1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777500 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
pekka85: Nu får du väl för fan ta och ge dig. Jag leker väl inte polis bara för att jag tycker att man ska ge spelare mer än tre matcher innan de ska bytas ut eller bänkas???

”driver igång ett jäkla tjatande”??? Vad har jag drivit igång för nåt?

Nu är det ju du som leker polis men det inser du väl inte?

honken21: "Hur långvarig blir Liljewall? "
Kan nån förstå en sån värvning alls?

pekka85: Ja det utgår jag ifrån. Jag blir bara trött och förbannad på de som skall klappa en på huvudet och bete sig överlägset att man inte stöttar sitt lag, det stör mig och det kommer jag att visa i fortsättningen också annars skiter jag att vara här helt enkelt ;)

Brynäsgubbe: Men SLÄPP det! BZ erbjöd Bulan en förlängning men han ville hem till Luleå. Vad skulle man ha gjort? Klonat honom?

Clarence: Det ligger nog i sakens natur att värvningar inte blir lyckade. Inför säsongen så såg värvningen ok ut i mina ögon. Några omgångar till kan han få innan domen faller, tycker jag.

På kvalplats nu'rå. Känns jävligt välbekant och jävligt obehagligt.

{6984}: Gruppen som Bulan tog över var ju inte mogen för lite friare tyglar a la Roger/TJ. Frågan är om den här gruppen är det, omöjligt för oss utomstående att bedöma. Alternativet till Melin hade ju varit att ta in en tränare som är mer lik Bulan.

Leonardo: Visst kan man bli förbannad och jävligt irriterad när spelet ser ut som det gör. Och skriva av sig i forumet. Man får säkert räkna med mothugg från andra då, det har jag själv ägnat mig åt. Numera försöker jag vara konstruktiv och hålla mig till sak, det ger så mycket mer.

Om du syftar på mig angående klappa på huvudet så var inte det min avsikt alls...

{6984}: Vad Peja sa...

Och inte ta in hockeysveriges mest tafatta tränare. Kanske? Jag vet att Bulan inte var tillgänglig.

Zappaholic: Nu syftade jag inte i detta inlägg på dej utan mer allmän, det finns massor av Brynäsgrupper också på FB där det är samma jargong och dom svarar jag upp mot och fortsätter det match efter match med pekfingrar så blockar jag dem och slipper personen...du skulle bara veta allt jag hört om Brynäs genom åren, typ vissa matcher när Brynäs spelat dåligt har hela bänkrader dragit iväg på krogen och slängt in saker på isen..personer jag vet håller på Brynäs...jag menar är man ett Fan så är man och allt vad det innebär.. Det är väl som livet, om min kids gjorde rent dumma idiotiska saker så fick dom fanimej höra det av mig men inte slutar jag älska dem för det.
Sen kan jag tycka också att det är lite väl hårt att man skall byta ut Melin redan nu, han sitter där han sitter nu kontraktet ut om det inte blir 20 raka förluster. Vi klappade ihop efter guldet 2012 och var aldrig nära de bästa lagen. Har vi otur kan det bli samma scenario efter finalen i våras eller så är vi bara lite tröga i starten. Vi har ju även CHL vi skall vara med i.

Jag skulle inte bli förvånad om vi är typ på plats 7-10 till jul men skulle inte bli förvånad heller om vi är topp 6 i februari...jag tror de har höga krav på sig själva att vinna SM-Guld och då kan det låsa sig, det kommer att bli vinster vad det lider. Melin var dock inte min önsketränare skall tilläggas, hade hoppats på en yngre.

Zappaholic: Trippeltorsk idag, ser att damlaget förlorade med 7-1 mot Djurgården och J20 med 2-1 mot Västerås.

Brynäsgubbe: Melin är inte sämre än nån annan SHL-tränare. Finns ju spelare som påstår att han är bäst. Men det där med lagdynamik är nyckfullt. Rätt spelare med rätt tränare kan ge SM-guld. Motsatsen kan betyda nedflyttning.

Om vi ska syna förra säsongen lite närmare: Grundserien var ojämn. Hade rejäla svackor då också. Sen kunde vi gå in som underdog i slutspelet och leva rätt bra på det. Nu har vi förväntningar på oss, inte minst på oss själva. Kanske passar laget sämre?

Kan vi ta tillbaka underdog-rollen nu med en kollaps i baken så kanske det vänder.

honken21:

Finns en del att fundera på där. "Finalkoma". "Lätt" försäsong.
Ny tränare. Nya spelare. Krävs en hel del skärpa och analys plus leverans för att möta upp de där faktorernas inverkan på prestationen.
Finns inget att försvara. Ny säsong. Nya förutsättningar.
Pannben.

honken21: Jo det har du helt rätt i. Tycker att säsongerna 15/16 och 16/17 liknar varandra mycket i hur Brynäs började fram till strax före jul. Vi hade Rödin o Salmela då säsongen 15/16 sen kom skadorna, Rödin ur leken och vi var borta, fast vi var väl före jul topp 4 ett tag. Förra säsongen började också brakbra för att mattas av lite, Bertilsson borta en period, förluster i januari sen kom segrarna i dubbelmötet med Luleå i slutet av januari och vi började avancera lite, juniorerna klev fram och räddade oss faktiskt den perioden.

Nu är det precis som efter Guldet 2012, förväntningar och höga krav, det passade inte Brynäs att spela säsongen som regerande mästare, men jag tror vi har en bra potential att gå långt om alla lagdelar börjar synka, Öhlund Carlsson, Palushaj, Clark, Ikonen, Johansson, Bertilsson etc, Granström har börjat aggressivt och piggt och vi gör målen i PP som och det är ju bra i sig, sen får gärna målen komma 5 mot 5.

honken21: Nej, det var vår bästa säsong NÅGONSIN. Vi hade en rejäl dipp i januari, utöver det flöt det på bra hela säsongen. 8 raka segrar i februari.

Är det någon som kan ge en fyllig, bra och nyanserad analys av matchen?

Det enda man har läst idag är ju bara "skit"

Tack..

Kollar på FBK-FRÖ ser ut som en helt annan sport än vad Bif sysslar med i år.

Kolla hur Malmö byggt laget: En supermålvakt och en grym backup. Brynäs däremot har två... mediokra killar i mål. Synd.

1. Varför spelar sunken och zanetti?
2. Varför går kilström före Carlsson och Larsson i PP?
3. Varför ändrar Melin kedjor varje match?
4. Varför finns det inga linjer i försvarsspelet?
5. Vad har hänt med alla stjärnor? Dom ser helt vilsna ut

Chris11: Ring eller maila Melin och tränarna om du undrar, iaf när det gäller punkterna 1, 2 och 3.
Hur svårt kan det vara?
Härinne är det nog annars ingen större idé att fråga, du lär få en massa svar från läktarcoacher som tror att dom kan göra ett bättre jobb än insatta och erfarna tränare.
Punkterna 4 och 5 borde du själv kunna svara på, om du är en någorlunda intresserad och normalbegåvad supporter.
Typ: punkt 4 - det finns linjer men ibland är det svårt att hålla linjerna genom en hel match. Samma med punkt 5: ibland går det trögt även för stjärnor, av olika anledningar.

Huge: men varför har vi knappt en vass målchans på hela matchen? Samma förra matchen med. Med det här laget ska vi vara riktigt kreativa.
"Ibland går det trögt för stjärnor" ja visst, men alla stjärnor ska inte "dö" helt plötsligt. Allt såg så bra ut på försäsongen sen stannade allt av nät säsongen drog igång. Matchen mot Växjö var ok.
Tycker palushaj ser helt vilsen ut, Jensen går inte att känna igen. Ölund
gör allt fel, Paille gör inte många rätt, Johansson håller inte normal nivå, Clark slarvar alldeles för mycket och Caporusso syns knappt. Vad är det som händer???

Huge: Dina social skills är ju sämre än en kotte. Kan du inte utläsa att han tänker högt? Han väntar sig nog inga svar här från Brynäs ledare.

Huge: Varför Sunkan och Zanetti spelar är ju mycket enkelt att svara på... Därför att Brynäs coacher anser att de tillhör lagets 6 bästa tillgängliga backar. Finns det något annat svar på frågan?

Brynäsgubbe: Tror du verkligen att Melin är tafatt? Har har haft ett winning record med samtliga lag han har basat över. Vad det än är så tror jag inte att det är Melins fel. I alla fall inte hans eget. Sjödda står nere i båset han med. Plus ett antal spelare som borde kunna bidra med jävlaranamma. Vi har en kapten som knappast visade vägen idag.

Chris11: Tycker det är tydligt att Brynäs har stora defensiva problem och att det går ut över anfallsspelet också. Kolla på första perioden när försvarsspelet var okej, då var även anfallsspelet bra. Väl i offensiv zon är Brynäs vassa. Problemet är att man har svårt att komma ur egen zon. När Malmö kommer i anfallsvåg efter anfallsvåg orkar inte Brynäs anfalla.
MJ, Ölund etc såg bra ut i första perioden när Brynäs inte blev fastcheckade i egen zon.
Frågetecken för Palushajs utvisningar, förhoppningsvis var de en konsekvens av att han inte har lärt sig läsa av domarnivån i serien och inte utlopp för frustration.

{6984}: Då säger vi så. Du är övertygad och jag är det inte.

Märkligt att spelet kan skilja sig så mycket när största förändringen i laget är huvudcoachen...

Kolla på Färjestads 4-2. Har vi gjort ett enda sådant instick under dessa tre matcher?

Brynäsgubbe: Du verkar övertygad om att Brynäs problem ligger hos Melin. Vad grundar du det på?

Liten kontrast att titta på FBK - FRÖ, där pratar ledare och spelare om att målis tar pucken utespelarna plockar bort klubbor/spelarna framför mål.

I Bif simmar backarna på rygger eller stöter ner med 4 gubbar bakom mål, och lämnar målisen och medspelarna solo så fort det hättar till.

Man ser direkt vad viktig storleken på spelarna är, Bif blir bortplockade framför mål VARJE gång, eller styrs enkelt ner i hörnen.

Lindström: Fast vi tog ju finalserien till sudden i sjunde, så storleken kan ju inte vara allt. Backcoachen och taktiken är kvar, likaså backarna.

Chris11: lugna ner dig de kommer ordna sig tro inte att melin viker ner sig med han vid rodret så kommer våra formtoppar vara betydligt lägre

Anders Berg: Det roligaste är ju hur man känner att 3-4 stycken av er här verkligen myser nu och tänker vad va det jag sa osv, och man känner hur ni växer som människor när ni känner att fan det här kan ju vi.
Och lite kan man även glädjas med er att tillvaron lyser upp lite nu.

Tänk om Anders Berg och Brynäsgubbe och Munkas kunde få träna och leda laget en vecka, presskonferenser mot Rönnberg och Bert osv.
Den pondusen hade Brynäs A-Lag behövt.

Zappaholic: Brynäs har egentligen inte gjort någon bra säsong förutom 2012 och förra året på hela 2000-talet. 2012 hade vi tur med att Silfverberg och gänget hade en utomordentlig utveckling.

Förra året hade vi en ordentlig pådrivare i Bulan som visade jävlar anamma i båset och tog fram en spelidé med tydliga riktlinjer som man såg stor skillnad på jämfört med TJ. Man såg det redan i de första matcherna med honom. Det är precis det jag saknar nu. Vi åker runt som virriga kycklingar. Påminner om TJs tid.

Brynäs som förening kan ju sträva efter vilken identitet som helst men utan en bra tränare som kan sätta den i verket spelar det ju ingen roll hur bra lag vi har.

Kolla på Frölunda förra året. Rönnberg påminner lite om Bulan och sätter liknande höga krav. Hade de massa stjärnor i laget? Hade de enorm spets? Nej deras bästa poänggörare var en back. Det är tränaren som får spelarna att jobba som ett lag. Bra tror Brynäs mår bra av att ha en tränare med tydlig rollfördelning i laget som dessutom pushar och driver spelarna. Den personligen har Melin aldrig haft.

Zappaholic: & åren före det?
Tycker du Bifs signum är att stå upp för målisen och varandra, alltid oavsätt?

Orkade Bif boxa ut stormade spelare i finalserien när Bertil försvann?

Westerholmarna har nu på 3 matcher visat mera inställning än på hela tiden dom var i Bif.
Vad kan det bero på?

Med lite distans från dagens spektakel så är man fortfarande lika frustrerad och illamående över detta spel vårat kära Brynäs visar upp!
Går solen upp i morgon?

Lindström: Finns så klart saker att förbättra men samtidigt saker som har varit och är bra. Annars hade vi inte spelat final förra året.

Det vet du också, även om du verkar ha en förkärlek för att fokusera på det som är dåligt.

Vet inte riktigt vad du har för erfarenhet av ledarskap och gruppdynamik, men den erfarenheten jag har är att man bygger på det som är positivt för att kunna förändra det dom behövs.

Ja det såg illa ut idag, men det har bara gått tre omgångar.

Peja: Nä, finns nog inget annat svar. Därför som jag retoriskt rekommenderade vår undrande vän att maila Melin och fråga eftersom svaret borde vara givet och självklart....

Brynäsgubbe: Och dina ev sociala skilla räckte inte ens för att begripa min uppenbara ironi när jag bad honom att maila....

Huge: Ja, den var ju skittydlig med bakgrund av din historik med 100 likadana inlägg.

Zappaholic: Finns det fortfarande ingen som kan ge en vettig matchanalys?

Eller ska ni sitta och kasta skit på varandra länge till?

Zappaholic: "Fast vi tog ju finalserien till sudden i sjunde, så storleken kan ju inte vara allt. Backcoachen och taktiken är kvar, likaså backarna."

Tycker nog att det där är ett farligt resonemang, alltså att argumentera att någonting är bra eftersom det har funkat förut. Sporten utvecklas, spelarna blir bättre. Det går inte att ligga kvar på samma nivå och förvänta sig samma resultat. Evolution...

{5504}: Jag är ingen hockeytränare och saknar nog den pondus som krävs. Men människor gillar en auktoritet och rollfördelare när man jobbar i grupp. När Brynäs måste tänka på att spela hockey och ta ansvaret själva att rollfördela (jag hoppas verkligen inte att de ryktena om Melin stämmer helt och hållet), så tror jag det blir svårt att utföra uppgiften.

Och tro inte för en sekund att jag sitter och myser när Brynäs blir utspelade av Malmö...

Brynäsgubbe: Melin vet hur man leder ett hockeylag på elitnivå, frågan är om hans ledarstil är rätt för den här gruppen. Bulan praktiserar uppenbarligen en helt annan ledarstil och den gick verkligen hem i Brynäs. Det krävs starka ledartyper inom gruppen för att kunna prestera med lite friare tyglar som t.ex TJ och Melin förespråkar.

Brynäsgubbe: Och ändå fattade du inte ironin?
Säger väl allt om dina ev sociala skills....

Peja: Ja, frågeställningen om Melins ledarstil passar in eller inte är rätt ställd.
Bara att det känns lite tidigt att börja ifrågasätta honom efter bra spel i CHL, 2 godkända matcher mot Växjö och HV och en dålig insats idag.
Känns iaf inte som att det är nån brist på ledartyper i laget, utan att jag har nån insyn och närmare kunskaper om saken.

Brynäsgubbe: "människor gillar en auktoritet och rollfördelare när man jobbar i grupp"

Och Melin skulle alltså sakna auktoritet och förmåga att fördela roller i laget, bara för att hans ledarstil är annorlunda än ex Bulans?
Intressant påstående med tanke på att många lag tagit guld med tränare vars ledarstil liknar ex Melins.

Huge: Jag personligen undrade varför i h-e det blev Melin i våras.
Tänkte att detta blir nog inte bra. Sen tänkte jag att man får ju ge det en chans iaf.
Men jag är rädd att Melin är för lik TJ i sin stil.
Jag kommer att ge Melin 10 omgångar att få fason på spelet. Har det inte kommit då, så kan ha dra åt h-e.
Fast han är en guldtränare...

mk: Vilka "ni" är det som kastar skit?

Brynäsgubbe: Jag köper faktiskt att man är oroliga över Melin, men det som kan va bra när det går emot är att han kan ta det och jobba på metodiskt.

Men jag köper som sagt oron och tror alla Brynäs fans är mer eller mindre oroliga efter matchen idag och 1 poäng och plats 13 i tabellen.

Du då Huge? Känner du dig helt lugn med Melin och alla spelare?
Tycker du Zanetti och Liljewall ser vassa ut?
Dom har faktiskt jag dömt ut helt redan för dom är för dåliga helt enkelt enligt mig

« · 1837194 · »