nytt kontrakt.

Till detta kan vi lägga ett par lovande juniorer eller tidiga seniorer som succesivt bör integreras i A-truppen; Rönnqvist, Engström, Adam Andersson i den mån han inte redan är etablerad där.

Summan av allt det här är ganska positiv, eller hur? (Detta skrivet med två pekfingrar...)

Huge: Japp, jag vill minnas att vår kära SK skrev ett 1+2 års kontrakt med Esko vilket rimligtvis bör innebära att vi har lite slantar som frigörs till nästa säsong.
GP vill säkert ha mera lön som huvud ansvarig men kan inte tänka mig att mannen begär lika mycket som Esko. Han har ju som sagt tillhört BIF organisationen i 15 år.

Apropå älgar: Vart tog Gunnar´s grabb vägen? Vilken klubb spelar han i nu? Nån som vet?

Mot Framtida Segrar!

Magoo70: Hehe, ja här är det inte frågan om ngn pekfingervals i alla fall, det kan jag lova. Man får väl tacka gymnasietidens lektioner i Maskinskrivning för detta (Borgarskolan i Gävle f.ö).
(om det nu var detta du menade med "snabbare"....) :-)

Huge:
Du är ju snabbare än än Lucky Luke vid tangentbordet Huge. *S*

33Laitinen:
As I remember the SportCommity signed Esko for 1+2 year contract or something like that. It means that after this year we got Esko´s salary to spend on a good import or a exellent home coming man.

For Future Victory! (eller nåt sånt ;o) )

33Laitinen: As far as i know, Esko has a 1-year contract with Brynäs, which expires in June-03 (correct me someone, if i´m being wrong here).
Regarding his capacity as a coach, he can´t be all that bad. After all, he has been an Assistant Coach with the Finnish National Team for several years. He has also, up to this point, been fairly successful in Sweden with teams outside the Elitserien.
If we are talking in terms of Computers, lets say that Esko and Brynäs were NOT compatible. If we´ve had a closed league (sounds very "Swenglish") like in Finland and NHL, maybe his ideas
could have been developed in Brynäs, but since we didn´t get any results, somethings had to be done.
As you´ve heard, Tuulola is a bit of a legend in Brynäs, although he didn´t play here for more than a couple of years. The main reason why he moved back to Finland was probably his social situation. He wanted the children to go to a Finnish school and I also think that this is why he has turned down the offers from NHL. Seems that he is a bit of a family man, to me.
Good for him and his family of course, but not so good for us Brynäsfans... ;-)

esaselänne: Let`s cross our hands and pray that somebody would be so stupid to sign with Esko. Esko has never been a great coach to finns but he has been great coach to swedes. Anybody knows why? Also i thought that Esko had one years contract and we would had get rid of him at the end of the season, but no. And a player who i would recommend to Brynäs next season is not young but he would be a good replacement to Larsson if Larsson ends his career. The player is Mikko Peltola who is playing for Rapperswil right now but I have heard that he is going to lose he`s place in there after the season and maybe coming to Sweden. He played two great seasons in Pelicans with Vello. Mikko has played in Mälmö if I can remember right?

Jompe: Rörligheten är inte så stor i dagens Elitserie. Om serien stängs har lagen möjligheten att sätta in sina juniorer utan risk att ramla ur. Coacherna kanske kan behålla sina jobb längre tid också. Som det är nu, 4 sparkade tränare hittils och kanske en till snart, tappar hockeyn sin trovärdighet om karusellen fortsätter. Titta på svensk juniorhockey i VM, det smittar sig till Elitserien också så småningom, om det inte är redan här. Det vore väl bra om flera juniorer fick chansen att spela i Elitserien och få utvecklas.

Jompe: Har nog bara 2 saker att invända mot, Luovi och Ramen.
Det är bara att signa båda direkt. Luovi har stort Brynäshjärta, ngt han tyvärr inte fått chansen att visa alltför ofta i år.Förhoppningsvis slutar hans bihålor att spöka och då har vi en fin tillgång redan i vår. Skulle problemen dock fortsätta får man väl kanske ta sig en funderare på en ev ersättare.
Jag tror att Ramen kan höja sig ytterligare några snäpp när han kommit in i den svenska spelstilen, dvs hellre ett pass för mycket än snabbt avslut på mål. Det senare praktiseras ju som bekant i hans hemland samt även i Finland. Han verkar dessutom vara en glad prick som bidrar till att höja stämningen i truppen, inte att förakta. OK, kommer Honken hem och vill spela i Brynäs eller ändrar sig Kapanen så kan man ju diskutera saken, men dessa två scenarier verkar väl knappast troliga.

observant: Trodde faktiskt Du skulle hitta massor av svagheter i min uppställning--är Du litet slö och loj på fredagkvällen? :-)

esaselänne: Stängd serie är ingen lösning på problemet med de många utländska spelarna och de få juniorerna i A-trupperna. Det måste finnas rörlighet i seriesystemet. Den rörligheten ökar faktiskt juniorernas möjligheter att slå sig fram.

esaselänne och 33Laitinen: If you check my comments earlier tonight on the contracutal arrengements and the likely drafting situation for next season you will find all the details there, thanks to Makkan. As regards Esko, he remains on BIF's payroll for another 18 months or so unless he is signed by a new club and will thus remain a significant expenditure.

Tuloola is sorely missed; I for one would love to have him back.

33Laitinen: I think BIF must pay Esko for the time he was contracted. So there we have not anything to bring in. Virta was playing in finnish team some years ago and i found him to be quite fast guy, something that BIF needs today. Is there any young finish players who you can recommed right now?

And if Gunnar stays we would have Esko´s salary and i have heard that esko had very,very big contract! One interesting name to winger side is Tony Virta who has said that he is coming back to europe and to Sweden or Schwitzerland. When Tony comes back from USA he would be one of the best wingers in whole europe. Let`s spend Eskos salary to Tony. =) Tuulola made three years contract with Hpk so there would be one year left on his contract after this season.

Leksands IF–Brynäs IF
Om com hem sänder matchen? Det är väl ointressant eftersom alla Brynäsare åker dit genom att anmäla sig till 026-61 37 08 eller [email protected]! Avresa från Gavlerinken 15.30 på tisdag!

Res på er!

33Laitinen: I would think that if the right money appiers then he is back in BIF. As You know several players in BIF have their contracts out after this season so there ought to be a possibility to contract a player with more expensive contract. It would give more stability for the defense work.

Jompe: Finns faktiskt inget jag kan komma på o anmärka,håller med att Luovi har gjort sitt ock jussi pekkala totalt anonym bort med han.Men om BIF kan hitta en stabil målvakt då bör RAMEN gå!!Backar av sjödinklass tack det vore välbehövligt och 2 kanonforwards av rang som kan göra det enkelt för sig,MÅÅÅL!!!!

esaselänne: Tuulola has been the best defender in sm-liiga for one and half seasons. He is making very mutch points and is so strong in own half of the box. Also the press voted him the best defender in sm-liiga! He has a long contract with HPK and i think that he is going to be a HPK player to the end of his career. But if a miracle happens and "Tuuski" comes back to Brynäs it would be fantastic, but it`s not going to happen i think. Tuulola was also near with contract to Columbus on last summer but Columbus didn`t draft him, so he didn`t left to north-america.

Jompe: Har Du tänkt dig en stängd 14-lags serie eller en Elitserie i nuvarande utformning?

Makkan: Tack! Jag skulle föreslå följande strategi:

Målvakter
1 Jamie Ram 1-År Avvakta resten av säsongen.
25 Johan Asplund 1-År Förläng
30 Joakim Lundström Jr-Kontr.

Backar
2 Henrik Petré 1-År Förläng
3 Daniel Johansson 1-År Förläng
4 Pär Djoos 1+1År Sannolikt borta
5 Jussi Pekkala 1-År Ingen förlängning
7 Tommy Sjödin 2-År Kvar minst ett år till (TACK)
8 Henrik Rehnberg 1-År Förläng
14 Adam Andersson 1-År Förläng
33 Veli-Pekka Laitinen 2-År

Forwards
9 Kristoffer Jobs 1-År Bör sannolikt inte förlängas
10 Jonas Soling 2-År Kvar minst ett år (TACK)
11 Nicklas Danielsson Jr-Kontr. Ettårskontrakt
12 Jonas Floberg 1-År Sannolikt ingen förlängning
13 Kyösti Karjalainen 1-År Ingen förlängning
17 Patrik Rönnqvist Jr-Kontr. Förlängning
18 Peter Nylander 1-ÅR Nytt ettårskontrakt
19 Simon Östlund 2-År Kontrakt
20 Roger Kyrö 3-År Kvar, tack och lov
21 Ove Molin 4-År Kvar, se ovan
22 Mikko Luovi 1-År Bör inte förlängas
23 Björn Danielsson 1-År Nytt ettårskontrakt
24 Tommie Miettinen 2-År Kvar minst ett år, bra
27 Niklas Anger 2-År Kvar minst ett år, tack och lov
28 Daniel Wågström 1-År
29 Jim Engström Jr-Kontr. Nytt kontrakt
32 Kenneth Bergqvist 1-År Ingen förlängning
38 Jan Larsson 1-År Lär sluta, tyvärr

Kan vi behålla Rönnqvist (som jag gillar skarpt), Östlund och Engström så bör de kunna fasas in på mer fast basis under nästa säsong. Om Luovi, Larsson, Jobs och Floberg bland forwards inte ges nytt kontrakt och Pekkala och Djoos lämnar på backsidan så betyder detta att vi inom I STORT SETT samma budget kan värva tre nya forwards och två backar, dvs i princip en ny femma. Vad gäller målvakterna tvivlar jag på att Ram bör ges förnyat förtroende nästa säsong, även om han sannolikt tillhör de bättre i ES just nu. Aspen är (än så länge) en bra andremålvakt; försvinner Ram får vi värva ny försteman.

Skulle den här modellen kunna fungera som en strategi för förnyelse och föryngring? Kritik, synpunkter, invändningar!

Tomas HOCKEY: Håller med dig. Laitinen går från klarhet till klarhet. En klar FÖRSTÄRKNING. Tuulola borde tas till BIF igen. Undrar om 33Laitinen vet hur det har gått för Tuulola i Hämeenlinna?(Tavastehus)

Jompe: Här är kontraktsläget.

Målvakter
1 Jamie Ram 1-År
25 Johan Asplund 1-År
30 Joakim Lundström Jr-Kontr.

Backar
2 Henrik Petré 1-År
3 Daniel Johansson 1-År
4 Pär Djoos 1+1År
5 Jussi Pekkala 1-År
7 Tommy Sjödin 2-År
8 Henrik Rehnberg 1-År
14 Adam Andersson 1-År
33 Veli-Pekka Laitinen 2-År

Forwards
9 Kristoffer Jobs 1-År
10 Jonas Soling 2-År
11 Nicklas Danielsson Jr-Kontr.
12 Jonas Floberg 1-År
13 Kyösti Karjalainen 1-År
17 Patrik Rönnqvist Jr-Kontr.
18 Peter Nylander 1-ÅR
19 Simon Östlund 2-År
20 Roger Kyrö 3-År
21 Ove Molin 4-År
22 Mikko Luovi 1-År
23 Björn Danielsson 1-År
24 Tommie Miettinen 2-År
27 Niklas Anger 2-År
28 Daniel Wågström 1-År
29 Jim Engström Jr-Kontr.
32 Kenneth Bergqvist 1-År
38 Jan Larsson 1-År

soling går på is
Jag har hört att soling ska gå på is om två veckor...jag har sett honom pa gymet varje dag nu o han är i bra form. jag skulle bli så glad om vi fick han tillback snart i laget....han är så himmla bra.

Tja!
Skönt med två poäng mot "Lule" , men matchen var inget vidare tycker jag .
Vill tacka : Gunnar,Micke & HELA laget för dom välbehövliga två poängen .
Tionden platsen är när nu...

Från Brynäs officiella hemsida : Målvakten Joakim Lundström lånas ut till Tierp under januari . Joakim kommer att fortsätta att träna och spela med Brynäs J-20 samt spela fem matcher med Tierp .

Äntligen har ledningen insett att "Jocke" kommer att utvecklas genom A-lags spel bra tycker jag , men se till att utlåningen förlängs säsongen ut .

Nu är de "bara" fyra dagar kvar till derbyt...
Någon som vet om Comhem sänder matchen?

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

Tre poäng på tisdag.
Hej hopp...drar nu ut i vildmarken, utan internetuppkoppling, tills på onsdag. Tror och hoppas på en trepoängare på tisdag. Skänk mig en tanke när jag tränar mil efter mil på skidor. Varför kan inte vasaloppet gå på sommaren så man slipper missa hockeyn!!

Håll nu full fart på debatten och chatten under Leksandsmatchen!!

Kommer tillbaka när vi är på kvalplats..=)

« · 184098 · »