1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777352 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Om du inte kommit på en enda så ska jag fräscha upp ditt minne: Honken hade också en tendens att släppa in billiga mål emellanåt....

bradberry: Är väl isf heller inte ovanligt att även Felix räddar "styrningar", har en känsla av att det lätt glöms bort och att man istället bara kommer ihåg dom han av nån anledning släpper in.
Finns massor av anledningar, räcker ex att du svettas och får en svettdroppe i ögat just när skottet går, du tappar fokus/blicken på pucken.
Eller att pucken kan "försvinna" mot bakgrunden och på så sätt ställa målvakten, felträff på kantstående puck brukar dessutom ge en wobblande puckbana.
Bara för att nämna några konkreta och tänkbara saker som försvårar en målvakts arbete.
Låter som sagt inte troligt att samtliga av Felix påstådda tavlor skulle ha gjorts efter lösa skott långt utifrån och där INGENTING har stört honom.

Huge: Problemet är att Sandström har en tendens att släppa in långskott när han inte är skymd. Det är en stor skillnad mellan honom och ligans toppmålvakter.
Det är också intressant att just Sandström så pass ofta släpper in dessa "till synes enkla mål som egentligen är jättesvåra" medan andra målvakter sällan gör det. Rimligt?

Huge: Det är ju inte ovanligt att vissa målvakter i SHL räddar "styrningar"... Tycker många förvarar Felix med just förklaringen att det var en styrning. Sedan när slutade målvakter rädda styrningar...?

Peja: Precis det jag och mattiaskarlgren är inne på: med betoning på "till synes" enkla mål.
Är rätt säker på att majoriteten av dessa påstådda tavlor har berott på nånting som stört Felix men som vi åskådare inte har uppfattat.
Dessutom är det ytterst sällan en målvakt utåt sett skyller på ex en styrning eller att han varit skymd, även om fallet de facto har varit så.
Därmed inte sagt att man ska utesluta en ren tavla i vissa fall, men att varje fall har varit en tavla låter helt enkelt inte sannolikt.

Huge: Grejen är den att Sandström har en otrolig tendens att släppa in "till synes enkla mål men som egentligen är jäääättesvåra". Kan inte komma ihåg en enda Brynäsmålvakt med lika tydlig tendens att göra det.
Minns något långskott som han släppte in förra säsongen, en riktig tavla, så försökte somliga få det till att eftersom spelaren fick en sån felträff (sköt ett så uselt skott) så blev det otroligt svårt för Sandström.
Helt plötsligt blev logiken "ju sämre skott ju svårare är det att rädda", typ. Helsnurrigt och alla som har spelat vet att det absolut inte gäller vid långskott.

mattiask: Ja, lätt att döma innan man har hela bilden klar. Rimligtvis släpper inte Felix ett sånt skott oskymd. I det här fallet bekräftade Melin dessutom att pucken touchade på en byxa.
Man kan ju bara spekulera i hur många andra liknande skott han släppt, där nåt har stört honom (skymd, touch osv) och där många tvärsäkra kritiker istället snackat om målvaktstavla.

Jaken: Såg ni Wännström straffar 👍🏻

Brynäsgubbe: Inne på ett forum som här handlar det inte ett jävla dugg om hur mycket hockey man kan eller inte. Alla måste få ha rätt till sin åsikt oavsett hur mycket man kan.
Man diskuterar hockey och Brynäs i synnerhet för att man älskar Brynäs och hockey.

Det jag personligen kan störa mig på så in i helvete är allt detta jävla dravel om vissa spelare vid varje match. Detta eviga hatande för att man hatar en spelare eller bara vill ha bort honom från klubben.
Finns några spelare jag tycker mindre om i dagens Brynäs - men inte fan sitter jag bakom en dataskärm och spyr galla över dessa bara för att jag är arg/frusterade eller vad man nu kan vara.

Det är så lätt idag att skriva/skrika ut en massa skit.
Men varför inte istället tänka i en annan bana, som tex..
Ta Hv71s 1-3 mål mot oss som alla spyr galla på Felix för att han släpper in ett mål från blå.
Har ni i detta läget haft en repris via tvn som studerar ut exakt vad Felix ser i detta läget? Ser ni att han ser pucken hela vägen? Ser ni att han inte är skymd?
Jag tycker också att den ser billig ut MEN man måste ha hela bilden klar för sig innan man spyr galla.
Försöka att sätta sig in i vissa situationer i olika matcher med att tänka sunt.
Ett felskär kan betyda så otroligt mycket - åt vilket håll som helst.

Karlskrona står upp väldigt mycket bättre än BIF mot HV. Vilka ska vi slå egentligen ????

{Carlo}: Vem var du?

Nää nu loggar jag ut härifrån för gott! Orkar inte skrolla genom dravel om vem som kan bäst och vem som har fel! Tack och hej för denna tid!

Fast en viktig egenskap är att han fortfarande är hård i kroppen och lite småful. Det saknas i Bif

Huge: Nä, du får ett försök till...

Växjö tar in Welch. Deras backuppsättning är därmed klart förbättrad mot den de hade i senaste segermatchen mot Brynäs.

mk: Jaha, du tänker på den ovidkommande Hawking-liknelsen och förlöjligandet genom att på ett raljant sätt begära att vi "först måste be om Huges åsikt"?

Gissa vilka? 😀

Brynäsgubbe: Häskarteknik:

Förlöjligande:
Att genom ett manipulativt sätt framställa någons argument eller person som löjlig och oviktig. Detta genomförs till exempel genom att använda slående men ovidkommande liknelser. Även att inför gruppen anmärka på någons yttre är ett sätt.

Guess who😀

På CMore om en stund, för er med hockeyabstinens: Timrå-Almtuna.
Medverkande: bl.a luleexpressen Mannberg.

mattiask: Håller med i din sakliga kritik om Sunken.
Man har en känsla att han i ivern att göra bra ifrån sig, ibland överskattar sin förmåga och då sätter sig själv och andra i skiten.
Har nog både med överambition och frustration att göra, skulle jag tro.
Har dessutom bara gått 3 matcher där inte bara han har haft problem, så med tiden och när spelet hunnit sätta sig så lär problemen till stor del rätta till sig på egen hand, sas.

Brynäsgubbe: Jag använde "otränade hockeyögon" som en karaktäristik på de flesta härinne som jag antar inte har samma blick för spelet och/eller samma förmåga att avgöra en spelare agerande, som en skolad tränare som Melin har.
Så snacket om att det skulle vara nedsättande på nåt sätt att i det sammanhanget beskylla dig, mig själv eller nån annan härinne för att ha ett otränat hockeyöga är ju dels löjligt men framförallt felaktigt och obegripligt.
Och tjatet om "läktarcoacher" härinne har vi dragits med sen urminnes tider och fortfarande påstår du och andra att det skulle vara nåt nedsättande.
Hur fan kan det vara det, när vi sitter härinne och leker coacher, även om det bokstavligt inte sker från läktaren?

"Enligt dig måste man jobba med hockey för att ha en kvalificerad åsikt."

Nä, det måste man inte alls.
Men det underlättar kanske att man jobbar med hockey, om ens åsikter ska tas på mer allvar än om man INTE jobbar med hockey.

{7003}: "Så.... Melin uttalande leder ju bara till att man antingen tror att Melin på riktigt tycker Sunken är bra alternativt att han vill vara snäll och hylla honom trots att han inte tycker han är bra."

Ja, eller så utgår man ifrån vad frågan egentligen gällde: vem som har överraskat på Melin?
Och utifrån förutsättningarna som Sunken haft så känns det inte speciellt förvånande att han måste ha överraskat Melin på ett positivt sätt.
Sen är det som Peja också säger: en del psykologi för att boosta en kritiserad spelare, utan att fördenskull sopa det negativa under mattan.
Kritik mot enskilda spelare tar man isf internt och inte i en intervju i lokalmedia.
Och som Peja även säger: många gånger handlar det om omgivningen och hur den agerar när en spelare begår ett misstag, vilket känns lite extra applicerbart på en spelare som Sunken, då han är en relativt enkelspårig spelare, sas.

Huge: Skillnaden är att jag ofta gör det som svar på dina redan nedsättande/sarkastiska kommentarer. När du dessutom skriver "otränade hockeyögon" och "läktarcoacher" så fort man råkar ha en åsikt (en beskrivning som du för övrigt använt för i princip alla här på forumet) så är det inte konstigt att du upplever att folk blir lite snea på dig. Enligt dig måste man jobba med hockey för att ha en kvalificerad åsikt. Ungefär som att man måste vara kock för att avgöra om en maträtt smakar illa...

pekka85: Klart att du inte får ihop logiken när du slänger in en konstig jämförelse med Hawking, som är fullständigt obegriplig.
Vi talar om trovärdighet i bedömningen hos Melin resp de flesta bedömare härinne.
Inte om Melin har absolut rätt eller absolut fel.
För övrigt är Hawking tillräckligt smart för att INTE påstå att jorden är platt, eftersom det är empiriskt bevisat att den är rund (nåja, inte riktigt rund men närapå..)

Brynäsgubbe: Precis, varför skulle du inte lära dig från den bäste?
Ett mkt bra sätt att överlag förbättra sina egna kunskaper eller sitt agerande, oavsett vad det gäller, brukar vara att lära och se hur den bäste eller de bästa gör.
Märkligt dock att när du är nedsättande så reagerar inte vissa härinne, men samma personer blir väldigt aktiva när jag svarar med samma mynt...

Sunken gör inte lika många misstag som Zanetti. Melin kanske hade Zanetti som referensram?

mattiask: Det märks att Sunkan har stora problem i 1mot1 om han inte får understöd... men å andra sidan är det ju meningen att man ska få det. Tycker det är extra viktigt att en spelare som Sunkan är bra utan puck iom att han inte är bra med den.
Som det är nu är typ Larsson minst lika bra som Sunkan utan puck och klart bättre med den. Och då är ju inte Larsson någon av lagets bästa backar, inte än iaf.

Huge: Nedsättande ton? Lär mig från den bästa...

mattiask: Håller med. Är lite överraskad över hur okej han faktiskt har varit.

mk: Alltså jag har tyckt de senaste två-tre åren att Sunken tappat ganska ordentligt. När han egentligen kan göra det enkla så gör han det svåra. Att han ganska ofta tyvärr kan sätta sig i väldigt dumma situationer.
Men tycker det syns att han försöker spela enklare och ioch med det så tror jag han höjt sig.
Nu var det knappt ingen back som var direkt bra mot varken Hv eller Malmö.
Tycker ändå att Sunken är en av dom som gjort det helt ok.

Vem som utövar härskarteknik eller vem som är mest ickehockeykunnig på detta forum är helt ointressant..

Sunken är INTE tillräckligt bra för att spela i SHL 2017/2018.. om folk inte ser det så vettesjutton vad ni besitter för hockeykunskaper...

Och SHL är ingen korpserie där alla får vara med eller där man ska puttinutta med de svaga likt en innebandymatch i årskurs 3 där läraren lyfter med alla..

Det räcker inte att du var en stabil SHL-spelare för 3-5 säsonger sen.. det räcker inte med att man kämpar... har blir rundad konstant och precis likt Zanetti får hisp så fort dom har pucken...

Det håller helt enkekt inte! Det är ingen häxjakt, det är bara den simpla sanningen.

Och Sunken har INTE varit en positiv överraskning som Melin säger! Sunken har bevisat exakt det alla trodde redan innan säsongen.. Att han INTE håller på den här nivån...

Så.... Melin uttalande leder ju bara till att man antingen tror att Melin på riktigt tycker Sunken är bra alternativt att han vill vara snäll och hylla honom trots att han inte tycker han är bra.. och båda två alternativen gör en supporter matt då vi pratar SHL och inte korp.

Huge: Hela laget har varit dåliga, ja. Men Sunken och Zanetti sticker ut, det ser till och med vi "soffcoacher" och det är klart som tusan man blir förbannad som supporter när man ser dem göra missar på missar i varje match. Det blir man oavsett vad spelaren heter och just nu är det som sagt zanetti och Sunken som har det allra tyngst.

pekka85: Intressant att du har moltigit när Brynäsgubben först kallade mig för "åsiktspolis" och sen i nedsättande ton raljerade om att vi först måste höra Huges åsikt.
När jag sen svarade med ironi och försökte säga att Melins bedömningar om spelare känns mer trovärdiga än när dom kommer från mig, dig eller nån annan härinne, ja då blev det helt plötsligt fart på din indignation om nedsättande tonläge.
Enögt så det förslår, är du modoit lite sådär vid sidan om?

pekka85: Huge.
Kungen av härskarteknik..

mattiask: När otränade hockeyögon bedömer ex en spelares agerande så ser dom sällan det eller den som EGENTLIGEN har varit upphov till en uppkommen situation, därför som enskilda spelare får ta skit för nån annan.
Håller med dig om Sunken. Är väl mer hela laget som isf ska kritiseras kollektivt, att nästan hela tiden singla ut enstaka spelare är väl bekvämt, då slipper man ju tänka några steg längre, det är ju jobbigt.

mattiask: Det är inte så att du tycker att han varit bra i proportion till vad du förväntade dig?

Då kanske han har varit bäste man på plan?😀

Huge: Alltså din retoriska förmåga är verkligen hemsk! Nedsättande tonen är verkligen oskön. Jävla översittarfasoner! Dessutom får man ju inte ihop din logik. Om Stephen Hawking (smart) skulle påstå att jorden var platt så skulle det innebära en sanning? Helt otroligt att vissa inte sett att Sunken varit ett rundningsmärke och en säkertsrisk de första matcherna på säsongen! Det handlar inte om att hänga ut individer, man måste ju få säga att en spelare är dålig? Jag tänker på Brynäs bästa i första hand och för mig innebär det en bra backlinje utan Sunken. När Fälth och Bertil är tillbaka är det å andra sidan ett självlösande problem.

{7720}: Håller faktiskt med Roger i detta. Sunken är faktiskt en av dom som jag tycker varit bra hittills. Eller bra och bra. Bättre än de andra.
Tycker Gunderson som vanligt varit bra. Men förutom honom så tycker jag Sunken skött sig bra.
Men det är väl klart att alla här inne ska klanka ner på folk så fort något inte stämmer i deras värld :) (inget ont mot dig nu).

Huge: Om det nu är Melins verkliga åsikt. Det kan ju lika gärna vara ett psykologiskt utspel, att han tror att Sunkan behöver en boost eller att han visar övriga spelare att det som Sunkan tillför (framförallt hårt jobb) värdesätts av honom.
Det skulle dock vara intressant med en följdfråga om varför Melin inte trodde Sunkan skulle vara med den här säsongen. Trodde han Sunkan skulle vara skadad eller trodde han inte alls på att han skulle kunna komma tillbaka ändå?

bänknötarn: Ähh, Melin har förstås helt fel.
Han har ju bara massor av erfarenhet sen flera år med att träna, coacha och utveckla spelare och lag.
Hans åsikt om ex Sunken måste väl ändå väga väldigt lätt, jämfört med det som erfarna "läktarcoacher" härinne har att komma med, eller hur?
Jag menar, såna som Brynäsgubben och andra som totalsågat Sunken har naturligtvis bättre hockeyögon än vad Melin har...

{7720}: Är det inte ganska typisk Melin-ledarstil då? Han stöttar en erfaren kille som behöver höra lite beröm efter några tveksamma insatser. Det *kan* leda till bättre prestationer framöver. Det sista man behöver när det går tungt är en ledare som påpekar de fel man (som erfaret proffs) redan är mycket medveten om själv. Det finns nog mycket tanke bakom dessa ord gissar jag...

Brynäsgubbe: Haha, det där skrev jag halvt frustrerad och halvt på skämt. Blir det 0 poäng denna vecka ska jag dock fundera på den hashtaggen.

Skrubben: Vi måste vänta på Huges godkännande först.

{7720}: Det där var droppen. #RogerOut

DRIVER ROGER MED OSS???????
Uppladdat:

500x0-screenshot20170926-144429.png

Vakna Roger för helvete...

"Är det någon spelare som överraskat poitivt på dig så här långt?

-Ja, en som ändå har varit positiv och som inte var med förra året är Sunken. Jag trodde inte ens att han skulle vara med den här säsongen. Han gör sitt jobb, sliter på bra och tillför mycket."

Är Bertil sjuk, skadad eller har bara en liten känning?

OM... han nu har en liten känning av en skada som man vill va försiktig med... VARFÖR skulle Brynäs gå ut med den informationen till kommande motståndare?
Naturligtvis ligger dom lågt med den egentliga orsaken så länge det går...

Det tror jag ALLA tänkande människor förstår, men nu är det ju en person med insyn som har avslöjat denna lilla mörkning (?)
Jaja... lycka till med tillfrisknandet Bertil... du behövs!

Har BIF gått ut med att Bertil ej spelar mot DIF ?!

Chris11: nåja. Det vore mer oroande om det kom fram att man mörkat något. Då blir folk förbannade istället

Inkazar: man vill väl inte oroa fansen

bradberry: ja, de må väl vara hänt. En sån sak kan jag förstå att man vill hålla i det mörka.

Men det finns ingen som helst logik i att mörka en ljumskskada såhär tidigt på säsongen.

« · 1837676 · »