1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769602 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Exakt vilka spelare syftar du på?

{5915}: Håller med, Rahimi eller Welch skulle inte jag ha tackat nej till.

{6984}: Ja, det var väl bara ett exempel eftersom Honken diskuterats.
Att just han skulle vara mest lämpad på posten som mv-tränare är väl ungefär lika osäkert eller säkert som att andra gamla brynäsare skulle vara bäst lämpade som nyförvärv i övrigt, bara för att dom är just gamla brynäsare.

Huge: ”motiv till mönstret”. Den är bra...

KalleTeodor: Just Växjö verkar ändå ha en jäkligt bra mix av elakhet och skicklighet. Igår såg dom inte särskilt bra ut men vann ändå.

Huge: Men Honken? Bättre att satsa på något bättre.

{5915}: Du har rätt svårt att se kopplingen mellan ett mönster och motiven till mönstret, va?
Jag ser isf även ett mönster där BZ nobbar massor av utländska och allsvenska spelare överlag, betyder det att BZ av princip aldrig värvar såna spelare?
Så länge du inte känner till varför BZ ev nobbat ett gäng gamla brynäsare så förblir det ev mönstret fullständigt ointressant.
Kom igen när du kan påvisa att han nobbar av nån sorts principskäl, där gamla spelare aldrig tillåts återkomma hur bra dom än är.
Då kan jag hålla med om det här mönstersnacket.

Jaken: Jag tror i och för sig att många spelare i andra lag tycker att Kilström är rätt elak och att det gör ont att möta Bertilsson. Säkert så vet man att det är läge att hålla upp blicken när Elias Fälth är inne...

Auchinleck: Tror risken är större för lag med mindre resurser och mindre för Växjö och Frölunda.

På rinken igår pratade BZ i paus intervju om att centrallinjen var viktig när man ska värva - mv, backar, center. Tyngd var inte viktigt men att passa in i gruppen var mycket viktigt.
Som jag ser det så väger Brynäs lätt nu när de andra lagen vill positionera sig alt undvika kval. Ibland känns det som att vara en snäll, go kille , inte alltför elak och inte allt för stor är kriterier som centrala för BZ. Jensen, Carlsson, Ikonen , Öhlund åkte på ett par rejäla tryckare igår av elaka , stora Växsjö spelare- läs Rahimi, Welsh. Ingen från Bif sida kunde markera eller stå upp. Är inte detta ett kriterie som borde väga tungt i fortsatta värv arbete. Tyngd , aggressivitet och en smula elakhet....

Peja: Tendensen i sig säger ju ingenting om BZ:s motiv för att inte värva tillbaka "gamla" brynäsare. Om du vill få det till att han av nåt obegripligt principskäl skulle nobba samtliga såna spelare på spelarmarknaden, oavsett hur bra och attraktiva dom är, så måste du ju först titta på varje enskilt fall för sig och ha hela bilden klar för dig när det gäller båda parters krav och förutsättningar.
BZ nobbar ju även massor av andra spelare, både från utlandet och hemmamarknaden, utan att vi fördenskull tycker att tendensen i såna fall är nåt att intressera eller oroa sig för.

Huge:
Man kan resonera kring svårigheten att plocka spelare från AHL jämfört med Allsvenskan/div 1. Prövade mot inte så prövade. Mindre chans att misslyckas med en redan prövad spelare?
Dyrare, men med mindre risk?
Är vi på väg mot bättre inhemsk scouting, mer risk och billigare värvningar?

Peja: Molin förtjänar givetvis en chans i högsta serien igen. Om han lyckas är en annan femma. Men jag ser hellre honom i Brynäs tredjefemma än Miller eller motsvarande utländsk flopp. Jag misstänker att några hundra besökare i Gavlerinken tänker likadant.

Huge: Du har rätt svårt att se mönster, helheten, va?

Huge: Man kan forfarande se tendenser. Att spelare med bakgrund inom Brynäs inte värvas tillbaka är en tydlig tendens under BZ. Oavsett motiv.

Peja: Precis.
Och BZ har även gjort grova rättbedömningar oavsett skäl. Palushaj är liksom en succe oavsett de bakomliggande motiven att värva honom.
Också lätt att konstatera med facit i hand, ja.
Undrar fortfarande vad du ville ha sagt med det inlägget.
Att sportchefer både lyckas och misslyckas ibland?

Peja: Jo det är ett lite obehagligt problem. Det är väl inte otänkbart att de två senaste, lite mindre bra, matcherna av Rautio till del berott på "känningar". Helt klart så borde vi ha en stabil back-up. Dock svårt att få till det nu tyvärr.

Huge: BZ har gjort grova felbedömningar oavsett skäl. Caporusso är liksom en flopp oavsett de bakomliggande motiven att värva honom. Lätt att konstatera med facit i hand, ja.

Peja: "Jag vet med 100% säkerhet att BZ har tackat nej till flera av de nämna spelarna de senaste åren."

Att han tackat nej förblir ju rätt så ointressant om du inte samtidigt med säkerhet vet VARFÖR han tackat nej?
Han kan ju ha tackat nej av fullt begripliga och korrekta skäl, utifrån sina egna förutsättningar när det gäller att sätta ihop laget.

mk: Återstår att se hur bra Molin kommer vara i SHL nästa säsong men tror inte någon som följer Brynäs är förvånad att BZ säkert kommer fortsätta jaga Palmberg istället.

Peja: Kan så vara.
Men EM har ju testat Brynäs redan, det kanske är så att hans nivå är AS. Det vet vi ju inte.
Ska man då kasta ut massa pengar på han i ett race, bara för att han är Brynäsare?
Då lär vi inte ha många andra spelare i laget än Brynäsare. Sen hur bra det är, det vet vi inte...
Sen ska man självklart satsa på spelare från Brynäs som man vet gör skillnad, typ Rödin och andra.

Problemet är ju annars, att spelare som som är i andra klubbar har gått vägen via NHL/AHL och sen kommit hem till den som bjudit högst.
Kolla på sig själv. Om du ska byta jobb, går du direkt tillbaka till ditt gamla? Eller testar du nått annat emellan?
Det finns så många anledningar.
Men om Bz rakt av nekat spelare så är det fel, absolut.

{5915}: "Ja, om BZ erbjöd Emil Larsson, Emil Molin, Jocke Eriksson m.fl. månadslöner på 10.000 kr så är det inte konstigt att de tackar nej."

Haha..
Ja, om du på fullt allvar tror att ett SHL-lag som varit intresserade av dessa spelare skulle ge såna skambud om man verkligen vore intresserade, så är det ju meningslöst att öht diskutera saken med dig.

"Tvivlar du på att brynäsfostrade spelare skulle välja Brynäs om de får ett likvärdigt bud?"

Är du SÄKER på att brynäsfostrade spelare skulle välja Brynäs om de får ett likvärdigt bud?

Dum fråga som inte går att besvara entydigt.
Finns nog både och: vissa väljer kanske Brynäs av nostalgiska elller klubbskäl, vissa stannar kvar därför att dom tycker det är onödigt att byta om villkoren är likadana i både klubbarna.

KalleTeodor: Vi gjorde 3 mål på seriens bästa OS målvakt Fasth ..Dåligt av honom eller bra av oss ? Jag håller med peja om att satsa på Ersson i mål istället för Ferdinand han kan vi skicka tillbaka till korkeken !

ellis: De senaste åren har Brynäs haft bra juniorer och därför har inte alla lovande spelare fått plats i A-laget. Emil L konkurrerade väl med Johan Larsson och Elias Lindholm tex.

Det finns flera uppenbara fördelar med hemvävda spelare som högre motivation och större publikintresse. De flesta klubbar vill ha hem flyktade, skickliga spelare. Brynäs?

mk: Lite så har det väl faktiskt varit i flera fall genom åren. Att talanger kommit fram som sen inte riktigt tagit steget i A-laget och att en flytt därför inte varit omotiverad. Men där spelarna sen lyckats bättre i sina nya föreningar.

mk: Det är förstås så att vi inte vet varför inte spelarna som nämnts inte spelar i Brynäs, de gör ju givetvis vad de vill. Däremot önskar jag att Brynäs skulle gå ut stenhårt med att de vill ha spelare från de egna ledet i A-laget, att de spelare som Brynäs utbildar utbildar alltid kommer att prioriteras framför andra spelare om de har likvärdiga kompetenser.
Se på Djurgården till exempel, de är otroligt tydliga i media att de vill ha spelare från Stockholmsregionen i sitt A-lag.
Jocke Eriksson, Honken och Lindbäck är tre exempel på spelare som hintat om att de vill till Brynäs men fått kalla handen.

KalleTeodor: "Hur många gånger efter storhetsperioden har vi vunnit guld när vi vunnit serien och varit favoriter?"

Brynäs har inte vunnit serien en enda gång sen storhetstiden och favoriter vet jag inte om klubben varit sen då, 1978...

KalleTeodor: Samtidigt vet vi att Rautio tenderar att missa ganska många matcher på grund av skador/sjukdom. Oklart hur mycket bristen på mv-tränare har påverkat fernströms spel men det kanske är dags att testa Ersson snart. Han bör inte göra det sämre än Fernström.

mk: Att Lias hamnade i FHC i år är knappast en slump. Om Noah blir lika bra tvivlar jag inte en sekund på att han också väljer FHC.

Bara trist att Luleås sportchef (Osten?) såg Emil L:s potential och inte BZ. Behovet av Jocke E. har avhandlats överallt utom i direktörsrummet i Gavlerinken.

Jag brukar försöka att inte hälla skit över målvakter eftersom alla målvakter gör sämre matcher. Det är dock ingen tvekan att vi vunnit gårdagens match om vi bytt målvakter och ytterst tveksamt om Fernström håller för SHL-spel. Vad gäller övriga katastrofscenarion som målas upp på detta forum så tycker jag att man ska komma ihåg.
Vi gjorde en spelmässigt riktigt match mot seriens överlägset bästa lag.
David Rautio har en räcka bra matcher och är en mycket kompetent SHL-målvakt. När han står i mål så vinner vi om vi spelar bra hockey,
Vi kommer inte att nå topp 6 men det var ju näst intill en omöjlig uppgift sett till starten.
Vi har också under perioden efter katastrofstarten visat att vi kan slå alla lag i serien.

Jag tror faktiskt dessutom att det kan vara en fördel att relativt tidigt fokusera på play-in istället för att i drygt 30 omgångar ge 100 % för att nå topp 6.

Hur många gånger efter storhetsperioden har vi vunnit guld när vi vunnit serien och varit favoriter?

mk: Jag vet med 100% säkerhet att BZ har tackat nej till flera av de nämna spelarna de senaste åren. Kan säga så här: alla de 3 hade inte spelat i andra elitklubbar om Sundlöv varit kvar. Men för att balansera diskussionen har ju BZ trots allt gjort vissa fynd de senaste två åren. Med bättre omdöme på mv-fronten hade laget antagligen tagit guld förra säsongen och varit mycket stabilare denna, så det är väl egentligen främst där som skon klämmer. Men jag flaggade för detta hela förra sommaren: det ÄR inget bra tecken att massa Brynäs-fostrade spelare huserar i andra SHL-klubbar. Vi hade kunna haft en fin egenproducerad stomme men BZ har valt bort det.

{5915}: Det är ju väldigt få av oss som vet varför inte nämnda spelare är i Brynäs.
Med Molin vet vi ju att han var värdelös när han var hör sist...
EL har jag inget minne av.
JE fick ju inte plats, så han rörde ju på sig.
Vad som sagts i dessa avsked vet vi ju inte.
BZ var väl inte ansvarig för nått av dom?

Sen är det inte konstigt att spelarsöner väljer en annan klubb. Kolla på Lias A i FHC, han valde HV, hans lillebror har valt FBK för sin utbildning.
Dom vill inte jämföras med sin pappa.
Kan ju vara så i våra fall oxå.
Men får hoppas att någon kommer tebax.

{5915}: Emil Larsson och Molin har nog mycket lägre löner än vad typ liljewall har och caporusso hade. BZ har uppenbarligen gjort bort sig. Känns som att BZ är så angelägen om att implementera sin älskade Bofors-anda att han nästan inte vill värva in riktiga Brynäsare.

Huge: Ja, om BZ erbjöd Emil Larsson, Emil Molin, Jocke Eriksson m.fl. månadslöner på 10.000 kr så är det inte konstigt att de tackar nej. Men då kan man ifrågasätta storleken på intresset.

Tvivlar du på att brynäsfostrade spelare skulle välja Brynäs om de får ett likvärdigt bud?

ellis: Tja, det kan ju vara så jävla enkelt att andra klubbar som kan erbjuda bättre lön och bättre sportsliga möjligheter, är mer attraktiva än det Brynäs har kunnat erbjuda. Varför skulle spelare som är sprungna ur föreningen av nån märklig anledning alltid vilja komma tillbaka, oavsett om andra klubbar erbjuder mkt bättre villkor? Det är inte 40- eller 50-talet vi lever i, när det i stort sett var förbjudet och tabu att öht byta klubb. Vissa tycks iaf leva i tron att vi befinner oss i den tidseran...

{6984}: Håller med. Prio ett verkar iaf vara att förbättra Fernströms agerande på höga skott runt huvudet. Vilket paradoxalt nog borde vara onödigt då han redan är lång och borde kunna täcka av det mesta däruppe.
En liten iakttagelse bara från en målvaktstränarläktarcoach.
Målvakterna är ensamvargar och befinner sig på lagets mest utsatta position.
Klart att en målvaktstränare är enormt viktig både som mentalt stöd och bollplank, så den posten är nog mkt viktigare än vad man kan förledas att tro.
Hur turerna gått kring Honken som ev mv-tränare har jag ingen aning om, känner han sig inte mogen eller tillräckligt kvalificerad, har han andra planer vid sidan om Brynäs? Vem vet...

Huge: Men då reser sig i så fall frågan: Varför är inte Brynäs mest attraktivt för spelare som är sprungna i föreningen?
Sen måste jag protestera lite mot all skuld som nu läggs på målvakterna. Nej, de ger inte det förtroende man vill ha men laget i övrigt fungerar ju inte heller önskvärt bra.

KulaShaker: Har aldrig varit klart att han skulle ta mv-tränar posten. Stod endast att de diskuterade och det kan ju faktiskt vara en anledning till att det tog sån lång tid. För av man kan läsa i AB låter det ju som att Honken hellre spelar än går in som tränare just nu, och det är aktuellt med just det i Örebro o KHK.
Som tidigare nämnts och som du är inne på så är misstaget att de inte tog in honom tidigare som mv men då var det ju sjukdom som var argumentet mot.

{8356}: "Om nu Honken fått nobben av Bengtzen så börjar väl listan på spelare/ledare med Brynäsanknytning växa sig upp mot 20-talet."

Kan lika gärna vara så att det är Honken och massor av andra spelare med brynäsanknytning som av fullt begripliga sakskäl är de som nobbat BZ, och inte tvärtom. Varför tror du att deras absolut högsta önskan skulle vara att skriva på för Brynäs, bara för att BZ ev varit intresserad och gjort vad han kunnat för att få hit dom?
Blir lite skrattretande när vissa på fullt allvar tror att det alltid är Brynäs "fel" om nån f.d brynäsare väljer en annan klubb istf för vår egen....

Back: Medhåll

xxx BIF xxx: Klok fru. Kort sammanfattning: Fernström var katastrofalt dålig och var ensam ansvarig till förlusten.

{8399}: Vi har förlorat ganska många matcher på dåligt målvaktsspel. Matcher som varit jämna ute på isen men där målvakternas ”dåliga dagar” varit tungan på vågen. Ställer man mot det antal matcher där de ”räddat” tre poäng genom storspel så är poängtappen många fler.
Det ska bli intressant att se vad den nya mv tränaren kan göra. Jag tror att det skulle ha skett mycket tidigare för nu blir det bråda tider...

Brynäsgubbe: Jag tror dessutom att Brynäs tappar publik på detta målvaktshaveri. Med ett sämre lag som inte bjuder på någonting men inte tar mer poäng än denna upplaga så tror jag fler kommit. Bara en känsla men det är så otroligt frustrerande att se på ett lag som kastar in puckar och ofta förlorar trots att de är minst lika bra som motståndarna förutom på målvaktspisitionen. Det är förnedrande och man känner att man inte ens vill titta mer.

För 10 matcher sedan såg det lite bättre ut...
Uppladdat:

500x0-tabelljpg_0.jpg

Chanzone: Såklart vi ska gå för vinst, det där med skridskorna får du ta med en stor nypa salt. Jag tror plats 9-14 kommer se exakt ut som i nuläget när serien är färdigspelad!

{8356}: Det har dom säkert inte, jag försöker bara se nyktert på situationen. Som jag sagt tidigare; topp 6-placeringen förlorade vi i september/oktober!

JanT: Tycker man ska fortsätta jobba hårt på detaljerna som inte funkat 100% under matcherna och gå för vinst såklart. Men skulle gärna se att tränarna lägger in ett ”mini-träningsläger” under slutfasen för att toppa formen inför ett slutspel. För att gå förbi FYRA lag och ta in 10p till en top 6 är bara att glömma.

Leonardo: Håller med. Ska det göras, ska det göras ordentligt.

JanT: Finns fortfarande en topp 6 plats att drömma om och om den drömmen inte skulle infrias så behöver vi kämpa om att placera oss sp högst som möjligt mellan plats 7-10. Hoppas inte spelarna har lika tråkig inställning som dig.

« · 1868537 · »