1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768801 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
bradberry: Så nu var det fixat! Flyttar in mittemot Gavlerinken om mindre än en månad! Sjukt nöjd.

Ska se till att lösa Hockeysnackskrök för alla som vill innan någon lördagsmatch ;)

bifhjärta: Han har helt rätt! Jag har haft stort förtroende för Stefan Bengtzén tidigare. Alla de märkliga beslut och dåligt scoutade värvningar som han stått för denna säsong gör att man funderar hur han mår... Hanteringen av Honken/Fernström är bara sjuk...

bifhjärta: Så här i efterhand ser det givetvis oerhört dumt ut att Bengtzén nobbade Honken till förmån för Fernström. Men om man tittar på händelseförloppet så är det inte så allvarligt som Wikegård vill få det till:

1) Rautio och Sandström blir skadade och Brynäs behöver få in en målvakt akut.
2) Man tillfrågar först Honken men tyvärr var han sjuk vid den aktuella tidpunkten
3) Valet faller istället på Fernström som får stå ett antal matcher i rad och presterar faktiskt mer än godkänt med tanke på hur matchotränad han var.
4) Fernströms korttidskontrakt går ut och då återstår frågan: Ska Brynäs förlänga kontraktet säsongen ut, eller ska man göra en ny ”chansning” och värva in en 40-årig, matchotränad, Honken?
5) Valet blir att förlänga med Fernström och i princip ingen kritiserar beslutet eftersom han presterade helt okej sett till förväntningarna.

youtu.be/S1U1a2yVOuU

Wikegård om Bz och Honken. Bra sagt.

Lindström: Ja, Mannberg är en spelare som borde kunna göra mer poäng, snabb energisk men ack så ineffektiv i avgörandet.

JanT: Ja en hel drös av dom med...

Lindström: Det är det som är frågan...just nu ser han ut att sitta med svarte petter...

JanT: Har inte BZ spelt ut sina kort när man skriver Mannberg på 2 nya år?!

Bra kille i gruppen som bl a bl a..

Sänder ju inga guld signaler direkt...

Peja: Hur som helst måste spelarkontrakt brytas eller spelare lånas ut om truppen ska spetsas till.

KulaShaker:
Tvåan och fyran (just nu) på G kommande två. Lägre anspänning. Poäng att inkassera. Just nu HV i play-in.
De trevar också efter formen och friska spelare.

KalleTeodor: Kanske får lite tändning när Rögle börjar närma sig ytterligare. Räknar inte med att de slår Växjö borta i nästa match, men därefter har de Kk i dubbelmöte och mot dem är det bara vi som förlorar. Får väl hoppas att Brynäs slappnar av och tar poäng mot de omöjliga lagen för med det spel vi sett en längre tid nu blir det ingenting.

Peja: Kan väl inte säga annat än att det skulle komma som en överraskning för mig med...
Jag tycker dock att laget varit väldigt "spretigt" i prestation och många spelare underpresterar just nu. Jensen, Clark, Ikonen är t ex spelare som måste prestera mer i varje match. Ölund, Bloimman, Alcén Fälth och inte minst Granström är spelare som ska vara flera klasser bättre i slutspel för att riktigt försvara sina platser.

Vi får se om Sjödin kan få igång maskineriet igen. Han är ju ytterligare en i laget som behöver visa mer i ett slutspel...

KalleTeodor: Visst - men jag ser ärligt talat ingenting som talar för att just Brynäs lag skulle vara särskilt skräddarsytt för slutspelshockey i jämförelse med konkurrenterna. Hoppas jag har fel.

kennys: Skiter i vad som händer i andra lag!!

Peja: Jag antar (och hoppas) att Bengtzén har värvat spelare som han tror ska prestera bra under ett slutspel. Jag väntar därför med en eventuell sågning av honom och laget till slutspelet är över.
Ärligt talar skiter jag i hur det går i serien om vi kan prestera bra i slutspelet. men vi behöver ju komma upp ur källaren innan play-in börjar.

JanT: Får nästan känslan av att BZ vet något som vi inte vet. Kanske någon eller några "oväntade" namn som kommer att lämna för t.ex spel i AHL.

Är ärligt talat helt emot att låna ut Bjurström och Westfält nästa säsong. Det finns stor potential där. Sedan ska de naturligtvis lånas ut om de inte håller måttet, men detsamma gäller alla i den "stora grå massan" Brynäsforwards, alltså alla de grovjobbarna som knappast längre kan betraktas som unga, utvecklingsbara spelare.

Lindström: Alla lag har otur lite då och då.
Till skillnad från dig.
Som har otur VARJE gång du försöker tänka kring hockey....

Peja: Håller med dig om att årets forwardsvärvningar inte höll måttet, tyvärr ser det inte bättre ut inför kommande säsong. Vi har 13 kontrakterade forwards och troligtvis 2 platser lediga. Det innebär (som så många redan påpekat) att om vi förslagsvis förlänger med Öhlund och Palushaj så kommer Clark/Ikonen/Miller att få gå. Detta håller givetvis inte, så BZ måste enligt min mening bryta kontraktet med Liljewall och periodvis låna ut Bjurström/Westfält för att kunna skapa en konkurrenskraftig forwardsuppsättning med 3 nya etablerade forwards. På målvaktssidan måste en uttalad förstemålvakt in (vilket jag tror löser sig) och vad gäller backarna bör man släppa Fälth och Sundqvist, förlänga med Carlsson, plocka in Boqvist samt värva ett etablerat namn. Slutligen skall en ny tränare in.......Fixar BZ detta? Den som lever får se - själv är jag tveksam....

Chanzone: "Håller även med dig att man hela tiden måste sträva efter att förbättra. Dagen man, inom elitidrott, klappar sig på axeln och är nöjd - då är det kört."

Precis. Kollar på OS och ser typ Marit Bjögren dominera. Undrar om hennes inställning är att "vara lika bra nästa år" eller att "bli bättre". Tycker mv-posten är ett tydligt exempel på där BZ argumentation var "vi vann nästan guld med Felix och Rautio alltså är de tillräckligt bra även nästa säsong" när alla som såg på saken objektivt begrep att det fanns stor förbättringspotential mellan Brynäs stolpar.

Sedan har forwardsvärvningarna varit för dåliga för att ens lyckas bevara fjolårsnivån. Vissa missräkningar (Caporusso) har funnits men tror också det handlar om en stor portion överskattande av befintliga forwards. Det påminner mycket om efter senaste guldet när Sundlöv trodde att de forwards som i själva verket spelade andrafiolen bakom Silfverberg skulle kunna leda lagets anfallslinje säsongen därpå. Tycker det visar, i båda fallen, att Brynäs är ovana med att hantera framgång - och det kan man ju visserligen förstå eftersom man så sällan är framgångsrika.

Auchinleck: ända hoppet är att det blir en långsiktigt hållbar satsning , tyvärr känns BZ jobb inte direkt långsiktigt.

KalleTeodor: Stämmer att Brynäs under delar av säsongen har spelat bra hockey och vunnit matcher - men vilka lag i serien har inte det? Topprestationerna var klart högre sista säsongen som Boork tränade laget men vad hjälpte det när den totala poängprestationen ledde till kvalspel.

Chris11: Beror på. Om Brynäs tar in en ny tränare kanske man anser att alla kontrakterade spelare är "nollställda" inför den nya tränaren. I så fall kommer inte Liljewall vilja lämna. Min förhoppning är att Abbotts har ett gott öga till Liljewall. Han hör ju hemma i Rögle, även om de för ett år sedan - till skillnad från Brynäs - inte ansåg att han var tillräckligt bra för deras lagbygge.

{5915}: @156 på NordicBet.

{5915}:
10-10-5-10... ligger oss i fatet. Sparkade tränare mm också.
Det gör inte värvningsjobbet lättare om man uttrycker det försiktigt...

{6984}: Det förutsätter alltså att BZ vinner budgivningen om BÅDE Palushaj och Clark OCH hittar två riktigt bra centrar. Givet sportchefens värvningsfacit i Brynäs - vad är oddsen på det?

{6984}: Jo men vi måste ju räkna med att alla lag ovanför oss tillför ett par klasspelare var till sina trupper också. Visst kan Brynäs bli lite bättre men det kommer ju alla lag att bli till nästa säsong. Men visst två klassentrar, 1 absolut toppmålvakt och ett par klassbackar så finns chansen men då måste värvningarna träffa till 100%.
Även om dessa värvningar skulle träffa till 100% så skulle det vara svårt att nå topp 6 med alla halvdana spelare som står under kontrakt.

{8399}: vad är det som är kört? Vi vet ingenting om nästa års lag. Det kan hända jävligt mycket. Många dyra kontrakt som frigörs... då tänker jag på Fälth och sunken I första hand.
Finns mycket som kommer att förändras till nästa säsong.
Målvaktsposten = 2 målvakter med utgående
Backsidan = 3 backar med utgående
forwards = 5 har utfående

{8399}: Nej nej!! Är bara otur, tabellen ljuger.
Enligt Huges tabell (där det delas ut poäng för snygga höft vickningar, nästan mål och alibi avslut mm) så ligger vi 5a!

Så vi är redan klar för slutspel!!

{8399}: Kört? Ponera att man satsar på två riktigt bra centrar som levererar bra passningar till både Clark och Palushaj...Då har vi två farliga linor som gott och väl an vinna många matcher åt oss.

Chris11: ”Behåller vi Clark och Palushaj så här vi 10 forwards, så ska det alltså endast in två nya.”

Det är kört på förhand tyvärr

Huge: fast Brynäs har ju i stort sett varit kassa hela serien, omotiverade?

Skrubben: räknar med att liljewall kommer vilja lämna. Sedan lånas Westfält Asklöf och Bjurström ut till allsvenskan. Då har vi fem forwards kvar ur listan som du radat upp där. + Jensen, Danielsson och Boqvist= 8 forwards. Paille kommer antagligen lägga av.
Vi behöver alltså ha in fyra forwards till. Då räknas jag med spets på dem. Behåller vi Clark och Palushaj så här vi 10 forwards, så ska det alltså endast in två nya.

KalleTeodor: Ja, motivation brukar ju som man säger, slå klass.
Nåt som brukar gälla lite extra mkt i det här skedet av serien, när mkt ska avgöras.
KHK spelar ju för sin existens och när vi samtidigt är stukade och osynkade just nu och inte har så mkt att spela för, så kan det se ut så här.
Tror att anspänningen som Sjödda talar om, mer beror på frustrationen och viljan frå spelarna att få spelet att sitta, mer än att man är spända pga risken att missa playin.
Skillsen finns i laget, gäller bara i nuläget att få ihop spelet inför nämnda playin och sen ta resten därifrån.

KalleTeodor: Sen är det ju jävligt illa att BZ är så tyst när det går dåligt, när det går bra så går käften ständigt på den mannen.
Håller med om gårdagen och Honken. Han var bäst igår och den spelare på planen som jag gillar mest.

{8399}: Jag är mer beredd att ansluta mig till din pessimistiska syn på laget efter gårdagens match. Faktum kvarstår dock att Brynäs som lag har visat att man kan spela bra hockey med de spelare man förfogar över. Jag tycker också att man bör ta med i beräkningen att Brynäs just nu är det lag i serien, Växjö undantaget, som förmodligen har minst att spela för.

Nu har man sex matcher på sig för att få igång spelet igen. Så som spelet såg ut igår så är vi förstås chanslösa.

PS: Ironiskt att Brynäs igår bästa (och kanske mest älskade) spelare vaktade Karlskronas mål. DS

Chanzone:
10-10-5(-10).
Ett år kvar på kontraktet.
Klappa (läs valla) på, BZ.

Peja: Håller med dig där. Bengtzen verkar vara jävligt självgod. Dessutom, ska man snacka så ska man leverera oxå.

Håller även med dig att man hela tiden måste sträva efter att förbättra. Dagen man, inom elitidrott, klappar sig på axeln och är nöjd - då är det kört.

Cristopher Liljewall
Jacob Blomqvist
Ludvig Nilsson
Johan Alcén
Marcus Westfält
Samuel Asklöf
Jonathan Granström
Alexander Bjurström
Daniel Mannberg

Av dessa så hade borde endast Bjurström, Westfält och Asklöf behållas.

Chris11: Det är aldrig bara en faktor som gjort att vi är i denna situation. Tränarfrågan är en av dem men i princip alla som besitter förmågan till någon form av kritiskt tänkande såg med oro på målvaktssituation samt att forwardssidan urholkades kraftigt. Det är tyvärr allt som krävs i en tajt serie som SHL för att förvandla ett topplag till ett bottenlag.
Precis som Skrubben skriver så sitter BZ med ett överflöd av icke-producerande forwards nästa säsong. Antingen är det en grov felbedömning från hans sida eller så kommer det kosta mycket för att rätta upp den situationen.

Skrubben: Brynäs kommer ju låna ut Bjurström och Asklöv tror jag och Liljewall kommer lämna.

Nästan alla tyckte Brynäs lag såg bra ut innan säsongen några bärande forwards är iskalla och utan en riktig tränare i laget kan det bli så här ojämt och dålig energi.

xxx BIF xxx:
Tror inte den kraften finns tyvärr. Ordinarie årsmöte är en tillräcklig utmaning. Katastrofekonomi och/eller katastrofresultat på isen "behövs" för att sätta igång något som helst krismedvetande och handlingskraft.

Chris11: Kul att du är så positiv!
Men problemet är att forwardssidan redan är nästintill fulltalig.
Cristopher Liljewall
Jacob Blomqvist
Ludvig Nilsson
Johan Alcén
Marcus Westfält
Samuel Asklöf
Jonathan Granström
Alexander Bjurström
Daniel Mannberg

9 av 13 forwards är uppradade ovan. Jensen, Boqvist, Danielsson och Paille har vi utöver dessa. Detta kommer inte räcka för att ens komma topp 10, oavsett vilken tränare vi har. Eller räknar du med att Bengtzén kommer sparka ett par forwards?

Brynäsgubbe: ja otroligt svårt. Men prio ett lär vara att hitta en tränare som passar oss som handen i handsken.
Ska man vara ett bra lag över tid så är det viktigt med en bra tränare och inte minst en målvakt som vinner matcher åt laget.

Chris11: 100% detta. Hur Bengtzén ska hitta en liknande tränare är väl den stora frågan. Men det är uppenbart att spelare som kommer till Brynäs behöver en sådan coach.

MrCarla: Larsson är en skicklig spelare i grunden. Men han har kommit in fel i Brynäs. Skulle tex Djurgården ta över Larsson och slänga in honom i första PP så kan jag lova att han skulle bli en toppback. Han har inte klickat i Brynäs. Man har försökt ge honom chansen rejält för att få fram den riktiga Larsson men det här inte funkat under Melins eller sjöddas ledarskap.

Är övertygad om att Bengtzen kommer att bygga ett stark lag till nästa säsong. Det är andra förutsättningar nu. Många utgående kontrakt i laget.
Tror Bengtzen har lärt sig enormt mycket av den här säsongen och säsongen innan. Nu har han varit med om mycket i sportchefsrollen i brynäs och jag har svårt att se att Stefan kommer misslyckas lika hårt som han gjort denna säsong.
På förhand såg vårt lag jävligt bra ut. Eller hur?
Många spelare som kom in fel i säsongen tack vare Melin i båset. Sedan när sjödda tog över så sprattlade vi till 15 omgångar för att sedan falla ihop igen. Den här säsongen fiasko beror i högsta grad på tränarna. Melin var inte rätt man att leda Brynäs, sjödda är det inte heller.
Man kan ju undra hur Larsson, Caporusso och liljewall hade sett ut under bulan? Tror det hade varit en enorm skillnad jag.
Bengtzen byggde Brynäs 17/18 till ett bulanlag. Melin tog truppen och körde den ner i botten...
Hade vi fortsatt med bulan så hade garanterat varit topp 6 nu. Så enkelt är det. Allt var så tydligt under bulan, varenda jävel som hoppade in på isen visste vad de skulle göra. Gjorde man inte det så fick man höra det direkt. Kraven var stenhårda.

{5915}: Längsta? Va? Skön är du som ser en sak i ett inlägg. Är även du den roliga på festen?

xxx BIF xxx: Jag hör dig. Tro mig. Men att kicka...? Nilsson - detta är ju en nödlösning. Ett steg emot problemen. Men problemet är ju större än så. Mycket. Men att kicka... Nej, jag tycker fan inte det.

Forsberg 1978: Kvällens insats lämnar tillsammans med säsongens insats ett stort frågetecken angående tillståndet i föreningen...Uppenbarligen är något ruttet när man kan göra ett sådant fullständigt magplask innevarande säsong efter fjolårets succé. Men det kanske är så enkelt att fjolåret var ett "olycksfall i arbetet". Föreningens trackrecord (under BZ's ledning) är ju trots allt (placeringar i grundserien); 10-10-5-10 (lär det väl bli)....Jag tror det behöver städas med klorin och rotborste på Sätraåsen...

MrCarla: ”Sluta med denna negativitet”?

Var väl en av de mest negativa, och längsta, kommentarerna i år.

MrCarla:
"Så. Istället för att kicka människor till höger o vänster som folk i denna grupp är jävligt pigga på skriva.... förstå mig rätt nu, låt Rögle gå förbi, ta semester, gör om gör rätt. Detta är redan jävligt ogjort o så kommer det att vara. Börja om och gör rätt"

Men du, om samma personer får chansen att "börja om" och "göra rätt" - ser du inte risken att det blir samma visa igen och just samma misstag återupprepar sig? Framförallt om du ser en sådan värvning som Nilsson?
Att kicka till höger och vänster är det som gör att iaf historiken inte återupprepar sig. Sen finns risken att det blir sämre.. ..men F få kan lyckas misslyckas så som BZ gjort inför och under 17/18 utifrån de förutsättningar han hade och har att arbeta med.

« · 1874401 · »