1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773847 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Brynäsgubbe: Allt är möjligt....får vi in första pucken vinner vi

Zappaholic: Så är det. Tyvärr har vi inte riktigt råd att förlora med tanke på situationen vi försatt oss i... Åtminstone inte om vi siktar på topp 6 och har Växjö och FBK härnäst. I vanliga fall hade man ryckt på axlarna efter en förlust med tanke på vår fina svit.

Sedan dock 6 matcher vi har goda chanser i.

Gammelsmurfen som kommenterar tydligen

Kom igen nu BRYNÄS!!!

Brynäsgubbe: Med tanke på sviten så lär ju en förlust komma inom rimlig framtid. Borta mot Saik blir ju naturligtvis väldigt svårt men nån omöjlig uppgift är det ju inte med tanke att vi vann däruppe senast.

Bratwursten : Två raka bortasegrar mot SAIK? Fat chance. Det blir tufft.

Bratwursten : Usch, nu känns det som att sanningens ögonblick närmar sig.

Pettisbif: Sunk kan de bänka redan nu...Fälth behövs i ett slutspel, AB har tiden för sig

Bratwursten : Det kommer att bli en jämn match och kan vi vara på tårna direkt och göra de stressade med hög forechecking i första så vi får tugga oss in i matchen så blir vi farliga. Deras förstalina måste vi eliminera dock

Lindström: känns som stryk, blir förvånad om vi vinner

Lindström:
0-6...

Vad tror vi om kvällen då?
Hoppas Bif fortsätter ha spelet som dom visade upp innan uppehållet.
Kan man hoppas på 1-3 ikväll?

KalleTeodor: Håller med i det mesta men att ha mindre och mer spelskickliga backar även längre ner i hierarkin bland backpar, blir faktiskt vanligare och vanligare.

bradberry: Även om mitt perspektiv är att Adam redan är tillräckligt bra för att ta en plats i Brynäs så tror även jag att det är bra med en utlåning av följande skäl:
1. Han har en del anpassning att göra av sitt spel till seniornivå. Perfekt för Brynäs att den anpassningen sker i Almtuna.
2. För att anpassningen ska ske snabbt och för att få ut max av Adam är det bra med mycket speltid vilket han får HA.
3. HA är förmodligen ett lagom steg upp för att relativt snabbt hitta "sitt" spel på seniornivå.
3. Det är klart att han ska spela i PP vilket han får göra Almtuna. Gör han det bra där ger det naturligtvis bättre möjlighet att spela PP även i Brynäs.

Sen vill jag tillägga att den spelartyp som Adam representerar (förhållandevis liten och spelskicklig) har svårt att få istid i SHL. Problemet är att man egentligen konkurrerar med topp-2 av backarna i resp lag dvs de som har högst lön och högst status. Man kan jämföra med Erik Karlsson som i samma ålder som Adam spelade 7 SHL-matcher. Generellt sett så tycker jag att många också har svårt att värdera det minus man har i närkampsspelet kontra vinsterna som t ex brytningsskicklighet, spelskicklighet och passningsprecision ger.

bradberry: Ändå ska man väl ha i åtanke att Fälth kanske varit den svagaste av backarna på slutet. Det som tyvärr stjälper Boqvist är hans svaga fysik. Han behöver härdas mot tuffare motstånd - perfekt med en utlåning.

{8399}: Adam menar jag ju, hihih

bradberry: Allsvenskt spel ett tag tror jag är perfekt för Elias. Han har chans till mer speltid och förtroende i PP, faller detta väl ut så kan han bli en tillgång för oss senare under säsongen likt hans bror förra säsongen. Bra besliut.

Pettisbif: Elias F bidrar ganska rejält mycket mer än Adam B i dagsläget. Däremot har Adam större potential så klart. När du gör den bedömningen blir det tydligt att t.ex. Elias förväntningskurva är så mkt högre än Adams bland många. Skulle Adam gå in å spela som Elias en match så skulle vissa här inne gå bananas direkt och hissa till skyarna...

Perspektiv för bövelen! :)

Pettisbif: Elias är ganska självskriven i laget, däremot borde kanske Sunken lira i Almtuna.

Gör en Forsberg78 "gaaaaaame day!"

62Svensson: på tal om Paille..någon som hört något??

KalleTeodor:

Sen är ju frågan.. Vad gör en sån som Elias Fälth bättre än Adam?? Jag personligen förespråkar ungdom för ålder. När dom dessutom är jämn bra och med Adam och hans enorma talang, så tycker jag det är väldigt fegt att låna ut honom. Bänka Elias och Sunk. Spela Adam och Ersson. Kan lova att det inte skulle märkas, snarare bättre på sikt!

Nån som sett nåt om läget för Vepagate?

Inkazar: Allright! Ja, det var långsiktig planering. Jag förstår.

Skrubben: Ja det låg som sagt i korten med en utlåning. Hoppas nu att han också får rikligt med speltid så att det blir rätt utveckling och att han kan komma tillbaka som förstärkning av pp i ett slutspel. För egen del hade jag hoppats på Timrå då jag tycker de brukar vara lite "modigare" med att ge juniorer chansen.

Lycka till och kom snart tillbaks Adam!

Anders Berg: missförstår du med vilje?

I september la man planen att Ersson skulle lånas ut till Almtuna nu i december. Detta efter att Ersson blev hemskickad ifrån sin första utlåning.

Nu har ju Ersson spelat till sig en ordinarie plats i Brynäs istället. Bla på bekostnad av Zanettis plats. Därför blir det nu istället Adam som åker till Almtuna

{2064}: Zanetti räknas inte som utlånad längre. Hv71 har tagit över kontraktet.

Inkazar: September, december skrev du ju?

Hoppas vi fortfarande har kvar vårt flow. Lite dålig timing för det här uppehållet.

62Svensson: Då hoppas jag att Sunken sitter på läktaren och att Ersson går före. Något annat vore skandal.

Enligt GDs träningsblogg körde samtliga idag med "svarta tröjor". Alltså även Sunken, Ersson och Granström. Sunken är redo för spel - därav utlån av AB. Paille och Felix var förstås inte med. Ikonen ansluter imorgon och åker med till Skellefteå. Rödin besökte träningen på kryckor och sa att han kommer hem så småningom men vet ej när...

Någon mer som är i Karlskrona den 28e när vi lirar där nere?

Anders Berg: det var planen i september. Efter det har han, som nog tillomed du kan se, spelat upp sig.

{2064}: ja, det är ju frågan. Men om dom går sönder är det ju inte svårare än att man kan kalla hem honom igen. Det är ju det fiffiga med lån.

Inkazar: Givet att inte Bertil och Fälth blir skadade igen...

Inkazar: Ersson till AIS? Han var ju landslagsmässig enligt vissa?

{2064}: Ersson är tillbaka imorgon. Han tränade för fullt senast.

Dessutom är det som jag förstod det över JVM bara.

Och dessutom var väl Ersson tänkt att gå till AIS nu i december? Istället fick Adam åka dit.

Skrubben: Lämnar dock ingen marginal för skador på Brynäs backsida med Zanetti utlånad, Sunkens ljumskar och Erssons hjärnskakning.

Adam lånas ut till Almtuna. Bra val då han lär få rikligt med speltid där. Tufft test direkt på onsdag då man ställs mot AIK.

Några intressanta namn;

MV:
Anders Lindbäck
Eddie Läck
Niklas Svedberg

Backar:
Niclas Andersén
Jonas Ahnelöv
Arvid Lundberg
Viktor Ekbom
Niclas Lundgren

Forwards:
Greg Scott
Nicklas Danielsson
Ludvig Rensfeldt
Adam Pettersson
Emil Larsson (Karlskrona)
Jakob Lilja
Christoffer Forsberg
David Kase
Per Åslund

Säg att vi behöver 1 målvakt, 3 backar och 5 forwards.
Räknar med att varken Felix eller David blir kvar i mål och att mycket pengar läggs på en BRA målis som typ Svedberg.
Sen räknar jag med att både Ölund och Carlsson drar till NHL/AHL.
Att behålla bägge av Clark och Palushaj blir nog svårt. Har hellre kvar Palushaj.
Sen tror jag Jensen vill testa på KHL och att Mannberg ej blir kvar. Sen hoppas jag BZ försöker bryta med Liljevall och sen tror jag Paille lägger av. Miller och Ikonen blir kvar.

Nått sånt här då?
Svedberg Fernström

Gunderson Bertilsson
Boqvist Andersén
Ersson Kilström
Larsson Lundberg

Danielsson Scott Boqvist
Palushaj Rensfeldt Ikonen
Asklöf Westfält Bjurström
Miller Granström Blomqvist
Alcén

{8399}: Förvisso sant, men håll med att det onekligen skulle se bra ut.

Appropå nästa års lagbygge så ser Nicklas Danielsson ut att vara glödhet i NLA. Tvåa i totala poängligan och 18 gjorda mål hittills.

{8399}: Kan rekommendera denna www.brynas.se/artikel/jhjsajbah-1ekad/ett-segertag-anda-fran-bastutrask för de som inte redan läst :)

Chanzone: ”Då har vi SHLs bästa backuppsättning”

Det beror ju en del på hur de övriga klubbarna agerar under Silly Season också samt hur en spelare som Bogvist utvecklas.

{8399}: Sno Arvid Lundberg från Växjö. Det vore en väldigt bra värvning. Släpp Fälth och Sunken. Förläng med Ersson och försök få Carlsson att stanna en säsong till. Satsa lite mer på Boqvist. Då har vi SHLs bästa backuppsättning, utan tvekan. Det enda som saknas är en stor stark rackare 😅

{6984}:Brynäs behöver moderna backar, spelskickliga, pucksäkra, passningssäkra och såklart skridskostarka.

smallround: nä, Porseland

{8356}: Ola svanberg.....

Anders Berg: Porseland?

{8356}: Har du glömt bort Simon Skoog?

bifhjärta: Både wänna o Ludvig o Rödin, Danielsson vill jag ha, Rödin om han hinner läka o träna förstås...Lindblom? Va fan skall han harva i tröskligan för

« · 1858357 · »