1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768904 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
pjåtor: Det handlar mycket om vilka de får möta senare i turneringen när vi snackar medaljer.

Fan vad jag retar mig på att Ryssland kastades ut ur OS men likt förbannat får vara med, parodi.

pjåtor: Simon är en tung hunk i försvaret, hård som sten, glad att han finns i vårt Brynäs och han är stolt att finnas i laget vet jag :)

Leonardo: Bertil är iallafall kung i boxplay 👍får ju beröm av kommentatorerna Loob o Foppa

pjåtor: Ja dom brukar kunna vara sega i början men ändå vinna, tror det blir bättre mot bättre motstånd :) PP är ju svagt håller med, jag tror iaf på en semifinal, damerna får tufft men kan skrälla mot Finland i kvarten!

Leonardo: tveksamt med spelet dom har nu . Kanske om dom får ordning på PP . Är ju iofs bara andra matchen . Ett brons kanske ?

{5915}: Han tror väl på det lagbygget vi har :) Allt kan hända i ishockey om man mot förmodan får vittring i ett ev slutspel när vi har komplett lag igen, det är ju bara Paille på skadelistan som vi vet inte kommer tillbaka i år!

pjåtor: Tror du på medalj för Tre Kronor?

Leonardo: Känns som ett större problem än vanligt med en sportchef som hittar en sämre ersättare 7 gånger av 8.

{5915}: Okej, ja risken finns alltid när man har bra spelare i sitt lag, sen lockas inte alla alltid att sticka för pengar, en del gör det och andra gör det för sin egna utveckling. Har har ju ett år kvar, jag tror han stannar..mer rädd för skador! Det gäller även Clark och Palushaj m.fl, Gunderson

Leonardo: Är han med i OS-truppen får han uppmärksamhet från världens alla hockeylag. Är han dessutom bra... Jag menar att jag inte vill att han blir värvad av ett lag med stålar. Blir han värvad av ett lag med stålar spelar han inte i Brynäs nästa år. Spelar han inte i Brynäs nästa år är Brynäs ett betydligt sämre lag. Osv.

Ungefär så.

{5915}: Bra box sämre PP precis som ett annat lag 😂

{5915}: Hur menar du

Jobbigt att kolla Bertil i OS. Man vill ju att han ska va bra men ändå inte. Stryk honom från nästa års trupp och det är läge för mardrömmar.

Inkazar: Ja nu är det ju lätt att det bli massa missförstånd när man sitter och skriver en text på ett forum hur man tolkar den, om jag uttrycker så här då, igår var det personer som skrev \"vad de skulle skriva till chifen\" och en del borde ju inte vara supporter för skriver man till en sportchef hur jävla värdelös horor man är som lallarlag kan du inte förvänta dig svar, det är väl klart som fan att de kollar våra grupper på FB vilka som återkommande skriver ofta..för det finns kända personer som alltid skriver skit om hela Brynäs vid varje förlust...som Blomman sade till mig, att visst kollar de sidorna ibland!

jag är själv alltid proffsig o saklig om jag skriver frågor till föreningen, Stark svarade ofta men jag känner också personligen honom sen basketen i Ockelbo...men han ville ju också \"massor av supportrar få bort\".....

Leonardo:

?En del får längre svar och en del andra inga svar, han kikar säkert på alla forum för att se hur människor är och hur de uttrycker sig, tror jag! ?

Så du menar att han scoutar forum för att få koll på om han ska svara på ett mail eller inte? Haha nja, knappast troligt va...

Jag ställer sällan några svåra frågor och tycker själv jag är trevlig i mina mail. Men har aldrig fått svar av BZ. Däremot så svarade stark varje gång.

Skrubben: Nä det var första gången iom att den andre TF hade vidarebefordrat mina frågor! En del får längre svar och en del andra inga svar, han kikar säkert på alla forum för att se hur människor är och hur de uttrycker sig, tror jag!

Jag ställde ju frågor om lagbygget, värvningar, ekonomi, Pailles status, om hur Brynäs ställer sig till att delta fler ggr i CHL, målvaktsfrågan, det egna materialet vi har från Gävle etc, det var liksom inga svar direkt jag fick på något förutom Paille och hur man skall arbeta med att få publik är på G med SHL och hur man skall lägga spelschemat bättre, ekonomi o värv svarade han inte på men den andre svarade att " vi skall vara försiktiga med pengar nu iom de nya reglerna i höst" etc...jag tror att om man ställer frågor i affekt då skiter de i att svara!

Det vore då bättre att vi som supportrar var delaktig på möten utan oss är ju inte en förening något alls...men det är väl som politik, makten utgår från folket hehe men så det ju inte mera, nu är det pengar, makt o TV tider som styr hockeyn, inte lyssna så mycket på arga och besvikna fans! Jag har varit både anställd o varit chef, sköter man inte sitt jobb så är det nästan omöjligt att ändå sparka en person om den inte gjort grova fel eller konstant pratar skit om sin arbetsplats!

Leonardo: Brukar Bengtzén svara dig på mailen? Släng iväg ett mail om antalet brunkare till nästa säsong. Mig måste han ha blockat eller nåt 🙈

Auchinleck: Jag skriver bara vad jag fick för svar när jag skrev till sportchefen i förrgår och då jag fick första svaret så skrev han mvh TF Sportchef Christer Johansson i BZ:s frånvaro, sen skrev BZ svar i sin tur igårkväll....

Auchinleck: Ja tabellplaceringen är väl ett svar på att vi inte är ett topplag!

Leonardo:
Du menar fortfarande Tf Klubbdirektör när du skriver Tf Sportchef?

xxx BIF xxx: Du förstod att slutcitatet i min kommentar var svaret från BZ...även TF sportchef svarade igår innan BZ att "vi kommer inte att värva bara för värvningens skull"....ska kika på Tre Kronor vs Tyskland i OS nu

Inkazar: Nä, men går jag till jobbet och visar den inställningen genom att sitta med fötterna på skrivbordet, tillbakalutad med händerna knäppta bakom huvudet en hel dag skulle chefen bli förbannad och inte visa att han fattar att jag helst vill va ledig.

xxx BIF xxx:
Det osar väl inte ett stort överskott av vinnarkultur runt den här föreningen för närvarande. Och sett till flertalet år tillbaka verkar det vara svårt att uppbåda energi på en nivå där det kan sättas ett epitet vid namn notoriskt TOPPLAG?

bradberry: jag menar att man tränat som vanligt den här veckan. Dvs som om det vore match torsdag och lördag. Det har iaf framgått rätt tydligt av träningsrapporterna..
Sen kan jag hålla med om att det är rätt kass inställning, men å andra sidan ett ärligt svar på en fråga. Klart fan man vill vara ledig om det funnits möjlighet. Det här är ett jobb för dom. Inte bara ett intresse som det är för oss.

Nog för att man brukar oroa sej för Brynäs, men att behöva oroa sej för nästa säsong innan den här är avslutad är nåt helt nytt. Går det att snabbspola till nästnästa säsong? Då j-vlar!

Leonardo: VaF!

När spetsen inte får ut vad den vill av laget, och framförallt kamraterna runt sig, är det väll för F ett sundhetstecken med humörsvängningar.
Sen kan den ta sig uttryck som passerar sociala moral&etikgränser - och då kan det sänka laget. Men det är ett ledarproblem - då måste man som ledare tydliggöra och ta fram "hur och varför beteenden" tavlan och jämka från två håll.
För är det mesar som sitter tysta i omklädesrummet vid problem man letar - ja då har bif ett större problem än jag visste om...

bradberry:
Det är viktigare med sportlov, Brad. Det kallas att "skapa vinnare på sidan av isen".

Inkazar: ”Man har tränat precis som en vanligt torsdag-lördag vecka den här veckan. ”

- Förstår inte riktigt vad du menar... I intervjun med Sjödin uttrycker han att de tränat två träningar sedan senaste matchen och att övriga träningar varit frivilliga. Dessutom pratar Öhlund om att han gärna varit ledig hela veckan men att det nu ”är som d är”... Vart fan hittar man spelglädjen och vinnarmentaliteten i detta undrar jag...(?) Ger ett allmänt håglöst och likgiltigt intryck. Måste komma mera initiativförmåga och kravställande från tränarhåll! Går man ner någon % i taggning på den här nivån är man körd. Se bara på matchen igår. Något är fel när vi blir utspelade på hemmaplan av Örebro. Deras seger borde varit större...

majk: Ang. din laguppställning tidigare.

Problemet är att Boqvist och ölund inte är första line material idag. Kanske inte ens 2dre. Men att de har potential råder det inget tvivel om.
Men att bygga ett lag där dessa herrar blir 1/2 linjens byggstenar pga av att de har potential är inte rätt. Det är direkt fel! Man måste bygga utifrån vad de nyss uträttat.
Därför måste palushaj Clark Danielsson utgöra grunden för lagbygget så här långt. Sedan bör dessa kompletteras med 2 forwards av hyfsad rang (inget budget).
JJ, boqvist, ölund (ev ikonen) slåss om dessa platser i 1&2adra också. Då börjar vi bygga från rätt håll.
Samtidigt ser vi platserna iom det krympa i 3 och därmed också i 4 linan. Men kvalitet där har vi och behöver INTE kompletteras med nya Nilssons.
På detta måste man ha 2 forwards på utveckling, men F-N inte mer, som arbetar sig upp från att konkurrera sig till en plats i 4 fjärde och därifrån uppåt. Behöver vi flera utvecklingsplaneringspelare då är det HA och J20 som gäller.

Hur som - vi kan inte bygga spetsen på potential utan på levererad kvalitet. Vi har brist på den kvaliteten idag och den räddas inte på något sätt an Nilssons - utan de begränsar det ekonomisks utrymmet för spetsen.

På detta står vi med tränar och målis problematik. Backen ser skräll ut och behöver kompl. gunderson och Bertil med en extra klassback. L Carlsson behövs. Ersson och Henke är som bäst just nu 3backparsmaterial - och då på utvecklingslistan. Inte utrymme för fler på den nästa år. Tyvärr. Och med det menar jag att sunken och fält - som bör vara de som lämnar plats för nytt - faktiskt gör mer nytta att säkra upp bakåt än Henke och Ersson då gunderson och Bertilsson saknas.

Så jag anser SB/BZ gör alla fel på alla sätt han kan på forwardsidan om det inte är floskler att flaxar ur sig om SM-GULD.
Han har ju faktiskt inte palushaj och Clark heller i dagsläget. chansen att lösa tränar, målis och backsidan finns ännu, men som SB visat såhär långt ligger budgetlösningar alltid före behov i prio.

{5504}:
Ja jag förespråkar Larsson före Erson so what? Vad har svängt?

{8399}: Pudas var bra i Brynäs, topp 4 kanske bland backar och han ersattes av.....Henrik Larsson...haha

(Larsson var riktigt bra och har ju helt annat spelsinne och förmåga att föra upp pucken än Ersson, jag förordar Larsson.
Visst gör Larsson misstag ibland men man måste se längre än så.)

Det ovan har samma person skrivit här, det svänger fort=)

munkas: Men nästa år du Munkas då går Bengtzen ut på luffen igen under transferfönstret. Återstår att se vad han hittar i fyndlådan till Boforsnäs. 1 omaka målvaktspar, en luggsliten grovjobbare och 2 tamburmajorer kanske?

majk: Rautio och Jocke vore en dröm.

majk: Jag vill ha Rautio kvar men som en andre bakom min önskan Niklas Svedberg, Enroth o Lindbäck o Dansk har ju också slut på sina kontrakt i år..även Eriksson i DIF....jag skall träna nu , återkommer sen

{8399}: Ok. Tack. Kanske därför han aldrig blivit så hajpad heller. Skulle det vara för dyrt att ha han och Jocke? Jocke vill väl iofs vara uttalad etta. Därför han lämnar oss.
Spännande att se vilka målvakter ni landar. En etablerad och yngre från typ allsvenskan? Fast de unga duktiga från allsvenskan börjar nog bli slutsålda.

majk: Problemet med Rautio är att han inte pallar att spela många matcher i rad då han har en fysiskt krävande spelstil eller vad det var Pekka sa. Han är för bra för att vara andremålis och pallar inte en lång svit av matcher (som ett slutspel till exempel). Det är därför som han delat målvaktssysslan med en annan målis under sin karriär.

Luddf: Alla målvakter gör misstag. Nu har jag inte sett Rautio jättemycket denna säsong men han har sett bra ut det jag sett iaf.
Givetvis ska man inte bara kolla på siffror men har man så bra siffror år efter år så gör man nog nåt bra.
Är det ens nån målvakt som har så bra siffror som Rautio i SHL om man ser till senaste 6-7 säsongerna?

majk: För att kunna såga att Rautio är stabil måste du se alla matcher han spelar och inte bara utläsa statistik. Rautio gör en supermatch, en bra match och en genomklappning, hela tiden samma visa.

Anledningen till att många Brynäs-fans vill bryta med Rautio är för att bättre målvakter med stark anknytning till Brynäs är lediga inför nästa säsong och innan Rautio värvades. Det vill säga Lindbäck, Svedberg, Läck och Jocke E. Där Lindbäck och Jocke är två spelare som garanterat drar mer folk till arenan än berguven

Leonardo: Jag tycker Pudas var alldeles för ojämn och var väldigt glad när han försvann. När Larsson ersatte honom trodde jag han skulle vara ännu bättre men han har tyvärr inte lyckats, mycket på grund av att han inte fått lika mycket förtroende som Pudas i till exempel PP. Carlsson är ju en mycket bättre back både förra säsongen och denna än vad Pudas var och för mig är det ett under att Fälth får stå och kladda i PP och inte han.

Leonardo: Det är väl standard att duktiga backar som bidrar med mycket poäng blir sågade för minsta lilla misstag defensivt.
Hultström har blivit sågad jävligt mycket på vårt forum fast han är en av seriens bästa backar.

Btw varför är det så många här som inte vill ha kvar Rautio? En av seriens bästa målvakter i år och varit stabil(och mer därtill de flesta säsonger) i princip alla säsonger han spelat i SHL.

Peja: hehe ja Pudas var nog lika mycket sågad som Felix ifjol har jag starka minnen av , det är ganska många som blir sågade i Brynäs när dom inte sköter sig :)

Peja: Pudas var bra i Brynäs, topp 4 kanske bland backar och han ersattes av.....Henrik Larsson...haha

majk: BZ kommer förmodligen göra en hel del värvningar och göra allt för att förlänga Hajens kontrakt, Clark är jag lite mer osäker på, han har mer och mer problem med sitt humör men en sniper är han dock! Jag tror Carlsson får napp på andra klubbar, han är en bra back och Adam B känns lite för NHL tunn, så han tror jag blir kvar ett år till.

Vem vet hur det ser ut för Simon och Gunderson inför nästa säsong, de har kontrakt men dom kan får erbjudande efter OS? Liljewall och Larsson har inte hittat sin plats i detta lag anser jag och både Fälth och Sunken börjar få slitna kroppar likaså Granis. Jag har försökt få svar på frågor av BZ men han är väldigt kort i sina svar med TF sportchefen kom med lite längre utlägg som inte direkt gjorde mig klokare,

Men de kommer att vara försiktiga med ekonomin denna säsong pga de nya reglerna nästa säsong så att vi skulle fått en toppvärvning nu var ju uteslutet förstår man av det svaret och L Nilsson var ju ingen sådan!!

Hej, vi hoppas givetvis att slutet på serien ska bli lyckad för vår del och att vi kan spela länge även denna vår!

Jag kan tyvärr inte kommentera enskilda spelare utan du får hålla utkik efter vad som händer framöver.

När det gäller Paille så mår han efter omständigheterna ok men är långt ifrån att spela hockey tyvärr.

Heja Brynäs!
Med vänlig hälsning

Stefan Bengtzén

{8399}: "...dessutom saknas Pudas på backen som var riktigt bra."

Roligt att du säger det, vetetusan om någon (målvakterna undantaget) har sågats mer här inne de senaste 2 åren. Pudas var upp och ner i Brynäströjan.

{8399}: Konstigt tycker jag då han knappast är spelartypen och har siffrorna från allsvenskan som gör att han kommer vara speciellt dyr om han inte gör nåt liknande Olle Liss gjort såklart.

Skulle ni inte redan ha så tjockt i de nedre regionerna i laget så skulle det inte vara så konstigt. Men snart har ni full trupp med väldigt många fjärdekedjespelare.

Chris11: Fast ni spelade väl knappt med det där laget många matcher.
Dessutom betalades väl Ikonen av Zaborskys lön. Lindblom var typ bäst i SHL nästan gratis.
Men det blev riktigt vasst till slutspelet såklart när alla var tillgängliga.

majk: Det hade varit ett bra tillfälle att få studera Nilsson nu under våren och sedan ta beslut om nästa säsong men BZ väljer att krita för även nästa säsong, varför?
Tror han att det kommer att bli huggsexa och att priset kan trissas upp om Nilsson gör succé?
Alternativet är kanske att han fått till ett oerhört billigt kontrakt och han gillar att spara en slant. Jag fattar ingenting.

Chris11: Helt min tanke också. SB/BZ - vilket man väljer - bygger ju ner laget.
Konkurransen i laget bör ligga på högre nivå så att andra kan kliva fram tillfredställande då det blir skador, dippar, motivationsbänkningar mm på spetsspelarna.
Det går inte att ha en stor del av laget på potentionell utveckling - I LAGET!! Och dessa vagar ut och in mellan läktarn och bås. Det försvagar laget. De måste vara tillräckligt bra för att få speltid på egna meriter och avancera upp i nivå.
Annars gäller HA eller J20 med liten bonuspeng från brynäs som morot.
Det var exakt såhär SB/BZ började bygga förra året - och jag tror inte ett skit att han har bättre omdöme än han hitintills påvisat.

EXTRA ÅRSMÖTE MÅSTE TILL!!!

Det är inte styrelse eller nye "stark" /SB som bestämmer egentligen - det är medlemmarna. Sköts inte föreningen som medlemmarna vill kan man påverka genom extra insatta årsmöten.

{8399}: Problemet är att Brynäs inte har tillräckligt bra lag/spelide för att pumpa på med offensiv finess och trycka tillbaka motståndarna. Brynäs är bäst mot offensiva lag som förmodas ”föra” matchen. Då kan vi fokusera på defensiven och sticka upp på kontringar. Där är vi giftiga. Det är därför vi presterar bättre mot bra lag på hemmaplan. Matcher mot bottenlag där vi förväntas föra spelet passar oss ruskigt illa, det har visat sig väldigt tydligt nu på slutet mot skadeskjutna Linköping, Malmö och igår mot Örebro.
Matchen igår är egentligen ett riktigt praktexempel på ett lag som spelar naivt med huvudet under armen och gravt underskattar motståndarna. Vi möter ett lag som har nio raka torsk och självförtroende på botten. Det är Sjödins förbannade uppgift att förbereda spelarna. Igår kom vi ut som världsmästare med skridskorna uppsnörade.

{2064}: Lite åsikter utifrån. Tycker faktiskt värvningen av Nilsson känns väldigt konstig. Ok att bredda denna säsong om det finns skador men nu kommer han ta en plats även nästa säsong på en plats där ni redan har massor av spelare. Antinen är ekonomin mycket sämre än förväntat eller så satsar ni riktigt stora kulor på toppkedjorna. Tror ändå alternativ 2 och att Clark och Palushaj(även om jag hoppas han hamnar i DIF vilket jag hört vi vill) blir kvar men riktigt dyra.

Jag försökte göra ett lag med de spelarna som i så fall skulle förlänga och har kontrakt med vad jag tycker de skulle kunna spela. Många fjärdekedjespelare och extraspelare.

Som ni ser så är det väl åtminstone en för mycket bland extraspelarna då jag räknar med att man vill ha ca 15 forwards totalt. Ni måste fan hitta en klubb för Liljewall så ni har plats för några fler nyförvärv! Annars lär väl någon av de jag skrivit som extra komma in i en 3/4 kedja. Då ser det inte speciellt skrämmande ut.

Dock två toppkedjor med hög potential om Boqvist och Ölund utvecklas i rätt riktning.

Palushaj-Ölund-Danielsson
Boqvist-Jensen-Clark
Ny-Ny-Blomqvist
Alcén-Granström-Mannberg
Extra:Liljewall/Nilsson/Westfält/Asklöf

« · 1872090 · »