1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 770658 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Men för fan Rautio!!!!

Bratwursten : Jaha, vafan var det där

Bratwursten : Dålig start...

Huge: Men Rautio

🤔

Huge: Sjukt viktiga poäng vi spelar om nu!

eltifoso: Nä, det är väl bara Färjestad vi ogillar ännu mer..... 👊😉

Kom igen nu Brynäs!!!
Tänk om vi kunde fixa 3 poäng ikväll!

Jag har aldrig sagt att Sunken är världsback, jag konstaterade att enligt mig så har han gjort det ganska så bra denna säsongen.

Detta verkar vara provocerande för folk. Sanningen är att Sunken är långt ifrån så hopplös som vissa härinne vill ha det till, sanningen är också att han inte bör vara topp 6 i en skadefri backbesättning i Brynäs.

Hur man kan raljera, överdriva och skriva så jävla respektlöst om en spelare som gett så mycket för Brynäs är för mig en gåta.

Ni vill se hjärta för Brynäs IF men belönar det sedan med att förlöjliga trotjänare med fler än 600 matcher på kontot.

Kanske jag som är gammalmodig..

dAVydov: Härligt! Bergettan på oddset ser ut att vara ännu mer klar på förhand.
Dessutom gillar väl ingen linkping?👊

HitTheLights: Svårt att läsa noga när man kör bara, sorry

Inkazar: Hoppas det :)

Verkar för övrigt vara sjukstuga i LHC:
"Gästande Linköping kommer med en rejält skadedrabbad trupp. Ken Andre Olimb, Tony Mårtensson, Sebastian Karlsson, Nick Sörensen saknas vilket gör att det är väldigt ungdomlig prägel över gästerna."

dAVydov: tror inte det är nån fara. Han kommer nog spela minst en match nästa vecka :)

Angående lån från KHL så finns det kanske ännu bättre lösningar, men då för en forward och inte under OS (som vi ärligt talat borde kunna klara oss utan Berra och Gunderson. Vi möter Luleå, HV, ÖHK och KHK under OS. Borde klara oss hyfsat ändå)
Hursomhelst så är KHL nästan färdigspelad när uppehållet börjar. Bara 2 omgångar kvar efter OS. Så det kan finnas några klubbar som inte har möjlighet till OS som vill bli av med spelare resten av säsongen för att spara in lite slantar.

HitTheLights: Blev lite orolig när de intervjuade Gunde i studion i lördags. Det lät som att han kommer dra till OS oavsett hur fingret läkt. "It's just a pinky" sa han typ. Vore trist om han slår upp skadan och kommer tillbaka med en felläkt hand.

Oroar mig säkert bara i onödan :)

{8399}: " Problemet är att Gunderson inte kommer att vara skadad under OS utan spela så det blir svårt att ersätta honom på korttidskontrakt då."

Inte för att vara dryg ;)...Men, Om du läser våra inlägg precis här under så står det klart och tydligt att lån och korttidskontrakt är två skilda saker. Du får låna precis hur många spelare du vill på kort eller lång tid. Korttidskontrakt där emot gäller max 2st/säsong.

{8399}: Fast grejen var ju att man skulle låna honom vilket är okej eftersom det inte är ett korttidskontrakt (se nedan).

Scerban: Problemet är att Gunderson inte kommer att vara skadad under OS utan spela så det blir svårt att ersätta honom på korttidskontrakt då.

Låna kan man kanske gör från KHL annars då de har uppehåll för OS. Någon som fått lite speltid där kanske skulle kunna tänka sig matchträning under OS-uppehållet?

Scerban: ja visst. Ring Bengtzen och Skuggan och lägg det på förslag. Finns inget som säger att man inte får göra så.

Men då kanske vi skulle låna Ryan Johnston under OS? Har märkligt nog varit petad för Luleå de senaste matcherna, och med tanke på att han förmodligen har skyhög lön (NHL-spel förra säsongen) så borde Luleå inte ha något emot att låta annan klubb ta kostnaden ett tag. Så kan vi låta en Ryan täcka för en annan, så att säga.

Scerban: nej. Ludvig var ett lån. Det är fel i tidningen.

Micke J och Fernström var våra korttidskontrakt.

Som redan sagts, lån och korttidskontrakt är INTE samma sak.

Eller just Ludvig Nilsson:

"Som säkerhetsåtgärd har klubben lånat in Ludvig Nilsson från Almtuna på ett korttidskontrakt."
www.arbetarbladet.se/ishockey/shl/centern-saknas-nar-brynas-tar-emot-hv71-sa-staller-lagen-upp-i-gavlerinken

Förklarar iofs att det var okej att ta in honom också efter Micke J och Fernström.

HitTheLights: Tack, men det verkar råda viss begreppsförvirring kring det där. Finns flera lån i SHL som beskrivits som korttidskontrakt, till exempel Jonas Gunnarsson från Malmö till HV.

{8399}: Fernström och Micke Johansson har haft korttidskontrakt.

Scerban: Vem är spelare nr 2 på korttidskontrakt ?

Scerban: Det är skillnad på lån och kontrakt. Vid lån är kontraktet fortfarande skrivet med klubben som lånar ut.

Alltså: Är det någon som begriper sig på SHL:s regler för korttidskontrakt? Enligt denna post från MrMadhawk får man använda sig av max två korttidskontrakt per säsong och det hade Brynäs alltså gjort redan i oktober: bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2017/10/27/brynas-andra-korttidskontrakt/

Det borde betyda att vi inte kan låna in en back under OS utan i så fall måste värva en för resten av säsongen.

Det roliga är ju nu att vi faktiskt haft ett tredje korttidskontrakt. Ludvig Nilsson gjorde en match i november på lån från Almtuna. Egentligen skulle han göra en till match men detta blev inte av, officiellt för Almtuna krävde tillbaka honom. Var det i själva verket så att man kom på att det var en otillåten lösning?

Davey85: Man ska nog passa sig för att räkna hur många misstag en back gör och sedan dra slutsatser kring hur bra eller dålig han är. T.ex. hade Erik Karlsson gjort fler misstag i SHL än Sunken.

Jag skulle säga att Sunkens spel med puck är ganska klart sämst bland våra backar i laget. Det leder till att han oftare slår sarg ut och därmed ger bort pucken i lägen där en annan back hade hittat en passning till en medspelare. Eller så blir det i värsta fall icing.

Allt detta kommer i längden göra att motståndarna får större chans att göra mål på oss, men där ytterst få mål kommer kunna kopplas direkt till Sunken eftersom felpasset/icingen hände flera sekvenser tidigare.

Bratwursten : En gardering bara, kan ju finnas rullstolsburna läktarcoacher, antingen härinne eller på läktaren. Därav frågetecknet inom parentes....
😉

Huge: Vad menar du med läktarcoacher i rullstol....

OveForShow: ”Har ni ens sett Boqvist spela i Almtuna?”

- Har talat med folk som har extremt god insyn i klubben iaf. Det som sägs är att Adam ligger i topp vad gäller offensive skills men förmodligen den back i laget som har mest att utveckla i defensiven fortfarande...

Lindström: Inte alls. Jag föredrar bara att kunniga och insatta tränare runt laget bedömer och avgör vilka som ska spela, istf att okunniga läktarcoacher i rullstol(?) på läktaren eller härinne, gör det.
Att båda pga brist på tillgängliga backar nödgades spela på samma position säger inget om deras resp spelartyp. Dom är lik förbannat två olika spelartyper.

Huge: Såklart föredrar du en skadad Sunken i rullstol framför en tillgänglig Boqvist.
Sist jag kollade så spelade ivf båda på samma position, och så många andra tillgängliga backar finns väl inte?

Bratwursten : Ja, det är ju självklart, jag vet inte när det någonsin har varit tal om att ta hem Gävlekillar bara för sakens skull. Det beklagliga är att vi just nu ser Gävlesöner briljerar i andra SHL-klubbar och det beror till stor del på att BZ har valt bort dom.

Chris11: Om man redan har bestämt sig för att en spelare är ”dålig” och har på sig de glasögonen när man ser en match så kanske man resonerar som du och några andra.

Sunken gör för det mesta det han ska utifrån sin roll. Att han dessutom är den enda i laget som kan dela ut en riktig tackling gör ju att hans aktier stiger.

Med det sagt så tror jag att vi ska passa på att njuta av en sann trotjänares sista säsong i shl’s snyggaste tröja.

Vill också uppmana samtliga skribenter till att visa lite mer respekt och sluta trolla och kasta skit omkring er, för det bidrar inte ett dyft till diskussionerna.

Davey85: ja men gör de ett misstag så väger de upp till det genom att göra två bra ageranden istället.
Sunken gör ett rätt beslut och sedan tre felbeslut direkt efter i samma byte...

{7720}: Haha jo.

Davey85: Haha nej

Bratwursten : Är tränarna informerade om läktarcoachernas synpunkter och förslag härinne?
Om inte så har dom alltså missat att Boqvist inte platsar i Almtuna och därför borde vara stenklar för en ordinarie plats i Brynäs.
Naturligtvis på Sunkens bekostnad, även dom inte ens är samma spelartyper....

Chris11: Följ Carlsson, Larsson eller Fälth så hittar du lika många eller fler "misstag" som hos Sunken typ.

Har ni ens sett Boqvist spela i Almtuna?

Peja: Han har ju sagt att vi inte ska plocka in Gävlefödda spelare för sakens skull, men att han kollar lite extra på dem just för att de är födda i Gävle. Men är också tydlig med att det är vad som uträttas på isen som är det avgörande, alltså vad de faktiskt kan bidra med. Ganska logiskt resonemang, men känns som vissa ibland bortser från det sportsliga något för att de vill se "hemmasonen"

Bratwursten : Vad har BZ sagt om att plocka in gävlefödda spelare som är på vift i andra klubbar?

{8399}: Skönt att folk i forumet sätter ner foten kring Boqvist, är så trött på hypen generellt kring unga spelare. Jag förstår den till viss del mer vad gäller NHL- lagen när de draftat spelarna eftersom de kommer få bära frukt för potentialen i ett senare läge. Brynäs behöver spelare som tillför här och nu och det är också mer så unga spelare ska bedömas, annars sätter vi oss automatiskt i "utvecklingsliga" tänket i relation till NHL. En stämpel som väldigt få vill att ligan ska ha, men bidrar till på ett negativt sätt utan att faktiskt tänka på det ibland tror jag.

Med det sagt klart att vi ska utveckla spelare, men det får ju vara en balans (Brynäs måste få en sportslig vinning på det) Tycker BZ säger mycket klokt kring detta, även vad gäller att plocka in gävlefödda spelare som är på vift i andra klubbar.

Undra vad man kan vänta sig ikväll? Brukar oftast ha en rätt god känsla, men LHC är svårplacerade. Deras senaste matcher är lite upp och ner. Nu gäller det verkligen att hänga runt topp 6.

Chris11: du har så rätt i din analys. Jag gillar Sunken, en kämpe! Men hans tid på denna nivå är nog över och förbi. Han blir stressad och slår då tyvärr många felpass eller sätter de andra i svåra situationer vilket gör att vi endera får icing( inte så bra tekningar i egen zon) eller att motståndarna får nytt tryck på oss. Jag börjar se en tendens på Fälth, att han blir stressad och väger lätt i vissa situationer. Nu är ju han ingen fysiskt spelande back men tyvärr så nyttjar moståndarna det...

Lindström: Det är helt fel att ställa Sunken mot Boqvist på något sätt överhuvudtaget.
Boqvist platsar knappt i Almtuna och det är förstås än tuffare konkurrens i Brynäs. Han är inte mogen SHL ännu men hans tid kommer.

Davey85: följ sunken en hel match så ska du få se. Han tappar markeringar hela tiden. Något så enkelt som att låsa klubban framför mål lyckas han sällan med. Han försöker istället knuffa och crosschecka spelaren som står framför mål... det brukar rendera i utvisningar...

Kom inte och säg att Sunken varit bra. Visst han är en Brynäslegend MEN hans dagar är tyvärr förbi. Jag får så när hjärtklappning när jag ser sunken på isen. Hur han går bort sig hela tiden är jobbigt för hjärtat. Sen är han bra i det fysiska spelet men tar också väldigt många onödiga utvisningar med både kroppen och klubban. Ser hellre att man ger en spelare som förväntas gå tvåa i draften speltid än sunken.

Tjurn : Håller med till viss del MEN hur ska ha med sin spelstil kunna göra sig rättvis på så få minuter och oftast ihopsatt med (tidigare) Sunden eller någon annan 7-8 back.
Se bara på Larsson hur han tar för sig nu när han spelar ihop med Bertilsson te x.

Sunken = Dåtid tack för det som varit.
Boqvist = Nutid/Framtid

Lunkan: GAAAAAAAMEEE DAAAAAAYYYY!!! 👍👍👍

« · 1865740 · »