1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769512 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Jag tycker ni ska sluta vara så avundsjuka (ja det måste bottna i det) och negativa till Växjö HC. Vilka är f n bäst i SHL? Kanske man måste köra på deras race för att lyckas 2018?

ellis: Frågan är om racet borde se ut så...

Jan Grismöbel: FBK har väl varit i huvudmatcher en hel också, dom har ju haft flera hemmamatcher på lördagar, därav har de ökat publiksnittet överlägset mest i SHL denna säsong,

Leonardo: Jag är absolut ingen besserwisser, möjligtvis fjantig men besserwisser nej.

ellis: Är ej avundsjuk jag tycker det är en rutten förening som tyvärr är bäst det enda positiva med den föreningen är Sam Hallan!

Leonardo: Det är absolut ingen nyhet . Men media har ju funnit ett nytt gulligill lag . Köpsjö . Deras framgång . Tål det dagsljus?? Tvivlar på det.

Auchinleck: Haha är tillbaka på västkusten om ett år igen, jag har kvar mitt boende därnere, så semestern kommer spenderas där:)

KalleTeodor: Kul att läsa dina inlägg Kalle! Läsvärt.

Visst kan man väl säga att det är Adam Boqvist premiär ikväll?
Han har ju bara spelat 5-6 minuter tidigare så är ju nu han kommer få spela in sig på riktigt.
Tror ni han får spela i power play? Finns det nåt att förlora på det som det sett ut?

{5504}: Vem skulle man kunna sätta in för att försämra PP överhuvudtaget?

Brynäsgubbe: Växjö känns som SHL:s motsvarighet till Man City, dvs ett lag som köpt till sig snabb framgång. Men istället för oljeshejkpengar så är det skattebetalarpengar som gjort framgångarna möjliga.

Och jag VET att även Brynäs tar emot en hel del kommunpengar, men det KAN inte vara i närheten av samma nivå som Växjö. Skrev de inte av ett lån på 250 miljoner kr häromåret?

Jan Grismöbel: Ja det skulle vara intressant att se det granskas, det finns både politik och ekonomiska krafter i det mesta idag. Hela köpsjö kommun har väl lånat en jävla massa money för att rusta upp och stödja föreningar, anläggningar, det har ju pågått i massor av år...har för mig att de gjort en dokumentär om det!

dAVydov: Jo det var väl 256 miljoner

{5504}: Tack David!

Ja lite av premiär blir det speciellt med tanke på att den typ av spelare som Adam är mår bra av mycket speltid.

För egen del så tycker jag att frånvaron av flera nyckelspelare i ordinarie pp vore ett utmärkt tillfälle att våga prova lite nya uppställningar. Jag tycker således att det är givet att Adam ska få chansen att visa varför han kommer gå topp 5 i draften.

Om man sen väger in den tröghet som funnits i ledningen att förändra vårt pp trots uselt resultat så är ändå min gissning att det blir Fälth, Larsson och Kilström som får spela pp. Tyvärr!

Jag kommer dock hålla en tumme (eller stortå då jag offrat två tummar på Jakob redan...) för att man testar Adam i PP ikväll.

Felix till HV?

Heja Växsjö !
Här ser vi get lag som satsar och skapar förutsättningar för guld !
De gör allt rätt som Brynäs gör fel .
Värva hit sportchefen !

Jaken: Att Växjö tar in Miele som dumpas av Malmö?

{5915}: Det här med Felix blir ju lite konstigt just nu.
Av den anledning att om man släpper honom så kommer man att bli av med den löneposten.
Jag skulle personligen hellre se Felix än Fernström. Men då kommer vi antagligen komma att behöva betala tre löner - för jag antar att de flesta Allsvenska lag har fullt med målvakter och således inte är intresserade av Fernström.

Men att nu faktiskt i detta läget kasta bort dessa tre år som Brynäs satsat på Felix för att han ska gå till Hv medans vi står med en Fernström på ett så pass kort kontrakt som han trots allt gör är för mig endast fel. Kan man sparka Melin och betala lön så har man även råd att betala dessa tre herrar lön och sen hoppas på att någon är sugen på Fernström.

Tycker faktiskt att Brynäs hanterat denna historia med Felix väldigt konstigt om de väljer att släppa honom.
Jag ser hellre en egen produkt i Felix i målet som trots allt har en väldigt hög högstanivå (Semi 7, Scandinavium ifjol tex) före Fernström. Och jag lägger till att Felix då får släppa in någon puck långt utifrån.

Anders Berg: Ja det spetsas nu i topplagen..Miele är ju en poängmaskin i Malmö eller var då :)

mattiask: Om man så investerat 30 år i Felix så är han inte en av de förutsättningar som krävs för att konkurrera om guldet. Se inte bakåt utan framåt. Brynäs skall ha bästa möjliga målvakt oaktat vart han är född, skolad eller vad som helst.

mattiask: Vad sätter du för odds på att Felix kommer att blomma ut i HV?

Kan ge mig fan att så kommer att ske😡

Petrov: Menar du på samma sätt som Brynäs tog in en petad målvakt från Modo?
Svedberg var väl allmänt ifrågasatt mär han kom.
Detta kan vara det som Felix behöver.
Ny tränare ny omgivning.
Att han har potentialen visade han förra året.
Killen är ju inte lastgammal direkt...

Petrov: Utgående kontrakt SHL
Jocke Eriksson DIF
Lars Haugen FBK
Stefan Steen FBK
Jonas Gunnarsson Malmö
Joni Ortio SAIK
Fredrik Pettersson Wentzel HV71
Justin Pogge Rögle
Ville Kolppanen Rögle
Linus Fernström Brynäs
David Rautio Brynäs
Felix Sandström Brynäs
Axel Brage Örebro
Johannes Jönsson KHK

Utgående kontrakt utländska ligor
Niklas Svedberg Iowa Wild
Anders Lindbäck Milwaukke Admirals
Oscar Dansk Chicago Wolves
Jhonas Enroth Dinamo Minsk
Eddie Läck Binghampton Devils

Petrov: Idag är han knappast en guldmålvakt men om man ska göra en prognos för framtiden som bygger på hans meriter som junior, bör han bli riktigt bra. Har Brynäs haft en mer meriterad juniormålvakt?

mk: Nej han är inte lastgammal och det kan vara precis vad Felix behöver osv osv Men återigen: Brynäs herrlag är ingen talangfabrik utan ett proffslag med ett enda mål: Vinna SM-guld.

Petrov: Exakt, det är bara SM-Guld som räknas, det vart man tyvärr så bortskämd med hemma under 60-70 talet så det har varit frustrerande under många säsonger då det inte vart Guld hehe ;)

Vad skulle Brynäs tjäna på att släppa Sandström till en direkt konkurrent med bara någon månad kvar av säsongen? I sådana fall förutsätter jag att man får en rejäl kompensation i form av en köpesumma. Då kan det vara värt det. Rautio kommer ändå vara förstamålvakt i play-in.

Skrubben: Ja men det är ju ändå en spelare med utgående kontrakt som inte har stått på länge, man värvar ju o byter o lånar ut hela tiden...vi får väl se vad som händer innan 15 feb för Brynäs ?

Petrov: Absolut - till nästa år ja.
Nu tittar vi på vad vi har iår och du har hellre Fernström i mål än Felix?
Till nästa år måste självklart något bättre in.

Sen att evigt höra detta tjat om förutsättningar till att konkurrera om guldet. Vi var rätt nära med Felix och Rautio ifjol.
Men skit sak samma.. Jag ser hellre Felix i truppen iår än vad jag ser Fernström.
Men eftersom att Felix inte ens är med under "Truppen" på hemsidan så kan man ju börja undra hur de skött detta eftersom han ej varit med där på ett bra tag.

mattiask: Vi var rätt nära ja. Med stabilare målvaktsspel (stundom var det lysande men verkligen inte hela tiden) kanske vi varit mer än nära.

Vi skall dessutom inte vara nära litet då och då utan nära hela tiden (vilket är föreningens uttalade mål) och vinna ganska ofta.

Tills vi är där kan jag tyvärr inte lova att sluta tjata om det :-)
Denna säsong är jag rätt glad att slippa kvalspel. Men till nästa...

mattiask: Det handlar väl om att inget bud har kommit in på Fernström (av förklarliga skäl). Och Bengtzén anser säkert att Felix och Fernström håller samma (låga) nivå. Därmed har man ett läge nu när HV är intresserade av Felix att bli av med en lönepost och förhoppningsvis fått en summa för det också.

Skrubben: Självklart borde Fernström kickas och Sandström få stå som andremålvakt om han är i spelbart skick. Detta luktar lite illa.

Skrubben: Hade varit intressant att höra vad den nya mv-tränaren tycker om detta.

Är ja ute å cyklar om ja har för mig att Örebro gick bra i början av säsongen å alla snackade om att dem hade tränat annorlunda å dem skulle typ aldrig bli trötta under matcherna bla bla bla

Bz gör plats för en riktig förstemålis. Rautio kommer få andraspaden, vilket är bra då han är bättre än Felix. Låter helt plötsligt på alla som om vi förlorar ligan bästa målvakt..

bifhjärta: Då har Rautio alla möjligheter att bli ligans bäste andremålvakt. Och det är fan inte kattskit.

Peja:
Ja, har han någon potentiell mv bland sina deltidsbrandmänskollegor? = )

Har vi abonnemang på Lena nu!?!?

Auchinleck: Har vi några backar ikväll?

Chanzone: Hon ges bara möjlighet att kommentera Lul-äh, Schleft-äh, och nu Bryn-äh :)

Det ser ju inte direkt superbra ut än så länge.

Chanzone: Såg glest ut på Coop Arena....

dAVydov: Faan det var lite nära där iaf :)

Leonardo: Mjovars, börjar snäppa upp lite nu.

dAVydov: Oj oj oj, Adam...

munkas: Emil visar brynäshjärta...😀

munkas: Haha, vad hände där

munkas: Ja det var nära ögat..men tanke med tidigare resultat mot Luleå och 3 backar borta o Jensen så håller vi jämna steg ändå med Luleå i matchen...bara gilla läget

dAVydov: tycker öhlund o den linan ser bra ut;) även Miller, som jag klagat på; ser bra ut;) Rautio trygg

dAVydov: Märklig stämning i matchen, inget driv eller go från publiken alls..är ju liksom ändå oerhört viktiga poäng

Vi kan ju så här långt säga att det känns tryggare när vi är i anfallszon...

« · 1869334 · »