1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775117 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
KalleTeodor: Att Clark tvingats ta en roll som pucktransportör och fördelare har nog med det allmänna läget att göra: fokus på defensiven, vilket gör att frustrerade spelare ofta vill göra allting själv sas, istf att lita på sin medspelare och att dom gör det dom ska.
Med tanke på ovanstående så är det ändå starkt och hoppingivande att det trots allt skapas en hel del framåt, klart tillräckligt för att vinna matcher bara man lyckas sätta lägena som kommer. Vete fan hur många fina chanser som missades igår, skott mitt i magen på målvakten, skott som träffar klubbor/ben/skridskor osv.
Märks att det är lite stressade spelare i avsluten, kylan saknas helt och hållet just nu. Jämför med en spelare som Cehlin i Luleå när lägena kommer: förutom att han är en bra avslutare så spelar han i ett lag i medgång just nu.
För övrigt en spelare som jag trodde och hoppades på att få i vårt lag redan när han lämnade Leksand, men det är en annan historia...

Enaranger: Tycker inte att det är aktuellt att ens nämna tanken att Rögle ska få fart på sina grejer när de har en ännu kraftigare svacka än oss. Det var det jag reagerade på. Tycker inte att risken kan betraktas som stor att dem går förbi oss, jag tror att alla i Hockeysverige anser att chansen är större att Brynäs kommer hålla Rögle bakom oss.
Om jag läser illa så kan man säga att du uppskattar väldigt illa. Brynäs har en stabil ekonomi med ett flertal spelare som skulle stanna i laget vid en degradering. De spelarna du skriver ner som nyförvärv är bara ett hån mot klubben.

mattiask: Tack för synpunkter!

Håller helt med dig om Clark. Han ska inte vara puckförare, och speciellt inte över linjerna. Egentligen så tror jag att det är tanken med att man satte Ikonen tillsammans med Jensen och Clark men det har inte riktigt funkat. Ikonens spel kuggar inte riktigt in i liret med Jensen och Clark och slutar ofta med puck i hörnet. Puck i hörnet var nästan målchans med Lindblom i laget men nu innebär det förlorad puck.

Jensen har sina plus och minus men han är i princip den enda spelare i Brynäs nuvarande uppställning som har förmåga att skapa fri isyta i offensiv zon. Jag tycker att han börjar nå det spelet vilket jag tror är viktigt. Vi får väl se men jag tror och hoppas att han är på gång.

Enaranger: Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta åt dina patetiska utläggningar. Du tycker att risken är ”ganska stor” att Rögle snart kommer gå om oss, så länge dom ”får ordning på grejerna”. Okej? Det är alltså större sannolikhet att ett lag som har ett totalt havererat försvarsspel (släppte in 6 mål mot Mora senast) kommer börja plocka poäng, än Brynäs som åtminstone haft ett stabilt grundspel sedan flera veckor tillbaka?

Du påstår också att vi har ett sämre lag på papperet än Mora, Karlskrona och Rögle pga att deras fjärdekedjor möjligtvis är bättre än Brynäs fjärdekedja. Behöver jag ens ge ett vettigt argument varför detta påstående är helt befängt?

Jag ser fram emot att läsa ditt svar som ska rättfärdiga dessa påståenden 😂

KalleTeodor: Tycker du har en bra analys.
Däremot finns det två saker jag inte riktigt håller med om.

Den stora anledningen till att jag tycker Clark varit klart sämre iår än ifjol är för att han på något vis tagit på sig lite större "Mathias Månsson-roll" där han tror att han ska ha mer puck än han ska ha. Det är Jensen uppgift att göra Clark bra. Clark behöver sätta ett par kassar för att få upp självförtroendet - inte åka runt och sköta uppspelen.

Det jag då vill komma till är Jensen.
Nu ska jag inte dra det för många matcher bakåt..
Men igår tycker jag att han är en av de sämre i Brynäs.
Han tappar väldigt mycket puck, han har inte farten med sig på samma sätt som ifjol.
Han missar grovt defensivt.
Jag tycker Jensen varit riktigt dålig sista tiden.
Igår tycker jag att han har helt fel positionering på Malmös 1-1 mål. Sen är det väl han som tappar puck vid Malmös 2-1 eller 3-1.. Eller så blandar jag ihop det med ett av målen mot Hv71.
Där har vi en spelare som verkligen behöver steppa upp.

Sen håller jag helt med dig om Gunderson.
Där tycker jag faktiskt att det största problemet är Sjödin/Larsson.
När vi endast snackar PP så är det Gunderson som helst ska stå för merparten av skotten - nu skjuter han knappt alls och det ser nästan ut som att han fått det från coacherna att han absolut inte ska skjuta (nej, jag vet att det inte är så).

Hörde en rätt intressant intervju med Tony Mårtensson efter deras vinst i Linköping mot oss.. Där Wikegård frågade varför han inte gjorde lika mycket poäng osv.
Då sa Tony att spelet har ändrats så pass mycket och för 5-6 år sedan kunde en center ta pucken i egen zon och föra in pucken i offensiv zon och där efter via två snabba pass få en första eller andra assist.
Hockeyn ser inte ut sådan idag. Därför kanske man får en lite klarare syn varför Gunderson ej gör fler mål? Eller så är det enkelt för att han ej tar så mycket skott.
Titta bara på Jens Olsson i Malmö samt Högström i DIF. Dom gör ju mål.. varför skulle inte Gunde kunna göra det för.

Enaranger: säger inte att Gunde varit bra, du har helt rätt i dina observationer. Det jag menar är att plus/minus är ett dåligt mått som man inte bör ta på för stort allvar. I fallet Gunderson kan man först fråga sig vilka han matchas mot. Oftast motståndarens förstalina. Och då blir det fel att jämföra hans plus/minus gentemot Sunkens eller Erssons.

moment22:

Ändå är det ju så att motståndarna oftast gör fler mål än oss när
de spelarna är på isen. Och att t.ex. Gunderson spelar mycket.
Det är väl inget försvar till att han är inne på så många fler bakåt
än framåt. Då får han väl spela mindre i så fall.

Vid 1-1 målet i går. Då var det han som i blindo lade en
puck till en Malmöspelare, som sen renderade i målet.

Och vid 2-1 så var det väl han som förlorade en duell vid sargen.

Matcherna spelas till största delen där lagen har lika många spelare på isen.
Så att avfärda plus/minus som "nonsens". Det är håller jag inte med om.
Hur mycket det än skrivits om det.

Tabellen är ju också egentligen bara statistik.

SWEATT: Sunken skulle vara tillbaka efter uppehållet i februari efter sin skada. Han kom tillbaka i augusti. Don’t get your hopes up...

{8356}:

"Om de får lite bättre ordning på grejerna
så är ju risken stor att de snart går om oss också."

Så skrev jag. Om du då tolkar det som att jag skrivit
att Rögle har stor chans att gå om oss.

Ja då läser du ungefär som Brynäs spelar för tillfället.
Det vill säga: illa.

Och om du tror att Brynäs skulle lyckas behålla lika många
spelare som Leksand, eller ha råd med en likvärdig trupp
vid spel i allsvenskan. Det är nog mer förhoppning från
din sida än att du på något sätt har fakta på fötterna.
Det blir lika mycket spekulation från din sida som från min.

Starta nu inte en allmän pajkastning om detta.
Jag tror en sak och du en annan.
Och jag har inget emot att du tror något annat.

Skulle inte Boqvist vara tillbaka efter uppehållet?

Enaranger: Finns kilometervis skrivet om varför plus/minus är ett uselt mått. I fallet Gunderson är det ju bara att se på hans istid, han spelar mest i ett uselt lag, alltså är det självklart att han får dålig plus/minus.

Lite intryck från igår:
Generellt sett så spelar vi nu, som många påpekat, med ett bra grundspel avseende defensiven. Äntligen!
När den känslan blir alltmer etablerad i truppen så tror jag att det kommer att ge bättre självförtroende i spelet över hela banan och därmed även bättre offensiv. Ett vinnande spel startar alltid med en bra defensiv (klyschigt men sant...).

Fler positiva saker:
Kul att se att Bjurström och Westfält tar för sig. Igår tyckte jag att Bjurström var riktigt bra och mot HV var Westfält en av våra bästa forwards. Jag tycker också att Jensen börjar närma sig de nivåer han höll förra året.
På backsidan gjorde Ersson en riktigt bra match och Fälth var vårt kanske största offensiva hot.

Men det finns ju rätt många problem också…
Blomman sliter men de mål han gjorde i avgörande lägen förra året har verkligen lyst med sin frånvaro. Det gör mig bekymrad. Lite samma läge för Linus även om han lyckas lite bättre.
Clark gör inte mål och tappar alltför ofta puck i fel lägen. Han har hittills varit ett större hot defensivt än offensivt. Han är dock den forward som är inblandad i mest målchanser.
Vi har en stor hop forwards som sliter och jobbar över hela banan men nästan aldrig skapar en målchans. Vill man vara elak är det som att titta på dåliga Sedinare…

Mest bekymrad är jag dock över Ryan som är inne på för mycket mål bakåt och inte är i närheten av den udd offensivt som normalt kännetecknar hans spel. Ett exempel från igår, med ca 2 min kvar, omarkerad vid blå och lyckas inte ens träffa målet. Jag tycker inte att det ser ut som han har roligt när han spelar. Kanske läge att lägga lite mer ansvar på Lucas Carlsson när han kommer tillbaka för att få Ryan tillfälle att hitta sitt spel. Ryan i god form är vi i stort behov av.

Som jag sagt tidigare så tycker jag också att Adam Boqvist måste få chansen. Med chansen menar jag då att man spelar honom i de situationer som han är sällsynt bra på t ex PP och ger honom tillräckligt speltid. Adam har ett naturligt självförtroende i sitt spel som har förmåga att även lyfta medspelare. Jag tror att en idealisk partner till Adam skulle vara Fälth eller Lucas. Partnern behöver vara spelskicklig.

Jag ser även fram emot att Boqvist d ä kommer tillbaka. Vad vi saknar mest i laget är den typ av spelskicklighet som han besitter både för att skapa lägen och ge laget lite självförtroende.

Enaranger: Brynäs har vunnit 1 av de 6 senaste matcherna, inte heller särskilt imponerande. Sjödin-effekten? Nja, tror inte det finns så många tränare där ute som skulle kunna uträtta mirakel med den här truppen. Vi är rejält försvagade sen förra säsongen, en säsong där vi skördade framgång med hjälp av en grym förstalina och små små marginaler. Vi var långt ifrån dominanta på något sätt. Kolla på laguppställningen de senaste 10 matcherna så är det ganska lätt att förstå varför vi ligger pyrt till. Målvakterna är ju givetvis också ett jäkla dilemma, som läktarcoacherna varit inne på länge nu. Pecka har gjort sitt i den här klubben. Bedömningen av potential hos målvakterna och utvecklingen är under all kritik.

Den alltid så kritiserade Sundqvist står på 0 i plus/minus.
Och Gunderson har hemska -11. Och ende backen på
plus är fortfarande Ersson med +2.

Det är helt klart de spelare som är tänkta
att vara de "ledande" spelarna som till stor
del gjort att vi förlorat matcherna.

Gunderson -11
Clark -10
Palushaj -8
Jensen -8

Och Mikael Johansson hann skarpa ihop
-9 på de matcher han spelade.

Det kan jämföras med t.ex. Liljewall som
har -1, Westfält på -2 och Alcén -2.
Och så har vi den enda anfallaren som
ligger på plus: Mannberg med +1.

Ja även Ludvig Nilsson har +1.
Men med bara en spelad match.

Av de 48 baklängesmål som vi släppt in med
samma antal spelare eller fler spelare på
isen än motståndarna. Då har Gunderson
varit inne på 20 av dem (knappt 42%).

Det är nog läge att också testa lite andra
kedjor, än att bara mala på.

Varför inte så här.
När Granström och Boqvist är tillbaka.

Ikonen
Jensen
Palushaj

Mannberg
Granström
Clark

Bjurström
Boqvist
Asklöf

Blomqvist
Ölund
Alcén

Liljewall

Och när Paille är tillbaka.
Då kan han testas med Granström
och Clark. Och Mannberg ersätta
antingen Blomqvist eller Alcén
om inte den kedjan får samma kemi
som i slutspelet.

Något måste i alla fall göras.
Helst skulle ju en eller två nya
anfallare in också.

Enaranger: Vi må vara helt värdelösa och kommer få kämpa för att hålla oss kvar MEN förklara gärna för mig hur ett på alla sätt och vis mycket sämre Rögle enligt dig har en stor(!) chans att gå före oss i tabellen. De har 8 raka förluster och klappar ihop i var och varannan match. Vi håller uppe siffrorna och med tiden kommer poängen rulla in. Sen tror jag inte vi blir bättre än 10-11:a och kanske ännu sämre men jag tycker det är fascinerande hur då gång på gång försöker hitta det negativa i Brynäs och i flera inlägg pinsamt överdriva åt Brynäs nackdel. För någon dag sen skrev du om vårt lag i Hockeyallsvenskan som skulle vara helt värdelöst För de första så har vi spelat 18 matcher, vi är alltså 2/3 och ett eventuellt kval ifrån att åka ner. Om vi i värsta fall skulle åka så hade vi kunnat ställa ett minst lika slagkraftigt lag som Leksand har iår. Det laget du skrev upp håller väl max för mitten i HA. Stötta laget istället för att skriva massa dynga som inte stämmer för fem öre.

{5915}: Tror att de flesta, liksom BZ, trodde att professionella hockeyspelare skulle klara av att ta ansvar själva, även med en coach som Melin som inte har samma ledarstil som Bulan.
Själv tyckte jag att Melinvärvningen mer var överraskande pga att han kändes lite passe sas, ett avslutat kapitel i Brynäs historia. Inte för att hans spelidé och ledarstil riskerade att ställa till problem för professionella yrkesspelare på den här nivån.

mk: Då påstår jag och er egen spelare att den är ute då. Men en bra chans var det

mk: Läs kommentarerna. Jag har länkat en video som visar att den tar i burgaveln.

{5915}: Är pucken inne eller inte? Jag hävdar att pucken inne...
Uppladdat:

500x0-480dbc61-ae63-4e21-b00a-c02efd56d643.jpeg

Hörde på sportradion nu att Rögle har förlorat 8 raka.
Och ändå är de "bara" 5 poäng efter oss, med en match
mindre spelad. Om de får lite bättre ordning på grejerna
så är ju risken stor att de snart går om oss också.

Och snacket att vi skulle ha så mycket bättre anfallare
än Mora, Karlskrona och Rögle stämmer inte anser jag.
Kollar man vilka 4 kedjor de lagen ställde upp med igår.
Och jämför med vad vi hade. Då kan i alla fall inte jag
se att vi skulle ha så mycket bätte uppställning.
Snarare så att vår uppställning känns mycket tunnare.

Vi har spelat 12 matcher mot de 7 lagen som ligger på
den övre halvan (i den skandalöst haltande tabellen).
Och på de 12 matcherna så har vi tagit ynka 4 poäng.
Poängen mot Växjö i premiären och den allt mer obegripliga
vinsten mot Skellefteå borta.

Sen har vi spelat 6 matcher mot de andra 6 lagen som
ligger på den undre halvan (tillsammans med oss).
Och på de 6 matcherna har vi tagit 12 poäng.
De stora (och enda) "plumparna i protokollet" där
är hemmaförlusterna mot Mora och Rögle (som kan
komma bli väldigt dyrbara).

Skrubben: Klockrent, satt just och filade på nåt liknande själv.
Roten till det onda blev till sist anställningen av Melin, oavsett om tanken var god och att det inte borde ha funnits några tecken som sa att spelarna skulle få problem med hans ledarstil. Nåt dom uppenbarligen skyllt på och som känns som en lite väl billig ursäkt från deras sida. Det mesta har handlat om bristen på ödmjukhet och det hårda jobb som krävs för att vinna matcher i SHL. Ett visst mått av övermod och överskattning från spelarna efter fjolårets resultat har naturligtvis också spelat in. Plus att utvecklingen hos både nya spelare och nyförvärv inte alltid blir som man tänkt sig (Capurosso m.fl).
Nu har Sjödda fått det otacksamma jobbet att rädda upp det hela med hjälp av bl.a de juniorer som Huss drar fram. Dom gör det bra men räcker än så länge, av naturliga skäl, inte riktigt till för att vara ledande och drivande i laget.

Christopher Liljewall har fått utstå mycket skit av mig och i ärlighetens namn tycker jag fortfarande att han är en ganska dålig ishockeyspelare. Funkar eventuellt i en brunkarkedja. Nu måste jag dock ge honom en klapp på axeln. Att han går ut och talar på det sättet som han gör i GD värmer mitt hjärta. Gubben har bara varit i klubben i några månader men talar som att han är inne på sin 15:e säsong. Bra Liljewall!

Skrubben: Tycker ändå att ansvarsfrågan bör vädras. För framtiden. Alla som tyckte att Melinvärvningen såg märklig ut, hand upp (Sanny Lindström m.fl. experter får inte delta).

{5915}: Eller så är det så enkelt som att Melin fuckade upp starten på säsongen totalt. När han lämnade var spelarnas självförtroende nerkört i botten och Brynäs fick egentligen börja om säsongen helt från grunden. Sjödda har nu lyckats sätta defensiven, men offensiven brister ordentligt fortfarande.

Jag tror det inte behövs analyseras mer än så.

Huge: Duntäcket modell Frölunda verkar också krympt i tvätten....

{5915}: Syftar mer på spelide än trupp. När vi försöker spela offensivt så havererar defensiven och när vi säkrar bakåt på bortaplan så gör vi inga mål.
Sen skall vi nog beakta att vid säsongens början så trodde väl ingen att Mannberg, Asklöf, Bjurström, Westfält, Hirsch och Liljewall samtidigt skulle spela. De krigar på men det lär knappast vara dem som tar oss upp ur träsket. Truppen är väldigt ihålig just nu.

{2064}: " Känns som vi är tillbaka i ”den korta filtens tidevarv” gällande avvägning defensiv/ offensiv...."

Nja, en allför kort filt gör ju att man är bra bakåt på bekostnad av offensiven eller vice versa.
Just nu tycker jag ändå att det ser bra ut både framåt och bakåt, bortsett från en icke så obetydlig detalj: målgörandet.
Finns det möjligtvis nån typ av extrafilt att lägga på och som gör att våra forwards (och gärna backar för den delen...) börjar producera igen?
En filt, en filt, ett kungarike för en sådan filt.....

Peja: Tror det främst har handlat om brist på resurser tidigare (Sundlövs era). Nu lär det handla om nåt annat. Kunnande? Taskig fingertoppskänsla? Dåligt kontaktnät?

{5915}: Precis, Brynäs har inte en av seriens lägsta budgetar så finns ingen saklig grund att bortförklara de usla resultaten/nyförvärven med att man har så lite pengar. Det är bara en dålig bortförklaring nu.
BZ gick i den numera klassiska Brynäs-fällan att överskatta egna spelare efter framgång.

Hoppas få se Sunken som Sjundeback på lördag när Lucas är tillbaka. Fälth har spelat bra senaste matcherna och Ersson var fan bästa back igår.

Gunde-Bertil
Fälth-Kilström
Ersson-Carlsson
Sunken

Lesky: Du är inne på ett spår där, om att Brynäs har missbedömt Sandström totalt, men vems fel är det? Vem har haft bäst förutsättningar i världen att bedöma Sandström om inte Alcén som är mv-tränare och ser honom dagligen på träning....?

{2064}: På den tiden var filten för liten. Idag ska den inte vara det jämfört med MIK, RBK, KHK m.fl.

Auchinleck: Känns som vi är tillbaka i ”den korta filtens tidevarv” gällande avvägning defensiv/ offensiv....

Lesky: Om du läser på lite om Brynäs målvaktsstatistik de senaste fem åren så ser du hela bilden. Det har inget med årets prestation (eller brist på snarare) att göra utan samma diskussion förekom redan förra året.

mk: såg den på matchen men va inte mål

mustigahjalmar: Jag tycker nog att den går innanför men..
Är det ingen som kan få fram sekvensen? Det vore ju intressant att se rektioner av spelarna. Vem hämtar pucken och hur? Hämtas den bakom mål så fine. Hämtas den fram någonannanstns så är det ju misstänkt.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️

Chris11: orka inte med punkt var så jävla arg😂👍

Huge: Hahaha, visst är det du som är Stefan B????

Lesky:
Målvaktstränaren tar bara ansvar när det går bra för målvakterna, annars är det nån annans fel? Guldläge.

Jag backar från mitt så säkra inlägg om mål förut! Har tittat om och den går utanför! Fälth bekräftade även det på twitter!

Skrubben: Isf märkligt att inte Fälth själv reagerar mer än han gör och ingen annan heller, men nog ser det ut som att pucken är innanför nätmaskorna och i mål.
Vore väl bara typiskt för vår jobbiga period just nu om vi får läsa i morgon att det var ett korrekt mål....

Skrubben: Tycker det är tydligt i min video att den tar i burgaveln.

JanT: Jo de hamnade i nån sorts kvalserie -96 där de på sluttampen slog Björklöven i en vinna-försvinnamatch och räddade kontraktet.

Peja: Plånboken styr vilka målvakter Brynäs värvar, inte Alcen. Dessutom tror jag Rautio var tänkt som stabil backup tills Sandström utvecklats till en topp-målvakt. Vilket visat sig inte gå alls, är långtsammare än planerat. Som sagt, Alcen kan inte göra guld av allt han rör. Tycker bara det är sunkigt att ropa efter hans avgång för att laget underpresterar då han har väldigt lite att göra med resultaten på isen jämfört med sportchef, spelare och tränare.

Anders Berg: Korrekt, Berg. Kval året efter finalen 1995 och en hårsmån från att åka ur. Om jag minns rätt fixade vi det på målskillnad i sista matchen....

Skrubben: Har spelat in klippet och gått bild för bild, den tar i utsidan av buren.

Lesky: Å andra sidan svårt att skylla på för dåliga "råämnen" när Alcén är med i rekryteringen av nya målvakter.

Till dom vill sparka målvaktstränare Alcen - SKÄRPNING!

Alcen kan väl inte förvandla varenda målvakt till en export till NHL? Rautio var en medelmåtta med flertaliga hjärnskakningar innan han kom hit, nu är han fortfarande en medelmåtta som troligen är en hjärnskakning från att bli hockeypensionär.

Felix utveckling stannade av efter körtelfebern bla och när han nu dessutom har en kronisk magåkomma gör det inte saken lättare. Felix största problem tycker jag är hans brist på koncentration och att därför släpper enkla puckar lite då och då, vilket är svårt för Alcen att råda bot på.

Alcen har utvleckat massor av NHL målvakter och sveriges bästa SDHL målvakt i Sara Grahn. Han är ett enormt respekterat namn.

Det är inte Pekkas fel att Melin är sparkad och att vi har landets sämsta och minst rutinerade tränare i båset och en usel spelartrupp kryddad med en GRYMT ÖVERSKATTAD sportchef i BZ.

Fortsätt gapa och skrika om ni vill, men lämna målvaktstränaren utanför, det är inte han som är på isen och knappt kan göra ett mål per match.

« · 1851430 · »