1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769769 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{5504}: Ja du, vettefan hur han ska få ihop det här nästa säsong. Just nu har vi en ganska sorglig mix av dyra importspelare som inte levererar, unga lovande spelare som går åt fel håll i utvecklingen och de lojala brunkarna och kaptenerna som sällan sticker ut. Om jag ska lyfta fram tre spelare i årets trupp som väldigt sällan får energidippar så blir det Palushaj, Gunde och Mannberg.

munkas: Du kan addera Berra, när han är hel dvs. i övrigt enig.

Huge: Vad menar du? Tycker du att vi skall låta Fernström med 89% i GAA stå fler matcher för att bli av med ringrosten?
Får man chansen så tar man den....eller inte.

munkas: Fast nog sjutton är Clark och Ikonen excellenta spelare också

{8399}: Visst i sina bästa stunder men bägge kan ha rejäla energidippar vilket inlägget handlade om.

{2064}: Håller med dig Huss! Vi måste ha en förste mv som klarar av att stå minst 80% av grundserien och helst ett helt slutspel och på en hög nivå. Vi förlorade mycket med förra året i slutspelet pga hattande och halvskadade mv. Sen tror jag hela Brynäs spel skulle bli och framförallt defensiven skulle bli bättre med två mv med liknande spelstil. Då tror jag att backarna får en trygghet att stå på och spelet i övrigt. Tycker Rautio är bra och en kompetent mv MEN han isåfall andra mv. Vilket jag ju också tror att det var tänkt inför denna säsong.
Ang Bengtzen så har han en del plus tycker jag men också en del mycket märkliga värvningar + till hajen Clark Jensen (men ej första center o pp) larsson ( han är i lära) väldigt tveksam till Miller ( får krupp av ett proffs som glider omkring, han skulle va bra vid sarger men han hinner knappt dit förrän pucken är borta och han naglar inte fast pucken heller) Liljewall ( är kanske en man för Almtuna eller liknande men inte i Bif) Capru var ett skämt. Melin ( Hur tänkte du då Bengtzen) det är de märkliga värvningarna med Miller Capru och Melin som gör mig väldigt fundersam....

{2064}: Nä, ringrosten botar man förstås bäst genom att nöta bänk.
Vad dum jag är, tänkte inte på det....
Annars var det bara ett försök att förklara varför en målvakt kan ha det tufft i en match efter tidigare sporadiska inhopp, när det nu gnälls på Fernströms insats igår och jag samtidigt tycker att han inte kan lastas för förlusten.

Huge: Tycker du våra mv håller måttet i år och även förra året?

Stefan R 63: Ja, förra året tog våra mv oss till en oturlig styrning från guldet.
I år klart godkänt så här långt från Rautio, med tanke på att han (enligt vissa) bara är en medioker andramålvakt.

Huge: Tänker du att det kunde ha blivit annorlunda med två HELA mv förra året? Tycker inte Rautio är en medikoer mv men dock en andra mv pga hans historik, skadar och ibland lite difusa skador. Du skriver så här långt godkänt av Rautio. vad är din inställning till Fernström och mv med totalt olika spelstilar? Påverkar det tror du?

Huge: Det var väl snarare målvakterna som gjorde att Brynäs INTE tog guld förra säsongen. Denna säsong har Rautio varit riktigt bra i många matcher men MISERABEL i ett antal (och som vanligt missat ett gäng på grund av skada).Linus är ju inte riktigt en SHL målvakt även om han turligt nog fått ett kontrakt.

{8399}: Ja, som någon formulerade det inför den här säsongen.
Brynäs kom till final, trots målvakterna. Brynäs kom inte till final på grund av målvakterna.

Peja: Alt: Brynäs kom till final med hjälp av de målvakter vi hade (ren fakta)
Brynäs hade tagit guld med andra målvakter (spekulation).

{8399}: Med din logik kan jag lika gärna hävda att det som gjorde att Brynäs inte tog guld var en forwards skott i stolpen istf innanför ramen strax innan HV:s vinstmål.
Eller deras otagbara styrning.
Om vi nu talar om det som hände i sista och avgörande matchen.
Hur utfallet blivit om det eller det hade hänt eller om den eller den hade spelat i tidigare och inte direkt avgörande matcher, är omöjligt att sia om.
Allt blir ändå bara spekulationer.
Fakta är att vi var en hårsmån från guldet, bl.a med de målvakter vi hade.

Huge: Man kan ju alltid vända på saker och ting men hur kom det sig då att Bengtzen o övriga gick ut och just letade efter en mv innan säsong MEN att de tyckte JE hade blivit för dyr. "det blir för dyrt så vi får köra med de vi har"

Stefan R 63: Tja, vi vet ju för det första inte ens om JE ville hit, oavsett hur mkt vi hade betalt honom.
Pengarna ska även räcka till andra saker, att sitta här och komma med goda råd till BZ utan att vara insatt i hans förutsättningar och planering kring laget med hänsyn till bl.a ekonomin, känns bara meningslöst.

munkas: kan inte du som ett äkta läktarproffs snickra ihop en enligt dig trolig och bra trupp till nästa säsong. Hade varit väldigt intressant och roligt att se.

Huge:"Med din logik kan jag lika gärna hävda att det som gjorde att Brynäs inte tog guld var en forwards skott i stolpen istf innanför ramen strax innan HV:s vinstmål."

Nej, jag ser till helheten och då räckte inte Brynäs målvaktsspel till i finalspelet sett över 7 matcher.

Huge: Hur många lag har vunnit SM-guld med målvakter av Rautios och Sandströms kaliber?

{8399}: Jag tycker inte Felix eller Rautio imponerade förra året. Men ser du till helheten så räckte målvaktsspelet till sett över sju matcher. Spelar man en sjunde och avgörande och släpper in en puck på 60 min så har man gett alla förutsättningar för utespelarna att vinna matchen.

Så jag tycker du resonerar fel

Zappaholic: Precis. Felix gjorde väl nån dålig match, liksom deras i nån match.
Går det till 7:e match i en mkt jämn serie kan man inte med emfas hävda att nåt av lagen vann eller förlorade pga målvaktsspelet.

Huge: Inför game seven hade vi ingen aning om vem som skulle stå, eftersom båda hade varit lika dåliga i finalspelet. Den enorma otryggheten är knappast ett kännetecken för ett guldlag.
Söderström gjorde ingen fantastisk finalserie men överglänste ändå Brynäs medelmåttor med råge.

Huge: "Nä, ringrosten botar man förstås bäst genom att nöta bänk.
Vad dum jag är, tänkte inte på det...."
Ja, det senare håller jag med om i det här fallet. Så då vill du att han skall stå mer för att få bort ringrosten alltså? Eller kan det finnas andra skäl att han får nöta bänk?
Den här problematiken borde väl duktiga och kunniga yrkesmän ha koll på i valet av målvakt...

Huge: Håller väl med i stora drag...

Men faktum kvarstår... Final 6.... Ledning 3-2 i matcher.... Chans att avgöra på hemmaplan... Ett läge som vinnare älskar och förlorare skakar inför. En SM-guldchans som kanske inte dyker upp igen.... Då gör Felix en riktig plattmatch och blir väl utbytt...? Absolut sämst när det gällde som allra mest... Att han sedan starkt bidrog till att vi tog oss förbi semi bleknar något då han fullständigt viker ned sig mentalt (kan inte tolka det på annat sätt utifrån de puckar som ramlade in...) när det skall avgöras på riktigt...

{2064}: Skönt att du inte höll med om det förra...😉
Frågan är väl NÄR man bör byta målvakt för att båda ska hållas igång på ett produktivt sätt?
Rautio gick inte att känna igen senast, rätt eller fel att skifta mot Rögle? Säg det....
Nu propagerade ju du för att Rautio borde fått en chans att revanschera sig, så jag antar att du isf resonerar likadant nu med Fernström?
Isf bra medel mot nämnda ringrost....😉

bradberry: Tycker isf att hela laget darrade i den matchen, inte bara Felix. Övertändning, nerver?
Semin visade ändå att Felix klarar trycket, det visar också att det kanske krävs spel i lite fler matcher av samma dignitet för att någorlunda säkert kunna avgöra ifall en målvakt är mentalt stark eller klen i allmänhet, sas.

Peja: Eller ingen aning eftersom båda varit lika bra. Som sagt: går det till 7 matcher och det skiljer på 1 mål i avgörande, även om Söderström agerade jämnare i finalserien, så har resultatet inte hängt så mkt på våra målvakter, som på andra saker. Tycker iaf JAG....

Huge: Felix var och är tyvärr för dålig. Det är därför som han numera är utlånad till Oskarshamn där han f.ö inte ligger topp 10 i någon statistik bland allsvenska målvakter.

Peja: Det gäller ju att ha flyt också i en målvakt, Svedberg släppte ju grymt med returer och han trodde ingen på den säsongen men han vart ju en vägg till slut i slutspelet och vi hade en bra Honken också.

{5504}: Det finns säkert en tanke med alla som värvas givetvis och i andra lag kanske vissa av dem hade fungerat bättre, vem vet? Det är komplicerat med lagdynamik å vissa säsonger blir det plötsligt skitbra lagkompositionen man byggt upp kring en spelidé och rätt tränare. Nu fick vi en Melin som fick kicken ganska fort och en nödlösning i Sjödda, men vi spelade upp oss rejält och fick en boost med flera segrar. Sen kanske Brynäs är i en period där dom tränar hårt och ser segare ut en period medan andra lag kommit ur den fasen. Hela laget verkar ju antingen bra ihop vissa matcher eller så rasar alla i princip, ingen som kliver fram och gör skitjobbet, visar vägen som jag hade önskat Blomqvist skulle göra mer! Sen är det givetvis tråkigt att tappa spelare som Lindblom som änd bara får harva i AHL och att vi inte också kan värva in eller låna in en spelare eller två så vi får lite mer spets. Känns som att flera lag har hållit på värvat hela tiden!

Huge: Det är så mycke bättre att ha två bra målvakter att välja mellan istället för två medelmåttor oavsett.

Peja: Nytt lag, ny serie, lite andra spelare och spelsätt att möta, säkert inte tillbaka i normalt slag efter skada och operation.
Att OIK läckt som ett såll innan Felix anslöt tyder ju på att deras tidigare målvakter knappast fick nån större hjälp av uteförsvaret.
I övrigt är även min känsla att han med tiden inte blir nåt mer än en hygglig SHL-målvakt.
Om den känslan stämmer återstår att se...

Huge: MEN att de var UTE och leta efter en MV spelar VÄL roll ;)

Dallemas: Palushaj, Scott och Danielsson. Sen Clark, Öhlund och Ikonen. Där har vi två första linorna nästa säsong.

{8399}: Om man ska välja mellan våra medelmåttor så håller jag ändå Rautio som givet förstaval. Med Fernström i kassen ser det ut som man släppt ner en stor säck mellan stolparna. Returerna sprutar åt alla håll och kommer pucken vid sidan av säcken går den i mål. Målvaktsfrågan är ett stort jäkla problem. Det är mycket möjligt att det finns ett starkt samband mellan deras prestation och den oförklarliga håglösheten som dyker upp hos utespelarna då och då.

Jag har velat haft Brandon Kozun till laget sen 12-13 och skrev det någon gång men då ville inte folk ha en dvärg i laget. hans kontrakt går ut igen. blir nog kvar i KHL men tror han skulle vara en succé i SHL

munkas: Det känns som att inte ens BZ kan blunda för målvaktsproblemen längre. Jag tror vi får se ett etablerat namn mellan stolparna som första val nästa säsong.

Drömmen vore ju att få tillbaka någon av hjältarna från efter Korhonen- men före Starky-tiden. Känns som vi hade många riktigt bra målvakter där ett tag.

munkas:
Håglösheten hänger ihop med långtidseffekten av Tjernobyl?

Är på plats i Oskarshamn och tittar på Felix ikväll! (När han öppnar båsdörren)

bifhjärta: fel hade jag....felix står!

dAVydov: Ny målvaktstränare och två etablerade målvakter borde väl vara högt prioriterat?

munkas: Ingen Rödin?

Öhlund spelar imorgon. Tack för det!

bifhjärta: Hur ser han ut? 2-0 i baken i paus.

Skrubben: Bra räddning på ettan, retur ut åt vänster och där står en Hästenspelare totalt omarkerad och kan slå in pucken i öppen kasse, Felix hinner inte över för att rädda.Två egna försvarare står framför kassen, ingen av dom lyckas markera målskytten.
Vid tvåan kommer en ensam hästenspelare in i zon med pucken, omringad av TRE motståndare. Han försöker tunnla en av dom,missar dragningen och blir lätt upphakad, tappar pucken och när han sen lyckas göra sig fri från hakningen så nyper han till på chans och får till ett rappt direkskott vid sidan av Felix. Obefintligt försvarsspel av TRE försvarare som inte lyckas få stopp på målskytten innan han hinner avlossa skottet.
Man förstår nu varför OIK har släppt in näst mest mål i AS....

Skrubben: spikat både Löven o Vita Hästen på min PP kupong samt Timrå ikväll :)

Skrubben: 1an inget o göra åt. 2an borde han tagit kanske

Leonardo: Leksand har 15-2 i skott efter första och ligger under med 2-0!
Vad skulle ha skrivits i vår bok om ngn haft den räddningsprocenten?

KulaShaker: He, he ja en hel del blandade ramsor...Löven har en bra målvakt och Vita Hästen i den andra matchen har också en bra målvakt...Leksand hade problem redan förra matchen borta mot SSK

Felix räddar friläge..sedan några sämre returer ut i slottet.

Qlenjon; kan man köpa in sig?;)

Edit; dålig Åbro säljes här i hallen

« · 1867743 · »