1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773986 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Brynäsgubbe: jo men det är också flera som hävdat att vi har två andramålvakter. Nu går det ju bra för Rautio men tycker ändå han kan klassificeras som en stabil etta i shl över tid.

{5504}: Lyssnade på presskonferensen imorse från matchen igår, är det någon fler än mig som tycker att ljudet på våra presskonferenser efter hemmamatcherna är dåligt? Nu gick det att höra vad de sade tydligt uppe i Luleå efter matchen!

Brynäsgubbe: Hehe ja det känns som dom gjort ett misstag och skulle ha lyssna på hockeysnack denna gång=)

Frölundas fans säger lika om deras hattande av målisar och 50/50 tänk denna säsong, att det gått dåligt spär ju på.

{2064}: Vem kunde ana att målvakter behöver kontinuerligt spel för att prestera på en jämn nivå? VEM? ¯\_(ツ)_/¯

Typ hela det här forumet för 1.5 år sedan...

{2064}: Tänkte också på det där med tredje och fjärdelinan.. Läge att peta in Boqvist i tredje och flytta ner Alcén i fjärde?

{5504}: Ja, jag tror de kommer köra på med Fernström som backup till Rautio. Det känns som ett bra koncept. Bevisligen har hattandet av målvakter inte gynnat Ratio. Han spelar på en helt annan nivå nu.

munkas: Ja hela den kedjan verkar otroligt pigga. Och håller med om Jesper Boqvist, det jag sett så ser han otroligt fin ut ute på isen, känns som en toppspelare under våren och nästa säsong.

Tror du Fernström blir kvar Munkas?
Jag tror det skulle bli ett jäkla liv om Felix kommer in nu och kör varannan match igen, den pressen är nog inte vad Felix behöver nu.

{2064}: Snarare uteförsvaret som efter Melin fått en ”Lidnersk knäpp” och därmed hjälpt Rautio på traven så att han fått möjlighet att nu visa sin normala kapacitet.
I övrigt håller jag med i din analys av laget och läget....👊😀

Enaranger: Ja, det är mycket som är bra just nu. Även om kedjan med Palushaj, Ikonen och Öhlund har varit fenomenal så tycker jag den största skillnaden är målvaktsspelet. Igår hade Luleå några riktigt bra lägen som Rautio räddade medan Brynäs gjorde mål på sina två första skott i matchen. Viktigt. Tycker även att Fernström känns stabil. Jesper Boqvist, vilket skönt flyt han har i åkningen och samtidigt bra kontroll på pucken.

Enaranger: Reflektioner ifrån igår:
- Palushaj är överjävligt bra i det offensiva. Satt och funderade på när vi hade en så skicklig offensiv lirare i laget sist (Lindblom var en annan spelartyp).
- Försvarsspelet börjar sitta. Kilström återigen makalöst bra, Bertil iskall i tanke och handling och Gunde fenomenal. Henrik Larsson växer match för match.
- Rautios Lidnerska knäpp, hur länge håller den månntro? Lugn och trygg nu.
- Jesper Boqvist bättre än jag trodde, spelar med ett grymt självförtroende
- Blommans lina är inte bra, dessutom så gör kaparn rätt många felbeslut. Mannberg håller uppe den linan nu, bara en sån sak.
- 4e linan lite väl tunn och fastnar i egen zon.

Räknar man en tabell över de matcher som spelats
från och med den 28 oktober. Då ligger vi även
då tvåa. Med ett snitt på 1,83 poäng per match.
Så de 12 matcher vi spelat den perioden har motsvarat
snittet för ett topp-3 eller topp-4 lag.

Vi kan konstatera att det har varit ett riktigt lyckodrag
att sätta ihop Ikonen, Ölund och Palushaj.

Sen har Rautio varit helt fenomenal i matcherna "efter Melin".

Om räknar fram en tabell över tiden "efter Melin".
Alltså matcher från och med 14 oktober till och med i dag.
Då ligger vi nu sjua. Med ett snitt på 1,65 poäng per match.

Om räknar fram en tabell över matcherna som spelats
efter landslagsuppehållet i november. Alltså matcher
från och med 14 november till och med i dag.
Då ligger vi tvåa. En poäng efter Växjö.
Men då har Växjö spelat 10 matcher och vi 9.
Vårt snitt på de 9 matcherna är 2,11 poäng per match.

Vårt snitt senaste 10 matcherna är 2,2 poäng per match.
Och för de senast 15 matcherna är det 1,67 poäng per match.

pekka85: Kan så vara. Men i PP så rör han till det mer än han skapar. Särskilt om man jämför med hur han var samma tid förra året.

{6984}:

Det är nog ingen som skrivit att det skulle krävas att vi
tar två poäng i snitt för att undvika kval.

Däremot krävdes ca 2 poäng i snitt för en topp-6 placering.
Räknat från då vi låg långt ner i botten.

Petrov: Om ni ser om matchen så ser ni att Jensen tar väldigt mycket ansvar i egen zon. Han är väldigt rörlig och gör mkt bra saker också. Jag svär kanske i kyrkan men jag tycker han ska vara i förstakedja!

Rumpelstiltskin: Jag skojar bara. Det har gjort det bra, men det är en lång väg kvar. Ner med huvudet och göra jobbet är det enda som gäller. Det är damage control nu, inget annat.

{6984}: In med vem som helst utom Jensen. Undrar vad det är med karln? Han har ju inte varit sig lik sedan grundserien förra säsongen då han var lysande.

Brynäsgubbe: precis, med sex pinnar upp till slutspelsplats.

Rumpelstiltskin: Japp, går bra nu. Vi ligger 10a!

Rumpelstiltskin: 😂👍

pjåtor: Ja, absolut. Då ska vi börja bygga för div1.

Rumpelstiltskin: Torsk på lördag så är dom igång igen 😉

Var är alla domedagsprofetior?

Nu jävlar kör vi över allt och alla!

{6984}: "In med Boqvist i första!!!"

- Hm... Tveksam... Känns ju bra med offensiv bredd. Att alla kedjor kan hota framåt. Tror Boqvist iofs skulle passa in som C i första men finns sparkapital i Jensen, som jag inte tycker varit så katastrofal som vissa vill göra gällande, men kan bättre... Och att ha Boqvist i typ tredje skänker ju fantastiska kvaliteer in i en tredjekedja... Men i PP borde han nyttjas, det håller jag med om. Kanske på bekostnad av #40...

Forsberg 1978: samma för mig växjö sabbade 860kr!!

Forsberg 1978: Surt med spel ibland...torska igår på Napoli på Topptips men en Brynässeger värmer oerhört mkt mer :) Vi är heta nu

{6984}: Ja detta måste vara en av de större vändningar man varit med om. Från total katastrof till det spel man hade hoppats och trott på. Håller med om att Boqvist borde få chansen i första men jag tror att man väntar med att flytta honom till efter JVM för att inte behöva ändra. Däremot så kan man väl sätta in honom i pp1 istället för Jensen.

Sen måste jag säga att Boqvist jr är riktigt underhållande. På sina sedvanliga 5 minuters istid lyckas han hinna med en assist, spela fram till ett friläge, vara plus 2 och åka på en utvisning.

Slutligen är jag förvånad över Ikonen som jag tycker spelar på absolut toppnivå i SHL. Den kedjan med Ölund, Ikonen och Palushaj är riktigt tuff att möta för motståndarna.

Kul (INTE) att Växjö avgör med 1 min kvar hade 4-4 stått sig så hade jag vunnit 10061 spänn men men det viktigaste var att Brynäs vann

honken21: Jensen har inte varit bra sen mars, före slutspelet. Därför inte pp funkar.

pekka85: He, he nä Bulan hade inte mycket att vara glad för idag inte, Luleå spelade otroligt nervöst och osäkert, oj vilket tryck det kommer att bli på lördag med hyllning av Dackell och allt :)

Sicken uppryckning Brynäs! Härligt! Hockey är en gåtfull sport med sina sviter. Brynäs är ett gåtfullt lag - med sina sviter.
Syns att självförtroendet till stor del återkommit i laget.

{6984}: kunde inte se matchen tyvärr men det måste varit najs att se våra grabbar ösa in mål 👏👏👏👏

honken21: Sjukt att du skrev det för det är fan sjukt, måste kunna spela bättre i 5 mot 3!

Att ni länge varit vårt bogey team visste vi. Och detta i seriespel - i slutspel är ju våra resultat mot er ännu värre.

Men så har förnedrade vet jag inte om vi blivit någon gång. Dessutom bjöds vi att spela 5 mot 4 mer än en halv period och vårt "fruktade" PP neutraliserades helt , men däremot massor av fina målchanser i våra PP - men för er på kontringar.

Ja, detta var pinsamt och i övermorgon har vi "glädjen" att spela borta mot er. Vinner ni med fyra mål då har ni dessutom passerat oss i tabellen. Låga odds på det, efter dagens match.

Efter er tunga start med Melin trodde man ju det skulle bli streckspel för er resten av säsongen, men efter dagens match att döma får man nog räkna er bland toppsex till slut. Högt upp bland dessa sex.

Bara att ta av hatten och gratulera.

Lindström: Nej. Kommentatorn ser ut att kunna vara Babsans son.

{6984}: roligaste när Jensen i fem mot tre skulle ta svåraste vägen genom två spelare centralt för att ta sig in i zonen... säger så mycket om hans största svaghet - naiviteten.

Jag är inte främmande för att bänka honom helt. Bjurström förtjänar att spela.

Leonardo: Kommentatorn: ”är det någonting härifrån som du ändå vill ta med dig som ni gör bra?”
Bulan: ”inte som jag kan komma på nu”.

Skrubben: Jag undrar vart Numåstevitatvåpoängisnittförattintehamnaikvalet debatten. Det känns som att Sjödda har fått ordning på laget. Nu väntar jag bara på att man flyttar på Jensen från förstalinan och från PP. Han är långt ifrån bra nu och kemin med Clark finns inte. Clark har ju funnit en ny lekkamrat i Miller. In med Boqvist i första!!!

Skrubben: "tune in 2:45"

Zappaholic: Grymt skön seger...hemmafacit är 10 raka mot Luleå, säger ju det Luleå har haft svårt för Brynäs i flera år...hoppas på mkt folk på lördag :)

Hahaha, Plushajs garv när han fick frågan om att vi möter Luleå igen på lördag 😂

Qvarre: college?

Qvarre: Brynäs vinner matchen stort med 6-1 och vi åkte sönder Luleå och var effektiva i första, Rautio återigen kung med endast ett insläppt mål och tack Gunde, Miller, Boqvist, Ölund, Fälth och Ikonen för målen, vi är bäst Nu. Nu tar vi en hemmaseger för Dackell på lördag :) Tack för kaffet och Heja Brynäs <3 <3 <3

Bra Rautio!!!!
Underbart Brynäs bara att lyfta på hatten! Jag firar med en kall Bellman!🍺😁

Leonardo: Herr Huge har rationellt iof alltid hat rätt so far, det kommer att ordna sig. Sedan kan man vara förundrad över hur Huge kan vara så college gällande något som handlar om känslor

Huge: Heja Huge Bomhus hehe!!

Huge: jag tänkte precis på det.

Dags för Mannberg med en kasse nu va!!

Leonardo: Tack Djurgården för att ni inte tog tillvara på Ikonen😊

Leonardo: Extra viktigt att Ölund kommit igång, klara Oskarvibbar där hos Hugepojken....😀

« · 1856552 · »