1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769317 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Rodrigo: Det vet jag att du gör, menade bara att det blir aldrig något slut på argumentationerna :) Ha en fin Lördagkväll

Leonardo: Japp, blir för mycket argumentation :) har sagt det jag tycker nu iallafall. Brynäs vann iallafall och det är lördagskväll!

Älska Brynäs!

Rodrigo: Yes Älska Brynäs!!

{6984}: Det kallas att spela efter resurserna, något Brynäs gjorde riktigt bra idag.

{2064}: har de haft den inställningen att spelat efrer resurserna hela säsongen har de vart på topp 6 nu. Jag tror det är den naiviteten som legat dem i fatet.

Leonardo: nu skall vi inte ta i;)

Mile.F

Forsberg 1978: Går bara att dra en slutsats av detta; man kommer att satsa på Rautio som andramålvakt (logiskt med tanke på att Mikko är ny målvaktstränare) och värva hem Eriksson/Lindbäck/Läck som förste. Tror förövrigt att det blir Eriksson som har optionsår med DIF (och troligtvis redan är klar). Helt rätt agerat av Bengtzen, Sandström håller inte måttet hur mycket Wikegård än svamlar om "Gävlekillar" och annat trams. Det stormar ju inte precis härinne heller....

Forsberg 1978: Står ingen annanstans att han är klar vad jag kan se!?

{2064}: Ähh, vi gör ingen bra match.
Det såg Rodrigo i sina siffror.
Alla andra såg med egna ögon att vi spelade efter resurserna och gjorde det bra.
Tänk så olika man kan se på samma match...

Fan vad skönt att bli av med Felix!! Hv tar allt vårt skit, hur skönt som helst. Visst vare Zanetti som fumlade vid offensiva blå innan 3-1 målet? HAHAHAHA

Pettisbif: Nej jag kan inte hålla med om Felix
Är rätt säker på att han kommer att utvecklas positivt under en ny tränare.
Om nu Mikko är så bra som det sägs, så hade han kunna vart kvar här nästa år istället.
Jag ser inte ännu hur han ska kunna ta en plats i NHL. Men en bra SHL målvakt har han absolut kapacitet att bli.
Så hur du kan skratta när han kan komma tebax nästa år och ev. spela bra i Hv istället för i Brynäs har jag svårt att se.

mk: Det klagas när Brynäs förlänger med Sandström och det klagas när Brynäs släpper Sandström :)

Det var denna säsongen som skulle bli hans genombrott. Istället började han säsongen på ett mycket dåligt sätt (förmodligen det sämsta han har presterat i A-lagströjan) och man kan nog till 99% säga att det berodde på hans sjukdom. Det finns liksom ingen annan logisk förklaring varför hans karriär annars ska börja dala i 20 års ålder. Får han ordning på sjukdomen kommer han nog tyvärr bli väldigt bra i HV nästa säsong.

Samtidigt förstår jag helt och hållet varför Bengtzén väljer att inte förlänga med honom. Läser man mellan raderna så är det oerhört tydligt att det har varit Pecka som de senaste åren varit väldigt bestämd med vad han vill ha för målvakter att jobba med. När det kom fram en talang av Sandströms kaliber ville han självklart jobba med honom. Bengtzén hade helt enkelt inte så mycket valmöjligheter så länge han inte var beredd att leta efter en ny målvaktstränare. Nu har Pecka tvingats sluta och Bengtzén har ett rent bord att jobba på. Då väljer han hellre att satsa på ett etablerat kort istället för att för tredje säsongen i rad chansa med att Sandström kommer få ett genombrott.

Skrubben: Är det ens bekräftat att Felix lämnar? Kan inte hitta någon info alls om det.

Brynäsgubbe: Det är inte officiellt än men det är klart.

Skrubben:
Man kan konstatera att det är inte lätt och vara sportchef;)

varulf: Nja, om laget skall högre upp i tabellen (topp 6) så krävs det mer kvalitet i spelarmaterialet rent offensivt. Matchen mot HV var en taktisk triumf. Förra året kunde vi med hög press erövra pucken tidigt och hålla spelet i motståndarnas zon mha fler spelskickliga forwards. I år så ligger vår chans i en tajt defensiv och snabba spelvändningar.

Skrubben: Ja du kan absolut ha rätt.

Men om Felix inte hade haft potentialen så hade nog inte j Hv satsat på han.
Det många glömmer tycker jag är att han bara är 21. Han är ju fortfarande under utveckling.
Isf så är det Mikko som inte vill satsa på han?
Men vi kan nog vara säkra på att Rautio kommer vara kvar. Eller ska han satsa på helt nya målvakter? Det är isf väldigt vågat.
Ja vi kan nog konstatera att det kommer att bli en spännande Silly.

mk: Kommer HV verkligen att "satsa" på Sandström? Är det inte så att de har enorma skadeproblem på mv-posten och att nuvarande marknaden är väldigt begränsad? Bara att kolla på Brynäs som säkerligen ville få tag på något bättre än Fernström.

Peja:
HV och Brynäs verkar göra en liknande resa i år. Problem på mv-sidan och ojämna i största allmänhet. Play in.

mk: tror Rautio är kvar..förtjänar en andraspade ialf. Bra säsong av honom.

mk: Vågat eller ej beror väl till stor del vilka målvakter man väljer att satsa på. Skulle vara trygg med en Lindbäck/Eriksson kombo t.ex. 😉
Sen skall man nog ha realistiska förväntningar på Brynäs ex-målvakter. Lindbäck, Eriksson och Markan är väl de som är bättre än Rautio och där det kan vara vårt att satsa på en ung, lovande 2e keeper som komplement. Svedberg och Läck däremot skulle endast fungera om Rautio stannar.

{2064}:
En nyckelfråga att lösa.

Finns väl få i Bif som haft sån gräddfil som Sandström....
Bra att släppa han tills han visar att skadan inte hindrar & att han fixat linser..

Ett bra vapen mot han är att lägga allt från blå mot mål..

Lindström: Sandström har gjort några riktiga plattmatcher i Brynäströjan. Ändå vette fan om inte Fernströms insats mot Växjö tar priset ändå? Det var tammefan en av de blekaste insatser jag sett på den här nivån på väldigt länge. Nu hoppas vi att Brynäs får in en riktig klassmålvakt nästa säsong och att Felix så småningom får ordning på sina grejer.

{2064}: Håller med, till stor del. Förra året låg vi visserligen också vissa matcher till stor del i eget försvar och dumpade, ibland inte ens med kontringschans utan klockrena icingar. Men helt klart behövs offensivstark uppställning för att flytta spel från egen till motståndarzonen. Snabba kontringar/spelomsättningen är ett mycket effektivt vapen, men det gäller också att kunna hålla kvar pucken i en andra och tredjevåg också om det behövs.
Att Clark och Palushaj önskar påökt råder nog ingen tvekan om. Personlighen tror jag det kan vara billigare att ta den smällen än att jaga oprövade kort som kanske kräver kompletteringslösningar a la Miller. Men att vi behöver en, kanske två, till offensiva klass players inkl. Danielsson, Clark och Hajen för att lyfta majoriteten från vår zon till deras. För som jag sa, anser jag att vår framgång låg i en tuff defensiv lika mycket som i offensiven. Och det är defensiven i år som håller oss kvar i matcherna, medan vi inte når upp i offensiven från i fjol.
Mycket på grund av dåliga ersättningsvärvningar av bengtzen.

xxx BIF xxx: Vad som behövs är:
1. En målvakt som kan leverera match efter match.
2. En riktigt bra första center. Någon som är kreativ och som kan leverera passningar till Clark.
3. Ett par backar.

Lindström: Kan nye målvaktstränaren ha ett finger med i att Felix släpps?

{6984}:
Stämmer. Framför allt behöver vi spelare som driver på sig själv och andra. Som inte viker en tum när det blir tufft, utan tvärtom.

{8305}: Vore konstigt. Det är väl inte ens klart att han ska stanna nästa säsong?

Skrubben:
Lite väl mycket tillfälliga lösningar nu. Inte bra...

{6984}: helt klart en 1ste målvakt, men målvakten får enklare/svårare matcher utifrån matchbilden. Och ska vi ha ett anfallsspel som flyttar matchbilden behövs, Clark, Danielsson, palushaj, en förstecenter, och ev. en forward av klass till. Att köpa en ny klassanalys från noll kostar nog mer än resigna de som finns var min poäng.
Back är jag helt överens med dig om också. En till klassback med tyngd. Omsignas Carlsson har vi kanske redan offensiven vi behöver från backhåll iaf. Men detta kostar - men spara sig fram ger inga intäkter heller. Är visionen guld - måste man ladda för att få en trovärdighet i visionen, om ens delmål skall kunna uppnås.

{8305}: Kanske insett att Pecka gjort vad han kunnat och ser att han peakat helt enkelt.

Sen är väl målvaktstränarn bara på konsultbasis sessen ut.

Kanske blir Honken till sist som inte vill ha något av Peckas skellet kvar..

Lindström: Ja Bz har det nog inte lätt.
Var det inte Bulan som ville ha DR?

Är Honken kvalificerad nog att bli tränare?
Har han nått annat än egen erfarenhet?
Annars så riskerar det att bli samma som Pecka,(kollar i ögonen vem som är het)
Nä, nytt blod behövs i föreningen, kanske t om Janne har gjort sitt. Eller Tommy?
Ska vi tänka nytt så kanske man ska löpa linan ut.

Hur går det med han från Norge som tvingades lägga av? Är han kvar? Isf vad har han för potential?
Mycket frågor nu. Hoppas på en rolig vår både på och utanför plan.

Sandström borde stanna, förstår inte varför dem släpper han

mCm: Jag tror att Sandström på sikt kommer att bli en riktigt bra målvakt. Jag tror dock att han är rätt bränd i Brynäs inte minst pga av mer eller mindre hatiska "fans". Är nog rät skönt att börja i en klubb där han möts med nyfikenhet och förväntan.

Blir det HV skulle det ju vara lite extra jobbigt när/om han blir bra. Inte mitt favoritlag direkt...

KalleTeodor: Jag önskar honom all lycka till i framtiden oavsett vilket lag han hamnar i .

KalleTeodor: Ja det blir lätt dubbelmoral när det finns de som inte gillat Felix som målvakt och lika förbannad när han signar för HV, i Cmore studion fick sig BZ en känga av Wiken och Rönnqvist igår iom den spelarövergången....det visar sig, jag hoppas det går bra för Felix annars vore det osportsligt att tycka något annat!

KalleTeodor: nä inte alls det lag jag vill se Sandström utvecklas i. Förstår inte varför dem ska dumpa han nu.

pjåtor: Jajamen, det gör såklart även jag. Har alltid gillat Felix och ibland behöver man få starta om karriären.

KalleTeodor: Tycker att det är skönt att man kan känna att Brynäs verkligen gett honom chansen, de har nobbat flera toppmålvakter för hans utvecklings skull.
Så skulle han bli en riktig toppmålvakt här i Sverige(och inte utlandsproffs då såklart) så borde han ju iallafall inte kunna använda den ursäkten för att inte komma tillbaka.

mCm: Dom flesta tror jag inte har något problem med att Sandström lämnar efter denna säsongen. Däremot tror jag ingen på hela jordklotet, förutom Bengtzén, förstår varför man släpper honom redan nu. Att det dessutom är till en direkt konkurrent i play in gör det bara ännu konstigare. Men förklaringen bör komma imorgon när det bli officiellt.

Rent ekonomiskt så blir det ju bäst för vår del om Sandström går till
NHL (AHL) nästa säsong. Så att han inte stannar i HV eller någon
annan svensk klubb. För om han går till NHL till nästa säsong.
Då får ju vi hela NHL-ersättningen. Annars kommer det kosta oss
600 - 800 tkr per år han stannar i Sverige.

mCm: HALLÅ=) Tänk lite längre med Sandström!

Varför han får gå till HV redan nu finns det garanterat ett tanke med!
Om Brynäs inte vill ta hem han och låta han spela här så hur ser det ut om man stoppar han från att få chansen att utvecklas i HV?

Tror ni Philadelphia skulle bli glada då? Och vilka skulle vilja komma till Brynäs om man stoppa en så ung kille från att spela vidare på hög nivå?

Några verkar tro Bengtzen gör saker utan en tanke!
Bakom varje beslut finns det 100 saker bakom, tex mot laget man är draftad av och att man inte sätter käppar i hjulet för en kille som Felix osv osv osv!

{5504}: säkert en del sant MEN han har ju också en lön från Brynäs och tror främsta är att få bort en lönepost och frigöra medel för en ny mv ! Sandström har fått de chanser han förtjänar men tyvärr inte tagit den! För ojämn för shl just nu! Hoppas han utvecklas i annan förening likt Lindbäck o j eriksson gjorde

Leonardo: ger inget för Wikegård o Petter! De är inga experter bara tyckare som vi här inne:)

Huge: Måste fortfarande fråga. Är det så du bedömer all vetenskap också? Kasta bort siffrorna och bedöm med ögonen! Det blir bara löjligt som vanligt, Huge.

Rodrigo: Inte ens vetenskapen missade att Brynäs vann igår. Vetenskapen fattar skotten i mål avgör och inte skotten som inte går i mål. Du är på så djupt vatten att inte ens vetenskapen kan rädda dig.

Stefan R 63:
Man får nog ha respekt för att vara tyckare/expert på Tv eller radio är styrt av en massa faktorer. "Tio sek om andra perioden NU, Niklas"... typ. Åhum, åhum... och där bryter vi för intro av V75 på Solvalla. Osv.

Rodrigo: Hur bedömer du skillsen på en spelare? Litar du på statsen blint där med?
Säg att du har en junior med bra stats, spås en bra utveckling. Men sen stannar han av, av någon anledning.
Vems är felet?
Spelarens? Tränaren?
Om man tittar på det som du gör, så ska ju alla lag/ spelare med bra statistik vinna hela tiden.
Men så blir det ju inte alltid.
Du vet, David vs Goliat..

Man kan inte se allt i svart eller vitt.
Man skulle ju kunna tro att du är Nord-Korean.
Du litar blint vad andra säger till dig. Bara man kan bevisa det i statistik.
Eller har jag fel?
Med siffror kan man bevisa vad man vill, bara man använder det på sitt sätt.

Stefan R 63: Det var bara ett konstaterande och jag personligen skiter högaktningsfullt i alla på Cmore, Wiken har jag känt sen barnsben och bara ordet "expert" har alltid fått mig skeptisk oavsett vad det avser :)

« · 1870335 · »