1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 770683 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Brynäsgubbe: Huge har rätt, det låter EXAKT så här också... Klagar vi aldrig på domarna? :-)

Rätt så liknande matcher de här två. Hemmalaget får ett slumpmål till 1-0 och får publiken med sig.

Viktigt för Brynäs att ta sig förbi HV nu så man slipper Växjö i en eventuell kvartsfinal. Tror inte det är en omöjlig uppgift att slå Djurgården i kvart även om Djurgården skulle vara favoriter.

honken21: Klasskillnad ikväll som även Tornberg påpekade i studion.

Brynäsgubbe: Sådant kan man hitta på alla forum efter torsk. Mycket skrivs i affekt såklart.
Jag älskar dessa matcher som brukar vara mycket känslor mot riktiga hockeylag så som Brynäs,Luleå och Färjestad. Hatar alla tre såklart men brukar alltid bli kul. Hoppas på en riktigt rolig slutspelsserie mot något av dessa lag.

Och fytusan vad dålig Urbom är. En spelare man verkligen inte vill ha i sitt lag.

Rodrigo: DIF vore en drömmotståndare i slutspelet.

Rodrigo: Håller med i stort. Men skulle inte byta ut honom mot Sunken. Haha. Riktig idiotgrej när vi hade momentum till exempel. Men sen skadan så har han faktiskt varit riktigt bra. Dominant i BP. Men första halvan innan skadan vår sämsta back efter Falk.
Sen kan vi fortfarande hamna på plats 2-9. Luleå tror jag dock inte kan hämta in på oss. Vi kanske möts i play-in.

Berge: Ja, här gäller det att hitta nåt att gnälla på, nu när vi vunnit och både munkas och Clarence som vanligt är som bortblåsta.😉
Och hade utespelarna spelat så här i torsdags så hade vi vunnit och valet av Fernström betraktats som ett genidrag.
Det säger min kristallkula som jag fått låna av Stefan R 63.... 😉

honken21: Verkligen inte. Vi är urusla på Hovet och har varit det i många år. Du kanske menar mardrömsmotståndare?

honken21: Tänk på att vi får tillbaka Brodin,Bourque,Hultström och förhoppningsvis Ante i slutspelet. Så spetsar det laget som varit bättre än er nu över två matcher.

Men om man väljer mellan DIF och Växjö så blir valet lätt såklart.

Lindström: Alltid skönt med 3 pinnar! Fint! Men PP måste höjas upp, ser förjävligt risigt ut. Och inställningen, man kan inte sluta spela och åka och smygfisa efter EN väl genomförd period.

majk: Bättre över 2 matcher? Vad är det för jävla snack. Sen får ju Brynäs Gunderson och kanske Paille också såsmåningom.

Tycker Brynäs ska införa 80-tals tema varje lördagsmatch!

{8399}: Vi vann skotten rätt klart i båda matcherna tex. Var spelförande både på hovet och idag. Givetvis saknar ni Gunderson och Paille.

majk: lugn nu. Ni spelade PP halva matchen.

90-talstema nästa gång...... bara att Bjuda in Tom Bissett som hedersgäst 👍

Rumpelstiltskin: 2 min mer utv minuter på Brynäs. Så stor skillnad ska det inte göra. Men om du tycker det är halva matchen så visst. 45-31 i skott till vår favör.

Berge: Brynäs IF ska alltid sikta mot SM-Guld, PP måste bli bättre om de ska bli möjligt att gå hela vägen.

Rumpelstiltskin: sant..
Tycker ändå att vi håller Djurgården på utsidan nästan hela matchen. Bra aggressivitet i egen zon.

majk: jämför PP minuter istället.

pjåtor: Målet ska alltid vara SM-Guld.

{8399}: Borde väl inte bli nån skillnad. Dessutom gjorde vi mål efter 10 sekunder i ett PP så där blev det knappt några skott.

majk: Skulle också ta Urbom över Sundqvist. Alla dagar i veckan.

Rodrigo: Pest eller kolera.

majk: Såklart det kan vara skillnad.

Rodrigo: Gäller gå förbi Play in först.

{8399}: Hur? Om man inte räknar bort tid det blev mål? Vi kanske hade mindre tid i PP då vi spelade längre tid i 5vs3 också.

Den stora poängen var att vi var spelförande i båda matcherna.

majk: Grattis till spelförande-poängen... Visstja, sådana existerar inte.

Tycker bästa laget vann i respektive match. Djurgården inte hade fler än 4 kanske 5 riktigt bra målchanser idag, du ger en skev bild av matchen genom att bara ta upp skottstatistiken.

majk: Du framstår som nöjd trots att dif förlorade, oseriös inställning. Resonerar spelarna i dif som du blir de tidigt uttåg från SM-slutspelet för dif.

majk: Du och dina fancy-stats-gubbar borde läsa på lite. Om ett lag ligger under i matchen tenderar corsin att ligga i favör till det laget. Det ledande laget tenderar att dra sig tillbaka och spela kompakt framför kassen.

Precis så var matchen idag. Att ni vann skottförsöken är definitivt inte ett bevis på att ni ”egentligen” var det bättre laget.

{8421}: Givetvis sjukt missnöjd. Vi kunde hänga av er helt idag. Tycker inte vi gör en bra match. Men man kan ändå vara selförande.

majk: Det viktiga är att ni fick dyngstryk.

Clarence: Japp och hungern efter SM-Guld måste finnas där.

Skrubben:. Jag vet att corsin brukar kunna påverka till det jagande lagets fördel. Men det talar ändå om vilket lag som förde spelet och hade mest chanser. Jag vet inte om ni ville spela så i 2,5 period isf. Det är rätt riskabelt att göra det under så pass lång tid.
i torsdags gav dock corsin ingen effekt trots att ni var det jagande laget.
Era mål kom så tidigt också så svårt att hinna dra några slutsatser av det denna match.
Men över två matcher tycker jag det är fördel för oss.

{8399}: Precis. Det är trots allt mål som räknas. Jag är sjukt lack över resultatet idag och tycker inte vi kommer upp i närheten av potentialen som finns(vi var mycket bättre i torsdags än idag tex).
Men det jag invände mot först var väl att vi skulle vara en drömmotståndare i slutspelet. Vi har 2-1 i matcher denna säsong dessutom om man bara går efter resultat.

majk: Och vi kom heller inte upp i närheten av VÅR potential i torsdag, man spelar oftast inte bättre än vad motståndaren tillåter.
Idag är det väl vi som i mångt och mkt gör ER dåliga, dessutom får vi den utdelning vi saknade i förra matchen.
Ni blir riktigt giftiga när era skadade pjäser är tillbaka, tycker ni gör 2 bra matcher även utan dessa. Och ni är definitivt ingen önskemotståndare för oss och inte för nåt annat lag heller, skulle jag tro.

munkas: Jag tycker du kan rätta till din egen inställning innan du börjar klaga på spelarnas.

Huge: Mr Optimist, vad behövs för att förbättra vårt PP-spel?

{8421}: in med ryan, ut med jesper

Huge: Sen är det svårt att hålla nivån över tid. Både som lag och forumit(har själv några riktiga bottennapp, haha). Alltid kul att diskutera här. Tycker nivån för det mesta ändå är rätt bra.
Jo potentialen finns verkligen i årets lag. Och vi har ett riktigt bra spel men är fortfarande för ineffektiva och då har vi svårt att vinna matcher när inte Adam(eller Jocke) och försvaret är på topp. Är fortfarande livrädda att vi missar topp-6 och hamnar i play-in med minsta möjliga marginal och sen åker ut där. Det är verkligen ett jävla lotteri med bäst av 3.

Även om han inte gjorde några poäng tyckte jag Palushaj var riktigt bra idag. Väldigt rapp och snabb och hade lätt kunna få ett par assist om puckarna studsat rätt.

majk: Hur kan bäst av tre vara ett lotteri? Då är ju hela serien lotteri i så fall

Huge: OM finns inte i min vokabulär! Vad du än säger så var varken tränare dller spelare där i torsdags! Ingen spåkula! Det är du som spekulerar o gör efterkonstuktioner alltid!!! Bästa mv ska stå om han är fräsch! Varför tror du adam r i djurgården stod i dag? Mv är så otroligt viktig o med den spelstilen Fernström har som är en puckmotare så tyckte jag redan innan match att det var ett väldigt konstigt val av sjödda efter minst en veckas vila för Bif

Stefan R 63: Rautio var säkert lite hängig.

Stefan R 63: "OM finns inte i min vokabulär!"

Jaså?
Och varför säger du isf att OM man bara valt Rautio så hade vi vunnit?
Försök skärpa till dig och använda huvet nu.
Ingen av oss härinne vet varför Rautio vilade, därför är det rätt så korkat att gnälla över valet innan man vet anledningen.
Hur svårt kan det vara att fatta en så jävla enkel sak?

En tanke som jag haft de senaste veckorna är hur tusan vi gör med målvaktsfrågan nästa säsong. Rautios storspel denna säsongen har gjort det svårt.

Rautio är en toppmålvakt i SHL den här säsongen. Bättre räddningsprocent än t.ex. Viktor Fasth och Jonas Gustavsson. Jag skulle absolut vara för att släppa Rautio och ersätta honom med t.ex. Lindbäck, Läck eller Svedberg. Men om dessa målvakter inte går att lösa, eller att dom väntar in NHL-anbud fram till juli/augusti? Hur gör vi då?

För mig bör prioritetslistan vara följande:
1) Undersök möjligheten att värva Lindbäck, Läck eller Svedberg (eller något ytterligare säkert kort som vill återvända från Nordamerika)

2) Undersök om någon av KHL-svenskarna vill komma hem. Typ Enroth eller Henrik Karlsson.

3) Förläng med Rautio

Om alternativ 1 och 2 inte går att lösa är det givet för mig att fortsätta med Rautio. Det kan inte vara värt att släppa honom och chansa med en utländsk målvakt som inte spelat i Sverige tidigare.

Skrubben: fortsätter Rautio såhär ska han givetvis vara förstaval nästa säsong.

Just nu är han seriens bästa målvakt.

Berge: förläng med Rautio!

Berge: Jag tänker så här: Å ena sidan har han utvecklats sedan han kom till oss förra säsongen. Spelar sin bästa hockey i karriären och som du säger är han en toppmålvakt i SHL just nu. Haft ett rykte om sig att klappa ihop i slutspel, men i slutspelet i våras motbevisade han verkligen den tesen.

Å andra sidan funderar jag på om spelet han visar upp är hållbart i flera säsonger framöver? Han fyller 33 år i sommar medan alternativen jag nämnde är 4-5 år yngre. Finns möjligheten att värva hem t.ex. Svedberg bör man enligt mig ta den chansen då han är en målvakt att bygga laget kring i 5-6 år framöver.

Skrubben: Tycker ni överskattar Rautios insatser i fjolårets slutspel. Han var duktig i kvartsfinalserien men Brynäs var också klart bättre än LHC. Mot Frölunda spelade Sandström och ingen av de var bra i finalspelet. Eller sviker minnet mig nu?

Rent spontant, det är ett ypperligt läge att släppa Rautio. Hans kropp verkar inte hålla att vara etta över en hel säsong, även om han skulle hitta en jämnhet. Och skadorna kommer nog inte bli färre med åren. Tror det vore ett misstag att behålla honom. Han peakar nu.

Men visst, om man inte kan få tag på något bra måste man ju tänka om.

« · 1865032 · »