1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769602 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Huge: man undrar hur det gått om Melin fått stanna. Jag minns Gnaget förra säsongen där de startade likt Brynäs gjorde denna säsong men slutade som ett topplag. Kan sparkningen ha varit förhastad tro?

Peja: Ja, och tabelläget är klart godkänt om inte bättre än förväntat, i en mkt jämn serie och mht den usla starten.
En målsättning är just det; nåt att sikta på.
Finns inga garantier för att det man siktar på alltid slår in, så det där målsättningssnacket verkar tolkas lite olika beroende på vem man frågar.

Huge: Fast det blir ju fel om vi räknar bort starten när den definitivt ingår i serien.
Skall vi bara bedöma hur det gått för Sjödin så är det förstås godkänt men vi måste ju räkna med alla Brynäs matcher när vi bedömer helheten.

Huge: Det är sån här mentalitet som fått Brynäs att harva som mittenlag under snart 20 år. Se: Säsongen efter guldet. Man är lite nöjd och hoppas att det blir bra, istället för att jobba hårt och försäkra sig om att det blir det. Om Växjö sa alla att de skulle vara bra inför säsongen, men om Brynäs var det mycket "vet inte var de står". Det är ingen slump att vi ofta får det omdömet.

{8399}:
Att vi skulle nå 8-10 plats som bäst i seriespelet är förstås en besvikelse. Anledningarna är väl flera, att Melin inte lyckades få spelet att fungera med samma trupp som senare dominerade i en följd matcher är märkligt.
Men Brynäs har visat vad dom kan... Med en hel och frisk Rautio i mål så kan vi slå vilket lag som helst. Det ger i.v.f. mig en tro på att laget fortfarande kan gå långt. Men lagen är så jämna så allt kan hända... de närmaste veckorna får vi hoppas att Rögle börjar förlora några matcher i rad!

{8399}: Rent krasst är ju alla lag topplag om man bortser från deras förluster, typ...

Peja: I Sportexpressen spekulerar mrMadhawk kring Rögles lag nästa säsong.
Rensfeldts kontrakt går ut, flera SHL-lag intresserade och ev redan klart med ett av dom.
Brynäs?

Melin
Miller
Caporusso
Fernström
Liljewall
Larsson
Palushaj

Bengtzéns sämsta säsong hittills? ETT rätt.

Huge: Rensfeldt fick ett förslag för nån säsong sen, men Bengtzén ångrade sig (precis som med Lindbäck)..

{8399}: Det var tänkt så, nu har det blivit både skilsmässa och ett dödsfall som kom ivägen, tyvärr!

Peja: Klart att silly season i våras var en flopp. Men trots det ser laget ändå starkt ut. Hade han inte gjort den enorma felrekryteringen av Melin hade det varit helt annorlunda. Att ge lagen ovanför ett handicap på sisådär 20 poäng kan inget lag hämta upp.

Leonardo: Åh fy fan va trisst, beklagar verkligen.
Vi får hoppas att Brynäs spel kan glädja framöver i alla fall även om det ser mörkt ut för stunden.

{8399}: Ja vi får hoppas på en bra avslutning för vårt Brynäs ☺

Huge: Ska bli intressant att se, Jonathan Carlsson är också ledig men vet inte längre hur bra han är, spelar ju Graz99ers, Oskar Dansk kontrakt går ut, Elias Lindholm i NHL, Lindbäcks kontrakt går ut. Joacim Eriksson har väl 2018+1 på sitt kontrakt!

{8305}: "Rensfeldt fick ett förslag för nån säsong sen, men Bengtzén ångrade sig (precis som med Lindbäck).."

Ja, det gjorde han rätt i.
Dom begärde ju 50.000 mer i månaden än vad vår bäst betalde spelare hade.
Klart som fan att inte BZ kunde sträcka sig hur långt som helst, var ju inga världsstjärnor han förhandlade med.
Avd: spekulation.
Kan du spekulera i att BZ ångrade sig så kan ju jag lika gärna spekulera i ett annat scenario...

Leonardo: Ja, isf känns det väl som att Lindbäck och/eller Eriksson är realistiska värvningar. Eriksson har möjligtvis ruttnat på bänken i Djurgården och Lindbäck har ju enligt vissa ett enormt brynäshjärta men tydligen en smålandssjäl: snål och vill inte spela för en lön som passar BZ:s plånbok.
Obs! Det sista är ren spekulation från min sida.... :-)

Huge: He, he är väl lika bra att tillägga det efter alla sina inlägg att det är sina egna spekulationer :) Men vilken skulle du helst vilja se av dem i vår kasse nästa säsong, båda är väl förmodligen väldigt dyra ar ha båda två! Joacim måste ju vara enormt spelsugen i skuggan av Redierborn och de har väl fler unga målvakter där också i DIF!

Huge: Löjligt. BZ ville inte ha Lindbäck eftersom han ville satsa på Sandström och Rautio istället, troligtvis ett av de mest korkade besluten som en sportchef har tagit i klubbens historia. Det fick BZ betala dyrt för (tappat SM-guld) medan Lindbäck såg till att Rögle säkrade kontraktet.

Leonardo: DIF släpper honom.

Huge: Okej att Eriksson är en bra målvakt. Men det finns också en anledning till att han varken tagit förstaspaden i varken Växjö eller DIF.
En kompetent målvakt, som också är Brynäs-fostrad. Men det finns klart bättre och mer intressanta målvakter på önskelistan hos mig iaf.

Saxat från Johan Svensson:

"Tio dagar till fönstret stänger

Feb 5, 2018 @ 13:36 Av Johan Svensson

Kategori: Silly Season

Idag är det endast tio dagar till transferfönstret stänger för denna säsongen.
Det kommer rätt mycket frågor från olika fans om det blir några förstärkningar till just deras lag.
Svaret på frågan är alltid: Har marknaden något att erbjuda, så kommer lag att slå till.

Jag vet flera lag i SHL som just nu försöker.
Färjestad är aktiva, HV71 är aktiva, Rögle är aktiva, Mora är aktiva, Örebro är aktiva, Karlskrona är aktiva. Till och med seriesuveränen Växjö är med ute på marknaden om det dyker upp någon intressant forward.

Fönstret stänger den 15 februari. Som vanligt kan vi alltid räkna med att saker händer. Men det måste också finnas spelare att värva.
De flesta kan nog finnas i botten av tyska och finska ligan. Men några KHL-spelare kan också komma loss."

Peja: Haha. Herregud vad du vinklar dina åsikter. Lindbäck var inte ens bra för Rögle. Man spelade ut BIK fullständigt i kvalet, trots ett par riktiga grodor av Limpan.

Hade han gjort likadana grodor i kvarten mot LHC hade nog Brynäs åkt ut. Rautio var riktigt bra den serien och var klasser bättre än Lindbäck i Rögle (trots att motståndet var betydligt bättre).

Huge: Jag spekulerar inte överhuvudtaget! Båda fick kontraktsförslag som sedermera återkallades.

{8305}: Säger inte mkt, så länge vi inte vet VARFÖR dom isf återkallades.
Och vad menar du med "återkallades"?
Fick båda två kontraktsförslag, läste igenom och nobbade BZ:s bud, eller var det BZ som ångrade sig efter att ha hört deras ev kontrabud?
Och det viktigaste för sakfrågan: hur såg kontraktsförslagen ut?
Innan vi vet det och dessutom vet hur båda parter har resonerat, går det inte att avgöra eller få nån uppfattning om det är BZ som varit oresonlig eller om det är motparterna som ex valt nåt annat och bättre bud, som BZ dessutom inte kunnat matcha..

Skrubben: När Lindbäck kom in i Rögle höjdes hela laget. Det infann sig en defensiv trygghet som gjorde att laget började vinna matcher. De gick in i kvalet i ett helt annat mentalt läge på grund av Lindbäck.

Pre-Lindbäck hade Rögle otrygga målvakter som stod för grodor och spred otrygghet. Precis som Brynäs. Är övertygad om att de hade åkt ur med dunder och brak med Brynäs målvakter mellan stolparna.

mattiask: Jag har för mig att han inte hade så många intresserad klubbar i NHL och då borde väl han inte behövt blivit så dyr här i SHL? Lindbäck alltså :)

Huge: Vad är det du inte förstår med ordet "återkallades"? Han ångrade sig och ville inte längre ha spelarna i fråga. Har även krånglat med andra spelare över (förhållandevis) små pengar.

{8305}: Jäklar vilken tur Bengtzen hade att de inte hann skriva på..

{8305}: Ja, det framgick ju inte av ditt första inlägg om kontraktsförslagen återkallades INNAN eller EFTER att spelarna tagit del av dom. Därav min undran.
Sen är det fortfarande ointressant för sakfrågan, så länge vi inte vet VARFÖR dom isf återkallades, oavsett när det gjordes.
Han kan ju ha återkallat förslagen därför att motpartens krav var alldeles för höga.

{8305}: Exakt vilka summor är det man isf krånglat om?
Du verkar ju vara väldigt insatt i hur flera kontrakt har sett ut.
Beror det på att du verkligen ÄR insatt och har sett kontrakten, eller spekulerar du bara som dom flesta härinne oftast tvingas göra?

Gunde och Bertil borta, ännu mer lök på laxen..
Saxat från GD plusartikel.

"I lördags skadade sig Jesper Jensen i en situation framför Växjös mål och Lucas Carlsson fick en smäll mot axeln i tredje perioden.

Bägge röntgades på sjukhuset efter matchen – och ingen av skadorna var av den allvarligare sorten.

Men att de två ska hinna bli friska till bortamötet mot Luleå på torsdag är inte troligt.

– Det är en kamp mot klockan för bägge. Men jag tror det blir svårt att hinna till torsdag. Jag tror inte dom kommer att kunna vara med då, säger Tommy Sjödin efter måndagsträningen, där ingen av dem var på is.

Tufft förstås för Brynäs som nu och en tid framöver även tvingas avvara OS-backarna Ryan Gunderson och Simon Bertilsson.

En ljuspunkt är dock att målvakten David Rautio, som inte fanns med i laget i lördags, tränade som vanligt på måndagen."

Huge: Skönt med Rautio tillbaka iaf, då får väl andra kliva fram mot Luleå, ska nog gå bra :)

Huge: Stort misstag att inte stärka upp backsidan, nu ser det tomt ut.
De kanske tre bästa backarna borta nu.

Huge: Hans uppgift är ju att va sportchef och hitta rätt eller hur? Inte har vi den uppgiften härinne! Miller och Melin? Thorell?

Stefan R 63: Nä, härinne verkar vissa ha som uppgift att påstå saker och ting, utan att han nån som helst täckning för det man påstår.
Vilket inte verkar bekymra dig det minsta...

Leonardo: Ännu mer skönt: vi har en buffert neråt i tabellen.
Tänk om vi inte hade repat oss så snabbt efter Melin, då hade det känts jävligt obehagligt just nu....

Huge: Nej, jag skulle inte påstå att jag är väldigt insatt, men jag spekulerar inte.
Vet inga exakta siffror, men småpengar sett över en hel säsong. Han är en envis herre som ska ha sin vilja igenom, våran kära sportchef.

Huge: Ja det stämmer, det hade varit stressigt om det hade varit få poäng mellan Brynäs och de under oss....tror Brynäs kommer att göra bra ifrån sig oavsett mot Luleå, det är en feeling jag har :)

{8305}: Har väl två sidor det myntet att vara envis, ingen av oss vet ju vad som sagts vid bordet iaf mellan BZ och spelare...tror du att vi får påökt med någon till innan transferfönstret stängs?

Stefan R 63: Fernström är en katastrof! På 11 matcher som han stått 7 förluster 89 % och nästan tre insläppta per match! Tror du verkligen inte det fanns någon bättre mv därute? Han är om man ser till räddningsprocent nr 30 bland mv Nr 30!!! Jag har inget emot honom säkert en bra kille men han är o ska inte va en back upp mv i Brynäs! Rautio ska va andre mv och vi måste ha en stabil ej så skadebenägen 1 a mv!!!

Huge: du fick täckning nu när det gäller Fernström! Men du svarar inte på om du tycker att Miller Melin o Thorell har varit bra värvningar av bz

{8305}: Envis eller principfast, beror kanske på vem man frågar....

Huge: båda de sakerna är fruktansvärt dåliga egenskaper om man ska va sprtchef! Han kommer ju aldrig va större än klubbmörket och då kan man inte va varken va envis eller principfast! Glömde mikael johansson också? Fernström har i sista perioden mot Rögle 60 % räddning o mot växjö 66 %! Fakta!

Stefan R 63: Är inte spelaragent och har därför ingen koll på vad som fanns i målvaktsväg mitt under säsong och som dessutom var tillgängligt.
Och du har helt rätt: vi ska förstås ha en stabil och icke skadebenägen förstemålvakt.
Finns det nån i NÅT lag som inte håller med om det principresonemanget?

Miller är en spelartyp som ungefär gjort vad som förväntats: bra på puck och vid sargerna, kanske man hade förväntat sig lite mer framåt.
Thorell en brunkare som av nån anledning inte riktigt höll måttet i SHL, nu tillbaka i AS där han kanske passar bättre.

Vad du tjatar om spelare hit och dit. ska jag gå igenom resten av lagen i SHL också?
;-)

Stefan R 63: Nu är det ju bara en enskild skribents subjektiva uppfattning härinne som säger att BZ är en envis herre, så jag lägger inte så stor vikt vid ev sanningshalt i det han säger.
Att vara envis och principfast kan väl ofta vara goda egenskaper, bara det inte går till överdrift och blir nån sorts självändamål.
Man kan nästan tro att du hellre vill ha en velig och vacklande sportchef som aldrig kan bestämma sig...

Huge: Man kan ju hoppas att han är lika envis med att behålla Gunderson nästa säsong.

Huge: ja du! Miller varken är bra på puck; skridskor eller låser fast några puckar! Han är inte jobbig framför mål i pp! Vem tycker du ska lastas för den usla starten?? Melin eller bz? Det är ju bz som har gjort ett felval av tränare! När han dessutom gör felrekrytering gåbg på gång av spelare så är det helt enkelt förjävligt att han har satt oss pä denna pottkant!!!

Leonardo: Ja, ersättarna brukar väl lyfta sig i såna här lägen, minns Frölunda borta när Gunde och nån till var borta, hängbjörkarna härinne hade redan inkasserat en solklar förlust.
Ojdå, vi vann visst. Och det fullt rättvist. Även med en storspelande Rautio i kassen, om jag inte minns helt fel.
Nu är det dock 4 riktigt tunga pjäser som saknas, men men.
Matchen ska iaf spelas....

Stefan R 63: Ok, det är för jävligt. Vi säger så.
Kommer nog inte så mkt längre i den här "diskussionen"....

Huge: Har jag sagt ett endaste ord om att jag vill ha velig o vacklande sportchef????? Ska det va så svårt att se att sportchefen har gjort felval?

« · 1868633 · »