1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 768168 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Zappaholic, Huge: så det räcker inte att utvärdera 10-10-5-10 för att göra en bedömning av BZ:s prestation. Eller att bedöma hur hans värvningar bidragit till att höja laget? Vi måste alltså känna till varje detalj som är relevant för att kunna ha en synpunkt? Ingen av er jobbar med utvärderingar eller uppföljningar?

Charles: Ja, man kan ju hoppas att han inte är så långsint i såna fall.

KalleTeodor: Förutom att Ölund är städgumma har han både mot Dif och Fhc kommit in bra framför mål... fler lägen igår som såg liknande ut som vid Bertilssons mål mot Dif.

När det gäller Jensen kanske det inte skulle vara så dumt att sära på honom och Clark... blir för mycket sökande efter att C ska få skottlägen så det blir aldrig något spel. Sätt Jensen i 3/4 med t ex Alcén-Mannberg... så han får rensa skallen :)

Såg någon förresten vad som hände Mannberg igår... han spelade väl bara första?

{8305}: isåfall är det ju ett gigantisk tjänstefel av Bengtzén

Charles: Det jag har hört av pålitliga personer var att man var mer eller mindre muntligt överrens med Lindbäck. Han krävde inga stora pengar, utan ville bara få spela matcher. Sedan drog Bengtzén av oklar anledning tillbaka sitt förslag och det blev inget av det.
Så jag tvivlar på att det finns någon bra relation tyvärr.

{8356}: Japp. Jag ifrågasätter. Svårt att bedöma i vissa fall menar jag. Ibland ser inte fans och de som finns i och kring laget lika.

Vem har gjort den här bedömningen? Du lägger fram den som en objektiv sanning. Det är lite roligt.

Peja: Vad fanns det isf på marknaden när Fernström värvades?
Vilka kunde komma, vilka ville komma osv?
Fortfaranden inget svar på denna kärnfråga som väl måste vara utgångspunkten om man öht ska få till nån form av seriös debatt när det gäller ifall BZ gjort ett märkligt eller kanske fullt logiskt och vettigt val.

{8356}: Bengtzen var ju ute efter Lindbäck inför denna säsong tillsammans med Rögle var någon expert eller journalist som twittrade eller skrev det någonstans. hörde någonstans då också att Brynäs hade ett riktigt högt erbjudande då men att Anders ville ge NHL en ny chans. så vi får väll hoppas att han har fått en bra relation till Lindbäck med något samtal

majk: Allt beror väl på hur ansvariga värderar en spelare i ett lag, vad han tillför både på och utanför isen. Sunken har varit en ironman och klippa under många år, en spelartyp som alltid kommer till jobbet och som alla tränare vill ha i sitt lag. Och om nu ansvariga tränare som dagligen jobbar med hockey och kan bedöma spelarna tycker att han är värd pengarna, så ger jag blanka fan i vad gapande fans med noll kunskap och insyn tycker. Dom behöver inte ha rätt i sina åsikter bara för att dom tycker si eller så.
Sen är det omöjligt att veta hur Sunkens kontrakt sett eller ev ser ut idag, vilka ev klausuler som funnits, hur hans lön betalats ut osv.
Men det verkar det uppenbarligen finnas massor av supportrar härinne som känner till. Det konstiga är bara att det ALDRIG varit nån av dom som presenterat kontrakten härinne utan bara hänvisar till vad man "tycker" eller "tror" när man påstår sig veta hur det ligger till.

Zappaholic:

Något som är lite roligt är att du ifrågasätter Bengtzens lyckade värvningar i procent när du kan se alla dessa spelare som han tagit in.

Stefan Bengtzens värvningar till Brynäs IF

Johan Holmqvist 3. 34 år
Joel Gistedt 2. 30 år
Tomas Slovak 2. 32 år
Emil Lundberg 1 32 år
Tim Wallace 2 31 år
Jesse Niinimäki 1 29 år
Daniel Mannberg 2 22 år
Mathias Porseland 1 28 år
Jonathan Pudas 3 21 år
Anssi Salmela 3 30 år
Marc Zanetti 2 24 år
Terry Broadhurst 1 28 år
Nick Johnson 3 29 år
Petr Vrana 1 31 år
Ryan Gunderson 5 30 år
Elias Fälth 2 35 år
Kevin Clark 5 27 år
Jonathan Granström 3 29 år
Jesper Jensen 3 28 år
Jusso Ikonen 3 22 år
Tomas Zaborsky 2 30 år
Gustaf Thorell 1 24 år
Daniel Paille 3 32 år
Linus Fernström 1 30 år
Henrik Larsson 1 23 år
Christopher Liljewall 1 28 år
Drew Miller 1 33 år
Loui Caporusso 1 28 år
Aaron Palushaj 5 28 år
Mikael Johansson 1 32 år

Antal värvningar: 30
1:or : 11
2:or: 7
3:or: 8
4:or: 0
5:or: 3

Snittbetyg: 2,16
Medelålder 28,7

Hej, hoppas ur BZ-loopen lite med några reflektioner ang gårdagens match.

För det första så var det förstås inte ”Sunkens” avsikt att skada RO. Det var dock väldigt klumpigt och kanske lite typiskt honom som ibland blir lite som en tjur som inte kan hejda sig…
Ingen tvekan att händelsen blev matchavgörande. Tyckte vi hade riktigt bra koll på matchen fram till dess. Det viktiga för mig är dock att laget börjar visa form och det man kan ta med sig från denna match är att Frölunda är ett lag vi definitivt kan slå. Vi har förresten visat med eftertryck att vi kan slå Djurgården också. Mot Växjö har vi 2 oavgjorda (som vi visserligen förlorade på SO) efter full tid och sen en varsin vinst. Jag tycker att Brynäs har visat att vi har chans att slå alla motståndare så länge de ligger över oss i tabellen…
Kanske det som varit strategin sista tiden. Blir vi 10:a så slår vi i underläge mot alla lag i slutspelet… 😊

Lite spelarkritik:
Min kritik fokuserar på forwards men kan börja med att konstatera att det betyder rätt mycket att få tillbaka två av SHLs bästa backar… Det ger sån trygghet till hela vårt spel och konstigt vore det väl annars.

Kul att Ikonen börjar få fart på rören igen. Han är lite av en joker för oss i ett slutspel och det ser ut som formen är på väg.

”Ludde” var ingen som jag direkt jublade över när vi kontrakterade. Men det kanske man borde ha gjort. Jag tycker att han har varit riktigt bra och visar bra karaktär. Med den lite ”riviga” spelstil han har så får han även bra kemi med Granström vars spelstil är inte helt olik.

Härligt att se Jesper Boqvist spela hockey. Tar så otroligt mycket smarta beslut, skicklig på att finna fria isytor och finner hela tiden den som har bäst läge. Mitt råd till honom är att lägga in rejält med skotträning till nästa år. Detta inkluderar förstås även att stärka överkroppen några snäpp (vilket även behövs för närkampsspelet). Om Boqvist förbättrar sitt skott så att han blir ett rejält hot så är han en toppspelare i SHL nästa år och även närmare NHL. I mina ögon är han på samma nivå eller bättre i allt jämfört med Elias Pettersson, med ett stort undantag, skottet.

Sen vill jag nämna Ölund som får agera lite ”städgumma” mellan Boqvist och Palushaj men gör otroligt mycket bra saker för laget som kanske inte märks så mycket.

Tycker även att Clark förtjänar en eloge för allt jobb han lägger ner. Åker alltid med full fart ända fram i alla situationer och spelar aggressivt och fysiskt med de få kilon han har. Har haft lite oflyt med att komma i bra lägen och visar lite dåligt självförtroende när han fått dem. Bra att fick sätta en balja. Det har han förtjänat.

Tittar man på de spelare som måste upp så ”toppar” Jensen den lista. Killen är verkligen en skugga av sitt spel från förra året och det är så mycket som blir fel för honom. Svårt att säga vad det beror på men enkelt uttryckt så får han inte den där lilla extra isyta/tiden han behöver för att vara kreativ. Ofta beror det på ett tidigt felbeslut, en dragning eller pass som inte går hem, med tappad puck som följd. När spelet har hängt sig så blir man ofta passiv, man stannar upp och tänker (lätt överdrivet). Inte för att jag tror att han läser detta men mitt råd är att starta varje puckkontakt med tre snabba skär dvs accelerera och ur det skapa fler alternativ och framförallt bryta passiviteten. Jensen i närheten av fjolårets form skulle höja oss väsentligt.

Tycker även att Palushaj varit lite blek sista tiden men jobbar hela tiden hårt och brukar ju alltid komma igång igen så det oroar inte så mycket.

Nu är lunchen slut…

Inkazar: Makalöst... vilka tidigare har fått 5 eller mer

{5915}: 1. Vilka mer omständigheter? 2. Givetvis lätt att vara efterklok men Sunken har väl aldrig varit en spelare som varit värd dessa pengar?

Huge: Håller med om att Sandström inte håller måttet - men ändå värvade BZ en ersättare som är sämre.

{5915}: Påstår du att dina inlägg blir ganska så bra mot slutet?

I så fall lovar jag att börja läsa klart dem. Man tröttnar ju rätt snabbt om jag säger så.

Zappaholic: när du börjar läsa hela inlägg ska jag skärpa mej

{5915}: Rent generellt tycker jag du är klart sämre än Huge. Det tycker jag i efterhand, efter att ha följt den här sidan några år nu.

majk: Många fel där

1. Du känner inte till alla omständigheter
2. Du uttalar dej med facit i hand

{8356}: Håller med. Källa på det tack.

Och på tal om misslyckadeprocenten, så går det ju inte att föra sån statistik så klart. Nu var du lite rolig.

{8356}: Det är så klart inget jag kan/tänker basunera ut här :)

{8356}: "Om du kan läsa vad jag skrev så skrev jag tydligt att man inte kan ha hem alla spelare och att Brodecki och Felix hade stagnerat hos oss. Kontentan med inlägget var att bevisa hur BZ prioriterar bort Brynäs identitet."

Intressant teori, utan att du har nåt som helt belägg för att BZ medvetet skulle försöka bortprioritera Brynäs identitet.
En normalt funtad supporter skulle ju faktiskt kunna tolka bortprioriteringen av Brodecki och Felix som att BZ och tränarna helt enkelt bedömt att dom inte riktigt hållit måttet efter att ha fått massor av chanser.
Men varför tänka sig den mest troliga och naturliga förklaringen när man kan komma med konspirationsteorier som man inte har några som helst belägg för.

Zappaholic: Är det ok att utvärdera efter slutspelet? Om BZs lagbygge går till semi eller längre har du rätt. Kvartsfinal eller sämre, då är jag bäst. Huge är sist oavsett.

Huge: Sunken har alltså mellan 120-160k/månad. Det var väl Sundlöv som var extremt generös där?
Minst "bang for the puck" i serien?

{8305}: Källa på det? Vore ju en dröm.

{8305}: Vart kommer dom uppgifterna ifrån?

{5915}: Jo. Du får tycka vad du vill i efterhand. Och jag får tycka att du resonerar som en åsna när du tycker utifrån helt andra förutsättningar.

Det är själva idén med forumet. Att tycka. Och att kritisera det tyckandet.

Nymåne? Så jävla larvigt skrivet. Skärp dig.

För att lätta upp stämningen lite så är Bengtzén ute efter Lindbäck. Frågan är bara hur sugen han är på att komma tillbaka hit.

Sunken avstängd resten av grundserien, 5 matcher. Missar då troligtvis att ta sig in på topp 3 spelade matcher i Brynäs någonsin.

Huge: måste vara jobbigt för klubbdirektören att utvärdera sportchefens insats. Han har inte heller alla detaljer. Resultatet, det är resultatet f-hvete, som ska bedömas, inte om det var nymåne när Caporusso värvades.

{5915}: Och hur meningsfullt är det att i efterhand tycka att BZ gjort fel, när du inte känt till förutsättningarna han haft vid exakt varje värvning som han gör.
Du resonerar ju så uppåt väggarna korkat att klockorna stannar.

Zappaholic: Om du kan läsa vad jag skrev så skrev jag tydligt att man inte kan ha hem alla spelare och att Brodecki och Felix hade stagnerat hos oss. Kontentan med inlägget var att bevisa hur BZ prioriterar bort Brynäs identitet.

Och nej BZ lyckas inte med en del och misslyckas med en del värvningar.
Han har antagligen de högsta misslyckande-procenten av alla sportchefer i SHL.

Zappaholic: bara vi inte tycker en massa i efterhand?

{5915}: Jo. Det är ett forum för tyckande. Har jag skrivit nåt annat??

Zappaholic: det tror fan att det är lätt att tycka i efterhand. Är det inte ett forum för tyckande?

Det som gör det lätt att tycka i efterhand är BZ:s totala misslyckande trots goda förutsättningar. Jag har aldrig dissat Sundlöv som jobbade med helt andra medel.

Men vem vet, Sedinarna kanske spelar för Brynäs innan de lägger ner karriärerna? Det är sen gammalt.

{8356}: Jag tycker varken bu eller bä om BZ. Han lyckas med en del värvningar och misslyckas med andra.

Vad gäller exempelvis Brodecki så var han ju en hackkyckling härinne innan han lämnade. Många nöjda när han inte fick nytt kontrakt. Han kanske inte vill tillbaka i nuläget. Kanske inte flera av de andra spelarna heller.

Konstigt att du tar upp Felix som ett exempel här. Han var väl den som hånades mest härinne under denna och förra säsongen. Vill du att bz plötsligt ska jobba för att ta hem honom???

{5915}: Diskutera hockey. Är det inte det alla gör?????

Huge: Enl Luleås sportchef var det liten konkurrens om Larsson. ”När röglespåret försvann slog vi till”. Aftonbladet i dag.

Förutom det tvivlar jag inte på att både Larsson och Molin inget hellre vill än att spela i Brynäs. Om det inte är så att gävlebor föds bittra.

Zappaholic:

Okej om du fortsätter att säga emot om BZ’s ovilja att ta hem Brynäsare kan jag redovisa vilka spelare som spelar i andra SHL lag som skulle ta en plats hos oss. Sen kan vi bara spekulera om vi erbjudit dem en plats osv. Sen som du säger att andra klubbar kan ha bjudit högre. Kan ju säga så mycket att Liljewall tjänar mer än Emil Larsson så isåfall var det ju snarare en bortprioritering av BZ. Det börjar bli tröttsamt med alla undanflykter som räddar BZ.
Dessa spelare har BZ haft alla möjligheter att plocka hem senaste åren(Sen kan man ju inte ta hem alla såklart)

Djurgården: Jocke Eriksson
Luleå : Emil Larsson
HV71: Sebastian Wännström
Rögle: Ludde Rensfeldt
Karlskrona: Joachim Rohdin

Sen har han inte erbjudit kontrakt till följande spelare som har en tydlig och bra roll i andra SHL lag
Växjö: Adam Brodecki
Frölunda: Mattias Nörstebö
HV71: Felix Sandström

I de 3 spelarna som har lämnat hade de alla stagnerat hos oss men fakta kvarstår att alla dessa 8 spelarna hade platsat i en matchtrupp hos oss och det gör jävligt ont i Brynäshjärtat att se dem lyckas i andra klubbar. Skulle vi också tappa Emil Molin till ytterligare en rival skulle vi alltså nästan ha en halv SHL trupp i konkurrenters lag medans vi tar in rejects från Rögle och Björklöven.
Jag vet inte vad du tycker men det är inget som jag är bekväm med iallafall.

{5915}: Du menar att de var värda att värvas inför den här säsongen? Du gör det lätt för dig, du resonerar med facit i hand.

Inte vet jag om de är bittra. Jag gissade bara. Kanske fick de erbjudande från Brynäs men bättre från Modo och Luleå.

Tycker rent allmänt att diskussionen är rätt konstig. Det är jättelätt att sitta med facit i hand och tycka en jävla massa.

{5915}: Kanske just för att farsorna har varit ikoner eller idag fortfarande är aktiva i föreningen som ex tränare, som sönerna helst vill spela nån annanstans för att inte bli betraktade som pappas pojkar som får fördelar för att dom har farsan som tränare.
Bara ETT av flera tänkbara skäl till att vissa spelare väljer andra klubbar än sin moderförening sas.
Många träffar andra spelare och spelar ihop med dessa i ex landslagen dom representerat och får säkert nya impulser därifrån dom påverkar deras val av ny klubb när det blir aktuellt. Vissa ställen (städer/orter) lockar förstås mer än andra att flytta till när man är ung men även när man är lite äldre.

Zappaholic: vad tycker du vi ska pyssla med här?

{8399}: Nej, det är inte skribenterna som har den kunskapen om vem som ska värvas. Men de har tydligen tillräckligt mycket kunskap för att vara efterkloka och kritisera i efterhand samt tala om hur klubben ska skötas.

Zappaholic: Märkligt om just brynäsare skulle vara särskilt bittra. Djurgårdare tycks vara av ett annat virke. Där har man under flera år aktivt jobbat med att hämta hem gamla djurgårdare.

Få se. Larsson/Molin uppväxta i Gävle, farsorna är ikoner i Brynäs, de har själva spelat i föreningen från ungdomsåren och uppåt. Ganska goda odds på att de föredrar Brynäs före Luleå resp. Modo.

{5915}: Och hur vet du att Brynäs inte är först i kön då?
Det intressanta är väl isf att man är först i kön när det gäller spelare som man verkligen vill ha tillbaka och som man anser tillföra laget nånting.
Hur mkt Brynäs är först i kön så har ju spelaren själv också nåt att säga till om, härinne verkar det som att många tror att alla vill komma hit, bara för att vi vill ha hit dom.
Funkar nog inte riktigt så i det verkliga livet, bara i supporterlivet som det ser ut...

dAVydov: Det handlar ju inte om att behålla alla juniorer. Det handlar om att vara först i kön när de väl är SHL-mässiga.

{5915}: Ja men om spelare inte tillför något till laget så finns ju en gräns för hur länge de kommer få vara kvar. Det är ju en självklarhet.

Om de sen blommar ut i ett annat lag så är det väl kul för dem. Kanske känner de lite bitterhet mot Brynäs eftersom de inte fick fortsätta och väljer därför ett annat lag. Vill de komma tillbaka till oss så är det ju toppen.

Zappaholic: "Och vad gäller Emil Larsson så kunde väl ingen veta hur bra han skulle vara denna säsongen. Jag kanske minns fel men jag kommer inte ihåg några högljudda röster härinne om att han skulle värvas inför säsongen."

Det är väl inte skribenterna härinne som har kunskapen om detta utan det är BZ som skall ha koll på vilka spelare som är värda att värvas. Emil Larsson istället för Liljewall hade varit mumma.

Ove Myling: Många boforsare går bort. Håller med om det. Men har vi inte haft juniorer i laget de senaste åren, menar du?

Zappaholic: Det jag menar är att BZ inställning är fel, att satsa på Boforsare istället för Brynäsare.

Nu menar ju inte jag att junisarna ska spela tillsammans, utan att de ska fylla trupplatser istället för att ha en högavlönade Liljewall på bänken exempelvis.

Hade man haft lägre kostnade på breddspelarna och en vassare spets undrar jag om man inte kunnat legat högre än tionde plats?

Sen kan ju inte alla junisar få en plats, det är självklart. Utan en stor del i mentalitetsproblemet, bofors vs brynäs, är ju att man inte signar tillbaka spelare som tillhört Brynäs och slagit igenom på annat håll.

Tror att många fans stör sig på detta och att BZ gör bort sig som inte satsar på spelare från egna leden.

{8356}: Har du tänkt på möjligheten att vi faktiskt i en del av de fallen försökt men inte lyckats. Det kan ju vara så att andra klubbar erbjudit bättre villkor?

Och vad gäller Emil Larsson så kunde väl ingen veta hur bra han skulle vara denna säsongen. Jag kanske minns fel men jag kommer inte ihåg några högljudda röster härinne om att han skulle värvas inför säsongen.

« · 1875746 · »