1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768710 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Damerna får ny sponsor. SANDVIK.
Bra där! Snart dags att berätta vad Brynäs vill med damerna också då?

En tiondeplats för herrarna verkar ju vara ok så där har vi redan facit.

Auchinleck: Kulturen sitter i väggarna vet du.

{8399}:
Kul att supporterengagemanget lyfts fram.

www.brynas.se/artikel/fav3aje4c-1ekad/har-ar-fansen-som-alltid-stottar-sitt-brynas

Nyckelorden i omklädningsrummet blir dock lite (skall vi säga) ironiska...?
Uppladdat:

500x0-thumb2560_0.jpg

{8399}: precis de jag menar

Auchinleck: Ja Boork haha

{8399}:
Ja, eller varför inte ta in Boork... han är ju ledig nu... = )
Då får mentala darrgänget nån som berättar hur de skall agera in i minsta detalj.
"Skridskoskydden skall stå så här"... ger en jävla trygghet det.

Tjurn : Varför inte göra som med Boork en gång i tiden och ta tillbaks Melin? Se Gnaget förra säsongen med Melin, låg nästan sist efter 20 omgångar och gick sedan som tåget. 👍

munkas: när säsongen är slut tar bz fram sin magiska flöjt, spelar värmlandssången och lockar hit varenda Boforsare som kan stå på ett par skridskor. Ivrigt uppbackad av strutsarna på hs och ackompanjerad av de två andra-fiolerna i mål.

En riktig sportchef hade rakryggat ställt sig upp och gett svar på tal !
I ett privat företag hade han fått gå för länge sen !

Tjurn : Om ca 3 veckor slipper du skiten. Då har du bara ett par månaders crappy season att genomlida innan nästa helvete börjar. Då med 4 fjärdefemmor plus Danielsson.

Huge: ärligt dom spelar precis lika dåligt nu som början av säsongen rätta mig om jag har fel? Så vad Sjödin har fått igång ser inte jag ivf. Jag tror om Melin fordsatt så skulle vi ha haft ett betydligt tryggare lag som de är nu så är vi alldeles för sköra , match till match å hit å dit precis som sjödda själv gör sken av otroligt osäker person i tränsrrollen vilket är förståligt.

Å Janne ja han kan säkert sina saker men ursäkta mig ingenting kan ju få igång gubben inte ens en knyten näve vid ett mål bara de säger en hel del tycker Jag, lite auktoritet lite jävlar anamma lite sura miner vid intervjuer lite go nej bara samma jävla skit hela tiden . ( vi måste upp , vi kommer ut bättre i tredje osv osv ) likförbannat när tredje är spelad så har Läget blivit överkörda av khk hur i helvet sköts saker å ting igt. Blir så jävla less på den här skiten

Stefan R 63: Ha, ha ser det som ett exotiskt litet äventyr med bra betalt, då är det ännu större anledning att kasta ut han från klubben, det skall vara en ära att spela med Brynäs annars är det något som är fel!

Peja: jag tror definitivt inte liljewall skulle spela i en första lina! Tror tyvärr han inte har skills eller snabbhet! Han är bättre än Miller som med sin rutin borde vara mer framstående! Han ser nog tyvärr brynäs som en exotisk litet äventyr med bra betalt

Stefan R 63: Liljewall fick stundtals det förtroendet i Rögle och förvaltade det inte. Så han är verkligen ingen spelare som "aldrig fått chansen".
Sedan kan man ju fråga sig, om alla spelare i typ fjärdekedjan skulle leverera om de spelade i förstakedjan, skulle det då helt plötsligt bli en offensiv spetskedja av fjärdekedjan om du börjar kalla den för förstakedjan? För omgivningen i fjärdekedjan är väl redan lika bra som i förstakedjan om alla där är förstakedjematerial...

Gusten2: ok så det du säger är egentligen en kritik mot sjödin o janne l? Att de har placerat liljewall i fel lina? Att han borde spela i första eller andra? Tycker du att han har de kvaliterna? Jag ser liljewall som en def inriktad fw o att då ha så stor minus är för mig konstigt! Men du kanske har rätt han kanske ska spela i första linan ! Förra året som kapten i rögle hade han 19 p o minus 7 ! Tror nog inte bz köpte honom till en första eller ens andra ! Och istid förtjänar man inte nåt man får gratis

Gusten2: Det är inte riktigt så enkelt. Du kan inte sätta vem som helst på en arbetsplats på de mest krävande uppgifterna, alla kommer inte leverera överallt. Liljewall har aldrig varit en producerande spelare på SHL-nivå och det är ärligt talat väldigt uppenbart att han inte är en tillräckligt bra hockeyspelare för att kunna vara en offensiv spetsspelare i Brynäs.

Stefan R 63: spelar man i en fjärdelina gör man inte mycket poäng, har du inte lärt dig det? Sätt tex Liljewall i en första eller andralina så får man mkt speltid och förtroende, då levererar man! Är inte svårare än så. Om du hamnar i frysboxen på ditt jobb, levererar du då? Tror inte det!!

Huge: Om jag får leka "lekman" om vad jag tror hänt/hände så är detta min åsikt.

1. Bz är tidigt ute och letar efter en ny målvakt. Anledningen stavas Felix mage.
2. Om man ska ta in en spelare på ett korttidskontrakt så får spelaren lira 7 matcher och efter det så måste man helt enkelt skriva kontrakt med spelaren alternativt släppa spelaren.
Jag har för mig att vi redan haft inne en spelare på ett sådant korttidskontrakt?
3. Därav kunde vi ej ta in tex en Honken i efterhand på korttidskontrakt då Fernström var den spelaren som utnyttjade vår andra möjlighet till korttidskontrakt. Minns dock ej vem som var först? Ludvig kanske?
4. Med Felix på skadelistan, med ett utgående kontrakt på Fernström samt att han vid kontraktering antagligen var tvungen så antar jag att Fernström kräver mindre pengar än tex Honken. Alternativt så är inte Honken intresserad.
5. För nu betalar vi trots allt en lön till en spelare som vi kontrakterat. Och i detta fall så blir det EN lön oavsett om man skulle kört Fernström eller om man skulle kört Honken.
6. Min känsla är att Bz trodde att Felix skulle bli spelklar tidigare än han blev.
När han nu till slut blev spelklar så hade helt plötsligt Bz tre målvakter på löneposter.
Han insåg att han ej skulle kunna bli av med Fernströms kontrakt via att något annat lag tog över den - därav skulle han behöva betala Fernströms lön även om han spelade i annat lag.
Han insåg däremot att Felix skulle han bli av med hela lönen - samt ev få en liten summa för Felix.
7. Då är det ganska lätt att förstå varför Bz väljer att ej plocka in tex Honken, varför han släpper Felix.
Så oavsett vilket så har han i mina ögon gjort bort sig fullständigt i målvaktsfrågan.
Det hade i det här fallet i min värld varit bättre att skeppa Fernström. Satsat på Rautio och Ersson fram tills Felix var tillbaka.
För Ersson är knappast en sämre målvakt än Fernström. Sen att ev prata om rutin för att Fernström är äldre - jo tjena.. Den sortens rutin har han ej.

Som sagt - bara min åsikt/teori. Men hur som tycker jag att Bz agerat konstigt.
Samtidigt som laget på många andra håll och kanter byggts väldigt konstigt.
Men det är en annan femma! :)

Huge: ta på glasögonen, scrolla nedåt, där har du ett alternativ.

{2064}: Fortfarande inget svar på vad alternativen var, det som är intressant om diskussionen ska bli någorlunda seriös.

Huge: och jo, Löven valde att inte att förlänga. De var smarta nog att inte kontraktera en kille med 87% i räddningsprocent. En hyfsad andrekeeper i allsvenskan eller en toppmålvakt i hockeyettan är var kunnigt och insatt yrkesfolk brukar placera honom.
BZ’s enda godtagbara ursäkt, förutom att han ev. hade otur i sin tankeutövning, är att det var Pecka som drog i trådarna.

Huge: jämna tabellen?? 5 p upp till lag 9 och 12 p upp till lag 6 37 till lag 1 och 11 till lag 11! Eller räkna du inte med Brynäs?
Du skrev om förutsättningar för sportchefer om ekonomi osv! Nu är det ju hemlighetsmakeri med spelarbudgetar! Men 2016 hade tex frölunda 43 miljoner brynäs 42 Dif 39 och rögle 28.
Kollade nyförvärv och va de producerat o får då följande:
Dif
Bourqe 21 p
Engqvist 21
Lagesson back 20 p
Fagerudd back 3 p +- 0
Tom Nilsson 4 p +-0
Jocke e mv 91.2 %

Frölunda
Lash 37 p
Lias andersson 14 p
Patrk w 4 p på 7 matcher
Pontus 16 p
Max f 16 p
Adam a back 24 p
Johan m mv 90.97

Rögle
Schira 24 p
Birthen 21 p
Altonen 19 p
Gagne 9 p
Liss 10 p 5 matcher
Kolpainen 91.5
Kruse 86.5

Brynäs
Hajen 44 p
Miller 10 p
Lilewall 6 p och minus 7
Henrik l 2 p minus 11
Mikael j 3 p minus 9
Capurosco 1 p
Linus fernström 89 %

Jag vet att du kommer ha nån ologisk förklaring men jag tror många med ser hur otroligt dåligt år vi har haft med våra nyförvärv!

Tjurn : Ja, det där är ju en evig fråga som vi aldrig kommer att få nåt svar på.
Sjödda fick trots allt ordning på laget, nåt som i sin tur har räddat oss från risken att hamna i ett betydligt mer prekärt läge än det vi nu befinner oss i.
Så nog kan man med fog påstå att Sjödda ändå gjort NÅT rätt....

Ove Myling: Den som får kritik in absurdum härinne, försvarar jag också in absurdum. Svårare är det inte.

"Misslyckade spelare lever upp till bz förväntningar"

Jaså, du tror det?
Tror inte alls på att BZ anser att en misslyckad värvning har levt upp till hans förväntningar. Det innebär ju att BZ:s förväntning skulle vara att spelaren ifråga ska misslyckas, och den teorin tror väl inte ens en yrkesgnällare som du på?

"Det troligen är ju att han (bz) är ganska missnöjd eftersom flera redan fått lämna (dom du nämner) och andras kontrakt säkert kommer att brytas nästa säsong."

Ja, den floskeln instämmer jag också i.
Klart att han är missnöjd, om man tvingas sparka spelare.
Återstår frågan ifall han kommer att bryta några kontrakt.
Mkt möjligt men tror inte att det blir i den omfattning som du och säkert en del andra tror och hoppas på.

"Men huge har väl någon egen teori som bygger på att bz värvade spelarna för att kunna släppa dom en bit in i säsongen..."

Inte alls, du kan vara helt lugn.
Min enkla teori är att BZ försöker värva spelare som han tror på och dessutom i förhoppningen att kunna behålla dom, ifall dom presterar som förväntat.

Huge: ska jag vara riktigt ärlig så tror jag inte vi hade legat sämre i tabellen om vi hade haft Melin! (Tror) Sjödins ledarskap ger jag inte mycket för , tror inte Melin hade varit ett dugg sämre men som sagt bara spekulationer förstår inte alla som tycker sjödda e så bra vad gör han igt?

Stefan R 63: Nä, den iofs mkt jämna tabellen ljuger nog inte.
Med tanke på starten vi fick så får det nog ändå betraktas som logiskt att vi till sist verkar få spela playin. Ingen katastrof, kunde ha varit betydligt värre om inte BZ agerat snabbt genom att sparka Melin.

Huge: Varför värva en div 1 målvakt när vi har juniorlandslagsman i Samuel Ersson i J20?
Ingen av dem är SHL-mässiga men den senare är ett betydligt billigare alternativ.

Huge: Vi lever i en floskelvärld ;)

Stefan R 63: huge är ju expert på att måla in sig i ett hörn. Han försvarar bz i absurdum. Misslyckade spelare lever upp till bz förväntningar hit och dit, bla bla bla. Och då vet ju han lika lite som någons av oss vad bz tycker om sina värvningar? Det troligen är ju att han (bz) är ganska missnöjd eftersom flera redan fått lämna (dom du nämner) och andras kontrakt säkert kommer att brytas nästa säsong.

Men huge har väl någon egen teori som bygger på att bz värvade spelarna för att kunna släppa dom en bit in i säsongen...

{2064}: Hade du haft samma insyn, fakta och kunskaper om turerna kring värvningen av Fernström (vilka alternativ fanns, vilka kunde komma hit, vilka ville hit osv osv), så hade du kanske tyckt att värvningen var fullt logisk och Ok.
Att öht och tvärsäkert kritisera nån annan för dennes agerande utan att ha gått i dennes skor sas, är i allmänhet ett jävligt korkat agerande.
Och inte blir det bättre när du per automatik utgår ifrån att Fernström fick gå från Löven enbart pga att han inte ansågs hålla måttet, och att det absolut inte kan ha berott på nåt annat än det.
BZ kan mkt väl har missbedömt det hela och missat betydligt bättre alternativ, men så länge vi inte känner till alternativen så är det meningslöst att försöka avgöra om BZ gjort rätt eller fel.

Huge: du pratar om förväntningar på nya spelare! Capurosco värvades förra året som en spetsvärvning och hade säkert en månadslön efter det! Ska man inte ha förväntningar på honom? Larsson poäbgbäst vack i allsvenskan! Ska man inte ha förväntningar på honom? Thorell! Hade jag inga förväntningar på alls! Palushaj kittlade mina förväntningar redan på försäsong o blev besannande! Melin ! Gillar Melin men hans ledarstil a 2018 nja! Fernström luktade panik från början! Första matchen bra men sen en katastrof med shl mått mätt! Lilewall pltasade ej i Rögle förväntningar inga alls o han har inte visat nåt! Miller trodde jag på men killen är ju så seg o har ju åkt rushkanna i hirarkin i kedjorna! Helt enkelt ett misslyckat år när det gäller nyförvärv och när de övriga spelarna med Granis blomman inte lever upp till förväntningarna så har det hitills blivit medioker säsong! Tabellen ljuger inte o mv statistik ljuger inte!

Huge: Sant, BZ fick säkert veta vilken fantastisk SHL målvakt Fernström är ifrån dennes agent.
Insyn, fakta och kunskaper som vi andra som bara sett honom någon av de enstaka matcher han fått spela på SHL nivå (eller i det allsvenska lag som också bedömde att han inte höll måttet på den nivån) var alltför fjärran från. 😉👍🏻

Huge: intressant det sista du skriver! Har då inte micke j thorell melin capurosco varit godkända värvningar? 3 spelare och 1 tränare som fått kicken av bz

{8399}: "Det intressanta egentligen är ju inte Bengtzens kunskap och insyn jämfört med fansens"

Klart att det är intressant om fansen nu sitter och dömer ut BZ:s värvningar, utan att ha samma kunskaper och insyn som BZ har haft.
Ett enkelt och konkret exempel är ju ex värvningen av Fernström, som kritiseras så mkt av vissa fans. Vad säger att man inte hade gillat värvningen om man känt till samma fakta kring värvningen som BZ haft?

"Däremot är många förundrade över och kritiska till att Bengtzen trots sin kunskap och insyn så ofta misslyckas med sina värvningar."

Du säger att det bara är intressant om man jämför med hur andra sportchefer lyckas.
Då frågar man sig ju hur mkt bättre andra sportchefer verkligen har lyckats, om man går igenom samtliga lags trupper. Är rätt säker på att det inte skiljer sig så oerhört mkt mellan lagens sportchefer när det gäller antalet påstådda misslyckanden.
Sen är jag tämligen säker på att uppjagade fans med många gånger alltför höga förväntningar på en värvning, i besvikelsen sågar värvningen ifråga när deras egna höga förväntningar inte uppfylls.
En spelare som av fansen klassas som ett misslyckande kan ju mkt väl vara en fullt godkänd värvning utifrån de krav som BZ och tränarna haft.

Leonardo: "det är viktigt att få in en person som är positiv för BIF!"

Den där måste iaf hamna jävligt högt upp på "Floskel-topplistan"... ;-))

Peja: Ptja. Klubbdirren/chefen (vad är skillnaden?) har ju fått fram stålar iaf. Sen att sportsliga sidan inte lyckats omsätta det till rätt grejer är ju en annan fråga. Lite lika fall som i Brynäs.
Även det en bra erfarenhet att ha i bagaget inför framtiden.

Inkazar: Jo, fast vad jag har förstått har Västerås haft stor ekonomisk kostym senaste året/åren (vet ej varför) inom fotbollen men resultaten har varit halvdana. Mjällby flyttade ju till Gefle, kul "återförening"...

Peja: helt enig. Och han har inte bara erfarenhet som sagt, han har gjort ett ruskigt bra jobb i Västerås, både i bandyn och på senare tid i fotbollen vad jag kan förstå

Inkazar: Av allt att döma har han gjort bra ifrån sig i Västerås. Gillar att man tar in någon som har erfarenhet av att vara klubbchef och inte bara har en bakgrund på typ Gavlegårdarna (no offense).

Peja: tycker dehär känns riktigt bra faktiskt!

Var allvarligt rädd att vi var nästa förening att drabbas av Charlotte..

Peja: Håller med dig Peja, det är viktigt att få in en person som är positiv för BIF! Ska bli intressant att följa :)

mustigahjalmar: Positiv överraskning. Har uppfattat honom som en frisk fläkt i Bandy-Sverige. Bra att ta in någon med den typen av erfarenhet.

mustigahjalmar:
Det som slår mig mest är att ORDFÖRANDEN står och säger "vi i nomineringsutskottet". Det är väldigt tydligt att det är viktigt att detta sägs. Varför frågar jag mig????
Sen särskiljer han det från styrelsen som om de typ är några andra personer någon annanstans. Löjligt!

Nye klubbdirren har jag aldrig hört talas om. Men han verkar utstråla mycket "vi tillsammans", och faran med det är att det kan vara jobbigt att ta de där obekväma besluten där inte alla är med på..
I medgång, kanske inte helt fel. I motgång kanske inte alls rätt... (Nu är det bara en intervju och ödmjukhet hör ju till.)
Men han verkar ju ha lyckats i tidigare roller och det är väll ingen nackdel.

Ger honom chansen :-D
Även om han INTE kommer att peta på BZ.

mustigahjalmar: Tror det blir bra. Han verkar ha gjort ett hästjobb i VSK och blir svår att ersätta för dom.

Peja: Vad jag tänkte mer på var att om det handlar om för mkt personkemi så kan det bli konstiga val ibland, jag menar vid en anställningsintervju så tar man hänsyn först till kompetens, sen hur man fungerar i grupp...det är väl en balansgång det där med att värva spets och samtidigt skall det vara en bra människa!

Auchinleck: Brynäs verkar ha snöat in på Game of Thrones. Först Stark och nu nån tjomme från Westeros ...

mustigahjalmar: Verkar vara en kompetent man. Läs detta, mycket intressant.

www.bandypuls.se/bandy/elitserien/tva-chefsroller-for-michael-campese

Peja: Jämförelsen mellan sportchefernas gärningar blir ju skev eftersom alla har olika förutsättningar, inte minst ekonomiskt.
Jämförelsen blir ju rättvis endast när man provat att jobba i varandras föreningar sas.
En sportchef i Frölunda som tar guld behöver ju inte ha lyckats bättre i sitt jobb än ex en chef i KHK som trots små medel lyckas fixa nytt kontrakt.

mustigahjalmar:

"-Vi från styrelsen i Brynäs IF är väldigt nöjda med rekryteringen. Med Michael får vi en klubbdirektör med starkt ledarskap och ett affärssinne som på ett engagerat sätt kan driva föreningens utveckling tillsammans med personalen. Han har erfarenheter från att utveckla föreningsverksamhet och har skördat fråmgångar som han kommer få nytta av i rollen som klubbdirektör. Med Michael på plats så fortsätter vi bygget av en stabil organisation. Detta är grunden för att vi ska skapa vinnare på och vid sidan av isen, säger Jürgen Lorenz, styrelseordförande Brynäs IF."

Vilka "fråmgångar" och hur lyfter det Brynäs?
Men det kommer väl att visa sig...

« · 1874606 · »