1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769512 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Trevligt!

Tack Skrubben.

luckyluke: Anledningen till att det ofta kan se ut som Jensen eller Palushaj klantar till det i PP beror på att motståndarna lägger stort fokus på just dem för de vet att Brynäs bygger mycket av sitt PP spel på dessa individer. Sen gör de såklart klantiga misstag precis som alla andra. Att Jensen och Palushaj (framförallt Palushaj) ser dåliga ut stundtals i PP beror mer på ett systemfel på kollektivnivå än individnivå.

Brynäsgubbe: Men den skulle väl live sändas på brynäs.se men inget händer ännu...

Det står 15:30 på hemsidan men 30 min till sändning på GD? Någon som har en stream?

{8399}: Tror jag litar mer på Sundlöv än det där. Förmodligen menar Allehanda att Molin inte bara kan bryta avtalet från ingenstans för att sedan vara fri att åka vart han vill. Som jag förstår det finns ett avtal mellan SHL och HA som gör att alla spelare i HA kan lämna för SHL så länge SHL-klubben betalar en fast summa till den allsvenska klubben (vars belopp är bestämt i avtalet).

mustigahjalmar: Från Gavlerinkens innandöme. Gör han ett bra OS så lär han ju knappast sakna alternativ heller. Tufft om man måste ersätta både honom och Bertilsson (och Carlsson?) nästa säsong!

majk: Det är inte hugget i sten att allsvenska kontrakt innehåller SHL-klausuler. Är däremot osäker på hur avtalet mellan SHL och Allsvenskan påverkar SHL-klubbarnas möjligheter att sno spelare även utan klausuler.

Lite kluven till om jag tycker att Palushaj ska spela PP. Har man ett så bra skott som han har så bör man rimligtvis spela, men kollar man på PP-spelet så är det faktiskt många gånger han som krånglar till det och fattar dåliga beslut när han får pucken. (oftast är det han eller Jensen som ger bort pucken till motståndarna eller söker en omöjlig passning)
Kan han lära sig att spela enklare just när det blir PP så är det inget snack om att han blir en stor tillgång även i den spelformen. Frågan är ju vilka direktiv han fått, om han fått en för fri roll eller om han helt enkelt inte klarar av den spelformen.

I dagens trupp finns det inga bättre alternativ heller så det är klart att han ska spela PP nu, men till nästa säsong kan man börja fundera på att byta ut både han och Jensen...

Skrubben: Alla allsvenska spelare har väl shl-klausul. Den behöver dock nyttjas innan säsongen startar. Svårt att se att Modo har skrivit in en sådan där han får lämna under säsong för en summa så som Pantern gjort. Däremot lär han gå till SHL nästa säsong.

{8305}: Vart har du hört att Gunde blickar åt öst?

Inkazar: Gillar framförallt din första PP-formation.

Några intressanta tankar som jag gärna hör era tankar med är ju vad ni vill ha för typ av spelare i ett PP?
För mig så vill jag se en "typisk" spelfördelare på högerkanten. En Bäckis. En spelare som i väldigt enkla och svåra lägen hittar sina medspelare.
Vissa kanske föredrar en Jocke Lindström-typ på högerkanten som cirklar runt innan han antingen drar iväg ett skott mot bortre krysset eller spelar in till spelaren i slottet.

Så för mig är det viktigt att ha rätt typ av spelare på rätt plats.
Men det viktigaste är vem som styr.
Varken Jensen eller Ölund är för mig typiska spelare att styra ett PP.
Ölund känns mer som en spelare som är perfekt för att stå neråt mål/stolpe osv för att få pucken för att sedan passa Palushaj högt på vänsterkanten.

Jensen är för långsam med puck, skridskoåkningen är fantastisk. Men tempot är lågt, hittar oftast ej de svåra passen, söker oftast bara en spelare, dvs den i slottet.

Dessutom tycker jag att Gunderson är den spelare som sedan förra sejouren i Brynäs fått "fel" uppgifter. Han ska givetvis skjuta klart mer än han gör i dagsläget.
Hade varit väldigt skoj att se om det finns någon information/statistik nånstans för hur mycket kontra lite han skjuter i PP.

Brynäsgubbe: Vill inte vara en pp-pooper, men Gunderson har 2+1 och ska återigen ha vänt blickarna mot öst..

Peja: Jag ser gärna Rhodin i laget men då måste förstås KHK åka ur.

Brynäsgubbe: vem ska styra det Pp?t?

Nä jag tänker mig i så fall: (hypotetiskt med något nyförvärv

Pp1:

Granström (kasse)
J. Boqvist (bakom kasse)
Ölund (styr från högerkanten)
Danielsson (Ovi position)
Gunderson (point)

PP2:

Clark (framför kasse)
Scott (bakom kasse)
Jensen (styr från höger)
Palushaj (Ovi)
A. Boqvist (Point)

{8399}: Precis, men någon SHL-klubb kan säkert köpa loss Molin för x antal hundra tusen. Ändå småpengar i jämförelse med en utländsk toppspelare, om man nu tror att Molin kan leverera i SHL.

{8399}: Det är mycket med hur kontrakt ser ut idag, klausuler, kontrakt som löper på 1+1+1 etc...sen kan ju kontrakt brytas eller bytas hehe..Dahlén gjorde väl kontrakt med Timrå, men om nu Timrå inte tar sig till SHL vad säger hans kontrakt då?

Clark, Palushaj, Danielsson, Gunderson, Granis framför kassen... Vi kommer göra mål i varje PP. 😄

{8399}: Källa på det? Jag vill minnas att Sundlöv sagt precis tvärt om.

Skrubben: Molin har ingen klausul i sitt kontrakt men kan förstås köpas loss ändå.

Skrubben: Är mer taggad på nästa säsongen än denna.

Charles: 3 år skulle inte vara rimligt i hans ålder. Jag skulle inte säga att ens 2 år är något ”safe bet” i den åldern. Men skulle jag gissa så skulle jag säga 2 år.

Charles: Han e ju född 84 så han blir 34 i år, tycker det låter rimligt med 2 år jag...men som sagt var man vet aldrig vad det blir i slutändan :) Jag hoppas att Ölund, Clark, Palushaj, Carlsson blir kvar i klubben + en topp målvakt..Sunken och Fälth har ju haft rätt hög lön och de kanske slutar efter denna säsong ? Deras kontrakt går ju ut iaf

Om det är Danielsson, undrar hur många år det gäller. en safe bet är väll 2års kontrakt, eller kan vi smälla in ett 3års?

Peja: Bara se Olle Liss från Pantern till Rögle, började leverera direkt..

pjåtor: He, he såklart han inte gör men satt o titta igår på flera som lämnat Brynäs för olika klubbar de senaste åren.vars kontrakt går ut...Oskar Dansk ledig, Rensfeldt ledig, Jocke Eriksson ledig, Jonathan Carlson...däremot hoppas jag att Brynäs förhandlar kvar Ölund och Lucas Carlsson i Brynäs och Hajen..Sunken och Fälth börjar bli till åren, sen Ikonens kontrakt löper ut, Miller tycker jag vi kan skippa och Paille ja vad händer med honom stackarn!

bradberry: Helt klart intressant!
Eftersom Bengan vägrar förstärka målvaktssidan så är det bra att få in så många målsprutor som möjligt. Gör vi 7-8 mål framåt i matcherna har vi ändå råd med att släppa in 3-4 tavlor från schweizerostarna. Hoppas!

Bengtzén rustar för nästa säsong!!! Vill behålla både Clark och Palushaj. Plus Danielsson då.
”Både Aron Palushaj och Kevin Clark – de utländska importerna som ligger etta och tvåa i interna målligan – sitter på utgående kontrakt, men här har Brynäs börjat förhandlingarna om en förlängning.
– Det låter positivt från båda två. Vi i Brynäs vill ha båda två i vårt lag. Båda två trivs bra och ingen av dem har flaggat för att de ska vidare. Men sedan är det alltid så att det är många där ute, andra ligor och det kommer till ekonomi, säger Stefan Bengtzén.
Det här alltså två spelare som ni jobbar hårt för att behålla?
– Svar ja.”

Anders Berg: Ok låter ju bra iaf. Känslan är att Ikonen ryker efter säsongen. Alldeles för ojämn.

Leonardo: Kommer spela i NHL typ 10 år till

Anders Berg: Det vore väl isåfall mumma, det blir ju mer pengar nu också till SHL klubbarna till 18/19, men jag hoppas verkligen på en toppmålvakt också

Leonardo: Varför skulle Lindholm komma hem nu ?

Agenten: Ja intressant teori... Varför skulle de presentera honom nu annars för?

Fönstret stänger väl snart... Vore ju en injektion om så var fallet...

Chanzone: Det borde vi kanske göra men Bengtzén säger i Aftonbladet att han jobbar på att få behålla båda. Alltid något.

Med Danielsson i truppen borde vi kunna räkna bort antingen Clark eller Palushaj va?

Om jag får spekulera fritt vad jag tror, Jag tror att Danielsson kommer till oss nu på en gång. Det grundar jag på att NLA har bara tre grundseriematcher kvar på säsongen och Lausanne ligger på en tionde plats & kommer att missa slutspel med största sannolikhet.

Skrubben: Okej, ja jag vet inte riktigt hur klausulerna ser ut där med handen på hjärtat, Emil Larsson tittade jag på i Luleå också men där är det till 2019..Elias Lindholms kontrakt i Carolina går ut i år men borde får mer kontrakt där ?

Peja:
Haha Nordan..
Snarare Basse eller Ove Molin

Anders Berg: Ingen succé hittills - men jag skulle inte räkna ut honom än.

Peja: Tyvärr är risken stor att Gunderson försvinner efter den här säsongen

Peja: ... alla utom Henrik Larsson. ;-)

Skrubben: Jovars, Molin måste scoutas som alla andra spelare. Kan erkänna att jag inte brukar kolla så mycket på Modo men får se till att göra det nu. Känslan är att allsvenska nyförvärv generellt sett har gjort det bra i SHL senaste säsongerna, kollar på allsvenskans poängliga (15 bästa) ifjol och många levererar i SHL nu.

Leonardo: Men alla kontrakt i HA har en klausul för SHL. Jag tror ersättningen ligger på ett par hundra tusen. Molin kommer definitivt spela i SHL nästa säsong. Om det inte blir Brynäs blir det någon annan klubb.

Peja: Molin har väl kontrakt till 2020 i Modo

Peja: Eller Boqvist? Molin har rollen till höger som playmaker i Modos PP. Men som vi alla vet är det svårt att säga hur steget från HA till SHL kommer bli.

Skrubben: Danielsson och Gunde låter som en fantastisk PP-grund. En skicklig, smart och kylig speluppläggare behövs också, likt Nordan var förut. Tror Ölund kan bli den spelaren nästa säsong. Vad har Emil Molin för roll i Modos PP?

Danielsson bör kunna lösa våra knutar i PP i alla fall. Förmodligen en av Europas bästa spelare på att stå i ”Ovechkin-position” och bomba in slagskott.

Forsberg 1978: Han bör ha en eller ett par säsonger kvar i kroppen innan han är nere på mårtenssonklass i alla fall. Bra värvning.

{8302}: MUMMA!!!

« · 1868829 · »