1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777555 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Skrubben: Tack för info om hur AB spelade.

Vi supportrar skriker oss hesa när det kommer fram en kille som Adam. Men det vi ofta glömmer är att man måste förtjäna sin plats. Det gäller i synnerhet som junior.
För att man som junior ska peta en ordinarie, så måste du bevisa att du är bättre, inte bara visa att du är en stor talang. Nu verkar det som Sjödin har en plan att matcha in Adam försiktigt. Vilket är det absolut säkraste sättet att förvalta hans talang. Fortsätter han att TA CHANSEN när han får spela så är han mycket högre upp i laget innan jul.

Helt säkert.

Backsidan har gått från guld till dynga. Ser inte alls specielt bra ut längre. Kan vi kriga till oss en poäng imorgon får man vara nöjd.

Så här ställer Brynäs upp imorgon (preliminärt):
Målvakter: David Rautio (Felix Sandström)

Förstafemman: Marc Zanetti, Ryan Gunderson – Jesper Jensen, Kevin Clark, Linus Ölund.

Andrafemman: Lukas Kilström, Henrik Larsson – Aaron Palushaj, Mikael Johansson, Louie Caporusso.

Tredjefemman: Jörgen Sundqvist, Lucas Carlsson – Daniel Paille, Jonathan Granström, Juuso Ikonen.

Fjärdekedjan: Johan Alcén, Christopher Liljewall, Jacob Blomqvist.

Extra forward: Samuel Asklöf.

Extra back: Adam Boqvist

Peja: Japp. Helt enig där. Den enda förklaringen som finns varför Melin envisas med att spela Kilström där är att dom har lovat honom en mer offensiv roll när han förlängde.

Skrubben: Tycker ärligt talat att Larsson eller Boqvist borde ta Kilas plats i andra PP. De är vana med att spela mycket PP och skulle kunna leverera där, samtidigt som det också skulle stärka deras självförtroende (och spel) i fem mot fem.

KalleTeodor: Håller med i det du skriver. Jag som aldrig sett Boqvist spela (mer än några highlightsklipp) blev imponerad av hans spel i egen zon. Han är ganska stor för sin ålder och man var aldrig orolig att han skulle väga för lätt i närkampsspelet.

Nu hoppas jag att Sjödda ger honom mer istid nästa match. Låt han få ett par matcher under bältet så har vi en back som redan nu är bättre än Sunken och Zanetti.

Lindström: Förlåt för sent svar ang pp spelet, jag har sovit och sen spelat lite morgonhockey...

Ja inte var det spelet i pp som avgjorde till vår nackdel. Vi gjorde två baljor HV inget. Finns det nåt lag som ska klaga på spelet i pp så är det alltså HV.

Men på frågan om jag tycker att det finns förbättringspotential i pp så är svaret tveklöst, JA. PP1 ser riktigt vassa ut med pp2 är för tamt och som jag med flera sagt länge så borde Lucas Carlsson få chansen. Kilström är en backklippa och hyfsat kylig med pucken men som många backar är han ”näträdd” och kan nästan inte göra mål. Den egenskapen har Lucas i allra högsta grad.

En annan som man ju gärna skulle vilja se i pp2 är förstås Boqvist. Hans tid kommer dock. Nu verkar det som att Melin gav honom i uppgift att visa att han klarar det defensiva spelet. Det var ju nästan komiskt att han uteslutande fick spela vid tekning i egen zon. Som jag ser det var han dock felfri i defensiven och löste rätt svåra uppgifter snyggt och utan att fastna i egen zon. Det bäddar förmodligen för större uppgifter i framtiden.

Peja:
Thomas Johansson hade en podcast med Björn Oldeen på cmore innan han hoppa på jobbet i Dif. Där tog han upp Melin som en av det bästa tränarna han haft, dels var det vanliga lugn osv. Fördelen med Melin enligt TJ var att när man fick en roll så visste man att man hade den säsongen ut och kunde utvecklas i lugn och ro. Sen nämnde TJ att han tyckte var taktiskt skicklig. Tror det kommer bli bra med Melin, han har inte misslyckats i någon klubb såvitt jag minns. Möjligen FBK då men där fick han inte möjligheten att slutföra jobbet. Skulle fö vara kul om Adam B. kunder knipa en ordiniare...

någon som vet hur laget ser ut imorron? boqvist med igen?

Brynäsgubbe: Såg matchen i efterhand och visst va det en del som inte såg bra ut.

Positivt tyckte jag Ikonen va som ser riktigt vass ut, även första kedjan med Jensen och gänget ser man ju kommer va ruggigt vassa, och Micke Johansson är klass!
Sen fler som gör det godkänt men som har mer i sig.

Kilström i powerplay känns ju så där och även Zanetti och Sunken som är lite för dåliga i spelet, Sunken spelar ju efter sin förmåga på ett bättre sätt än Zanetti som är svår att få grepp på vad han tillför både hemåt och framåt?

Sen det lilla man sett av Liljevall så va det länge sen jag såg en sån tafatt spelare, brukar inte vilja såga men oj va rasslig han ser ut.

{6984}: Herregud det var ju 99. Helt annan tid med helt annan hockey. Går ju inte att jämföra.

Aja, vi får väl se. Ingen av oss kan säga om det är rätt eller fel redan nu.

Peja: Hört att han sitter och snuttar på en av Bulans kvarglömda strumpor..

Kopparjimmie: Just ja, Mannberg... hade glömt att han är fortfarande är kvar.

Ja, vi har ju Sundqvist och Zanetti.
Låna ut Sandström också. ”Smart!”

Mannberg och Ersson till Almtuna för istid!

Som jag sa redan innan matchen; För lite Hat/revansch lusta/Vi mot dom känsla.
Sen kan jag tycka att BIF skjuter sig själva i foten med att snyfta i media om vart publiken är.
*Hur mycket har dom lyft 50 års firandet själva?
*Hur mycket gjorde dom för att piska upp stämningen innan matchen med bilder från SM finalen?
*Varför har man nytt ljudsystem men noll känsla för att använde det?
*Var Kilas rensning framför mål, Sunkens agerande och Granis klubba i ansiktet som vart behållningen av matchen. & Felix dräll från blå..

Ne det duger inte idag att tro att publiken ska vallfärda för att se en match när man samma dag går ut med tårta & champis till alla besökare.

Sen Paille ser helt vilsen ute och kör bandysväng så fort det luktar närkamp, han som i NHL mosade folk.
Blomman? Ombytt igår?

Ne hypen och silver medaljen kan dom hänga av sig nu, på med blåstället och jobba som ett lag istället!

mk: Din fråga säger allt. Han var osynlig.

Dagens vädrer en metafor för gårdagens match
Uppladdat:

500x0-screenshot20170922-062621.png

{5915}:

Spelade AB något?

pekka85: Ja, Westerholmarna brukar ju briljera mot seriens sämsta lag.

För jävla lam match, och publiken sviker återigen... ingen skräll det Thörnberg säger. Han har ju helt rätt. Nytt intro, nya högtalare mm... men introt sög som vanligt, dom nya högtalarna märktes knappt, för dj som spelar musiken är ett skämt. Tystare hemma premiär får man leta efter.. sen kommer vi till laget. Zanetti, Sunkan och Sandström är bedrövliga. Att dom ens får chansen år ut o år in är en stor jävla gåta, nästan lika stor gåta som värvningen av Liljewall! Honken skulle vara ett bra mycket bättre alternativ istället för simmande Felix. Och istället för Zanetti och Sunkan har vi Kalle Markström men framför allt Boqvist som är bättre! Melin då... ja visst det är tidigt, men passar han verkligen in i dagens Brynäs?? Tveksamt. In med Bjurström också.

Nästa match:
Rautio (Sandström)
Gunderson - Bertilsson
Kilström - Boqvist
Markström - Carlsson
Larsson
Clark - Jensen - Paille
Palushaj - Öund - Caporusso
Blomqvist - Johansson - Ikonen
Asklöf - Granström - Bjurström
(Alcén)

PP1:
gunde
hajen
clark
mj
granis

pp2:
boqvist
blomman
ikonen
jensen
ölund

sen kan ju melin ta o visa lite jävlaranamma nån gång kan ju tyckas...

{6984}: Jag har aldrig förstått mig på Brynäsfans som kritiserar Tommy Sandlins lugna ledarstil... som ju Roger också praktiserar.

Brynäsgubbe: "Tycker det är både aning roligt men också respektlöst att säga att Bulan, som tog Brynäs till sin bästa säsong någonsin och ett mål från guldet, bara står och "tjoar och tjimmar "kämpa mer""..."
Lika respektlöst från dig att klanka ned på Melins ledarstil, han har ju i alla fall lett Brynäs till ett SM guld. Då som nybakad ES tränare. Tror du att han har glömt all kunskap de senaste 16 åren?

Lunkan: Allt för att jävlas lite, å andra sidan är väl hv kända för att ha rätt mediokert med SM-guld:)

Lunkan: Men jämfört med vad han är van vid på hemmaplan är det nog inte helt fel, om än ngt överdrivet.

{6984}: " men sett ur ett taktiskt perspektiv så har Melin ett bredare register"

Hur vet du det? Fattar inte var folk fått det intrycket ifrån.

Tycker det är både aning roligt men också respektlöst att säga att Bulan, som tog Brynäs till sin bästa säsong någonsin och ett mål från guldet, bara står och "tjoar och tjimmar "kämpa mer""...

Thörnberg briljerar med alla sina 47

”Kändes som en träningsmatch på läktarna”
Situationen med Thörnberg och Johansson fick också de 5 523 i Gavlerinken att reagera och skrika efter matchstraff:
– Ja, enda gången de vaknade till var när det var någon situation, då stod alla och skrek, men de hejade inte på sitt eget lag, säger Thörnberg syrligt.
Och han var inte alls imponerad av den premiärstämning som det bjöds på i Gavlerinken.
– Det var klen stämning, det kändes lite som en träningsmatch på läktarna. Hyfsat med folk men väldigt tyst. De är väl kända för att ha ganska medioker publik här. Är det inte så?"

Lunkan: Undrar jag med.
Kan inte nån hockey, ÄNDÅ ser jag signalerna.
Mysko....😀
I övrigt tror jag att den där idiotstyrningen hade gått utanför om Bulan hade coachat i båset.
Helt fel signaler från Melin där....

Huge: Den stora frågan är hur du kan se det ;)

mattiask: Melin sänder signaler som bara hockeykunnigt folk kan se. Därför som Brynäsgubben inte ser dom.
Svårare är det nog inte...😉

KalleTeodor: Så du tyckte spelet var bra i PP?

Finns så mycket mer att hämta ur vårt lag. Det kommer komma. Tror vi kommer gå mot jämnare formationer där Ölund nyttjas mer och Palushaj inte lirar i första. Förr eller senare.

Seger mot Malmö så skulle det genast kännas bättre.

Tigerhjärta: in med Bjurström och ut med Alcen. Paille har varit mer än lovligt blek, 3e linan med Ikonen och MJ kanske?

KalleTeodor: Förra året reflekterade jag över att Brynäs lag var en trupp av småvuxna spelare och att det gjorde skillnad i slutspelet. I år är det nästan ännu mer påtagligt. H V vann närkamperna och trots 4 bra forwards borta så var de vassare.
HV - Frölunda i final är ingen högoddsare direkt.

Bratwursten : exakt vi får ta 3 pinnar på lördag ist inte värre än så

Brynäsgubbe: Hur vet du det? Sitter du i båset? Du är en impulsiv person och jag förstår att du gillar en tränare som tjoar och tjimmar "kämpa mer" men sett ur ett taktiskt perspektiv så har Melin ett bredare register. HV fick stopp på oss i andra. Sen tror jag att våra ledande spelare blev slitna av alla PP. Som var ganska bedrövligt många gånger.
Sen får HV med sig ett riktigt skitmål och sedan gör Felix sin vanliga tabbe och släpper in ett höstlöv från blå. Hur coachar man mot sånt?
Det var en skitmatch från vår sida helt enkelt. Ser det ut så här fram 10-12 omgångar till så kommer jag att ge dig rätt. Men efter 2 matcher????

KalleTeodor: Vill även ge lite beröm till Micke Johansson som fortsätter hålla en bra nivå! Han och Ikonen ser ut att trivas ihop! Däremot har inte Ölund alls fått till det hitils! Därför hade jag velat att de testar:
Paille - Jensen - Clark
Palushaj - Ölund - Caporusso
Blomqvist - Johansson - Ikonen
Alcen - Granström - Asklöf

Några synpunkter på det? Menar förstås inte att det är någon panik och att det måste ske en drastisk förändring, men tycker i alla fall att det hade varit en intressant uppställning?

Kass match men lägg ner snacket om Melin..

Brynäsgubbe: Många var heligt förbannade och besvikna på Bulan då. Särskilt då hans övergång till Lule mer eller mindre var offentlig och vi spelade dåligt.

Brynäsgubbe: Allvarligt talat, jag tänker absolut inte gå till större personangrepp för det hör inte hemma här, men du måste ju vara född negativ?
Vad är det för signaler som Melin inte sänder tycker du?

Det har gått två matcher. TVÅ matcher och jag tycker mig se en stor matchcoach då han ser att matchen fram till 1-2 målet är urusel och är ganska snabb på att ändra om i laget. Hade detta varit Bulan så hade folk suttit och spytt galla över att Bulan inte ändrade om i kedjorna för det gjorde han i regel aldrig.

Som jag skrev tidigare, en direkt dålig hockeymatch som bjöd på oändliga mängder med individuella misstag och där Hv hade den lilla, lilla extra turen (styrningen samt en lobb i tom kasse).

Men nu måste vi ta ned detta på normal nivå. Det har endast gått två matcher.
Jag minns hur illa hemmaspelet var stundtals ifjol också och det blev trots allt en finalförlust till slut.

bradberry: lugna ner er ok de va inge bra match men dom kommer va så säker skulle inte fömig om dom vinner på lördag å då blir väl melin hyllad av alla som snackar så in i helvete me skit efter 20 omg så är vi topp 5 va så säker

Premiären avklarad. Uselt.
Halva laget åkte runt med silvermedaljen på bröstet och jubileumstårta i mungipan. Det är tur att det bara är 2:a omgången. Vi har gott om tid att sätta spelet inför kvalserien.

Davey85: Fast Brynäs gick ju bra under hösten förra säsongen, sedan hade vi vår sedvanliga dipp i januari som dessa spelare hjälpte oss ur. Sedan 8 raka i februari.

Mickis: Westerholmarna gjorde 3p i Frölundas 3-0 seger!

{6984}: Luleå är ett sämre lag, han kan ju inte trolla. Men han kan skicka rätt signaler. Melin skickar inga signaler alls.

blackredberry: Jag ställer upp det så här då? 99 Melin/laget, 17 Bulan/laget. 99 tog laget guld utan att melin var delaktig.17 tog bulan på egen hand laget final.

KalleTeodor: Helt riktigt och sansat skrivet.

Tycker bara bristen på verktyg i tredje är lite märkligt i en hemmapremiär... HV vann rättvist även om inget av lagen imponerade. Håller med om Gunderson. En av få som var riktigt bra...

Davey85: Liljewall kan bli bänkad mkt under säsong sen får man se hur Rödin fungerar i Canucks, dom är ju beredd att släppa honom till Sverige om det inte fungerar. Jag personligen tror inte han platsar i ngt NHL lag med en så pass hög skadebenägenhet.

Brynäsgubbe: Å Bulan är i Luleå. De går som tåget... 😉

Lindström: Brynäs hade 28,57 % effektivitet i pp. Det var nog inte det som var problemet... För mig får dom gärna hålla den procenten säsongen ut. Jag tyckte att Gunderson gjorde en riktigt bra insats ikväll.
Min uppfattning var att det var lite blekt bakom 1:a linan. Vi måste hota med fler kedjor än en för att vinna mot ett lag som HV.
Tycker att det var det en jämn match som avgjordes av HVs 2-3 mål samt att de har lite övertag på oss mentalt efter SM-serien.
Att börja prata om fel på tränare etc nu blir bara löjligt. Samla lite mod i barmen istället och ge energi till nästa match.

« · 1836707 · »