1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775141 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
KalleTeodor: Att Clark tvingats ta en roll som pucktransportör och fördelare har nog med det allmänna läget att göra: fokus på defensiven, vilket gör att frustrerade spelare ofta vill göra allting själv sas, istf att lita på sin medspelare och att dom gör det dom ska.
Med tanke på ovanstående så är det ändå starkt och hoppingivande att det trots allt skapas en hel del framåt, klart tillräckligt för att vinna matcher bara man lyckas sätta lägena som kommer. Vete fan hur många fina chanser som missades igår, skott mitt i magen på målvakten, skott som träffar klubbor/ben/skridskor osv.
Märks att det är lite stressade spelare i avsluten, kylan saknas helt och hållet just nu. Jämför med en spelare som Cehlin i Luleå när lägena kommer: förutom att han är en bra avslutare så spelar han i ett lag i medgång just nu.
För övrigt en spelare som jag trodde och hoppades på att få i vårt lag redan när han lämnade Leksand, men det är en annan historia...

Lesky: skriv till BZ istället och Johan Stark....

5 matcher plus böter för Gordons vansinnestackling. Känns billigt.

Chanzone:
Vi får fan dra oss ur den här pajasserien...

Auchinleck: Avd. unga spelare som har bråttom, bråttom.
Men är det bara jag som tycker att Brynäs förekommer lite väl ofta i dessa sammanhang?

Auchinleck: HV71 borde dra sig ur...😉

{2064}:
Brynäs kan behöva se över sitt talangutvecklingskoncept. Finns många faktorer att se över. En viktig signal är att plocka in spets till A-laget alt en egen junior istället för utfyllnad. Samarbete för att spela seniorhockey (allsvenskan) är en annan. I det aktuella fallet kan jag tänka mig att det ligger i potten även om steg 1 är J20.
Sen får man hålla fast vid sin modell. Stressen är stor bland agenter, scouter, föräldrar och spelare...

{2064}: Det har väl aldrig varit så många brynäsfostrade spelare i andra SHL-lag som nu. Det tillsammans med alla lovande juniorer som lämnat på senare tid ger ett mönster.

{5915}:
Nånstans får jag för mig att det finns olika bilder över vad som skall levereras från fabriken (jun/gym) till Kund (BZ)...?

Om vi vinner hemma mot Malmö på Lördag tror jag på en vändning. Då följer vi upp med en suddenvinst borta mot LHC( 1-2), seger under ordinarie tid borta mot KHK(2-4), en knapp men säker vinst borta mot Örebro(0-2) samt en enkel seger hemma mot Rögle.(5-2) Bara ta rygg och spela! ;) ;)

{8356}:

Okej.
Du som verkar veta att ett flertal spelare skulle stanna vid spel i allsvenskan.
Vilka spelare är det i så fall?

Enaranger:
De billiga.

Auchinleck: ...och de som inte platsar i shl? Kan ju bli en del som stannar då trots allt...

Enaranger:
Skulle väl antagligen kunna ta med oss dessa spelare ner:

MV: Felix Sandström

Backar:
Marcus Ersson
Jörgen Sundqvist
Marc Zanetti(?)
Elias Fälth
Adam Boqvist

Forwards:
Jacke Blomqvist
Johan Alcen
Linus Ölund? (Beror på hur denna säsongen går för honom)
Alexander Bjurström
Jonathan Granström (50/50)
Samuel Asklöf
Marcus Westfält
Jesper Jensen (50/50)
Christopher Liljewall

Dessa spelare tror jag har relativt stor chans att stanna vid degradering. De jag är osäker på har jag benämnt med 50/50.

Jag tycker det är rysligt genant för Brynäs IF att från att en gång i tiden ha stått för svensk ishockeys största vinnarkultur till att ha blivit denna loserförening.

Clarence: Sa Brynäs(?) största losersupporter....

{8356}: Zanetti har inget kontrakt med Brynäs.

Clarence: Vadå ”loserförening”? Lägg ner skitsnacket om mitt Brynäs.

{5915}: "Det har väl aldrig varit så många brynäsfostrade spelare i andra SHL-lag som nu."

Kollar du igenom samtliga SHL-lag så tror jag att dom kan säga ungefär samma sak om SINA egenfostrade spelare, skulle jag tro.
Exakt VAD som gör att vissa spelare återvänder till sin moderklubb och vilka som väljer andra klubbar i SHL är ju omöjligt att entydigt sia om.
Det kan ju röra sig om alltifrån pengar, social miljö, familjesituation, sportsliga kriterier till att man helt enkelt inte längre känner för att flytta hem till det ställe där man vuxit upp och påbörjat sin hockeykarriär.

"Det tillsammans med alla lovande juniorer som lämnat på senare tid ger ett mönster."

Ja, ett naturligt mönster som isf drabbar alla föreningar som är duktiga på att få fram egna produkter: man har inte möjlighet att behålla alla som kommer fram, några tvingas flytta i den hårda konkurrensen och när, som Auchinleck säger, pressen är stor från agenter, föräldrar, kompisar osv osv.
Framgångens förbannelse, kort uttryckt.

{8356}:

Om Sandström får chansen till en plats hos något lag i SHL.
Då kommer ju agenten och Philadelphia anse att han
ska ta den chansen. Eller så plockar Philadelphia över
honom till AHL.

Precis som Victor Olofsson i Modo, så kommer Ölund plockas
upp av ett annat SHL lag. Sånt styr agenten och Pittsburgh upp.

Zanetti kan man ju redan se som att han lämnat.
Eftersom han är utlånad hela säsongen. Och då
lär han knappast gå tillbaka till Brynäs om det blir
spel i allsvenskan.

Det är minimal chans att Adam Boqvist skulle stanna om det
blir allsvenskan. SHL lagen kommer stå på kö. Och typ
Frölunda kommer värva honom (de plockade ju ett antal
unga talanger från Modo när de ramlade ur). Agenten och
det lag han blir draftad av kommer ju också ligga på om att
han ska spela i SHL.

Granström spelar självklart i Mora om Brynäs spelar i allsvenskan.

Det är noll chans att Jensen blir kvar om det blir allsvenskan.
Efter förra säsongen kommer flera SHL-lag locka med tillräckligt
lockande anbud.

Liljewall. Kanske en liten chans. Men får han ett anbud från något
SHL-lag så tar han ju det. Skillnaden i lön mellan SHL och allsvenskan
är det som avgör.

Annars så är ju de övriga du listat samma spelare som jag skrev.
Och då är ju frågan vilka spelare du tror vi kan värva som ersättare
till de som försvinner. När kostnader på 40 - 50 mkr måste bantas bort.
Och då kommer man tvingas banta spelarbudgeten rejält.

Det är egentligen lättare för en klubb som spelat i allsvenskan
nyligen att anpassa sig för att spela där igen. Som inte hunnit
bygga för stor "SHL-kostym" när det gäller ekonomin.

Vi får bara hoppas att vi slipper få reda på vilken av oss som får flest rätt.

Clarence: Smaken är som baken...
Själv tycker jag att det är rysligt genant för Brynäs att från en gång i tiden haft riktiga supportrar som stöttat laget i både med- och motgång till att numera till stor del tvingas spela inför såna losersupportrar som du...

Enaranger: Och vad är det du egentligen försöker säga och som skulle vara så konstigt och värt att påpeka?
Att lag som ramlar ur SHL kommer att tappa många av sina bästa spelare?
Nääää, det hade vi ju ingen aaaaaaaaaning om....

Vi vinner i morgon inför fullsatta läktare ! Torskarna måste ju ta slut någon gång och i morgon är det läge för en solklar vinst // 👊👊👊

Clarence: Skärp dig. Man använder inte Brynäs och loserförening i samma mening.

Letar du synonymer till ordet ”loserförening” kommer däremot Leksand upp som ett bra förslag.

Rumpelstiltskin: Vadå då? Topp-3 i seriespel kanske tre-fyra ggr på 40 år. Detta efter att på den goda amatörismens tid näst intill alltid vunnit serierna - och SM:en.
Brynäs IF var solklar ledare av svensk ishockey fram till att pengarna och proffesionaliteteten gjorde sitt inträde. Dessa komponenter har inte föreningen kunnat eller velat gå i takt med. Och vad ska man annars kalla klubben den här hösten än losers, så som det förloras match efter match?

Clarence: Så om man inte är bäst är man pinsam? Hur bra är du?

varulf:
Kan man tänka sig att en tredjefjärdefemma kan rymmas i bästa fall och fylla upp med allsvenska spelare och juniorer med hjälp av "åkaurbidraget"? Första året.
Nåt sånt handlar det om.
Plus skära i org. Nasty business.

Bäst att ha fokus på sköna handleder och mysig brainfeeling i de kommande matcherna istället.

Kunskapen finns där bakom stresspåslaget.

En Seger till laget.

Jag undrar om det inte är dags att vissa skribenter tar en paus från forumet.
Dels för sitt eget välbefinnand. Dels för att man ska slippa läsa inlägg om loserförenlng, och inlägg om att man ska börja planera för allsvenskan.

Snacka om att ha gett upp redan !!

Nä. Inte ge upp innan det är över💪🏻💪🏻

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️

pjåtor: Efter regnet kommer solen.

Och därefter mer regn. 😅😂

Men allvarligt. Den här säsongen följer verkligen mallen för hur det ofta ser ut för bottenlag. Sporadiska segrar här och där men dessvärre är förlust-streaksen långa. Hade vi egentligen varit ett bra lag hade den här trenden brutits för länge sedan.

Auchinleck: och Gabriel Seger försvann till Växjö.
Se vad som hände med resp lag....

mk:
Vore ett misstag att stänga in frustrationen (då tänker jag såklart på organisationen Brynäs) eftersom vi redan idag bevisligen inte klarar av att bearbeta, strukturera och komma med lösningar på nuvarande situation som gör att resultaten kommer.
Förvånad att Brynäs utåt sett inte tar ett större grepp och mobiliserar kraft.
Vad pysslar man med bakom kulisserna, Jürgen Lorenz?
Möjligen saknas erfarenheten av läget i organisationen (efter tex 2008) efter alla nyrekryteringar på Åsen, men kunskapen finns ju i Gävle.
Kanske kan en hejdundrade fest i morgon flytta fokus och skapa en kraft framåt.

En Seger till laget.

Enaranger:

Tror absolut inte att det är självklart att Granström spelar i Mora om de spelar i SHL. Han har flertalet gånger kallat Brynäs för hemma.
Som jag skrev så finns de risk att de spelarna lämnar men du har du ju valt den negativa utgången av alla alternativen. Finns ju en chans att spelare som Ölund,Boqvist mfl väljer att stanna dels för klubbhjärtat och för att man inte levererat på hög nivå under säsongen(om det skulle fortsätta)
Som sagt bara en himla massa spekulationer.
Tänk en scenario där vi åker ut mot Leksand och de plockar åt sig Ölund och Boqvist. Hemska tanke.

{5915}:
"Så om man inte är bäst..."

Beroende på vilken generation du ställer frågan till får du nog rätt olika svar.
Den generation som har bidragit till majoriteten av SM-tecken i taket skulle inte förstå frågan. Error. Vadå inte bäst?
Sen har vi en generation som lidit i tysthet därefter. Suckar nog mest. Tror inte de tycker att det är "pinsamt", mer hmmm... jaja.. det var bättre förr.
Nuförtiden känner man sig nog mest kränkt eller hånad... från match till match... 😃

Ack detta moraliska förfall hos den gamla damen...

En Seger till laget.

Chanzone: Ja, det är en blandad kompott det där med vilka straff spelare får för fula tackling/rena överfall...nånting SHL måste fundera på och hur hockeyn även skall bli roligare att se på!

{5915}: Vad då "pinsam"? Har jag använt det ordet? Undrar bara vad man ska kalla ett lag som nästan bara förlorar om inte losers. Är väl inget brottsligt med det?

Auchinleck: Vilken generation är du då :)?

Leonardo: Hur många skall gå på matchen imorgon i Gävle :) Jag åker upp tidigt imon jag från Halmstad...tror vi vinner imorgon hemma inför stor publik :) Heja Brynäs

Clarence: Du: "Jag tycker det är rysligt genant för Brynäs". Svenska akademins ordbok, synonym för genant: pinsam.

13 SM-guld, 3:a i maratontabellen, 58 säsonger i högsta serien, ett av två lag som aldrig ramlat ur ES/SHL. Om en svacka på två månader får dig att associera till förlorare säger det mer om dig än föreningen.

Auchinleck: jag tror inte vi hamnar i kval faktiskt dock finns alltid chansen. Tror inte heller vi får ordning på utrustningen och kan utmana om slutspelsplats. Misstänker starkt att detta blir en säsong dår det handlar om att kriga för varje cm och för att hamna 11-12 placering. Allt annat ser just nu ut att bli bonus.

Leonardo: Blir tv i morgon men respekt att dra från Halmstad👍
Kan tipsa om Goa gubbars tåg upp till Gävle 13/1, jag va med där några år sen och det var sjukt kul!
Tyvärr tror jag det blir torsk i morgon också med 2-6

Leonardo:
Förstår inte frågan. = )

Clarence: Konstig attityd du har om Brynäs, det är som om jag skulle kalla mitt eget barn med dåligt självförtroende för "looser" ? Många lag går igenom kriser och klappar ihop ibland mentalt. Ingen spelare i något annat lag skulle säga det om Brynäs för att det går tungt för oss, tvärtom, det är många som skulle vilja spela i anrika Brynäs om de fick chansen. Ur detta kommer något gott senare!! Jag är uppväxt i Gävle och ingen stad har en sådan puls för hockeyn som vi haft och har!

Forsberg 1978: reflektion: Gordon fick 4 matcher för sin. Vad fick Lerkin? 3-4 för sin?? Ingen av dem är snygga men tycker personligen att lerkins är styggare.

Forsberg 1978: Jag har föräldrar, barn och syskon hemma så jag åker upp ngr dagar igen, senast var när vi tog Mora med 5-2, ska träffa några gamla Brynäsveteraner jag växt upp med och se matchen! I Februari sen skall jag bo uppe där en månad och se alla hemmamatcher :) Vinner med 3-1 imon ;)

Auchinleck: Du skrev ""Så om man inte är bäst..."

Beroende på vilken generation du ställer frågan till får du nog rätt olika svar.
Den generation som har bidragit till majoriteten av SM-tecken i taket skulle inte förstå frågan. Error. Vadå inte bäst?
Sen har vi en generation som lidit i tysthet därefter. Suckar nog mest. Tror inte de tycker att det är "pinsamt", mer hmmm... jaja.. det var bättre förr.
Nuförtiden känner man sig nog mest kränkt eller hånad... från match till match... 😃

Ack detta moraliska förfall hos den gamla damen...

En Seger till laget.

Jag undrade då bara vilken generation du är i! Jag e född 61 och ja för mig är Brynäs alltid bäst ;) även om vi inte varit ett topplag egentligen under 2000 talet bortsett från 2012 o 2017

Leonardo:

Jag trodde du skulle koppla det... = )
"Den generation som har bidragit till majoriteten av SM-tecken i taket skulle inte förstå frågan."

Leonardo:
... i nöden prövas vännen...
Jag vet inte riktigt om Brynäs hamnat i nån nöd så här långt... men lite grus i maskineriet kan vi väl komma överens om att vårt kära lag har fått.

Det förekommer många sorters supportande i ett sådant här forum... som 60+are börjar jag vänja mig vid att alla inte tycker/tänker som jag gör.
Även min besvikelse är stor när poängen uteblir... visst har jag genom åren önskat att vi haft möjligheten att byta ut en del spelare mot nåt bättre, men oftast har vi inte haft råd att hålla oss med toppspelare på varje position.
Det här inlägget skulle kunna bli mycket långt... men jag nöjer mig med att konstatera... ALDRIG skall jag respektera skribenter som försöker göra sig lustig på Brynäs bekostnad! Otroligt pinsamt att läsa hur vissa raljerar över ledare o spelares försök att bryta en dålig trend! Jag är säker på att BZ o compani vänder på varje sten i sina försök till förändring... en utmaning i det hele är att det gör de andra lagen också!

SnowKing: Dom i staben vet nog bättre än oss och ja jag håller med dig :)

SnowKing: klart bz gjort allt han kunde med alla medel han kan ta till i ett sånt här läge om han bara visste exakt vad han skulle göra för att ta oss ur detta. Kosta vad det kosta vill. Det förtroendet har jag för honom. Tyvärr så är marknaden som den är nu och jag tror han ej sover mkt bättre om nätterna än vi här på forumet. Men....imorgon så tar vi 3 p. Det är jag fan säker på.

varulf: En liten fråga . Var får du säkerheten ang 3 pinnar ifrån. Letar själv som fan efter någon tro på laget . Men inte fan hittar jag det .

« · 1851430 · »