1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776470 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
eltifoso: Ja, skönt med initierade läktarcoacher.
Ibland får dom rätt, men oftast fel.
Sen förstår jag inte intresset för hur länge JAG hade väntat, har tyvärr inte tillräckligt sportchefsansvar öht för att kunna fatta beslut i frågan...

Stefan Bengtzén:
”Det känns mycket bra att vi lyckats knyta till oss en av Sveriges bästa hockeytränare. Med Roger vid rodret ska Brynäs IF fortsätta att utveckla vårt positiva spel som innebär en fartfylld och energifylld hockey. Melin passar också väl in i Brynäs DNA, det vill säga junior- och talangutveckling där hans ledarstil kommer att bara en stor tillgång både för ledare och spelare”.

Kopparjimmie:

Ni kan få Åkerblom för han ryker ikväll om Leksand förlorar ;)

jag tror inte ersättaren kommer vara någon av de vanliga gubbarna som haft knackiga sejourer i Leksand, Modo, Färjestad etc (Johnson, Johansson, Carlsson) tror det blir någon vi inte har så bra koll på. men vem har jag inte en susning om.

Charles:
Jonas Rönnqvist vore det optimala namnet.

Anders Berg: Ja? Vad vill du ha sagt med det? Han hade fel. Precis som du och jag och alla andra har ibland.

Var nöjd med att Bz agerat och försöker rätta till sitt misstag, istället för att posta gammal skit

Charles: Dom vanliga brandsläckarna Perra m.fl. kan vi utesluta. Jag hoppas vi kan ta någon som är andretränare i SHL just nu. Vilket namn vet jag inte, men jag hoppas det blir en sån lösning.

Skrubben: Instämmer helt i att detta måste främst ses som Bengtzéns misslyckande. Faran är dock överhängande att detta misslyckande inte stannar här och nu. SB tog in spelare i våras som ingen av dem varit plusvarianter så här långt på säsongen. Bara lite olika nyanser av grått dem emellan. Oron kvarstår även med ny tränare, för mig i alla fall.

Skrubben: Höken har ett intressant namn: Niklas Gällstedt. Reflektioner?

Zappaholic: Det är tack vare Bengtzén som vi gick till SM-final ifjol och gick +10Mkr. Han anställde Bulan och byggde ett slagkraftigt lag.

Nu har han gjort en felrekytering och snabbt insett sitt misstag. Tråkigt att säga kanske, men det är sånt som händer. Han visste såklart vilken tränare Melin var, men det går aldrig att på förhand kunna förutse hur spelargruppen kommer klicka med tränaren. Den här gången gick det snett.

{8302}: Inga tränarmeriter att tala om

{5915}: Nä, inte om man jämför med Melin i varje fall :-) Känns väl ändå mer meriterad än Bulan var när han blev vår tränare?

Är Rönnqvist omöjlig att få tycker jag man kan köra med Sjödin och Janne. Båda var med under Bulan.

{8302}: Kan man lyckas med det konceptet igen. Alltid en chansning med oprövade ledare/spelare.

Jag röstar på Rönnqvist eller Tornberg. Bara det inte blir Andreas Johansson eller Perra.

{5915}: Värst vore väl Anders Forsberg ändå.....

Rätt beslut av Bengtzén men han får också ta hela ansvaret för felrekryteringen som många ställde sig undrande till. Ett dyrt misstag som kommer hämma vår förmåga att värva framöver.

Janne och Sjödda blir en bra nödlösning och nu får vi se om spelarna kan komma ihop som ett lag.

{7510}: Rönnqvist räknar väl bara miljoner nuförtiden. =) , men han kanske börjar tröttna på det och vill jobba med hockey igen.

Rönnqvist var väl nära Almtuna i Januari 2017 så han borde ha tankar på att börja coacha igen. Det som säger emot är att Bengtzén förmodligen hade Rönnqvist som etta på listan att ta över efter "bulan" men då fått NEJ. Läge att försöka igen såklart.

Han är precis den tränare vi behöver.

{8302}: Fy fan om det skulle hända. Kan knappt tänka tanken

Agenten: Skillnaden nu mot inför säsongen var väl att inför säsongen hade Rönnqvist allt att förlora på att ta Brynäs efter Bulan. Nu däremot har han allt att vinna.

Jag hoppas på Rönnqvist eller någon annan som inte känns som ett reserv alternativ. Någon man kan bygga vidare på även nästa säsong. Övriga paniklösningar som egentligen inte står för den hockey Brynäs vill spela känns inge vidare.

Zzz: Har inte Rönken redan deklarerat att hockeyn mer eller mindre är ett avslutat kapitel?
Känns iaf inte som nån seriös eller sannolik lösning.

Huge: Jo men han är fortfarande det bästa alternativet. Det finns inget bättre att ta till. Han pratade med Almtuna i Januari och det lät inte helt omöjligt. Brynäs är ju upplagt för honom om han nu bara är sugen. Men visst, kanske inte så realistiskt.

{5915}: Tornberg jobbar väl på Viasat och känns heller inte, likt Rönken, som nåt realistiskt alternativ.

Zzz: Ser ut som han redan tackat nej...

Vad gör Gällstedt då... som nämndes tidigare...?

Huge: Wikegård har ju just startat ett eget hckeylag, CCCP HC. Kanske är han sugen på att kliva ner från kommentatorshytten ner i båset?

Är Wikegård ett namn för Brynäs?

Zappaholic: Jag hoppas på Tornberg. Tror att han skulle funka bra med Sjödda, Han har ett modernt ledarskap med sinne för detaljer. För egen del så tycker jag också att det är ett stort plus om det finns koppling till klubben.

Zzz:
Christer Olsson då?
Eller Robban Nordmark?
Eller varför inte försöka med Wikegård.

{8302}:
Wallson är väl ledig snart?

Auchinleck:

Ser hellre Niklas Czarnecki som huvudtränare för vår klubb än Hans Wallson.

Pettisbif: På något sätt har jag alltid velat ha wikegård i brynäs. Men han skrev ett nytt kontrakt med cmore, så det känns väldigt långt borta.

Rumpelstiltskin: Har han ingen SHL-klausul ;-)

Igår gick jag och lade mig med en "Tommy Jonsson känsla" i magen. En stor besvikelse över spelet men också en känsla av sorg. Matchen var så lik den känslan man hade på slutet under Tommy. Stundtals bra spel och så total genomklappning, motståndare som omarkerade får skottlägen 3 meter från mål i vartannat anfall, ingen struktur, massor med skridskoåkning utan effekt.
För mig har dock både Tommy och Roger en speciell plats i Brynäshjärtat. Båda har, mot alla odds, tagit oss till SM-Guld, genom att få ett gäng spelare att prestera sin bästa hockey i rätt läge.
Det är dock inget snack om att det varit rätt beslut att ge dem sparken, man måste kunna prestera i serielunken också.
Jag skrev ett inlägg igår om Melin och ledarskapet och min känsla var nog att det var vinna eller försvinna i gårdagens match. Eller i vart fall att spelet måste ta flera steg i rätt riktning. Så blev det ju verkligen inte och det var ett logiskt besked som kom idag.

Nu ser vi framåt och lämnar förhoppningsvis både besvikelse och sorg bakom oss redan på lördag.

{8302}: SSK söker tydligen ny tränare. Pendlingsavstånd för Melin!

Jag tror och hoppas att Bengtzén resonerar enligt följande: Nu låter vi laget lösa det här. Det viktigaste var att få bort Melin. Larsson/Sjödin kan bli permanent, vem som blir huvudtränare är av mindre betydelse. Röstar gärna för Sjödda som jag tror har en växel till gällande energi och att elda på. Han vet dessutom exakt vilka knappar Bulan tryckte på och när, förra säsongen.

Med en helt ny tränare blir det alltid så mycket fokus på den tränaren. Och går det motigt är det hans fel. Låt oss nu inte ta in en ny person att kunna lasta ansvaret på. Nu är det upp till laget. Inga taktikändringar, vi kör som förra säsongen.

Går det någorlunda bättre imorgon tror jag denna lösning blir ännu mer självklar.

Frågan är givetvis bara om Sjödin/Larsson vill. Det tror jag.

honken21: Tveksam till Sjödda som huvudtränare, bara en magkänsla....Larsson tror jag skulle funka (magen igen).

honken21: "Det viktigaste var att få bort Melin."
Som jag tidigare uttryckt, tror inte problematiken är fullt så enkelspårig. Men naturligtvis helt nödvändigt med åtgärder.

{8302}:
Varken Sjödda eller Larsson (!) är headcoach-material på den här nivån.
Sorry.

{8302}: Oavsett vem som skall leda laget nu ett tag så passar det Brynäs bättre att slå underifrån än att spela med känslan att vi är bättre än vad de tror...Brynäs som underdogs känns behagligare för kroppen!

Kan tänka mig att BZ har pratat en del med Blomqvist

KulaShaker:
"- Det måste bli konsekvenser om man fuskar lite. Det handlar om små detaljer i spelet som kanske inte en vanlig hockeyåskådare ser. Hur man svänger, hur man backcheckar och så vidare. Som spelare är det svårt att hacka på varandra. Man måste få höra det varje dag och bli tillrättavisad hela tiden annars är det vissa som tar en skönare båge i stället för att slå stopp och åka hem direkt."
(Aftonbladet 171013)

Och där sätter jag mig i bilen för att åka upp och sprätta bort "C" på den tröjan.
L....mässigt förhållningssätt från den som skall leda laget på isen.
Sluta snacka skit och visa vem som har C på bröstet!

Och så undrar folk över 7 inspelade poäng?
Perkele.

KulaShaker: Som många av oss påpekat så verkar bristerna ha legat i att det tjuvas med detaljerna i spelet. Är spelarna vana vid att få ständig feedback på vad de måste förbättra ute på isen blir omställningen stor när den plötsligt uteblir.

Att man tar sitt ansvar ute på isen ligger ju både hos en själv och hos coacherna...det ansvaret verkar ingen av parterna tagit.

Utgår från att BZ inte gör ett nytt misstag när han rekryterar tränare. Han vet ju själv var bristerna är.

Auchinleck: I vissa lag så tar spelarna kollektivt ansvar för det där. Jag tror att man aldrig fått samma effekt i Skellefteå om inte Bert stått och gapat. Det är många spelare där som skulle ingripit långt tidigare.

Möjligen har man hamnat i det här läget för att Bulan gapade direkt någon gjorde fel. Då satte han gruppdynamiken ur spel. Det behöver inte nödvändigvis vara fel, utan är bara ett faktum. Brynäs 2017 behöver en tränare som tar hand om "lathet" eller släpphänthet kring detaljer.

Så ja. Jag skulle rekommendera en tränare som ställer kraven och jagar på spelarna.

Kanske gruppen om ett eller två år själva tagit hand om lathet om Bulan fortsatt?

Auchinleck: Tycker till skillnad från dig att han har en poäng, som C ska du givetvis hjälpa till att puscha men detaljer kan vara bättre att de kommer från högre ort dvs tränarna. C kan sitta kvar

KalleTeodor: Jag tror ändå att det vore bra med någon utifrån med stora ballar och pondus! Spelarna verkar behöva det .

pjåtor: En riktig Drill Sargent!

honken21: Var inte detta Melins filosofi att låta spelarna tänka själva? och det såg vi ju hur det gick.?

Vad tror ni ett tränarbyte betyder ekonomiskt? 1 mille mer i utgifter eller ännu mer?

« · 1841925 · »