1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768806 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
bradberry: Så nu var det fixat! Flyttar in mittemot Gavlerinken om mindre än en månad! Sjukt nöjd.

Ska se till att lösa Hockeysnackskrök för alla som vill innan någon lördagsmatch ;)

Bratwursten : Härligt! Jobb eller plugg?

Skrubben: du har mycket rätt i det du skriver.

bifhjärta: jobb

Skrubben: Vanligt sunt bondförnuft säger att BZ gjorde helt rätt i det läget, sett till förutsättningarna med stor osäkerhet kring Honkens status.
Men vanligt sunt bondförnuft verkar inte existera hos såna som Wikegård och de som tycker att han har helt rätt.
Vi vet heller inte på vilke ev premisser som Honken isf hade skrivit på när BZ ställde frågan, men det hindrar som vanligt inte alla förståsipåare i soffan eller på läktaren, att komma med tvärsäkra omdömen när det gäller hur BZ borde och bör agera när det gäller spelaraffärer.
Visst är det roligt att se hur många självpåtagna sportchefer det finns på såna här sajter, supportrar som förstås har mkt stora kunskaper och lång erfarenhet när det gäller att bygga och driva ett elitlag i ishockey.
Man undrar faktiskt varför lagen i SHL öht håller sig med sportchefer, när det finns massor av dom härinne som gladeligen verkar kunna göra det bättre, och dessutom helt gratis...

Bratwursten : Tänk på att lägenheterna inte har några förråd bara :)

Huge: .... och vad fanns det för säkerhet kring Fernströms status som SHL-målvakt? Hade lika gärna kunna ställt Ersson i de matcher som Fernström har stått, helt bortkastade pengar.

Peja: Och Ersson hade förstås med säkerhet gjort det bättre, menar du?
Totalt ointressant fråga, det handlar om vilket val BZ hade att göra när Felix var skadad och ett tänkt scenario där även Rautio hade blivit skadad, alt tvingats till vila pga hårt matchande.
Vad känns bäst i ett sånt hypotetiskt läge?
Att ha en seniormålvakt som iaf spelat i AS och SHL, eller en ung juniormålvakt med ett inhopp i SHL som största merit?
Jag har också funderat på det du är inne på, att man signat en sjuk Honken och med förhoppningen att Ersson isf skulle kunna hålla ställningarna tills Honken och/eller Rautio blivit spelklar.
Inget lätt läge för BZ, tycker ändå att han gjort rätt som tagit det säkra före det osäkra sas.
Och vi vet fortfarande inte hur Honken resonerat, härinne verkar det som om alla är tvärsäkra på att det är BZ som gjort bort sig och att det är Honken som bönat och bett om att helt gratis få spela för oss, typ....

Huge: Det går att argumentera för att en matchtränad ung målvakt som blivit utsedd till landets bästa J18-målvakt ett halvår tidigare är ett säkrare kort än en matchotränad 30-åring som var 87% i Allsvenskan föregående säsong. Tur att Sundlöv inte resonerade som BZ och du, då hade han fiskat upp en Fernström istället för att testat Markström när Korhonen och Sperrle gjorde bort sig i match efter match.

Vad som känns bäst i ett sådant läge? Enligt min mening helt klart Ersson, särskilt om man vet att Honken finns i bakgrunden och kommer att komma in om ynglingen inte klarar provet.

Man vet ungefär vad man får av Fernström och det är inte bra. Ett antal hundra tusen som BZ har kastat bort där. Fernström är en allsvensk målvakt.

bifhjärta: BZ val att inte värva Honken kommer att bli en legendarisk sportchefsmiss, en sån sak som kommer att nämnas i samband med BZ sportchefsgärning när vi diskuterar den om 10-20 år.

bradberry: " Hanteringen av Honken/Fernström är bara sjuk..."

Ja, eller så är hanteringen full logisk och korrekt om man känner till omständigheterna och hur både BZ och Honken resonerat, vilka krav man haft osv.
Det vi vet är att Honken tackade nej till spel pga sjukdom, det intressanta i det läget är isf hur Honken resonerade.
Han kan ju mkt väl ha tackat nej till ett kontrakt säsongen ut, pga osäkerhet kring både sin egen spelmässiga status men även statusen och prognosen för sin sjukdom. Mao: han har inte velat chansa och sätta klubben i sitt hjärta i en ännu knepigare sits än den man redan befinner sig i.
Det är väl först när vi verkligen vet hur båda parter resonerat som det går att göra en någotsånär lekmannamässig bedömning, när det gäller frågan om huruvida BZ hanterat saken klokt eller inte.

Huge: Då kan väl BZ gå ut och förklara det. Fansen vill veta. Då borde det ligga i BZ intresse att ge fansen svar... Att rata Honken för en förkylning köper vi inte. Så... Låt säga att annat ligger bakom... Berätta det då...

bradberry: Ähh, kom igen nu. Du är för begåvad för att komma med nåt sånt.
Nämn NÅN sportchef som har för vana att informera fansen om detaljer när det gäller såna här saker. Såvitt jag kan se har han yppat så mkt som man brukar göra i normala fall, utan att avslöja sånt man betraktar som konfidentiellt eller kan komma att gå emot bägge parters krav eller intresse.

Huge: Så klart lätt att klaga nu, men tycker inte du Bengtzen har misslyckas denna säsong?
Med nyförvärv och även med hur lagbygget ser ut?
Nyförvärv som är dåliga och Alcen, Blomqvist, Granis som ju varken är jobbiga att möta eller har nå skills, Jensen som 1a center!! osv

Sanningen är väl den att det är BZ som inte håller elitserieklass utan mer allsvensk. Bygger ett lag därefter....

Bratwursten : Där bor dotra min också, det har varit en hel del lyor lediga där ett bra tag nu, men jag får ingen som är infödd där hehe...

Huge: Mediaträning? Känsla för vad medlemmar och fans vill veta... Är det ok att bara ignorera sånt? Det är ju inte ofta vi hamnar i en sån här situation dvs att vi hamnar i akut målvaktskris och har en klubbikon i stan som är tillgänglig och som ändå inte hamnar i Brynäs. Som saker och ting utvecklats tycker jag det är på sin plats med en förklaring... Korten på bordet!

ellis: Men som med allt annat man köper. Man vill ha valuta för det man lägger ut också. Tycker du man får det från Brynäs av idag?

Jo, självklart vill man det. Men utan publik, mindre pengar för klubben. Jag skulle vara djävligt besviken om klubben var rik, men ändå värvade dåliga spelare. Men säsongen är inte slut ännu. Läget kan ändras.

bifhjärta: Ja jag lyssnar då och då vad den gode Wiken säger, i detta fall har han ju hel rätt och vi har ju haft diskussion här tidigare om hur tidgare Brynässpelare som vill tillbaka till Brynäs ställer sig gentemot BZ eller viceversa! Ett som är säkert iaf är att det blir ju ingen förändring nu i laget, vi kör med det vi har och verkar mest vara nöjda att slippa kvala, känns det som! Finns nog flera härinne som vill se BZ ta sitt pick o pack o dra och även en annan tränare istället för Sjödda! Det visar sig i vår hur det blir med saker och ting, lite svårt att älta hypotetiska scenarion!

bradberry: Kan tänka mig att BZ hade pratat massvis om målvakterna i medierna om han hade lyckats sätta mv-uppsättningen. Det är desto tystare i motgång.

{5504}: Man kan vända på det också, hade de haft en mental tränare så hade man säkert fått ut mer av materialet, det verkar vara många som inte klarar av den mentala biten, faktiskt!

Huge: Du har alltså redan svaret på hur Bz har resonerat! Återigen vet du tydligen något som vi alla andra bara gissar och försöker förstå oss på! Idag vet du hur Bz tänker! Igår visste du efter en period hur Bif tänkte! Sen blev du väldig tyst men du kanske blev lika rostig som Bif var enligt dig! Jag tycker verkligen man ska både kritisera och rosa sitt lag och var med laget i med och motgång MEN att vara så försvarsinriktad som du är blir en löjets skimmer över Brynäs som förening och med alla vi som älskar vår förening!

bradberry: Det vore sunt av BZ att tala till supportrarna öppet och inte ignorera alla medlemmar och supportrar, det finns inget fog att vara hemlig, det föder bara frustration och irritation!

Stefan R 63: Allt ska kritiseras i nuläget. Brynäs ska vara bäst och är de inte bäst så ska de i alla fall vara jävligt nära. Det ska gå att kräva att Brynäs alltid slutar på den övre halvan av tabellen.

{8399}: Om de har den målsättning som grupp och förening så ska det verkligen vara högt i tak! Jämför Bz men chef för ett medelstort företag som ej ger en bra produkt och som inte skappar förutsättningar för en bra produkt så tycker jag att han nu gång på gång visat att han gör fel val

Bratwursten :
Får gratulera, få flytta in mittemot arenan till laget man håller på är något man unnar alla fans att få göra.👍

Leonardo:
Ofattbart att inte Brynäs 2018 begriper hur viktig den mentala styrkan är för framgång eller ej!
Beklämmande!

Auchinleck: Ja på denna elitnivå oavsett idrott så bör man ha en mental tränare i laget, hur man som spelare, speciellt unga spelare klarar av att hantera motgångar och den kritik de säkert kan läsa sig till....vi har ju coacher för allt annat, fystränare, videocoach, målvaktstränare, backtränare etc, hörde ju bara om Felix hur mkt det vart för honom så på gränsen att sluta med hockeyn ett tag!

{8399}: Vi får väl sikta på det till nästa säsong, nu vill man bara se krigarinställning i de 6 matcher som är kvar och inget annat, 60 minuters hårt jobb annars tar Rögle vår plats 2-3 segar till för dom så är dom och nosar där. Brynäs borde kunna prestera bättre ishockey och en dask i arslet kanske hjälper hehe!

Leonardo: Frågan är bara vem som skall daska till dom i arslet när Bulan inte är kvar?

Leonardo: Det som känns så jobbigt är att vi inte är ett stabilt lag för den övre halvan som vissa andra föreningar är år efter år . Jag menar inte att vi ska vinna SM-guld varje år för det gör inget lag men mera stabilitet skulle kännas bra som omväxling mot berg o dalbanenivån år efter år ..Kom igen nu dom sista matcherna och visa hjärta och balls för laget i mitt hjärta Brynäs ❤️

Leonardo: Jag tycker fan Rögle har ett bättre lag...

Forsberg 1978: Ja om inte annat när jag kommer hem igen till Gävle så kan de anställa mig som "motivationshöjare" lång svart blick så fort de gör misstag ;) Anteckna varje detalj som felar!

{8399}: Rögle höjde sig efter tränarbytet och har några bra spelare, tycker det int eär så stora skillnader längre på lagen, generellt sätt , det finns några som sticker ut dock

Leonardo: Över en hel serie är det stor skillnad mellan lagen. Utökningen av serien har gjort den skillnaden ännu större. Antagligen därför som SHL-klubbarna vill utöka serien. Räddningsplankorna är fler nu. Med 12 lag hade ett mellanår antagligen inneburit kvalspel, nu finns mindre klubbar med sämre förutsättningar, som oftast är sämre även när Brynäs har ett mellanår. Är övertygad om att typ Boorkens 100-mannatrupp hade undvikit kval om det var 14 lag.

Peja: Ja det har du en poäng i Peja! Hur många lag tror du vi har om 5 år i SHL? Eller rättare sagt hur ser SHL ut om 5 år, har vi en norrgrupp och en södegrupp, conferencer :) En del är ju väligt emot en utökad serie medan andra vill ha 22 lag....ja jisses!

pjåtor: Håller med. Årets säsong känns verkligen typiskt oss. Antingen har vi en säsong där allt går vår väg och vi spelar fantastisk hockey, eller så sjunker vi ner i avgrunden.

Tittar man på poängskörden sedan säsongen 11/12 är det följande:
92
75
85
68
74
93
70+?

Antingen gör vi en riktigt bra säsong och hamnar över 90 poäng (11/12 och 16/17), eller så gör vi ett bottennapp och når knappt upp till 75 poäng (12/13, 14/15, 15/16, 17/18). Bara en säsong av dessa sju (13/14) har vi presterat på en ”godkänd” nivå, dvs. runt 85 poäng.

David Persson: Det som andra supportrar skriver på twitter, om du undrar vad de menar, vill ha sagt etc - får du ta på twitter istället för diskutera här.

Skrubben: Man borde kunna förvänta sig fler poäng nu när det är 14 lag i serien, med tanke på att det i princip är 2 jumbolag som har kommit in. Vore naturligt att ta fler poäng nu än med 12 lag.

KalleTeodor: jo men playin plats måste säkras först kom de ihåg

Forsberg 1978:
Chefspryglare står högst på listan över värvningar. Lever Scheike?

pjåtor:
Brynäs och slakmotor (en slakmota, flera slakmotor?) verkar leva i symbios. Mest uppförsbacke.

Stefan R 63: "Du har alltså redan svaret på hur Bz har resonerat!"

Inte alls, jag har bara lagt fram tänkbara resonemang och anledningar till varför BZ agerat som han gjort i ex frågan om Honken visavi Fernström, eftersom det är det vi diskuterar.
Dom som redan har svaret och med säkerhet verkar känna till hur han resonerat, är ju du och många andra läktartyckare härinne, märker du inte det?

Huge:
BZ har haft otur när han resonerat.

Stefan R 63: "Återigen vet du tydligen något som vi alla andra bara gissar och försöker förstå oss på! Idag vet du hur Bz tänker!"

Nä, nu blev det lite fel igen, min vän.
Det är JAG som försöker förstå hur BZ tänker och det är DU och "alla andra" som drar tvärsäkra slutsatser om hur han tänker, baserat på rena gissningar.

Auchinleck: Skriv till BZ och fråga :)

Auchinleck: Mkt möjligt, men inte i närheten av att ha samma otur när man resonerat som många härinne har och har haft... :-)

Huge:
Oturligt nog vet du inte det... = )

Auchinleck: Jo, jag VET.
Trust me....😉

Huge:
Otur igen...

Leonardo: Har du något på gång då?

« · 1874401 · »