1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774515 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
eltifoso: MÅÅÅÅÅÅL Clark 1-0 yes va het han är nu :)

{8302}: härligt! Rahimi och deras bästa målis borta . Bra att Växjö torskar en till👊

Zappaholic: Clark är HET!

Whoooooohhhooo

{6984}: CLARK!!!!

{6984}: Tror också på någon vidskeplig vinkling från Pecka.

Leonardo: Det har jag svårt att tro. En målvakt på den här nivån ska palla att stå 15-20 matcher på raken. Rautio höll nollan i torsdag. Inte första gången man bänkar en målvakt efter hållen nolla.

{7720}: Hm...illa..Rautio sliten kanske

Ner som en pannkaka idag?

{7720}: Pecka har kollat i ögon igen :-/

Fernström i målet. WHY!?

{8305}: Otroligt att Emanuelsson får spela ens idag i Luleå....skäms Luleå!

Auchinleck: Det smällde hårt förr också, fast tempot var lägre iof....sådana lag som mitt Philadelphia Flyers använde sig av tung och fysisk hockey som var ganska framgångsrik inte bara på 70 talet och 80 talet då de vann 2 titlar och spelade i ett par finaler....när domarna börja ändra nivå i NHL förlorade lag som Flyers på det, även om jag tycker både Canucks och Boston spelar avsevärt fulare ishockey idag, allt handlar om tolerans och vilka nivåer förbunden lägger. Jag menar om två spelare på 100 kg stöter ihop så blir det equal och den nivån var det på spelare förr i NHL typ 100 kg per spelare på många iaf i ett lag.

Idag är spelare mer proportionella och spelar på speed, så kommer en som Mannberg i full fart och inte tittar upp och får en 100 kilos spelare som kommer emot då smäller det allvarligt hårt...jag spelade American Football förut och vid en "kickoff" kan det bli hemska smällar men det utjämnas av att båda sidor kommer springandes mot varandra i fart så smällarna utjämnas....får man en smäll som Simon fick bakom mål mot Frölunda i semin då blir kraften en annan och dessa smällar borde stävjas oavsett om motspelaren inte tittar upp!!

Tjurn : Bilen fixade besiktningen u.a och nu är den dessutom skattefri och besiktning vartannat år, sparade jag 2500 kr på och nu är alla Brynäs hemma matcher från 20 januari och februari ut bokade...tur man har sin släkt och barn i Gävle och kan bo och äta gratis :) Nu köör vi Brynäs

bradberry: synd. Hade hoppats man bytte liljewall mot Boqvist istället.

Boqvist dä in i fjärde med Asklöf och Liljewall (C) idag....

Peja:
Du gick på knäna istället då, Lulin... = )

Idag kommer man inte sakna Rahimi på isen. Han har varit ett irritationsmoment ända sen han spelade i Rögle.

Rumpelstiltskin: snart tar man bussen till Gävle vilket innebär att man får öppna a burk 🍻

Auchinleck: Om en kille var duktig på att dribbla var det bara ta kropp som gällde när jag spelade, pucken skulle man ta hand om när han låg ner. Men visst, man var ju inte ute efter spelares huvuden etc.

Peja:
Jorå... men det som skulle kunna vara lika är att om med och motspelare är ute efter pucken så minskar risken för onödiga sargkrossar eller klubbor i nacken/huvudet. "Mörda" motståndaren är mer MMA än hockey...

Auchinleck: Kanske beror på i vilket sällskap man spelade landhockey/rinken back in the days också... men det går ju så otroligt snabbt i SHL så jag förstår att det är svårare att skydda sig. Det är svårare att ha koll på allt runtomkring nu.

Auchinleck: det var hårdare virke i spelarna förr 💪🏻

Leonardo:
Kommer du ihåg om det var en massa checking to the head på landbandyn/rinken back in the old days? Nä, man var ute efter bollen/pucken. Täck boll/puck eller du blir av med den. Var kvick i tanken och med händerna så fixar du det. Spelar du med äldre (tyngre/större) eller yngre (mindre/lättare) så lär man sig att anpassa sitt spel. Men det handlar kanske mer om minskande respekt för andra generellt? Smäll på bara...?

Leonardo: nej absolut men många tycker unga spelare, speciellt om de är talangfulla och från egna ledet är bättre än vad de i själva verket är. Detta beror nog delvis på sentimentala variabler men också att det är häftigt med unga förmågor med stor potential, som lätt övervärderas i förmåga både vad gäller nuvarande och framtida egenskaper. Med det sagt tycker jag också det är roligt när det kommer upp nya talangfulla spelare, men jag tycker det är viktigt att också behålla sin skepsis enligt ovan likaså.

{6984}: allvarligt grabbar! Och kvinnor också för den delen #me too#. Vi är på play in plats nu. Håller det efter imorgon också? Vem hade trott detta för 3 veckor sedan? Inte jag iaf. Dra balla i gruset och lid framåt mot fler placeringar uppåt. Det skall få kosta. Men gud vad bra man mår när det pekar åt rätt håll.

honken21: Hahaha "Han har ett ovanligt bra spelsinne" hade nog funkat bättre ;-)

Skrubben: "Han kan utläsa och förstå spelsituationer och på så sätt har han en ovanlig talang"

Haha, bara jag som har svårt för den här meningen?

Skrubben: helt bisarrt om så är fallet!

Auchinleck: Vilken jävla smäll av FBK spelareZetterlud på en KHK spelare.Aronsson..men knappt någon i KHK reagerade mot domare medan publik skriker sig hes....bedöms och reageras olika på checking to the head....snarlik smällen som Bertilsson fick mot Frölunda i semin 2017...ingen åtgärd dock alls!

mk:
Titeln kvittar. Kulturen är sån inom hockeyn att man tror att tränarna kan jobba med den rollen också. Fel.
Jag har rätt, som Rosling brukade säga.
Men varför göra allt för att maximera individernas och lagets utveckling och prestation?
Quatsch!

"Vi måste ha mera trafik på mål"
"Jobbar vi hårt varje dag så vänder det förr eller senare"
"Bara vi får lite stolpe in så"

Bratwursten : Juniorerna hade det jobbigt senast hemma mot Rögle...man kan inte kräva hur mycket som helst av dem

Peja:
Lex Karlskrona-Jönsson...

Skrubben: westfält är inte bättre än liljewall

Skrubben: Jo men Westfält har inte samma krav på sig oavsett om han e bättre eller likvärdig...det är de löner som gäller idag för "redan etablerade" spelare..i ett annat lag kanske Liljewall fått ut mer av sig själv...svårt det där med lön o göra rätt för lön, jag har jobbat med "pack" som hade nästan samma lön som mig men surfade hela dagar...

Skrubben: 98' var siffran Helber nämnde 2016, men iofs så hade han några andra skumma siffror med.

moment22: Jag trodde snittlönen var runt 110 k/mån?

mk: Som det har sett ut den här säsongen behöver motståndarnas målvakter sällan stå på huvudet för att de ska slå Brynäs. Ett kännetecken för ett bottenlag är ett målvakten måste spela på sin absoluta topp för att laget ska vinna.

{8305}: snittlönen i SHL är ju 98k / mån så det är nog inte orimlig att Liljewall har något åt det hållet..

Auchinleck: Ok. Idrottpsykoligiska rådgivare då.

{8305}: Absolut. Tydligen var också KHK intresserade men Brynäs budade över.

Skrubben: menar du att Liljewall har 120-140k i månaden?

Inkazar: Man kan hoppas att detta kontrakt tyder på att Bengtzén lärt sig någonting. Westfält tjänar 20k/mån men är som 17-åring redan bättre än Liljewall som tjänar 6-7 gånger så mycket.

mk:
Idrottspsykolog? Error.

Brynäsgubbe: Håller med MEN håller inte med studion att det endast är en flaxa till / reaktions räddning för om man tittar på reprisen så ser man att Rautio ser pucken när den spelas upp bakom mål till avslut! Visst är det tur men skickligt också!

Skrubben: viktigt som fan att knyta upp honom i 4 säsonger! Riktigt bra!

Började bli orolig när det drog ut på tiden!

Jag har en undran.
Om nu våra målvakter står på huvudet, när dom har en bra period.

Gäller det även andra lags målvakter då?
När de spelar mot oss så heter det ju alltid att antingen gör Brynäs dom bra eller så håller dom en högre nivå än våra målvakter.
Man hör sällan att DOM står på huvudet.

Nu är jag ingen jättefan av DR.
Men så länge som han spelar så här skiter jag i om han står på huvudet eller ej.

Just nu håller han den här nivån, bara att hoppas att han kan hålla den säsongen ut, med en och annan dipp självklart.

Den enskilt största anledningen till DR:s form är nog att han känner att han är första.
Det var nog sista gången som Pecka fått bestämma vem som ska stå..

Jag lyssnade på fotbollslandslagets idrottspsykolog Daniel Ekwall idag.
Kan säga att det är många härinne som skulle behöva prata med honom😀😀

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️

Westfält signad till 2021!

{2064}:
Klappkass och 3 enkla!

{2064}: Fast om vi ger Rautio en nystart efter Melins avsked så ser det avsevärt bättre ut.

Just sayin

« · 1855296 · »