1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776137 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Huge: Frågan är vem som behöver vara orolig
Den som hejar på ett topplag(visserligen i Allsvenskan) eller den som håller på ett bottengäng som sitter och hoppas på att en 19 åring skall komma och rädda det sjunkande skeppet?!? 🤔

JobbaPuck: Du låter orolig.
Bra tecken för oss....👊😉

Enaranger: Blir inget av med det serrö.

Enaranger: Om nu Dahlén och Rödin skulle hamna hos oss samt att J Boqvist och Jensen är tillbaka, friska och krya, så skulle vi onekligen vara i ett helt annat läge än i de senaste matcherna.
Jag tycker att det är tydligt att vi saknar skicklighet dels i form av att vi dålig konstruktivitet men framförallt blir självförtroende lidande när vi inte har lirarna.

Samtliga dessa är ju på absolut toppnivå i laget när det kommer till "skills".

Tjurn : precis som Bradberry skrev så är det för att få en ?lugnare? omstart efter sjukdomen.

Leonardo: han signade med Timrå men med en SHL klausul. Så det är inget märkligt nånstans enligt mig.

Märklig bugg. Mod ta bort

Tjurn : Vad är det för konstigt med det? Fullt naturligt att starta där då han inte vet riktigt vart han står efter körtelfebern.

Sen om det är någon substans i dessa uppgifter så är det märkligt att ingen journalist här hemma gjort ngt större av detta.

I och för sig har det ju antydits här oxå som ett svagt rykte. Kan ju vara så att denne twittrare fått och tolkat uppgifter från Sverige oxå....

En grej Brynäs hade kunnat göra för att öka möjligheterna att få hem Anton på ett längre kontrakt är att döpa om ”Fansens Värvning” till Anton Rödin kampanjen.

Hade Brynäs gått ut med att man behöver pengar till en hemvändare från Nordamerika så är jag övertygad om att vi hade fått in några hundratusen av fansen.

Tjurn :
Antagligen vill han ha rejält med speltid några veckor i Timrå för att sen ta steget till SHL.

När folk jämför truppen från förra säsongen och tar upp Zaborsky; har ni glömt att han var skadad hela grundserien?

Inkazar: konstigt ändå att han signade med Timrå om han ändå vill byta mot shl fattar inte riktigt den logiken var ju inte så att han inte fick nå shl kontrakt, men du kanske vet varför?

Tjurn :

Det är nog den där Jason Botchford, på (tidningen?)
the Vancouver Province, som du får ställa den
frågan till.

Inkazar: aha, jaja okej tack för svar då :)

{7720}: Fast Westerholmarna, zaborsky etc platsade i typ andrakedjan när de var friska, Capo och Liljewall är på läktaren eller i bästa fall i fjärdekedjan. Stor skillnad.

Leonardo: Han har en klausul om att kunna bryta för shl om jag fattat det rätt.

Leonardo: han signade med Timrå men med en SHL klausul. Så det är inget märkligt nånstans enligt mig.

Leonardo: ja men hur länge?

Enaranger: Det låter högst anmärkningsvärt, han har ju redan signat för Timrå..

Enaranger: Fast kollar man på spelarna så är det inte direkt någon försämring från förra året. Endast Lindblom som inte ersatts riktigt. Det är ju kollektivt det inte stämmer.

Enaranger: Zaborsky hade jag gärna sett att han var kvar !

Enaranger: kommer alltså till oss i december?

Det är ju mycket snack att vi har i princip samma lag som
förra säsongen. Även från spelarnas del.

Men har vi verkligen det? Rätt långt ifrån anser jag.
I alla fall när det gäller anfallarna.

Vi tappade följande anfallare.

Lindblom
Westerholm
Westerholm
Zaborsky
Johnson

Plus att Boqvist hittills varit skadad.

Och i nästan hälften av matcherna så har
även Jensen och Asklöf varit borta.

I ungefär hälften av matcherna så har alltså
i princip 8 anfallare varit borta, jämfört
med slutet på förra säsongen och slutspelet.

Visserligen platsade inte Johnson. Och Zaborsky
började spela först en bit in i slutspelet.

Vilka spelare har då ersatt de vi tappat.
Jo det är Palushaj (klart sämre än Lindblom).
Och det är Caporusso och Liljewall (som inte
platsar och ofta har ersatts med två juniorer)
som ersatt de resternade spelarna.

Sen har Boqvist ersatts med Mikael Johansson.
Absolut ingen förbättring där heller om ni frågar mig.

Inte konstigt då att vi har ett klart sämre
lag den här säsongen. Och då är skillnaden
mellan lagen inte är större än att ett lag som
blir femma i serien blir ett bottenlag i stället.

pjåtor: speltid är A och O. Att vi eventuellt är jumbo då spelar ingen roll, möter fortfarande samma lag som alla andra vilket är viktigast för utvecklingen

Enaranger: Frågan är väl om dom vill skicka honom till ett lag i kris !?

Jag sökte lite information om Anton Rödin.
Då såg jag det här i stället.

OCTOBER 14, 2017 AT 10:40 AM CDT
BY BRIAN LA ROSE LEAVE A COMMENT

Last week, the Canucks announced that they would be loaning
prospect Jonathan Dahlen to Sweden although they didn’t specify
which team he’d be going to at the time. Although he is currently
with Timra of the Allsvenskan (a lower level league) having signed
there on Tuesday, Jason Botchford of the Vancouver Province reports
that Dahlen’s stay there will be short as he’s expected to join Brynas
of the SHL in early December.

Pettisbif: Bra uppställning.
Två saker bara.. (inget hugg mot dig nu) Gunderson-Bertilsson kommer man aldrig att sära på. Ett av SHLs bästa backpar.
Sen Dahlén. Nästan lite roligt att han är med i ett sådant lagbygge.
Skulle vara grymt förvånad om han lirar någon annanstans än i Timrå hela säsongen.

Ska bli intressant att se vad som händer med firma Rödin & Lindblom.
Lindblom lär väl vara kvar där borta oavsett vad som händer. Men 1 poäng på 7 matcher hittills lär väl knappast någon av parterna vara nöjda med även om omställningen och acklimatiseringen tar tid.
Rödin däremot, har väl bara spelat en enda match hittills? Med tanke på reglerna med spelarna som Utica har så bör han väl rimligtvis själv vilja röra på sig för att få spela.

Pettisbif: Håller tummarna för den uppställningen!

Pettisbif: Spåkula som i vad du tror kommer hända eller vad du vill ska hända?

Spåkulan efter jul:

Sandström - Honken

Gunderson - Sundqvist
Bertilsson - Boqvist
Carlsson - Kilström
Fälth

Clark - Jensen - Rödin
Dahlén - Ölund - Boqvist
Palushaj - Blomqvist - Ikonen
Paille - Granström - Alcén
Asklöf

Enaranger: Amen! Även jag har räknat poängsnitt! Topp6 kan vi fetglömma!

Inkazar: uppkukade lagom till play in!

Usch vad tungt det är nu man tänker inte på något annat än denna misär vi är i nu!
Är det någon med lite insyn som hört något som ni vill dela med er?

Inkazar: På Tisdag kan vi nog spela helt utan press eftersom det är bortamatch och ingen i hela hockeysverige tror väl på vinst ! Hålla lite lösare i klubborna och inte spänna sig och förhoppningsvis spela enklare .

Peja: oavsett om han har en bra bit till toppformen skulle han med sin vinnarskalle tillföra så enormt mycket i detta lag.

”Vi måste kuka upp oss lite”

Tjurn :
Rödins besiktningsprotokoll är hårdvaluta.

Tjurn : Tror också att Rödin kan återvända, men frågan är i vilken form han är i nu. Han har nog en bra bit kvar till toppformen.

{5504}: ja hoppas du får rätt

{5504}: "i ett slutspel kan ju Felix kliva in som en vinnarmålvakt som han ju gjorde några matcher i fjol."

Eller så kliver han in som han brukar göra och släpper ett par enkla.

Blir kul att spela kvalspel med supertalangen mellan stolparna.

Tjurn : Ja tror han är så långt ifrån att plockas upp till NHL så dom låter han åka hem som läget är, han har ju knappt spela hockey på 1.5 år.

Han är ju ingen rollspelare i en 4e line heller så dom säger nog att Brynäs betalar lönen på hans kontrakt här och Van köper ut han för en extra summa.

Så klart inget jag vet men vilket lyft för fans och Brynäs lag och även SHL om det blir som jag tror=)
Sen kliver han nog inte in och gör poäng varje match direkt men han skulle lyfta många med sin skalle för att tävla.
Och efter ett par månader skulle han va bäst i Brynäs säkerligen, eller kanske fortare än så

{5504}: tror du verkligen Anton kommer hem?

Zappaholic:(Fortsätter det så här så får vi vara överlyckliga om vi undviker kval. ))

Fortsätter det så här slipper inte Brynäs kval, men ser i spåkulan att inom en månad har ni skickat Caporusso, Liljevall och inte förlängt med Micke J.

Och energin är tillbaka med ny tränare och Jesper Jensen tillbaka och Jesper Boqvist på gång och Anton Rödin har kommit hem plus Adam Boqvist spelar mer och mer.
Clark och Öhlund och några forwards och backarna är tillbaka på nivån dom ska vara.
Några juniorer ser ju intressanta ut kan bli riktigt vassa.

Målisarna kommer dock va kvar men blir det som jag tror här ovanför så kommer det räcka till 6-7-8-9 plats iallafall, och i ett slutspel kan ju Felix kliva in som en vinnarmålvakt som han ju gjorde några matcher i fjol.
Och jag vet han va dålig några matcher med i slutspelet.

Tror Anton skulle bli kapten direkt nu om han kommer hem?

Zappaholic: jodå vi grejar de här till sist någon som tror bz gör någon värvning?

Enaranger: Jag ser play in som en reell möjlighet om det kommer in en tränare som får ordning på laget. Fortsätter det så här så får vi vara överlyckliga om vi undviker kval.

#hurfanhamnadevihär

munkas:

Enkel matematik säger att Brynäs inte kommer spela slutspel.
Om nu inte en tionde plats ska räknas som att spela slutspel.

Nu är det ett snitt på 1,85 - 1,9 poäng som krävs för topp 6.
Och efter ett antal förluster ytterligare så kommer det höjas.

Jag gissar att om 10 omgångar så kommer det poängsnitt som krävs
för att komma topp 6 vara uppe i en bit över 2 poäng per match.
Det vill säga ett snitt som en rätt överlägsen seriesegrare
brukar ha. Undrar när även de mest obotliga optimisterna
kommer inse att topp 6 är omöjligt.

Vi tävlar nu mot 3 lag.
Mora, Rögle och Karlskrona.
Vi är tillbaka till de säsonger när vi får
hoppas att våra bottenkonkurrenter förlorar
matcher.

Brynäsgubbe: Haha herregud! Tycker överlag att Brynäs känns ogenomtänkta i sociala medier. Skulle gå att göra så mycket mer och bättre, inte minst för att locka publik.

Det här speglar vår klubb rätt bra nu... Fyfan vad amatörmässigt.

Peja: Jag fattar inte heller hur vissa kan tro att det här laget kommer att spela slutspel till våren... Är det inte målvakterna som turas om att kasta in puckarna så är det forwards som åker omkring och skjuter vinkelskott i magen på motståndarkeepern. Vi hade mycket bättre lag förra säsongen, och framförallt en sylvass förstafemma. I år har vi ingen fungerande femma. Med lite tur kan vi knipa 12:e platsen. Sen är det bara att rensa ut gamla talangfulla målvakter och odugliga nyförvärv och skriva ett protokoll på hur man hanterar framgång. Det kan vara bra att ha nån gång om 10 år när vi kanske är i samma sits som inför årets säsong och den 12/13.

Rumpelstiltskin: Att ett krislag vinner en match efter tränaren fått kicken är mer regel än undantag. Det här snacket om den stora potentialen framstår tyvärr lika verklighetsförankrat som Kejsarn av Portugalliens självbild. Tror att självinsikt är första steget mot förbättring för alla inblandade, kanske framförallt för spelarna som åker omkring och tror att de är mycket bättre än vad de är. Brynäs är seriens sämsta lag tills något annat bevisats.

{5915}: "Man inser att nåt är jävligt fel när man i oktober går och längtar efter nästa säsong"

Beror på vad du längtar till då det. Knappast Allsvenskan?

bradberry: Inte? Det va som fan!

« · 1845151 · »