1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 770657 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Anders Berg: det vissa inte förstår är att man kan också va realistisk. Vi måste ju tex vinna två fler matcher än lagen och ca 15 omgångar kvar. Ser man på spelschemat så har tex Mif dubbelmöte mot Mora finns väl risk att Mif plockar minst 4 p i de matcherna. Fbk har Örebro hemma. Vi ska ner till Jönköping o spela, vi har inte haft lätt där och med det spelet igår från vår sida o det Hv visade mot Saik så hmm Svårt. Vi har gjort tre skitmatcher under 2018 Rögle Dif och nu Lidköping och det blir vi straffade för så enkelt är det. De andra lagen kommer också att göra skitmatcher men ändå plocka sina poäng och det tänker inte vissa på här i forumet. Det tycker vissa är att tänka pessimistiskt medans jag ser det som realistiskt. Bif måste göra en svit med ett antal vinster både borta och hemma och något av de andra lagen helst fler tappa i form över samma svit. Troligt nja...Hoppas JAAA

Brynäsgubbe: Det är en solklar utvisning på Ersson som kommer in helt fel i situationen. Ser dock ut som att Ersson medvetet avstyr från att göra en för motståndaren farlig tackling och det måste betraktas som en förmildrande omständighet i disciplinnämndens ögon.

Peja: Helt rätt

Jag stod i klacken på matchen och tyckte att brynäs tempo var helt annorlunda än tidigare matcher. Det kändes som all energi var borta...

Stefan R 63: Med både Bertilsson och Gunderson borta under OS så lär det inte bli många poäng om ens något för Brynäs. Det märks tydligt att Brynäs tappat rejält utan Gunderson...

{8399}: Ja, det märktes extra tydligt mot Djurgården senast. Utan Gunde spelade vi riktigt bra mot tabelltvåan och vann med 4-1.
Märkligt...

{8399}: Vet du vilka lag vi möter under OS? Jag tror nog vi har goda chanser att slå Luleå, Örebro och KHK ändå.

Skrubben: Luleå på väg upp, har fått tillbaka flera viktiga spelare. Dessutom förmodat revanschsugna efter 0-6, 1-6 och 1-4 mot oss. Blir en tuff nöt att knäcka.
Örebro och KHK slåss med kniven mot strupen för att undvika kvalspel. Heller inga lätta matcher.
Vilket det som bekant inte finns öht i SHL.
Tror (nästan) på bättre chans mot HV borta...

Huge: Finns det överhuvudtaget några lätta matcher?

{8399}: I varje fall så är vårt pp lamslaget utan Gunderson. Motståndarna har nästan man/man mot Palushaj också så det måste till en förändring där.

Kan inte se att vi kommer ta en topp 6 plats givet den usla inledningen på säsongen, men plats 7-8 och avancemang till kvarten borde vi klara.

Innan säsongen så kändes det skönt att Mannbergs kontrakt löpte ut så vi kunde hitta en bättre spelare på hans position. Men årets säsong måste vara hans bästa i SHL hittills så kul med en förlängning.
Problemet är bara att vi sitter med alltför många kontrakterade spelare som är ganska långt från SHL mässiga just nu. Alcén, Liljewall, Grana, Asklöf och Bjurström.
Därtill har vi Paille, men han bör lägga skridskorna på hyllan efter den här säsongen.
Bjurström och Asklöf behöver bägge speltid i Allsvenskan nästa år. Kontrakten löper iofs ut efter det så utifrån hur de utvecklas så kan andra klubbar bli intresserade också. Grana har en uppsida som ingen av de andra har, men nästa säsong kan bli den sista i Brynäströjan.
Alcén och Liljewall däremot bör BZ allvarligt fundera på att lösa ut från sina kontrakt för att öppna för lite nytt blod. Kill your darlings....

{2064}: håller med dig. Alcen var bra förra säsongen och säsongen innan. Nu tillför han inte alltför mycket på isen. Han är bra i boxplay och att forchecka, men inte tillräckligt bra för att lira i en tredjekedja

Brynäsgubbe: Fast jag måste ändå säga en sak om Erssons utvisning.
För det första så går det jävligt fort för domarna, som har några hundradelar på sig att bestämma sig.
Sen är det så att domarna kan ha en annan vinkel till situationen än vad vi med tv-bilder har.
Jag har sett den korta reprisen som Abris lagt upp på sin twitter. När jag såg den första gången tyckte jag det såg ut som solklar knätackling.
Men i nästa läge när jag vevat om reprisen 4-5 gånger så tycker jag att ser ut mest som en höft mot höft, men där båda spelarnas knän också träffar varandra.

Jag vet inte om jag ska kalla det en klockren tackling - men mycket mer än en tvåa ska det absolut inte vara.

Men innan man skriver vissa saker kanske man bör sätta sig in i domarnas vinkel, domarnas beslutfattande.
Däremot om du skulle bli förbannad på DN som trots allt stängt av Ersson så kan jag förstå dig.

Peja: tre matcher känns galet...

Chris11: Ironiskt nog så gör han sin poängbästa SHL säsong sedan 2007/2008, men hans spel hittills har varit under all kritik. Det är ingen som begär att han skall vara lika bra som under förra årets slutspel men den där Grana-light varianten han ibland plockar fram när spelet fallerar hjälper inte.
En grym karaktär som alla gillar men om BZ skall få ihop ett slagkraftigt lag till nästa säsong så behöver vissa spelare tyvärr offras.

Pigalle: Helt jävla sjukt.

Pigalle: lika många som Hultström fick för att knäa en liggande spelare i huvudet

Lunkan: Nä, det var därför jag skrev att det öht inte finns några lätta matcher i SHL.
Bara mer eller mindre svåra.... :-)

Gunderson åker med imorgon. Läs artikeln gratis fram till 14:25

Huge: sorry missade det, avd blind

Chris11: Trots det är Alcén given i laguppställningen den här säsongen. I fjol satt han som 13:e många matcher i både grundserie och slutspel.

Den här avstängningen känns väldigt hård mot er spelare. Visst klipper det benet på LHC-spelaren men han försätter sig själv i situationen genom att försöka hoppa undan tacklingen. Mitt Luleå har tyvärr också fått identiska avstängningar tidigare men det är tragiskt att disciplinnämnden inte tittar mer på vad som leder till att det träffar värre än avsett.
Det borde absolut vara förmildrande omständigheter när "offret" försätter sig själv i dessa lägen.
www.shl.se/artikel/i3tcajcvt-403dd/beslut-fran-disciplinnamnden

Lunkan: Helt Ok, även solen har fläckar...😉

Peja:
Inbromsningen/sladden/riktningsförändringen av HV-spelaren gör situationen värre. Bara att bryta ihop och ta honom rakt upp och ner nästa gång.

Auchinleck: Ja, jag tycker inte heller det är så farligt, det som jag "protesterade" mot var påståendena om att det var en klockren tackling, ingen utvisning etc... Det var ju definitivt värt 2 minuters utv.

Peja: Avstängningen är ett stort skämt. Jag kan köpa två minuter även om jag ställer mig tveksam till att det ens är en utvisning.

Peja: Det är absolut minst två minuter då han utdelar en ganska solklar bentackling. Jag menar inte att er spelare ska frias helt då även han har ett ansvar för tacklingen, men tre matchers avstängning är vansinnigt hårt då motspelaren är lika delaktig till att tacklingen tar så illa som den gör. Det här känns också som något som jag tyvärr tror att motståndarna kan utnyttja. Jag kanske har fel men är det inte enbart en hög skaderisk när bentacklingar träffar stödjebenet?

Huge: Mmm men det här var total solförmörkelse, jag ska läsa färdigt nästa gång.

Lunkan: Hehe, låter bra...😉

Huge: EM final !! Vad säger Brynäsgänget, någon som kollade ? ;)

Bratwursten : Japp jag tittade på rysaren👍👍👍

Bratwursten : Ruggig match, bor ju i ett Handbollsnäste också Halmstad hehe men det var trevligt att se, härligt...

Skrubben: Gunde redan redo ?

mattiask: handlar ju inte om dommarn i de här sammanhanget, disciplinnämnden vilket skämt, ja tycker de är utv så dommarn gjorde ju rätt

Bratwursten : Självklart, missar aldrig en viktig handbollsmatch. Nu tar vi spanjackerna av bara farten.... 👊😀👍

Zzz: Vilket beror på en tunnare trupp...

Tjurn : Ja, jag hoppas de tar sitt förnuft till fånga och låter den betalande publiken bedöma utvisningsituationer. Det funkar med mentomenerappar i mobilerna. Hur svårt kan det vara, Tjurn?

Eller, skit i alla bedömningar. Låt dom göra upp på isen, nöff. Som karlar, nöff.

Bratwursten : damfotboll?

Hur köper man biljetter till bortastå idag?

bifhjärta: Hittar inte heller det! Ett tips kan vara att ringa HV71 på 036 299 71 00

{8356}: tack!

Chris11: Jag tycker att Alcén är bättre i år än förra säsongen och är en viktig kugge i laget. Vi har inte så många som kan kan spela lite småfult och reta de bästa i andra laget. Dessutom gör han förhållandevis många viktiga mål. Alcén
2015-2016 var 3+2 på 50 matcher, 2016-2017 5+2 på 48 och är nu 5+5 på 37 vilket.
Han var dessutom mycket bra i slutspelet.

KalleTeodor: Håller med tror många jämför med förra slutspelet och då är det ju en helt annan sak.

Min vana otrogen så känner jag mig negativ idag. Bortamatch i Jönköping känns på förhand som noll inspelade poäng. Där har vi det alltid svårt.

Jag var förresten på bortamatch i Jönköping för många år sen. Och då pratar jag inte om hockey. Betydligt trevligare tillställning än vad Brynäs brukar bjuda på därnere...

Zappaholic: Samma känsla som dig ..blir säkert torsk men hoppas att jag har tokfel

Zappaholic: Vi vann två finalmatcher i Jönköping i våras i alla fall.

För övrigt intressant att man byter plats på Mannberg och Alcén. Hoppas det får fart på tredjekedjan. Sedan verkar Gundes finger läkt rekordsnabbt. In i första backpar med Bertil.

Skrubben: Mm Zlatans snack om att " lejon återhämtar sig inte som människor" passar bättre in på gunderson tycker jag !

Skål och trevlig lördag på er Brynäsvänner!

Smälldäng idag om dom glider omkring som sist.
Att Miller tillåts glida omkring som han gör är allt annat än motiverande för laget.

Sen något som jag retade mig på duktigt var att LHC backen med nr 51 fick åka och rappa Clark under hela matchen.
VARFÖR inte sätta in Miller och markera????????!
Avd noll respekt i våran borg.

Zappaholic: otrogen och bortamatch i samma inlägg jag anar ugglor i mossen

Lunkan: Haha, nä då var jag (o)lycklig singel.

Lindström: håller med att det känns oroligt:( med annan inställning o förhoppningsvis kan vårt box och pp kliva upp eller det måste UPP

« · 1865948 · »