1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776142 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Klart man kan jämföra mot förra säsongens svacka. Sen finns det en potential i tuppen, som en tränare måste ta fram. Vad säger att vi inte skulle kunna imponera resten av säsongen? Gjorde en riktig stark insatt uppe i Saik tex. Klart som fan att potentialen finns. Jag är helt säker på att vi kommer ta oss till slutspel. inget snack.

JanT & Huss: Roger Melin verkade ganska ovillig att haussa laget när han tillträdde, men BZ var väldigt tydlig med att Brynäs minsann skulle vara ett topplag. Därefter hade var ju Melin mer eller mindre tvungen att säga detsamma i intervjuer, annars hade det verkat som att ledande figurer i klubben drog åt olika håll.

Tycker ej man kan jämföra nuvarande situationen med februari 2017. Då hade Brynäs imponerat första halvan av säsongen och spelat till sig många poäng, dvs hade det laget visat stor potential tidigare under säsongen. Sedan kom många skador och uppgifter som placerade Bulan i Luleå, klart det påverkade laget negativt. Den här säsongens lag har däremot aldrig visat att de är ett bra lag. Allt det här snacket om att Brynäs är ett topplag är ju inte verklighetsförankrat.

bradberry: Det kanske går att ordna. Det måste ju vara bättre att Anton får speltid i Brynäs än stickor i häcken i Vancouver.

Man inser att nåt är jävligt fel när man i oktober går och längtar efter nästa säsong.

{7510}: Knappast om han åker hem till Sverige va?

JanT: Många bländades väl av den fina slutspelsinsatsen och den färgade över på vad man trodde skulle vara lagets status direkt när man gick in i den här säsongen. Men seriemässigt har ju inte Brynäs egentligen gjort skäl för att förväntas som topplag. Vi har inte vunnit Elitserien/SHL sen -78 och jag tror det var -00 vi blev tvåa, som bästa tabellplats.

kexxet: Han har väl ett envägskontrakt, alltså samma lön oavsett var han spelar.

{2064}: Bra skrivet! Vi får inte heller glömma att i början av februari 2017 hade vi tagit 12 p på de 11 senaste matcherna och spelet såg ut ungefär som det gör nu och röster höjdes för "Bulans" avgång. Vi hade tappat vår topp 6-placering och var på väg att landa på en placering som de 2 senaste säsongerna (10:a). Vad som hände därefter vet alla, men man kan knappast kalla det för något som normalt inträffar! Att inför årets säsong kalla BIF för ett "topplag" var ett misstag många (inklusive undertecknad) gjorde. Precis som du skriver krävdes det inte mycket för att "mittenlaget" BIF (en betydligt korrektare benämning) blev ett bottenlag.....

honken21: Du får oftast kortsiktig effekt när du kickar en tränare. Det går inte att dra några särskilda slutsatser av Skellefteåmatchen. Kan ju också ha varit lite underskattning inblandat om man tänker på matchen ur motståndarnas perspektiv.

Skrubben: Fast Sandström är en del av laget och att han gör tavlor är ingenting ovanligt. Sammantaget är ju laget helt enkelt för dåligt.

Vårt facit sedan Melin lämnade:
- Seger borta mot Skellefteå
- 4 mål mot Rögle och hade vunnit med normal målvaktsinsats
- Förlust mot Mora i ett rån sett till effektivitet

Går det att tveklöst hävda att det inte fått effekt att ta bort Melin?

{2064}: Kan naturligtvis ha fel men jag vill nog tro att spelarnas önskemål avgjorde SB´s beslut med Melin.

Forzzen: Frågan är om det känns bättre att komma hem till dagens Brynäs än att stanna kvar där 🤔

ellis: jo, om man väljer att tro på att det bara var spelarna som fick bort Melin och att de lovade att det skulle vända direkt.
Min replik till Peja rörde att laget tappat kontakten med verkligheten. Jag anser att det är tränarens ansvar att nollställa truppen inför en ny säsong och där har Melin uppenbarligen inte varit rätt man för jobbet (dessutom var kontrasten alltför stor mot Bulan).
BZ gjorde tre misstag med truppen inför året:
1) Inget gjordes åt akilleshälen målvaktssidan
2) Devalverade forwardssidan. Förra årets fjärdelina är nu vår tredjelina och bara Palushaj platsar av förvärven.
3) Melin som var en mismatch (och 3e alternativet)
Sen gjorde han det psykologiskt fel i att haussa truppen i media. Fartblindhet helt enkelt.

{2064}: Spelarna har inget att skylla på längre. Fick de inte som de ville med att Melin plockades bort?

ellis: jaså, så när TJ eller NC fick sparken vände det direkt? Självklart så sitter den misslyckade kombinationen i ett tag. Patetiskt att tro något annat.

bradberry: Den sekvensen innehåller allt Brynäs saknar just nu.

SWEATT:
"Åter igen, ingen har hotat någon."
Bra i så fall, hoppas du har rätt!

{2064}: Bara dumheter och undanflykter att fortsätta skylla på Roger Melin nu.

Forzzen:Jag vet inte hur det fungerar med löner och sådant , men Rödins nuvarande ersättning är nog en orsak till att han fortfarande är kvar, sedan vet han nog att om han ger upp, så är nog NHL chansen borta....frågan är bara hur han själv tycker att han utvecklas som spelare just nu.

Peja: och det var Melins ansvar att ta ur dem den villfarelsen. Något han kapitalt misslyckades med och som vi ett bra tag framöver får bära konskvenserna av.

Charles: kan tycka att tar man inte plats i ett startande lag i Ahl borde man se sig om efter annat alt, varför inte Brynäs ?🙄

bradberry: Stämmer. Hade inte Sandström haft en sån jäkla black out mot Rögle hade vi vunnit. Och då hade spelarna inte haft lika mycket ström i klubban igår.

Det sitter bara i skallen just nu. Därför är det jäkligt viktigt att vi supportrar fortsätter stötta laget. Igår handlade det inte om att spelarna inte ”visade hjärta”, som några i klacken skrek i slutet av matchen.

moment22:
Kanske är ett sätt att driva ut det sista av "latheten" från en fd Brynässpelare... hoppla.

SnowKing: "Till sist... hot mot spelare o ledare är bara så lågt, trodde bara det var hjärndöda storstadslagsfans som bar sig så dåligt åt."

Åter igen, ingen har hotat någon.
Uppladdat:

500x0-img3077png_0.png

Sett Djoos balja från i natt?

Jösses! Verkar lossnat nu...

Charles: Kan han verkligen ha tappat så mycket att han inte platsar i AHL? Eller kan det vara taktik från Vancouver att få honom att bryta kontraktet?

Hade vi inte släppt dessa onödiga baljor mot Rögle hade vi trots en skral insats vunnit den matchen. Är säker på att vi då oxå tagit Mora av bara farten....

Peja: Hej, svarar en gång till...

Just med anledning av att vi ofta uppvisar lite brister i systematiken i defensiven (både på senior och juniorsidan) så är jag nyfiken på J18:s tränare Mikael Holmqvist. De lag som han tränar lyckas även få till defensiven. Vi hade det ju uppe tidigare, att ta in förstärkning på tränarsidan i form av en assisterande.
För egen del så skulle jag gärna se att man tog in Holmqvist under förutsättning att man får en vettig rollfördelning. Varför inte köra som "Skellefte", delat ansvar.

På tisdag bär det av till Scandinavium... undrar om jag sett nån match live där Brynäs ligger sist i tabellen?
Hur blev det såhär? Tja, det har avhandlats en hel del här på forumet så jag nöjer mig med att konstatera att det är både tråkigt och en smula överraskande.
Jag utgår från att ledningen funderar mycket på vad som kan och bör göras!

Vad kan då vi supportrar göra?
Det är ganska enkelt egentligen... fylla Gavlerinkens läktare och visa att vi är många som bryr oss!
Skall beställa en ny matchtröja trots att jag har ett par förut...
Om bara sjukdomsrehabiliteringen i familjen går som vi hoppas åker vi 60 mil i början på december till Gävle, det är nu dom behöver stödet som bäst...
Sätta in en slant på fansens värvning.

Till sist... hot mot spelare o ledare är bara så lågt, trodde bara det var hjärndöda storstadslagsfans som bar sig så dåligt åt.

Peja: Tycker även att vår sportchef har haft en lite väl hög svansföring sett till hans "trackrecord"; Säsongerna med BZ som sportchef har vi haft tabellplaceringarna 10/10/5/12 (lär bli "tvåsiffrig" placering). Jämför detta med Sundlövs fyra sista säsonger som sportchef; 7/4/8/4. Siffrorna talar för sig själva....

{7510}:
Vet inte. Men vi har inte råd att ge handikapp till de andra 13 helt i onödan. Se på ÖFK och deras arbete för att utvidga spelarnas komfortzon tex.
Finns mycket att vinna med små insatser (i en traditionellt konservativ sport).
Extremt viktigt att ha spelare/ledare som presterar på max inför publik och under konstant press.

Peja: Ja visst är det så. Men nu är vi ju där vi är och nu gäller det att väcka de andra.
Ang spelet i egen zon så håller jag med om det också men det är väl tyvärr en anpassning som måste göras när man går från J20 till SHL.
Man kan faktiskt bli lite fundersam på hur vi utvecklar det defensiva spelet i juniorleden. Ser en hel del juniormatcher och offensivt är vi ju i regel galet bra men defensiven är ibland hemsk. Nu är det ju juniorer men ändå...

{6984}:
Lägg till efter raden"fikar på Java med"- festar med på krogen...

Huge: Två kompetenta målvakter? Du skojar. I det mentala läge som Brynäs befinner sig i så har man absolut inte råd att ha målvakter som släpper in bjudmål i match efter match. Jag kan nästan lova dig att om Felix inte varit så ruggigt dålig i matchen mot Rögle och bjudit på två mål så hade vi även tagit Mora igår. Man verkligen SER hur spelarna sjunker ihop på isen varje gång framför allt Felix släpper in så billiga mål. Jag lägger mycket skuld på målvakternas insats till vårt läge just nu.

KalleTeodor: Håller med om att W och Bjurström ser intressanta ut, men tycker ändå det är andras misslyckanden snarare än deras egna prestationer som gör att de får så mycket isid. Frågan är vad som händer när Brynäs tar in ny coach, sparkar ett par floppar och tar in några nya spelare (som man med högsta sannolikhet kommer att göra).
Westfält skulle verkligen behöva förbättra spelet i egen zon men annars ser han ut som en framtida toppspelare. Kan se framför mig att han kan komma att leverera nästa säsong, men spelas in redan denna. Tyvärr typiskt en sån typ som NHL vill ha över tidigt.

Peja: Jag är helt övertygad om att det finns både kunnande och kvalité i laget som det är. Vad som saknas är på det mentala planet. Spelare tänker mer än agerar på isen. Då blir man långsam i aktionerna. Jag tyckte att det såg bra ut de byten då man bytte plats mellan Hajen och Ikonen. Det har inte funkat alls med Clark, seeega gubben och Hajen. Våra på förhand vassaste målskyttar tillsammans med en center som håller i pucken för länge, förlorar viktiga tekningar och som ofta tappar puck eller lägger för svåra passningar funkar inte.

ellis: Skriver nog bara det som många tänker. Brynäs gick in i säsongen med oerhört hög svansföring. När det gick åt skogen skyllde alla inklusive spelarna det på Roger Melin. Ursäkterna är liksom borta nu, det här snacket om att Brynäs spelartrupp egentligen är ett topplag börjar bli tragikomiskt...

Chanzone: Jag håller med, Westfält är på väg in i truppen på allvar. Han har en smart spelstil som är väldigt användbar och är dessutom stark för sin ålder. Vinner mycket närkamper, spelar fysiskt och börjar nu komma till avslut också. Kanske ska vi sätta upp en ren Juniorkedja som sätter press på övriga laget. Det råder ingen tvekan om att Westfält och Bjurström är de som jobbar hårdast av alla och det funkade ju förra året när vi sjönk som en sten. Sätt in Hirsch också och bänka den spelare som har sämst arbetsinsats i senaste matchen. Sen fortsätter vi så tills det blir lite ordning.

Det som blir uppenbart är att laget har väldigt tunt med forwards som kan hålla i pucken och dra ner tempot. Med Jensen och Boqvist borta så är det ju nästan bara Johansson som har kombinationen av skridskoåkning och teknik för detta. I viss mån Ikonen också som var bra igår.

Ang det där med mental coach så håller jag med. Ta Palushaj t ex som helt har tappat förmågan att skjuta pucken i mål. Hur många perfekta pass har den mannen fått av Micke Johansson?

{6984}: Dom är tre sakerna skulle isf bli väldigt kostsamma och dessutom till viss del onödiga.
Varför skaffa en ny målvakt när vi har två fullt kompetenta diton? Det är inte den biten som fallerar, det är utespelet och framförallt försvarsspelet.
Att BZ raggar tränare får man utgå ifrån och då blir det naturligtvis nån utifrån, kan inte tänka mig nåt annat. Så den biten jobbar man redan på.
Blomman är en mkt bra kapten, han sliter på och gör så gott han kan i det pressade läge vi befinner oss i. Att det saknas karaktärer i laget är enligt mig rent BS.
Viktigast är isf att lösa tränarbiten men nån utifrån, som du säger.
Det blev tyvärr en mismatch med Melin och det har laget fått sota för så här långt.
Ny tränare utifrån och ersättare för Caporusso och Liljewall till att börja med, sen jobbar man utifrån det. Finns inga andra realistiska alternativ i nuläget, med tanke på bl.a ekonomin och tillgången på riktigt bra ersättare.

Huge: Ja, de andra bottenlagen är självklart bottenkollegor, men det är bara ett lag som ligger allra sist och det är Brynäs. Med tanke på att Brynäs torskat mot två bottenlag på hemmaplan nu på slutet så är det uppenbart att Brynäs är allra sämst just nu. Det är alarmerande och ska inte snackas bort med att andra också är dåliga, särskilt när de bevisligen är tillräckligt bra för att nita Brynäs i Gavlerinken.

Peja: Om Brynäs är ett bottenlag så är ju isf flera andra lag bottenkollegor, om man ser till spelet och materialet för dagen. Blir ju bara löjligt när vissa ex gnäller över att vi inte ens kan slå skitlag som Rögle och Mora, bara för att dessa lag råkar vara bottentippade. Alla lag i SHL är riktigt bra lag, man får INGENTING gratis, nåt som framförallt dessa s.k "bottenlag" har lärt sig via spel i AS. Man spelar därför utifrån resurser och förväntningar när man kommer till SHL, hårt och disciplinerat arbetet kommer man jävligt långt på även i SHL.
Om du antyder att spelarna skulle förneka allvaret i vår situation tror jag att du är lite fel ute, möjligtvis att man lite för sent har insett att fjolårets fina prestation inte är nån som helst garanti för att man ska lyckas lika bra påföljande säsong.
Tycker att det ändå börjar se bättre ut spelmässigt, frågan är och som du varit inne på, om vi har tillräckligt bra material för att kunna kriga om dom högsta platserna i serien? Tveksamt.
Speciellt med tanke på att vi inte har ersatt det vi förlorat med samma kvalitet, nåt man tyvärr och så här långt måste konstatera.
Prio ett i nuläget för BZ tror jag är att försöka byta ut Caporusso mot nåt annat, borde kanske gå att hitta ex nån som sitter på bänken i nåt annat SHL-lag och som går att antingen lösa ut eller få på lån.
Drömmen vore ju om Rödin beslutade sig för att komma hem, han skulle bli den härförare vi behöver i nuläget.

{5504}: Ja, det verkar som att det är svårt att kräma ur de där sista procenten som vi vet spelarna besitter. Extra svårt när vi saknar tränare och kaptenen är sämst på isen. Lite som när sunken var kapten för några år sedan. Vi behöver en Lindblom/Rödin som visar vägen med hårt jobb och skills. Som Peja är inne på så saknas det helt klart karaktär i den här upplagan. Clarks kroppspråk signalerar mer en uppgivenhet än en knuten näve i byxfickan.

ellis: Klubbhjärta? Det var länge sedan det var tal om klubbhjärtan. Visst finns det en del spelare som har "klubbhjärta" och stannar kvar i en klubb. Fast grundanledningen är att det passar bäst för familjen och liknande. Sedan brukar de ju ta rejält betalt för att visa det hjärtat med. Så "klubbhjärta" är passé.

I dagens idrott handlar det om Legosoldater som kan byta klubb när som helst. Men för att ha tagit sig så här långt i karriären som de flesta har gjort så måste man ha vinnarmentalitet och liknande. Det är inte där det brister.

I dagens Brynäs så har saker och ting låst sig. Spelarna valde att skylla på Melin så honom sparkade man, utan nytta. Att sparka sportchefen hjälper knappast. Det är fortfarande samma spelare som skall göra jobbet på isen.

Om JAG fick bestämma så skulle man göra tre saker.
1 Leta fram en BRA målvakt som själv kan vinna matcher åt laget, eller i alla fall inte själv FÖRLORA matcher som Felix och David gjort i parti och minut.

2. Skaffa en tränare som inte är polare med laget. Någon utifrån om spelarna har respkt för. Jag menar när Bulan kom så var han inte nån man fikat med på Java flera gånger. Gjorde man inte jobbet så kunde det bli bänken direkt. Så är det inte idag.

3. Byt ut Kaptensrollen. Kaptenen ingår i ledarstaben och har en del av ansvaret av vad som händer. Hur ofta ser man Blomman gå runt i båset och peppa, ta ansvar?

ellis: Det är ett problem att många spelare är som sina egna företag och i fjol fick dom inte en chans att vara slapp in en åkning eller tappa sin position.

Det här är ett problem som hela gruppen skapat för det är inte bara 1-2 spelare som underpresterar eller ser loja ut, nyförvärven iskalla men även såna som Blomqvist Öhlund och inte ens Bertilsson och Gunderson går in och är så dominanta som dom ju är.
Och Pialle är ju ett skämt denna säsong, han gör ju noll nytta och bara åker i bågar utan att ens kriga. Längtar han hem tror ni?

Peja: Du skriver så kloka saker. En fundering som återkommit hos mig under den här förfärliga hösten är om spelartruppen den här säsongen blivit f ö r geografiskt spräcklig. I klartext att vi numerärt har för många transatlanter nu som inte har det där helgjutna klubbhjärtat? Kanske inte kanadicker och amerikaner i blandning går så bra ihop? Sen låter det här tveksamt, jag vet det. För transatlanter brukar ju ha krigarådra och vinnarmentalitet i blodet.

Auchinleck: Enda SHL-laget utan nån form av mental coach?

Om man ska försöka vara lite positiv och leta ljusglimtar i dessa dystra tider så vill jag lyfta fram att juniorerna får chansen. Tycker Westfält ser väldigt intressant ut. Stor, stark och ändå relativt snabb. Ser ut att ta för sig mer och mer dessutom.

Peja:
Är vi inte tillbaka nånstans där i jan-feb 17? Som sen utvecklades till nåt helt annat. Bulan var hårfint nära sparken. Sen hårfint nära guld. Samma lag.
Förstår (fortfarande) inte att det saknas en mental coach i organisationen. Inte att leda utvecklingen. En bra start är viktig. I serien också.
Stärka individen. Stärka gruppen. Fokus på en hög prestationsförmåga.
Oförståeligt. Oförsvarligt. Märkligt.

« · 1845042 · »