1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768873 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
dempzor: In med Munkas!

mk: Ludvig Nilsson var en väldigt talangfull spelare när han spelade i Timrå. Tyvärr hade han, liksom många andra juniorer, lite väl bråttom och stack till Modo (?) för tidigt och så gick den karriären i stå.
Han skulle behöva ytterligare ett år i Allsvenskan för att komma tillbaka på fötter (i den form han var 2014/2015) och visa att han är SHL mässig. Risken är stor att det blir fel igen, för bägge parter.
Bra kille, fel tajming.

Enaranger: haha, my bad! Såklart det ska vara avhopp

Auchinleck: Nåväl han satte oss i en final förra säsongen, något vi inte är allt för bortskämda med de senaste 40 åren.
Men visst, lite mindre floskelsnack om karaktär, boforsare och "gå för guldet" och lite mer "riktig" kvalitet in i truppen skulle väl göra att man återfår lite förtroende för BZ.

{2064}:

Hansa värvade BZ för det här:

"1997-1998
Bofors IK
Division 1
General Manager

1998-1999
Bofors IK
Division 1
General Manager

1999-2000
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2000-2001
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2002-2003
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2003-2004
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2004-2005
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2005-2006
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2006-2007
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2007-2008
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2008-2009
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2009-2010
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2010-2011
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2011-2012
Bofors IK
Allsvenskan
General Manager

2012-2013
Not active as staff

2013-2014
Karlskrona HK
Allsvenskan
General Manager"

( Källa: Elite Prospects)

Och det är väl samma prestation vi fått?
Varför skulle vi få nåt annat bara för att "vi" sätter BZ i Brynäs?

dempzor:

Jag antar att det var ett sent avhopp och inte påhopp?

Fick lite bilder i huvudet där om att någon dök upp bakom
ett hörn och hoppade på den ordinarie kommentatorn.

På grund av sent påhopp söker jag en kommentator till kvällens match mellan Brynäs J18 och Färjestad J18. Eftersom ni är många här som pratar mycket kanske någon av er är intresserad att hoppa in? ;) Inga förkunskaper krävs och en liten ersättning ges. Matchen startar kl 19. Skicka ett mail till dennis.akerlind@ brynas.se om du är intresserad.

Jaken: Eh, Sundlöv brukade också stå där. Men herregud vilken tramsig diskussion.

Peja: Vi kan ju alltid gissa att det är så men varför?

{8399}: Det kommer som ett brev på posten när medelmåttorna väller in i truppen samtidigt som din interna och officiella målsättning är att ta SM-guld...

Peja: Jag reagerade mest på påståendet om missnöjet i truppen.

{8399}: Det är väl omöjligt att inte ifrågasätta de värvningar som BZ gjort på sistone.

Efter förra säsongen har följande värvats:
- Fernström
- H.Larsson
- Caporusso
- M.Johansson
- Liljewall
- Miller
- L.Nilsson
- Palushaj

Palushaj sticker verkligen ut, eftersom han är den enda som har gjort succé.

Jaken: "det är ett flertal inom laget som är rätt frågande till prestationen tex vad gäller värvningar."

Du måste bara berätta mer, vilka? Vad har sagts?

Jaken: Vem sjutton har egentligen speciellt bra koll på var olika sportchefer står/sitter när de ser på match (förutom du själv då)? Spelar detta överhuvudtaget någon som helst roll för någon annan än dig tror du?

{5504}: Nej, jag står inte nära BZ. Dock vet jag att det är ett flertal inom laget som är rätt frågande till prestationen tex vad gäller värvningar.

Har du sett någon sportchef någonsin eller någon annan sportslig chef som skapar ett sig sådant avstånd när det är match. Titta på Rögles sportchef - står i logen eller rör sig runt när det är match.
Verkar skapa en del positivt drag...

{5504}: Vart väldigt fel ska det stå.
Och han kanske växer i slutspelet

Jaken: Du verkar jobba eller är nära Bengtzen?
Jag tycker Bengtzen verkar vara väldigt engagerad och populär bland spelare ledare och jobba hårt för Brynäs.

Tror han gör väldigt mycket gott för Brynäs!
Men sen lär man kunna säga att med tex Liljewall vart väldigt, så klart lätt att säga med facit i hand.

Eller facit hehe han kanske växa i slutspel och tar Brynäs till en final

{8399}:
Trodde du frågade mig? 😆

Högst normalt i detta forum att man:
1 inte vet hur föreningsdemokratin fungerar
2 inte bryr sig, vilket innebär att "de 80 nöjda som går på årsmötena" kan bibehålla ett tryggt status quo och så kanske vi har hugg på guld var tionde år när de övriga lagen kör i diket.

Stuffbon: sån info är inte svår att få fram. Står säkert i tidningen inom några dagar.

Jaken: Bara en fråga till dig..

"Problemet med BZ är att han INTE lyssnar på någon annan. HAN avgör ensam vem som ska värvas efter någon hemvävd modell."

HUR vet du att det är så? Har du en bra källa på detta eller är det din personliga gissning?
Jag står lika frågande till värvningen av LN av den anledning att jag bara ser honom som en kopia av Alcén men med lite bättre händer.
Det är inte sådana spelare vi behöver ha in i truppen.

Men eftersom att du vet exakt hur Bz jobbar så bör du väl veta vilka spelare som han har på sin radar då han trots allt verkar jobba efter någon hemvävd modell som du har koll på?

Personligen tycker jag att Bz har en klockren placering på matcherna om han trivs där. Finner inga konstigheter alls.

xxx BIF xxx: Ja det ska bli spännande, det viktigaste är att nästa sportchef sitter långt nere nära isen på hemamatcherna.

{8399}: Ja och inte bara fånigt.
Undrar vem som får städa upp efter BZ lekt klart i lekstugan.

Jaken: Nu börja detta bli riktigt fånigt.

Ove Myling: Widing, Ludvig och Danielsson i 1:a femman nästa säsong?

Ove Myling: oj.. hur vet du det? I mitt tycke tycker jag inte om widing som spelare:/

Problemet med BZ är att han INTE lyssnar på någon annan. HAN avgör ensam vem som ska värvas efter någon hemvävd modell. Värvningen av Nilsson visar att detta kommer att fortgå.
Jag tycker hans placering på matcherna, ensam högst under taket , säger en hel del av hur BZ ser på sig själv och vilken pedistal han satt sig . Väldigt oroväckande !

bradberry: Är väl en stor del i att man har U16 J18 J20 att man ska slippa värva en sån som tex Liljewall?
Det är ju helt otroligt enligt mig när man har sånt bra J18 J20 att man tar in en som är topp 2 segaste spelaren i SHL och som i princip har noll skills med och betalar säkert 6-7 gånger så mycket lön.

En sån bedrövlig värvning får man inte göra helt enkelt, och så här har Liljewall sett ut i Rögle jämt så är inte att han blivit den här spelaren nu.
Många dåliga värvningar men den tar priset och ger dåliga signaler neråt i klubben.

Auchinleck:Fråga inte mig.

{8399}:
Om man vill dialoga med de som medlemmarna valt att representera medlemmarnas vilja?

mk: Snabbheten skall inte användas för att åka snabbare än pucken men i sak har du rätt.

{2064}: Kan nästan höra någon säga "Widing är en perfekt mix av Bofors och Brynäs!" ... :)

mk:
Amen.

{8399}: Wikegård sa det rätt bra igår.
För att ta en plats i SHL nu, så räcker det med att du jobbar hårt, åker mycket skridskor och har viss skiljs med klubban.
Är det det laget som vi vill se?
Det är inte det laget som vinner SM.
Laget som vinner SM är till stora delar ett lag med fler producerande spelare än brunkare.
Blir Ludvig årets Capo- värvning?

Finns ännu ingen spelare som kan åka fortare än pucken. Så det är sådana spelare som kan behandla pucken, som jag vill se.

Peja: Smider BZ en djävulsk plan att förvandla Brynäs till Bofors även kvalitetsmässigt? Något för de konspirationsteoriskt lagda att fundera kring...

bradberry: NEJ! ABSOLUT INTE! Skulle inte alls ha skrivits något för nästa år om inte det finns en klausul om att bryta om han inte levererar resten av säsongen. Men även det vore fel...

BZ har inte gjort ett bra jobb alls. Jag litar inte på honom alls!!!

Topp 10 poängplockarna förra året var:

1 Oscar Lindblom
2 Jesper Jensen
3 kevin Clark
4 Patrik Westerholm
5 ryan gunderson
6 Daniel paille
7 Pontus westerholm
8 Jacob Blomqvist
9 jonatan pudas
10 nick Johnson

Hälften saknas inför iår och 4 av 10 spelare är/var spelbara i år. Det är vad som skiljer en 3poängare från en 0:a i en match.

Paille kan inte BZ klandras för. Men förövrigt.
Inte konstigt vi kämpar på 10 plats. Palushaj finns i topp men sen finns ingen av nyförvärven i brynäs topp 10

Jensen var topp 5 bästa assistspelare genom tiderna för brynäs i fjol. Och då hade han 2 snipers bredvid sig. I år har han en. Han blev inte bara vingklippt, han blev amputerad. Clark har gjort sitt från sin kant, men i en sämre kedjeformation. Då blir avkastningen sämre också (aningen)!
Därför är boqvist fel I lagbygget för top 4 i en 1-2 lina nästa år!!! Han lyfter inte en första lina - det är han som blir lyft av omgivningen. Men F vilken potential killen har utifrån ålder och vart han står idag.
Danielsson är ett LITET osäkert kort också - där Clark faktiskt INTE är det. Därför bör Clark värvas på nytt. Han är en gring kämpe. Men han behöver lite tyngd runt sig i sin kedja, för att säkra puck offensivt, vilket Oskar gav honom.
Jacob Blomqvist har faktiskt gjort mer mål och poäng än Öhlund så här långt - visserligen marginellt men ändå. Öhlund har bara gjort två mål mer än Granström i fjärdelinan. Visserligen har Öhlund 12 mot granströms 6 assist. Men då lirar Öhlund med största snipern i årets lag så här långt. Det gör också att jag tvivlar på Öhlund i ett lagbygge i en 1-2 lina som går för topp 4. Men båda dessa ungtuppar kan utvecklas och bli första linje material. Men att bygga laget utifrån vart de står idag är tjänstefel anser jag om målet är topp4, eller rent av guld. Punkt!!!!!
Därför behövs Clark palushaj och Danielsson, en klass center och minst en vinge till för att höjs på forwardssidan. En chansning att JJ och eller Öhlund kan ta 2 linas centerposition är den största risk BZ bör ta om han vill försöka bygga för guld på ett seriöst viss.

Men det tror jag inte BZ gör.
Vad gjorde han för att förbättra BIF inför iår!
Att teckna om Felix som 1-2 keeper var fel när Rautio hade kontrakt. Dels värvade BZ på potential (gissning på utveckling) sedan lämnade BZ ute (tack vara Rautios kontrakt) möjligheten att säkert stärka upp målvaktskombon (ska laget bli bättre måste varje del förbättras) BZ hade chansen på bättre målvakt men tog den inte.

Backsidan förlorade sitt näst bästa poängkort. Så Larsson spelskills var inte fel att värva. Men skulle BZ förbättra backlinjen som helhet, vilket borde vara hans jobb, så skulle dels BZ inte ersätta backlinjen med enbart ett oprövat kort på potential (om inte ett komplement till värvades samtidigt) Larssons skills skulle in, men på en tung back som kunde fylla ut både i offensiv men samtidigt avlasta i defensiven.

Melin var den stora svåra värvningen - den var, och är, inte lätt att sätta.

Med detta säger jag att Danielsson får inte bli en ersättare till Clark / palushaj utan ett komplement. Det tror jag inte BZ håller med om. Nilsson påvisar bara att BZ inte kan värva för guld, eller ens topp 4.

Stuffbon: Widing har köpt lägenhet i Gävle.

bradberry: Jag tror att det handlar om att bygga ett skridskostarkt hårt jobbande lag där ingen faller ur ramarna, ett lag där alla kedjor ska kunna gå in och vara ett helvete att möta. Jag lovar er att när Brynäs har en majoritet av spelarna i laget som fungerar bra i sina roller som hårt arbetande spelare som behärskar Brynäs hockey så kommer laget att vara riktigt jobbiga att möta.
Sen måste det givetvis finnas spets i alla lagdelar som kan mäta sig med de andra lagens men rekryteringen av själva grunden i laget är väldigt viktig den också och det kan vara just detta som skiljer mellan succé och flopp i ett slutspel.

bradberry: Tryckte gilla på ditt inlägg även om jag kanske inte riktigt håller med om "Känns faktiskt som BZ är riktigt på dekis". Jag tycker fortsatt han gör en hel del bra och visar handlingskraft om han gör fel.

Jag tycker dock precis som du (med flera) att han har haft väldigt dålig utdelning på sina s k karaktärsspelare. Tror att han kanske underskattar att många av karaktärsspelarna som t ex Liljewall får mycket av sin energi från sitt klubbhjärta. Lite som Alcén som är minst en klass bättre i Brynäs.

Konsekvensen av detta är att söka karaktärsspelare närmare hjärtat och inte i "Bofors".

bradberry: Det är märkligt och ologiskt för de flesta utomstående, men för BZ är det kanske alltid logiskt att plocka in "en till Boforsare". Kan det vara så enkelt?

Ju mer jag tänker på det...

Var det Ludvig Nilsson på tvåårskontrakt som Brynäs behövde nu.. ? Inget ont om Ludvig, men känns inte värvningen bara märklig...? Vi har både brunkare och juniorer som redan kan ta den rollen...

Lite som värvningen av Liljewall.... Förstår ingenting. När man dessutom hör att Liljewalls lön ligger extremt högt för en fjärdelinjespelare så blir man bara ledsen...

Känns faktiskt som BZ är riktigt på dekis. Han har en hel jävla massa att bevisa nu...

{8399}: Det var jag som undrade.

Finns namn, bör väll kontakt kunna erhållas var min tanke.

Sen kan det väll vara roligt för dem att få höra hur bra arbete de gör från någon glad supporter. Det finns många sådana i detta glad gäng!
De är ju trots allt styrelsen som skall sätter ramarna och bör ju ha förmedlat BIFs vision - som sedan har blivit till mål och arbetsinstuktioner till de anställda att mätas emot.
De måste uppskatta ett gott ord ibland kan jag tro!

Någon som vet nå nya spelare som kommer till Brynäs nästa säsong? Rykten?

Auchinleck: tack för info

Auchinleck: Varför skall dessa mailas?

xxx BIF xxx:
[email protected] till styrelseledamöterna eller (säkrast) [email protected]

God morgon!
Ser att Oskar Lindblom äntligen får chansen i Flyers.
GO Lindblom!

xxx BIF xxx: klubbinfo sen klicka på personal så är namnen blåmarkerade klicka där så kommer mejladressen fram

Auchinleck:
Namnen på de i styrelsen står på hemsidan, men kontaktuppgifterna gör det inte. Någon som har emailadresserna?

{2064}: Lutar åt fler matcher i Oskarshamn?

« · 1873122 · »