1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777533 inlägg · 7967 ämnen
« · 186449 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Alternativ tabell.
Hur många poäng måste Brynäs ha för att slippa kvalspel?

För att få ett svar på detta får vi göra en liten beräkning.

Vi beräknar snittpoängen för de lag som ligger närmast
ovanför kvalstrecket och multiplicerar den med 50.
Vi avrundar respektive resultat uppåt och får då:
50*45/34 = 67
50*44/34 = 65
50*43/34 = 64

Med tanke på Brynäs dåliga målskillnad får vi då anta att de
troligtvis måste ha minst 66 poäng, när 50 omgångar spelats,
för att slippa spel i kvalserien.

Brynäs har nu 39 poäng.
Det behövs alltså 3*9=27 poäng på de 16 sista omgångarna.
Brynäs har på de 16 sista omgångarna nio hemma och sju borta.

Den enkla slutsatsen blir således att varje poäng som tappas
i en hemmamatch måste plockas tillbaka i en bortamatch.

Då kan man göra följande alternativa tabell.
* Där 0 innebär att man uppnår 66 poäng vid 50 omgångar.
* Där varje tappad poäng på hemmaplan ger en minuspoäng
och varje plockad poäng på bortaplan ger en pluspoäng.

Luleå 47 8 8 +5
SSK 47 8 8 +5
Leksand 44 8 8 +2
MoDo 43 8 8 +1
Mif 45 7 9 0
-----------------
Brynäs 39 9 7 0
LHC 37 9 7 -2

Luleå och SSK har således råd med att tappa 5 poäng mer på
hemmaplan än vad de tar på bortaplan i de 16 sista omgångarna.
För Leksand och MoDo gäller 2 respektive 1 poäng.

Malmö och Brynäs har samma förutsättningar, med den skillnaden
att Malmö har 9 bortamatcher att plocka tillbaka poäng i och
Brynäs har 7.

LHC är tvingade att ta 2 poäng mer på bortaplan
än vad de tappar på hemmaplan.

Brynäs återstående hemmamatcher är:
HV71
Luleå
LHC
Mif
MoDo
Färjestad
Leksand
Timrå
Frölunda

Brynäs återstående bortamatcher är:
Timrå
Frölunda
Djurgården
SSK
HV71
Luleå
LHC

Jag gissar att i hemmamatcherna mot FBK, Tik och VFHC
får man räkna med 6 tappade poäng och i de övriga 6
hemmamatcherna få man väl rimligtvis räkna med 3-4
tappade poäng. Det ger totalt 9-10 tappade hemmapoäng.

Det innebär att Brynäs, i de återstående 7 bortamatcherna,
måste ta 9-10 poäng (t.ex. 3 1 3 eller 3 0 4).

Svårt? Ja!
Omöjligt? Vet ej.

Då är det upp till alla andra att bedömma rimligheten
i om Brynäs hamnar i kvalserien eller inte.

Sv: Berg har sagt upp sig, ja jävlar...
gordo: Och vem står för arrogans resp. ödmjukhet i det här fallet menar Du? Förklara gärna för oss oupplysta.

gojoh:
Ja, arrogans möts ju bäst med ödmjukhet...

Tillåter mig att "svära i kyrkan" och dra en lans för Berg. Han kan verkligen dra sig tillbaka med hedern i behåll.
Diverse uttalanden här tyder på en oerhörd naivitet och ett minne som sträcker sig till förra förlustmatchen ungefär.
Efter att verkligen ha varit på ruinens brant (verkligen!) har ju klubben under Bergs tid fått en hyfsad ekonomi (även om det stangerat det senaste året). Och samtidigt uppnått en del sportsliga framgångar med guld -99 som höjdpunkt.

Men jag har en svag känsla av att klagokören kommer att bestå även framöver oavsett vilka ev. nya personer som kommer in... Laget lär nämligen även framöver åka på en och annan förlust.

Och ja Gordo, jag kommer att tacka Berg på årsmötet i Juni. Jag lär inte bli ensam.

prosten:
Vem som ersätter HSB är inte det viktigaste på Brynäs dagordning, det viktigaste är precis som ordförande Henning säger i tidningarna i dag att analysera vilken organisation som behövs i framtiden. Att vakna upp ur Törnrosasömnen!
Marknadsfunktionen är viktigast!
Men med Fagerlund som ordförande skulle det inte bli stiltje i media i alla fall :-)

prosten:
Ska Du nog inte förvänat dig, han verkar mer vara intresserad av gamla damer etc.

prosten: Det är klart dom ska värva MR Rickard Fagerlund!
Han vet vad som behövs!

gordo: Förväntar mig att du Gordo (Bergs störste kritiker ?) har ett lysande förslag till ersättare på Vd stolen. Väntar med spänning.....

resa 7/1
DET BLIR EN RESA PÅ LÖRDAG SKA NI MED ???
ANNMÄLER TILL TORD SENAST PÅ FREDAG.
DET FINS PLATSER KVAR.
AVRESAN ÄR 09,00 KUNGSGÅRDEN SEDAN KAN MAN KLIVA PÅ I SANDVIKEN, SEDAN BLIR DET AVGÅNG 09,30 FRÅN GAVLRINGKEN MOT TIMRÅ.
brooklyntigers.com/resor2002.htm

65 Selander: Att man aldrig blir av med dåren jag bor nämligen på HSB!!! ;-) NÄ nu nana nästa etapp Germany(jobb jobb)

Sv: Leksand-Brynäs
Lilljanne: 48 poäng att spela om, 6p efter MIF på sista slutspelsplats. En uppgift som är lika svår som att få 13 rätt på tipset? Klarsynt?
Som jag ser det så är det främst LHC, Brynäs, Leksand, Modo och Malmö som får slåss om den sista slutspelsplatsen och det kommer att bli hårt, helt klart. Jag anser dock att vi har minst lika stora chanser som dessa lag, med lite "flyt" så kan även Luleå och SSK bli indragna, dock ej troligt.

Läste lite här och som Leksing är det självklart kul att Brynäs ligger bakom oss..
Om det blir KS för er spelar ingen roll för mig, bara ni klarar er kvar!

Men som sagt, det är bara på måd blåställen(svartställen) och jobba hårt...
Så har Leksand klarat sig denna säsong, bara hårt jobb, gick dåligt nu under svackan...Men jag hoppas det har vänt nu.
Tycker Brynäs och Leksand har väl ungefär jämbördiga trupper så att slutspelet för er skulle vara helt bortblåst tycker jag är skitsnack...
Mycket kan hända, tänk er om MoDo skulle få en "Leksandsvacka" och vips skulle ni vara om dom, och det kanske bara skulle vara nån poäng till slutspel, det är jämt iår...

Lycka till...

NU HAR DET VÄNT, LEKSAND MOT SLUTSPEL!

Huge: Det är väl inte med spelarna vi snackar nu! Att dom har en annan inställning är självklart. Som supporter kan man vara fan så mycket mer klarsynt.
Visst kan Brynäs gå till slutspel. Va fan, jag känner en som haft 13 rätt på tipset. Men realistiskt är det inte. Brynäs ska ta in 6 poäng + målskillnad på MIF. Men det räcker inte. Samtidigt ska vi ta in 5 poäng + målskillnad på LIF och 4 poäng på Modo. Och dessutom hålla undan för LHC. Möjligt? Visst! Troligt? Knappast! Skulle grabbarna klara tiondeplatsen är det en bragd i klass med guldet -99.

Huss:

Käre Huss - du är helt ute och cyklar.

Bright: Heder åt dig själv som reagerade sunt på Sylfs tyvärr alltför ofta återkommande skitkastning på kreti och pleti.
Du är alltid välkommen att skriva men lova nu inte för mycket igen. Blir det inget kvalspel i år så kan ditt uppehåll i skriverierna bli MYCKET långvarig..... ;-)

Det enda jag är förbannad på är att Berg o co gjort slut på alla pengar redan innan seriestart. Elitseriekonkurrenterna och dom superallsvenska lagen förstärker för fullt för att få slagkraftiga lag nu när det gäller. Brynäs gör tvärtom: pressar den redan tunna truppen till det yttersta med risk för att laget är slut när kvalserien börjar. Får vi en skada på fel lirare i det här läget kan vi spela allsvensk hockey nästa år. Klantigt skött!

Hugin: Sluta snacka slutspel? Ett gott råd, upprepa inte de orden inför spelarna, du kan åka på en propp.... ;-))
Finns väl ingen anledning att sikta på ngt mindre än slutspel när chansen ändå är rätt hygglig som jag ser det. 16 omgångar kvar och 8 poäng upp till 6:e plats. Omöjligt? Vi får väl se.......
Om det inte blir slutspel så känns det lite som om ett val mellan pest och kolera. Inget kvalspel=0 kr i intäkter. Kvalspel=behövliga intäkter. Intressant val minst sagt, fast det förra är nog att rekommendera för personer med svagt hjärta....

Soling
"Jonas Soling kommer att knyta på sig skridskorna för första gången sedan operationen nu på måndag. Det blir lätt skridskoåkning på egen hand för Jonas del. Vid sidan av fortsätter han sin rehabilitering med styrketräning."
(Saxat ifrån brynas.se)

Törs man hoppas?.....

Apropå ingenting: "Nackas minne" nu på Eurosport....

gordo: Ingen större skillnad, Gordo. Förvaltning handlar bara om att bevara sådant som blir äldre och slitnare. Likt intendent på museum...

Huss:
Laget som du beskriver måste värvas framöver avgör Brynäs framtid. Det är inte laget på isen som är det viktigaste utan rätt människa på rätt plats i organisationen Brynäs IF!
Med Berg borta finns förutsättningar att städa bort mycket skit som den galma damen samlat på sig under åren...

Jag ser redan bilden framför mig när alla kommer att hylla Berg på årsmöte i juni... usch...

65 Selander:
Nä, en viss aktuell person har inte lärt sig skillnaden mellan förvaltning och förfall...

Det känns som vi står inför ett och flera ödesval nu.
Om det kommer "fel" personer på posterna som klubbdirektör, sportchef och marknadschef nu så kommer föreningen bli ett allsvenskt lag ett flertal år framöver, så illa är det tyvärr.
Kan inte poängtera nog hur viktigt det är att få in en "doer" från näringslivet (som klubbdirektör t.ex.), ett ansikte utåt med goda mediarelationer och spelarkontakter (sportchef, kanske BJ ?) samt en säljare av guds nåde med goda relationer både lokalt och nationellt (marknadschefen).
Schabloner ? Javisst, men dessa typer saknas idag och behövs för att få igång en närmast Maosk kulturrevolution i organisationen.
Har styrelsen kompetensen och kontaktnätet att hitta dessa personer ? Knappast, med några undantag behövs även där förändringar.
Dystra inlägg blev det idag, men vad är att vänta efter förlust mot Leksand...

Sylf: Berg bär inte ensam skulden för Brynäs kräftgång, lika lite som han ensam var ansvarig för SM-guldet -99. Det räcker inte att rekrytera ett kanonnamn nu. Fler friska krafter måste in som kan göra underverk med ekonomin. Nya idéer, nya pengar!

65 Selander: Jävla tur man inte bor i typ Akalla eller Väsby.....Fast det här är bra för klubben,kan bli ett lyft med rätt kille vid rodret.

gordo: Tur man inte bor i HSB i Norrort *ler*

aphac: Har inte orkat läst igenom allt men jag tror att fokuseringen kring strecket igår fällde oss samt Att LIF mönstrade nästan fullt lag igår.

H.Berg
Nu när Berg lämnar skutan finns en gyllene chans att bygga upp förening igen.Han fegade nog ur och ville inte uppleva ett stormigt årsmöte.Strafförlusten för Luleå mot BIF kan ju också ligga bakom.
Allt kan faktiskt bara bli bättre, organisationsmässigt sett.

HURRA!!!!!!!
Enligt hemsidan så AVGÅR Håkan Berg vid halvårsskiftet!!!!

aphac:
Det är bara att bryta ihop och komma igen...

Berg har sagt upp sig, ja jävlar...
"Pressinformation

Håkan Berg lämnar Brynäs IF vid halvårsskiftet
Håkan Berg har idag sagt upp sig från sin tjänst som klubbdirektör i Brynäs. Uppsägningen avser även vd-rollen i Gavlerinkens Fastighets AB och Gavlerinkens Restaurang & Konferenscenter AB.
Anledningen är att Håkan Berg den 1 juli börjar en anställning som VD för HSB Norra Stor-Stockholm.

Håkan Berg har varit verksam i Brynäs IF sedan 1992. Från 1996 fram till hösten 2002 har han varit styrelseordförande. Den senaste tiden har han innehaft tjänsten som klubbdirektör i Brynäs IF."
Källa: Brynäs hemsida 030108

Hipp-hipp...

gordo: I en av årets viktigaste matcher(för BIF:s självförtroende) så gör man en plattmatch, både på plan och i båset!!.

På det får man vara jäkligt besviken, även i detta forum.
Personliga angepp, för att vissa inte uttrycker sig lika so andra är åxå skitdåligt.
Hoppas ni som sjönk lågt, är mogna och mer än 15 år, för annars får man ju hoppa på er.

Igor:
Visst är det så, Igor, att Eskos "ryggsäck" (poänghandikappet han lämnade till övriga lag) är tung att bära.
Att spela måstematcher hela tiden tär på krafterna. Att energin inte räcker hur länge som helst för att vinna matcherna är givet i detta läge. När de där extra procenten energi saknas är Brynäs ett lättfångat byte... eftersom framför allt den viktiga skridskoåkningen kroknar och skärpan i spelet saknas.
När det blir bök och stök brukar Brynäs ha det svårt om inte laget får upp farten. Luleå och Leksand har varit matcher med mycket bök. HV i morgon kan bli något liknande...

Ett annat fenomen som kan uppstå är att när Brynäs känner att det finns hopp om att hamna på rätt sida sträcket så har man gjort ett bra jobb med tanke på det usla utgångsläget och laget andas ut lite grann.
Då är Luleå med sina skadeproblem och Leksand med sin nedåtgående formkurva "fel" lag att möta. De är heta som fan för att klara sin situation.
HV?
Stoppa Huusko och Davidsson.
Och se till att Wille blandar extra mycket kolhydrater i maten på lunchen...

Huge: Jo, det erkännes, det erkännes! Jag är en löftesbrytare! Men jag hade heller inte skrivit nåt redan nu om inte sylf gjort sina gränsöverskridande övertramp mot vårt (hans??) älskade lag under LIF-matchen. Jag blir f-bannad på hans smuts mot Brynäs, helt enkelt och tvingas reagera. Nu tänker jag ändå sluta skriva fram tills kvalserien med Brynäs börjar. Heder åt din optimism när du nämner att den och den poängmarginalen är fullt möjlig att hämta in. Själv ser jag nyktert på vad Brynäs åstadkommit under 34 omgångar mellan september och januari - 39 poäng av 102 och en 11:e-plats i tabellen. Av de 16 matcher som återstår måste laget säkert vinna minst 12 för att ha chans att rädda sig undan kval. Det fixar de bara inte...

Igor: Men att det ska vara så förbannat svårt för BIF o ta sig i kragen när det gällde en sådan viktig match o ta sig över det förargliga kvalstrecket *GRRRRR*Nu åker jag till Tyskland jag vill se en förbättring 2 svåra matcher väntar voine voine må det gå vår väg!!!!

Huss:
Visst finns det brister på dessa områden. Klart att de inte är tillfälligheter som gör att vi ligger där vi gör. Men tittar man på GP:s period är vi ju faktiskt rena rama topplaget poängmässigt. Tittar man på Eskos period så var det istället rena rama Väsby. Tillfälligheter? Näppeligen.

Nyanserna försvinner ju i medias bild av att förenkla och skapa rubriker. Ligger man under något av strecken och förlorar en match så finns det plötsligt inga ledargestalter, inget grundspel eller så tycker tv4 det är det dags att byta tränare. Spöar Brynäs HV imorrn och Sjödda gör ett par kassar kan du ge dig fan på att han kommer att hyllas som ledargestalt.

Ser man Brynäs matchande i ett längre perspektiv så har man ju ändå vänt ett evigt förlorande mot ett rätt så pålitligt poängplockande sedan GP tog över. Vad gäller ledargestalter så har väl i alla fall Sjödda och Kyrö varit viktiga för den vändningen. Molin har piggnat till på slutet medan Larsson tycks ha somnat in för gott. Har ex. Timrå någon ledargestalt som kliver fram när det behövs? Näppeligen men en bra målis och ett jämnt hårt arbetande lag.

In med Shaking Aspen igen och full laddning i skridskoåkningen så tar vi HV!

Sv: BIF- HV
Tja!
Imorgon mot HV , ska vi vinna!!!
Alla som kallar sig Brynäsare ska gå på matchen (förutom dom som ej kan naturligvis) och ståplats visa att Brynäs har hemmaplan!!!

Mitt tips : 4-1 till Brynäs .

ALLA TILL Gavlerinken!!!

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

Igor: Håller inte riktigt med. Även när Brynäs har haft sin starka upphämtnings- period så är det knappast ledargestalter som Larsson, Kyrö och Molin som vunnit matcherna. Sjödin har varit klippan att luta sig mot men även han har svackor (som de senaste matcherna)och när inte spelare som de ovan nämnda stiger fram så vem skall då ta tag i matcherna ? Kvärre har faktiskt en poäng där.
Likaså att vi inte haft något grundspel att falla tillbaka, långa raka uppspel till forwards med fart har ersatts av ad hoc anfall. Visst jag generaliserar men det ser närmast desperat ut när Brynäs har pucken och skall gå till anfall.
Om Kvärre hade skrivit samma sak efter matchen mot Luleå, hade du hållt med då ?
Tyvärr är det inte bara tillfälligheter att vi ligger där vi ligger.
Men jag håller med dig om att många skribenter både här och tidningarna har en tendens att se allt svart eller vitt efter förlust eller seger.

Igor: Helt rätt Igor! Håller fullständigt med där!

Huss: Är inte DN-Kvärre bara ett ytterligare ett exempel på hur allting blir svart eller vitt i hos de s.k. hockeyexperterna. De senaste tio omgångarna har han inte nämnt något om bristerna hos Brynäs - nä då var det "formstarka", "rutinerade" Brynäs. Kom igen nu - vi förlorar ibland så är det bara. Leksand är rätt bra på hemmaplan det har fler lag än vi fått erfara. Missar man tre frilägen så får man skylla sig själv. Visst blir man fruktansvärt besviken i stunden men nu tar vi nya tag mot ett formsvagt HV.

Huge:

Sluta snacka om SLUTSPEL. I år skall Brynäs klara sig UTAN kvalspel, allt annat är oväsentligt.
Laget håller, om man ska vara helt ärlig, inte sådan klass att de har i slutspel att göra. Jo, ett antal hemmamatcher i kvarten ger pengatillskott.
Laget är tyvärr alltför ihåligt.
Men kvalserien SKALL vi klara oss utan

Larsson och Molin!!
Kollade på de tillresta supportrarna i går i Leksand!!

Det verkar som att det bara finns 2 st som betyder nåt i Brynäs...

Alla hade antingen 21 Molin eller 38 Larsson på ryggen på tröjorna

Trodde Tommy Sjödin skulle vara med men han bara tuggar tuggummi :-)

// Mattias

Sv: Var är Rafalski?????
Samen: Man är inte sämre än att man lyfter på hatten och gratulerar. Halva nöjet är just att sticka ut hakan och vara kaxig.

Men vi tar nya tag och önskar att Brynäs tar en snabb revansh mot HV.

Nästa gång vi möter Leksand kan jag garantera att vi vinner med tvåsiffrigt :-)

Skall Brynäs göra en Leksand!!
Skall Brynäs göra En Leksand och åka ner i allsvenskan 1 år....

Hur skall ni klara detta då?

Nu hoppas jag inte så blir fallet men man kan ju börja fundera i de banorna nu!!

Ett år utan Brynäs i Elitserien och inget derby går bara inte....

Blir det nåt slags återtåg eller?

Hur var det Stellan Kvärre på DN skrev om Brynäs dilemma i Leksandsmatchen: "inget grundspel, ingen kamp och inga ledargestalter". Benägen att hålla med även om kampmomentet faktiskt har varit där ett antal matcher.
Är Brynäs i formsvacka (igen) ? Tre dåliga matcher i följd måste följas av en trepoängare mot HV annars har nog slutspelståget gått tyvärr då det är i januari som det avgörs. Synd att Louvi och Wågström först är tillbaka om några veckor, de hade behövts nu.

Tja!
FFFAAANNN!!!
Att förlorra ett derby mot Leksand är förjävligt!!!

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!

Sv: Det var faktiskt jämnt... ett tag!
nyz: M a o så skulle vi alltså ha vunnit idag om vi bara satt våra chanser? Hmm, alltid en liten tröst för tigerhjärta men nu är det ju målen som räknas, som någon vis man tydligen uttryckt det.
Vi skapade iaf chanser idag uppenbarligen, och så länge man gör det så finns ingen anledning till ngn större oro.
Ibland gör man mål på halvchanser och ibland sätter man inte ens de mest öppna lägen, that´s life.
Er keeper hade tydligen en av sina bättre kvällar.
Hans formkurva brukar väl annars mest likna ett EKG-utdrag från en hjärtsjuk patient med jättehicka.....
Lodin satte väl 2 baljor ikväll. Undrar när han målade sist?
I MoDo, eller....? ;-)
Vi kommer igen, känn flåset i nacken......

Det var faktiskt jämnt... ett tag!
Först när Brünäs fick chansen att spela 6 mot 3 var det spännande :)
Ta nu detta med en nypa salt kära näsare.

Ert problem ligger i att ni inte kan göra mål!

Sv: Var är Rafalski?????
Samen: Det kanske inte fanns så mycke att skrika över..och att glädjas åt ;) hehe....men visst man ska ju stödja i motgång med.

Var är Rafalski?????
Hallå Rafalski var är du?? Vi skulle ju diskutera matchen nu. Men du kanske har lärt dig en läxa ikväll. Det är inte så smart att vara kaxig innan matchen är spelad. Måste säga att Brynäs klacken var ovanligt stor idag. Jag har nog inte sett en större Brynäs klack. Men skrika det kunde dom inte

« · 186449 · »