1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769456 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Stefan R 63: Räcker med en.

Auchinleck: o när vann vi 1 då??

Stefan R 63: Slutspelet förra våren?

Auchinleck: Å blir vi tia är det redan klart att d blir Lakers i ev. kvart. Jag tror inte alls vi är chanslösa där och är ju faktiskt kanske det lag Växjö haft bökigast mot i år... Hade inte Färnström gått bananas senast så hade vi haft plusstatistik på dem...

Enaranger: Jag tror inte att målet blivit godkänt om inte det varit en tveksam avblåsning för offside i målgården strax innan.
Faktum är att även vid mål nr 3 så föregicks det av en situation där Harju knuffar in en back (Larsson tror jag) i Rautio så att båda åker in i målet. Borde/kunde varit avblåsning. Harju var alltså inblandad i båda situationerna. Smart av honom och förmodligen nåt han lärt sig av Granström...

Zappaholic: Hur är regeln skriven vad gäller interferance för utespelare?

Stefan R 63:
Första matchen i slutspelet förra året: 6-0. Det räckte långt.

bradberry:
Vi kan ta alla lag. Slutspel är slutspel. Så mycket annat som spelar in där än i en lång transportsträcka där man kan vinna lite då och då och ta sig upp top 6. I slutspel är det all in varje match typ. Alla pallar inte det. Lex Linköping. Växjö åkte i kvarten förra året. Haussade och chokande Frölunda filmade vi oss förbi i semin. Slutspel är slutspel. Och skall man vinna så behöver man ta alla lag man ställs mot. Stolpe in eller stolpe ut...

Auchinleck:

Känns som att det svåraste hindret kan vara att ta sig förbi åttondelsfinalen.
För det är ju inte så stor skillnad i kvalitet mellan lagen på 3:e till 8:e plats.

Sen verkar ju Växjös spel passa oss mycket bättre än Djurgårdens.
Så jag skulle välja Växjö som motståndare i en kvartsfinal framför Djurgården.

Förra säsongen så hade vi "bortanackdel" i kvartsfinalen, semifinalen och finalen.
Så det går ju att ta sig fram till final utan att ha "hemmafördel".

Enaranger: Ja speciellt när vi tappat spelet hemma några matcher...allt är möjligt bara Brynäs får ihop lagdelarna och känner vittring...Helst Luleå i ett ev Play In

Auchinleck: Absolut, både 2011, 2012, 2015, 2016 och 2017 har inte seriesegraren vunnit SM 2010 vann HV serien och Guldet likaså SAIK 2013 och 2014...har inte kollat längre bakåt i tiden än så..men som du säger slutspel är slutspel...form, målvakt och rätt grinighet går man långt på...

Enaranger: Precis klarar vi åttondelsfinalen är bucklan vår, tyvärr är det väl inte helt klart att vi ens tar oss dit!

Auchinleck: sant men då hade vi en stabilitet och mv som stod på huvudet;)

Tips från läktarcoachen.

Skit i resultaten i kommande matcher, det kommer ju bli "åttondel" oavsett. Nästan bra att cementera tionde platsen då jag tror vi har stora chanser att störa Växjö. Om vi nu kommer dit. Gnugga på detaljer och sätt systemet. Kör rejäl jävla gristräning inför slutspelet och hoppas på en formtopp.

Sen är det livsviktigt att målen i PP börjar trilla in. Kan det vara så simpelt att våra eminenta BP-killar knäckt PP-killarna. Läge att hyra in några legoknektar för PP-träning!? Självförtroendet måste iaf upp rejält där.

Stefan R 63:
Det svänger. Januari 17 var kass, februari var vass, mars ljummen innan slutspelet, sedan stolpe in tom finalen där det slutade med stolpe ut. Inget är givet. Rautio kan nog stänga igen, men han klarar inte det ensam. HV och Örebro blir två bra tester inför slutspel.

Chanzone: Det gäller att få till PP samt en bra andremålis så kan detta bli bra, riktigt bra.

Peja: Det vet jag inte. Vet du? Jag tycker regeln som tagits upp här är fullt applicerbar på målsituationen igår. Men det är min tolkning och mitt tyckande. Många tycker ju målet var korrekt.

Zappaholic: Nej frågar inte saker jag vet svaret på. Om det varit två utespelare hade det ju betraktats som en bra screen och inte interferance.

{8399}: Eftersom vi har ett grymt BP så kan ett fungerande PP bli direkt avgörande. Sen måste ju som sagt målvaktsspelet verkligen funka oxå!

Blev precis informerad att Felix signade med HV71 idag. Tack för allt då Felix, tråkigt att det inte gick vägen.

{8356}: Ska vi gissa att han debuterar imorgon och spikar igen?
Vad kan HV se i han som inte Pecka kunnat få fram?
Börjar mer och mer tro att Pecka bromsat hans utveckling.

{8356}: Ja hoppas att han har hälsan i behåll, magproblem är inte att leka med! Nu skall jag se Leksand mot Modo och sippa ett glas vitt :)

Peja: kanske jag är ute och cyklar men en ”screen” innebär väl ändå inte fysisk kontakt?
Ganska dålig på detta men jag har sett det som att stänga av en åkväg för en spelare.
I NHL är väl en screen att skymma en målvakt?

mk:
Nu känner jag Pecka långt bättre än jag har koll på Sandström, men jag kan tänka mig att Sandström skulle komma mer till sin rätt med en "lugnare" personlighet som mv-tränare. Som Joacim Eriksson för övrigt.

{8356}: Jag hade hellre sett att Bengtzén plockat hem Felix och släppt Fernström. Felix har en högre högsta nivå än Fernström och iom att lägsta nivån ligger på samma nivå tar jag Felix alla dagar.

Zzz: Jo men Fenrströms kontrakt går ju ut vilket fall som helst och ingen jagar u honom precis av klubbar!

Zzz: Sandström är ju en avsevärt bättre målvakt än Fernström. Sandström har dessutom potential att utvecklas och bli riktigt bra. Att släppa honom nu känns vansinnigt måste jag säga och risken är att han återvänder till HV om ett antal år som en etablerad toppmålvakt.

{8356}: Blev du informerad om vilken typ av kontrakt det handlar om?
Lån eller permanent övergång?
Om det nu öht ligger nåt i det du påstår....

Huge: Både Jönköpingsposten och Gefle Dagblad skriver om det. Dessutom värvade Oskarshamn ny målvakt idag. Känns rätt givet att något är på gång. Bengtzén dementerar inte i gd.

Huge: Jag har försökt leta på flera sidor om vart det står att han har "skrivit" på ? Linus Söderström är ju tidigast tillbaka vecka 8 enligt JPnytt i bästa fall och Pettersson Wentzel har ett utgående kontrakt i HV71...

Zzz: Och i Hockeysverige.com står det att Söderström inte kommer hem..mediadrev

Huge: Övergång permanent och ja de ligger nåt i det jag påstår eftersom jag pratade med en spelare i Oskarshamn.

{8356}: Oskarshamn har värvat en ny målis också

{8399}: Såg det Rifalk från Kalix :)

{8399}: Känner hans pappa sen tiden jag bodde uppe i norrbotten och pluggade

Leonardo: coolt

Zzz: Ok, har bara läst på Brynäs och HV:s hemsidor, inget där och därför inget officiellt bekräftat.
Låter iaf troligt om både JP och GD skrivit om saken.
Min gissning: HV behöver en målvakt, OIK har inte råd att behålla Felix, som i sin tur behöver fortsatt miljöombyte. Man skriver ett lånekontrakt t.v, sen får Brynäs och Felix gemensamt komma överens om framtiden.
Vilket iofs motsäger uppgiften om att det är ett permanent kontrakt, där Felix mao bryter med Brynäs.

{8356}: Jag antar att Brynäs får en ersättning för det. Det finns ju ingen som helst anledning att släppa en målvakt som är bättre än det vi har (Fernström) till en konkurrent.

{8399}: Tänk om BZ har kontakt med HV71 om att t a folk från dem..vem fan vet, Bill Sweatt har utgående kontrakt hehe...

Leonardo: Zanetti längtar hem till Gävle... :-)

Huge: hehe ja, han är ju bara ett lån än så länge....

Leonardo: Om Sandström offras nu så måste det vara så att Brynäs har en målvaktsvärvning på gång innan den 15:e.

{8399}: Skapliga hugg de delar ut och domaren står o kikar och Modo är bättre i allt

.......Swww.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/P3ozx5/leksand-modo--ett-kappa-krig

{8399}: Ja du,något borde det bli i förstärkning, frågan vilken målvakt isåfall det skulle vara? Eriksson stod igår och skötte sig bra borta mot Växjö.....jag blir sjukt trött om det blir ett okänt namn isåfall :)

Peja: Ibland är det svårt att tolka en sån fråga som du ställde.

Som sagt så är det ju en klurig situation. Som jag tycker jag tolkar rätt. Och domarna fel :-)

Zappaholic: såg att Almtuna anställt Björn Danielsson som scoutingansvarig. Är det bara jag eller är det fler som tycker det känns som om Bengtzen är för stolt/omodern för att kunna samarbeta med en scout? Det måste ju vara prio i och med nya pengar inom tv-avtal att ha en heltidsanställd scout för att skapa bättre förutsättningar för lyckade värvningar.

Luddf: Handlar nog snarare om att Almtunas klubbchef numera har fått titeln sportchef och att Danielsson tar över vissa av de arbetsuppgifter som utomstående förknippar med sportchefstiteln. När man läser vilka arbetsuppgifter Danielsson kommer ha verkar det snarlikt de som BZ har i Brynäs.
Tror inte BZ hade tackat nej till en scout men det är en kostnadsfråga samtidigt som han är van att arbeta med en tajt ekonomisk kostym sedan tiden i allsvenskan.

Luddf: Sundlöv hade en rekryteringsgrupp som bland annat bestod av Inge Hammarström. Bengtzén valde att inte ha kvar den när han tog över jobbet. Rätt eller fel? Svårt att säga, men han har i alla fall högre träffsäkerhet i sina värvningar än vad Sundlöv hade under sin tid.

Skrubben: Dont go there😀😀
Vi kommer få en två sidor lång debatt om alla värvningar😀😀

mk: Mm, 1 av 7 träffar i år är nog knappast något som värvningsgruppen hade korkat upp skumpa över.

« · 1869676 · »