1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775891 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
ellis:

Caporusso värvades ju innan slutspelet.
Och hade vi inte gått till final, utan åkt ur i kvartsfinal.
Då hade nog han varit den dyraste spelaren vi haft
råd med. En chansning som inte föll väl ut.
Något som klubbar med svag ekonomi tvingas göra.

mattiask:

Beroende på hur mycket Caporusso totalt kom att kosta oss
avgör väl vilken kvalitet en ny spelare kan ha.

Med tanke på detta, plus det förväntade ekonomiska minusresultatet,
så lär det ju tyvärr inte kunna bli en spelare som "gör skillnad".
Utan en breddspelare till en fjärdekedja.

Om man nu inte väljer att ta en kalkylerad risk. Och är beredda att
ta ett ekonomiskt minusresultat som gör att vi ligger precis över
gränsen för att åka ur p.g.a. ekonomiska orsaker. Med förhoppningen
att den risken ska räddas oss från att åka ur på sportsliga grunder.
Då får man spara in på nästa års trupp i stället.

Enaranger:
Nä, det är ju inte det. Men det var inte mycket som tydde på Brynäs start heller. Det går upp och ner.
Bara att ta en match i taget.
Jim Carrey beskrev det bra, se länken (obs varning för fula ord)

Tycker det var ett märkligt hastverk av Bengtzén där i vårvintras att innan säsongen ens var över ta in denne helt okände Caporusso.

Jan Grismöbel:
Om man vill spekulera varför han klippte till snabbt så är det väl att datorn lyste grönt när de viktigaste faktorerna hade matats in? Inga garantier att en bra värvning utifrån planen funkar bra när till slut större delen av pusslet är lagt. Eller så är det livet på sidan som inte funkar. Inte att underskatta. Bara att lösa så snyggt som möjligt och gå vidare. Det finns viktigare frågor på dagordningen...

Rödin fick visst spela sin andra match i går.

För övrigt verkar det vara samma halvfyllo
som gjort spelschemat för AHL som för SHL.
Rödins lag har spelat 6 matcher och Lindbloms 10.

Enaranger: Det är samma livlinor som Modo, Leksand m.fl. använd tidigare säsonger: många poäng kvar att spela om, det kan gå fort när det vänder, andra lag överpresterar. Återstår att se om Bengtzen också litar på slumpen.

Auchinleck: Visst är det så . Men lite underligt ändå när Bz gick ut i våras med kontraktet . Långt innan säsongen var färdig . Å han hade ju spanat in capo redan förra säsongen . Är någon tvist som ligger bakom attt han hamnade i frysboxen . Han imponerade inte på mig . Men varför var bz så snabb?

Auchinleck:

Man tar inte in 16 poäng (egentligen 17 p.g.a. målskillnaden).
Djurgården har ju spelat sig till sina poäng på att vara
bra i 5 mot 5. De har hittills underpresterat i 5 mot 4.
Så om de får lite bättre ordning på 5 mot 4 spelet.
Då finns det ingenting som tyder på att de ska rasa ihop.

Jan Grismöbel:
Shit happens?

Bekräftat att Caporusso fått sparken. Känns väl både sunt och logiskt. Bör väl rimligen plockas in en ny spelare istället.

Auchinleck: enl twitter är capo uppsagt från Brynäs . Å han var bz så jävla snabb å signa i våras . Vad ligger bakom detta . ?

Enaranger:
Skansen överpresterar tex. Free falling...

Chanzone:

Vilket av lagen som ligger topp 10 just nu
tror du då "rasar ihop" i så fall?

Pettisbif: Torskar nog för mycket pengar i skatt på att flytta hem nu tyvärr.

Zappaholic: Härligt! Jag tror inte på det, men hoppas ju såklart! Realistiskt så blir det nog play-in eller vad det nu kallas!?

Leonardo:
Snälla Bz värva Dennis Everberg! Han är påväg bort från Khl. Skulle passa perfekt hos oss!!

Leonardo: Fernström borde ändå vara ringrostig, inte minst fysiskt. Det vore väldigt anmärkningsvärt om han kommer in och överglänser de övriga målvakter de kommande veckorna.

Inkazar: Sen kan ju Fernström ha samma effekt som juniorerna förra säsong, att de hade ingen press på sig då att prestera, det kan vara en fördel i detta läge när Felix inte riktigt klarat pressen som förstemålvakt!!

mattiask: ja Fernström var bra. Märktes att han var lite matchotränad i första perioden men kom in i det mer och mer :)

mattiask: Över 93 % direkt. Kan i och för sig ändras (åt båda håll) ganska snabbt. Bra start och bör bli ännu bättre med tanke på att det var länge sedan han spelade match.

Har endast sett highlights från matchen igår men kan ju direkt se att Fernström agerar mycket lugnare och relativt mycket tätare i målet än både Rautio och Felix.
Felix är ju klart flängigare/flaxigare än både Linus och David.

Jag både hoppas och tror att en ny målvakt kommer in oavsett om det är Honken eller Fernström.
För man ser på spelet som Fernström visar upp i de korta klipp som finns att hela försvarsspelet över tid kommer bli mycket mer stabilt då det trots allt handlar om att hela laget inte litar till hundra procent på framförallt Felix.

bänknötarn: Avstängningen bestraffar Färjestad och Melart. Det är syftet, inte att gynna Brynäs.

Vuollerim: Det tokiga i sammanhanget är ju nu att andra lag får nytta av hans fula tilltag mot Brynäs (genom att han är avstängd mot andra lag). Vore det inte en bra regeländring att stänga av honom i 3 + 3, dvs de tre följande matcherna plus FBK's 3 nästa mot Brynäs? Det kan iofs bli konstiga sidoeffekter pga SHL's märkliga schema, men då skulle åtminstone straffet göra lite verkan.

Hmm, tre matcher för Melart... Undrar hur de bedömer situationerna med tanke på vad Ölund fick för som dutt i ryggen..?

Zappaholic: 3matcher för melart

Lindström: "Tydligt vad en tränaren som kräver inställning och fart kan göra underverk......"

Isf jävligt konstigt att inte Melin gjorde underverk med vårt lag?
Jag menar, hela hans grundfilosofi (iaf enligt egen utsago) har ju gått ut på att spelarna ska jobba hårt och underkasta sig systemet i 60min, jobba för laget och inte för sig själv. Gör man sen lite misstag på vägen så är det Ok, man måste få göra misstag för att i längden utvecklas.
Skillnaden mellan oss och Djurgården är att dom kryddat stora delar av fjolårets trupp med bra och lyckade nyförvärv. Dom har behållit sin tränare och kunnat jobba vidare i lugn och ro. I grunden har dom alltid varit ett hårt jobbande lag, vi spelade likadant under Bulan och var också jobbiga att möta.
Mismatchen med Melin, ett par mindre lyckade nyförvärv och en fullt naturligt kräftgång i spelet som följd, där har du anledningarna till skillnaden mellan de båda lagen just nu.

Zappaholic: Mycket tjafs i denna grupp ! Det enda gemensamma vi har är väl att vi Älskar Brynäs oavsett!? Vissa är ständigt negativa och en del mittemellan och andra överdrivet positiva. Jag personligen pendlar mycket beroende på hur min dagsform är precis som spelarna säkert också gör ..Just nu är det tungt men jag ska försöka vakta min tunga för det blir varken bättre eller sämre av att jag spyr ur mig galla över laget men jag kan förstå dom som gör det men det blir tröttsamt i längden .Tur att man kan scrolla . Ha en bra dag Brynäsvänner kämpa 💪💪💪

Zappaholic: En simpel medgångare som försöker dölja sin okunnighet och svartmålande bakom nåt som ska föreställa ironi.
Vimlar som sagt av dom på nätet...

munkas: Det där är bara skitsnack. Tycker det är löjligt att kasta ur sig insinuationer på det där viset.

Lindström: Mm, den här försäsongen ser ut att ha spenderats på golfbanan tillsammans med silvermedaljen och skumpan. Mannberg kommer in i laget efter några veckor i Almtuna med en energi och skridskoåkning man inte sett röken av tidigare. Skumt.

Lindström: Exakt. Med rätt kravbild och förväntningar kan man komma långt. Det är därför jag fortfarande tror på den här truppen och det här laget.

Men inte med Sjödin och Larsson dom huvudansvariga...

Peja: Bara se vad Dif kan åstadkomma med en medioker trupp.
Inga snigelspår där, utan full fart ända in i kaklet.

Tydligt vad en tränaren som kräver inställning och fart kan göra underverk......

munkas:
Nytänk, munkas, nytänk. Vi budgeterar bara med intäkter från TV-avtalet. Se till att så många som möjligt sitter hemma och betalar dyrt. Stäng av alla etage och kör publikljud modell avgörande finalmatch.

munkas: Ja, hemmaspelet är ju sämre någonsin och publiksiffrorna en konsekvens av det. Tror det mest förödande är när matcherna avgörs tidigt, det är många som inte kommer tillbaka på ett tag efter de matcherna. Om man ändå kan bortse från andra halvan av matchen är tv ett mycket mer praktiskt alternativ. Det fanns ju tex överhuvudtaget ingen spänning i senaste hemmamatchen mot Färjestad.

Steenm: Tror det är tvärtom jag. Spelarna har ju uppträtt ruskigt nervöst inför hemmapubliken och spelet ser ut som en påse skit. Hårda grepp om klubborna och passningar på juniornivå. Felix darrar ju som ett asplöv varje gång han kommer in i Gavlerinken. Sen tror jag nog inte spelarna blir särskilt peppade när spridda burop börjar höras efter nån period eller två, vilket varit fallet de senaste matcherna. Tydligen så blir folk besvikna när de spenderat en tusenlapp på en match som är avgjord efter 23 minuter och får se spelare i hemmalaget som glider runt och ger 80%. Töm rinken istället och ge dem den tystnad de behöver. Årets trupp är ju uppenbarligen väldigt skör.

bradberry: Fast det är väl bevisat sedan tidigare att publiken är jävligt kräsna, vare sig vi ligger femma eller tolva. Nu är det dock sämre än någonsin. Men jag tror det är en kombo, kommer "vi" på matcherna och skapar schysst stämning så ökar det förhoppningsvis lagets pepp på hemmais.

Ang. Sunken - ja, han har varit bra! Ärligt talat trodde jag att han var körd på denna nivå. Största överraskningen, absolut, men inte bäst.

Peja:
Det var ju bestämt av ligan att publiken skulle fylla arenorna till bristningsgränsen när nationalsång, förlängning och straffavgörande infördes. Sedan slog man en rejäl spik i publikkistan när man mot alla protester tog bort tempohöjaren nationalsång innan nedsläpp. Nu väntar man bara på att de skall tömma arenorna helt och hållet genom att låta matcherna sluta oavgjort i grundserien.

Lotterinämden kommer med beslut under dagen.
Inget på Kilas eller Granis tack & lov..

bradberry: Tänker tex på att en av Brynäs mediagubbar rabblar upp random fakta om matchen mellan intro och nedsläpp. Sjukt dålig spelförståelse att lägga det just då.

Peja: ’Vissa grejer som är nya för de senaste åren förstör upplevelsen mer än de hjälper.’

- Vilka ”grejer” tänker du på i första hand...?

...förutom avstängning av etage 3. Det är ett misslyckande...

bradberry: Jag tycker nog allt runt om kring matchen utvecklas åt fel håll i Gavlerinken. Dålig spelförståelse hos många där. Vissa grejer som är nya för de senaste åren förstör upplevelsen mer än de hjälper.

Steenm: "Till att börja med får gärna Gävleborna börja stötta sitt lag på plats i arenan, det är inte bara spelarna som måste tro på en vändning."

- Om detta är förutsättning nummer 1 så har vi uppförsbacke... Hönan å ägget! Bättre hockey, vinnande lag, fler åskådare... Så funkar det i 90% av alla arenor och Gävle är ett av de tydligaste exemplen på det...

Håller med om det mesta du skriver men tycker faktiskt Jörgen Sundqvist varit vassare än Kilström och definitivt en jätteöverraskning i positiv bemärkelse...

Några tankar:

– Fernström såg bra ut. Kanske en och annan onödig retur, men jag är försiktigt positiv. Kan inte bli värre mellan stolparna än vad det varit tidigare.
– Paille förtjänar inte all den speltid han fick idag. Han är verkligen en skugga av sitt forna jag, riktigt trist att se.
– Väntar fortfarande på att Ölund och Blomman ska blomma ut. Alldeles för trubbigt.
– Vi skapar på tok för lite framåt, både i 5m5 och 5m4. Visst måste vi tänka på defensiven, men lönlöst när det offensiva spelet tar så pass stor skada.
– Mannberg är ett plus denna säsong, han förtjänar beröm efter all skit han fått.
– Palushaj får gärna sluta slasha målvakterna nu.
– JJ är alltjämt seriens störste målsumpare, inga nyheter där.
– Kilas var riktigt bra, vår bäste back i höst.
– Nej, topp 6 är inte kört som vissa här inne slår fast. Ni beter er som om ni aldrig följt en SHL-säsong tidigare – det kan gå snabbt uppåt när/om det vänder. Till att börja med får gärna Gävleborna börja stötta sitt lag på plats i arenan, det är inte bara spelarna som måste tro på en vändning. Jag ska då ta mig till Linköping på torsdag och sjunga för mitt lag.

SWEATT: hemskt... allt såg så himla bra ut innan laget kom ut på isen...

Tänk att vi inför säsongen tänkte att vi skulle bli ett topplag med guldchans. Nu sitter vi här i slutet av oktober utan chans på topp 6 och med topp 10 som långsamt försvinner utom räckhåll. Och på toppen av det har vi Linus Fernström som bästa brynäsare idag

Godnatt

{5915}: Jag tror att du ungefär vet vad jag menar, så missförstå inte med flit.

Jag är medlem, jag bidrar ekonomiskt, jag går på en handfull matcher per år. Det är vad jag hinner med. Köper brynäsprylar till mig själv och mina kids.

För helvete!

Rumpelstiltskin: "Jag tar mitt ansvar och stöttar. Nu blickar vi framåt."

Allt det där låter skitbra. Förutsatt att du går på matcherna och köper din matchtröja.

Zappaholic: Som supporter kan jag göra en jävla massa. Att hoppas är en bisyssla. Vår huvudsyssla är att bidra med stöd, ekonomiskt och jävligt ljudligt. Något brynäsare tycks vara lika kassa på som BZ är på att hitta rätt spelare och tränare till laget. Gå på matcherna för helvete!

Rumpelstiltskin: är med jag å

« · 1847285 · »