1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769512 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Det är en större konkurrens om toppspelarna nu jämfört med hur det var för 10 år sedan.

Peja:

Visst. Om ca 2 säsonger kommer alla löner att ha stigit. Det är oundvikligt.

Men kommande säsong finns faktiskt möjligheter att värva något extra spelare om man redan har 3-4 line spelarna på kontrakt, vilket vi har.
Det är där största summan kommer gå åt till löneökningar.

Så det vi och endel sitter och är lite oroliga över, att vi har för många i lägre hierarkin under kontrakt kan faktiskt vara en positiv sak i för nästa säsong.

KulaShaker: Visst... men grovjobbarna i fjärdekedjan har tyvärr otroligt mycket mer betalt nu också. Trots att de är väldigt utbytbara. Ser man inte minst på Brynäs värvning av Liljewall, en uttalad utfyllnadsspelare som ändå håvar in fin lön.

Peja: Obegripligt att inte ligan tar upp diskussionen om lönetak på allvar nu när tv-pengarna ökar... Pengarna kommer ju annars att gå direkt ner i spelarnas fickor utan kvalitetshöjning av arrangemang/upplevelser och trygganden av eget kapital och spelarutveckling... Ungefär som lönecirkusen i fotbollen. Där byter man bara pengar med varandra. "Du får en miljard här å den spelaren så får vi den och en miljard där..."

Peja: "han har haft rollen som målvaktstränare i Brynäs den senaste tiden."

- Bra koll den bloggaren verkar ha... inte!

Peja: "Det är inte fler toppspelare i lagen nu i jämförelse med för 10 år sedan, men klubbarnas lönebudget är betydligt större."

Fast hur har intäktssidan sett ut de senaste tio säsonger? Ingen sån här chockökning av intäkter tidigare vad jag vet. Jag tror att det kan komma in mer kvalitetsspelare i alla fall.

Debut i morgon för Lucas Gustavsson

www.eliteprospects.com/player.php?player=315191

{8399}: Vi får väl se. Noterar f.ö att Leksand redan blir plundrade av SHL-klubbar.

Anders Berg: Va bra du mår nu när du får trycka till Brynäs igen efter några förluster haha

{5504}: ?

{5504}: Läs hans inlägg en gång till och återkom!!!

Pettisbif: Intressant lag ;)
Igår var det folk som var på att värva Jocke Eriksson till varje pris. Nu vill du/några istället ha in Jonas Johansson?

Jag är inte riktigt med på vad ni/vi vill få fram med laget.
Felix har visat stora tendenser till att framförallt släppa enkla puckar från blå.
Fernström håller ej SHL-klass.
Rautio är i sina bästa stunder en mycket kompetent målvakt.

Om vi ska kolla efter ny målvakt som vi givetvis ska göra - inget snack, så måste vi ändå kolla på en målvakt som höjer hela laget men som individuellt håller en hög nivå.
Där är för mig INTE Jocke Eriksson, Jonas Johansson, Felix.
Dessa målvakter är bra - men inte mer.
Jonas Johansson och Felix är ju två Brynäs-målvakter som fått väldigt mycket skit här inne i boken att de inte håller osv - och nu ska Jonas helt plötsligt "värvas" igen.

Svedberg samt Lindbäck ska självklart vara prio ett. Det är de enda målvakterna jag vill se i Brynäs kommande säsong. Rautio får mer än gärna vara reserv.

mattiask: Tvivlar på att Rautio vill vara kvar som reserv, även om han ju är den perfekta backupen. Tror att Jonas J vore en helt okej backup, billig och utvecklingsbar, och till skillnad från Sandström inte överdrivet hypad. Att en riktigt bra etta ska in är för mig helt givet.

Forsberg 1978: Han skrev att han trodde Honken va klar för Brynäs för att dom hade skrivit att Honken va klar för KRISLAGET!

Men Ketolas inlägg verkar ha försvunnit

Peja: Menar man allvar med att etablera sig som ett topplag så måste en helgjuten målvakt in. Svårt att ta på allvar annars. Brynäs herrar är ett proffslag och ingen talangfabrik åt andra ligor. Duktiga talanger kan utvecklas i juniorligorna eller hos någon samarbetspartner i AS.

Forsberg 1978: Ja man får väl hoppas att han sett hur vår målvaktssituationen sett ut denna säsong, magkänslan säger att en blir kvar och en ny värvas som förstemålvakt, den nye målvaktstränaren kanske har ett ord med i leken där? Det blir ju mer pengar till SHL lagen nästa säsong så jag hoppas på fler bra värvningar 3 till iaf :)

Peja: Kanske Salák kan vara sugen att lämna KHL?

{5504}: Aha det missade jag!

bradberry:
Lönetak kör man väl bara i kapitalismens högborg: NHL? 😆
Vill du ha femårsplaner också Brad?

{5504}: Ja, det inlägget försvann. Lite märkligt. Däremot får jag ju skämta hur mycket jag vill å att kalla Brynäs ”krislag” efter denna fiaskobetonade säsong tar jag mig all rätt att göra. Ditt lag har ju däremot överraskat positivt. Var helt säker på - innan säsongen - att lagen skulle haft ombytta platser, så att säga. MrMadhwak tippade Brynäs 1:a och rankade backarna som seriens bästa(!). Krislag - ja, typ så.

Anders Berg: Du postade en artikel som redan hade postats några inlägg ner. Därför togs ditt inlägg bort. Vi tar alltid bort den typen av dubbletter.

Peja: Okej! Fast jag hade länkat till GD som skrev om ”krislaget”. Samma nyhet dock.

Auchinleck: För min del hade de gärna fått haft prestationslön :) Lite lägre löner med prestationsbonus, man har ju faktiskt diskuterat det förr inom hockeyn!

Leonardo: Helt inne på din linje. Ska primeras lika mycket att vara defensiv back och täcka skott i BP som att vara offensiv i PP!
Går laget bra får alla spelarna del av det, gäller att samtliga köper det bara.

För säga vad man vill så är ligan slätstruken på profiler & artister numera.
Vad man mös när te x Jämtin åkte på en propp eller att HELA laget stog upp för sin målis när någon var där och peta...

Dackell i kassen för Leksand nu. Någon som vet storyn varför han lämnade oss för Helsingborg i våras? Och varför gick han sedan till Leksand av alla lag?

Skrubben: Hörde att Brynäs ville satsa på Ersson som etta i J20. Inget konstigt med att han lämnade, samma sak med Sahlin för några år sen.

Skrubben: som Peja sa. Och Masken har hjälpt honom både med Helsingborg och Leksand. Vän till Dacke som han är :)

Peja: Okej. Fick för mig att dom bägge var födda -98, men ser nu att Ersson är ett år yngre. Logiskt val om man anser dom vara ungefär lika bra. Lite konstigt bara att se en med namnet Dackell spela i Leksand :)

Skrubben: Vad säger pappa om detta tro?

{8399}: Spelar väl egentligen ingen roll vad Dackell säger om det, men som gammal elitspelare kan han nog se på situationen mer nyktert än 'vanliga' föräldrar kan. Ersson blev utsedd till bästa J18-målvakten i Sverige förra säsongen, att satsa på honom var och är ett givet val.

Peja: Å nu har Leksand tydligen värvat Robin Rahm som frälsare. Bäva månde...

bradberry: Fan då har man flyttat till Gävle och blir sjuk direkt, nu förstår jag pratet om att det måste vara något i dricksvattnet här !!

Bratwursten :
Vad tänkte du på? 😆
Du vet väl att Gävläs främsta vänort heter Tjernobyl...

Auchinleck: Gävlä 😆😆😆

Bratwursten : Har du flyttat upp ?

Leonardo: Han skrev ju det i sitt förra inlägg haha

{8399}: Onödigt utlägg ;)

Leonardo: ditt inlägg kallar jag pålägg 😀

{8399}: Växjö plockar in breddspelare inför slutspelet, Andy Miele klar. 27 poäng hittills..

munkas: Kommundopning? Han måste kosta minst en miljon för Växjö att köpa in i det här skedet av säsongen.

bradberry: Tycker nästan synd om dom..

Och Växjö som hävdar att de inte har speciellt hög lönebudget.

Antingen har de kommit på ett sätt att betala lägre skatter för
spelarna, som inget annat SHL-lag har lyckats komma på.

Eller så väljer spelarna i Växjö att spela för en lägre icke
marknadsmässig lön, av någon outgrundlig anledning.

Jag kommer här med ett litet fläsklägg inför kvällens match.

Ser verkligen fram emot matchen av flera skäl. Viktigast är förstås att se om vi kan resa oss efter lite motgångar på sista tiden och trots att vi saknar några viktiga kuggar göra en bra match.

Som man brukar säga på avdelningen klyschor/sanningar att frånvaron av nyckelspelare ger andra chansen att kliva fram.
På det temat så tycker jag att bli riktigt roligt att se "Blomman" i första linan med Jesper och Kevin. När Jacob producerar brukar det bli vinst så det blir dubbla tummar för honom i denna match. Jesper får ju också chansen att spela center dvs på sin favoritposition.

Allra mest spännande ska det bli att få se backparet Marcus Ersson och Adam Boqvist som jag tror kan bli en positiv överraskning. För Adam innebär matchen att för första gången få rimligt med speltid i SHL och därmed chansen att komma in i en match på riktigt. Jag tror även att det kan locka fram mer offensiva kvaliteter ur Ersson som på juniornivå gjorde relativt mycket poäng.

Ska förstås även bli intressant att se hur debuterande backen Lucas Gustavsson tar sig an uppgiften.

Enaranger: "Eller så väljer spelarna i Växjö att spela för en lägre icke marknadsmässig lön, av någon outgrundlig anledning."

Det är klart att dom gör, alla har väl drömt om att representera anrika Växjö Lakers sedan barnsben?

munkas: WTF. De är SHLs Chicago Blackhawks. Får in spelare lite hur som helst...

Brynäsgubbe: Nu är det väl dags att någon lyfter på täcket i köpsjö å kollar denna förening i sömmarna .
Kommer ge kommundoping ett ansikte .
Är djävligt less hur media gullar med köpsjö.
Någon som har koll på hur många ggr köpsjö varit huvudmatch på cmore denna säsong .
Ett lag som har fans endast o sin bakgård .
Har kontaktat cmore om det förut utan någon förklaring hur matcherna fördelas mellan lagen . Har inget med fan spridning över landet .

Jan Grismöbel: Håller med jag har väntat från dag ett att Janne Josefsson och hans team ska knäcka på Växjös och deras kommuns dörr!
Något skumt är det i den plastiga föreningen!
Matchen ikväll då? Hoppas vi kan göra som alla andra lag som har massor av spelare borta dvs VINNA!!!

Forsberg 1978: Man får uppfattningen att köpsjö har en bottenlös sjö att hämta pengar ifrån . Eller får dom extra pengar från cmore under bordet. med tanke på hur ofta köpsjö är huvud match . Måste bli 3 pinnar i kväll . Helt ärligt så drömmer jag om ett rättbyggt lag med en solid första målis till nästa säsong . Denna känns lite körd . Men dom får gärna överraska mig .

{8399}: Och du är en fjantig besserwisser :)

« · 1868933 · »