1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776198 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Huge: tar hellre Filip Hållander.

{2064}: Inte fel, men Dahlén känns kanske lite mer mogen för SHL i dagsläget.
Hållander är dock en jättetalang, mkt mogen för sin ålder.

Huge: Verkligen, enorm talang. Tycker även Kinnvall etablerat sig fint i seniorsammanhang.
Dahlens körtelfeber gör att det kan bli svårt att få någon kanonsäsong ur honom.

{5915}: Hur ser en modern ledarstil hos en målvaktstränare ut då?
Undrar en annan läktarcoach...

{2064}: Ja, känns som att det var hugget som stucket när det gällde vilken av KInnvall och Ersson man skulle satsa på. Tycker att Kinnvall gjorde bra ifrån sig när han fick chansen, möjligt att man lånade ut "fel" gubbe där, så här med facit i hand. Om Dahlen är så här bra MED en möjlig släng av körtelfeber kvar i kroppen, hur ser det då ut när han är frisk?
Hua....

Huge: Varför skulle Dahlén vilja gå till ett kaoslag som dagens Brynäs? Om han signalerar för SHL-flytt kommer många mer stabila omgivningar också att framföra kontraktserbjudanden.
Angående Kinnvall och Ersson så skulle bägge behöva 2-3 år i Allsvenskan innan de kan etablera sig i SHL.

Peja: Tja, bl.a därför att han sannolikt inte klassar Brynäs som ett "kaoslag" bara för att vi går lite tungt just nu.
Han lär iaf högst sannolikt få mkt istid här, för vad det nu är värt i konkurrensen med vad andra klubbar kan erbjuda i den vägen.
En sak är iaf rätt så säker: om BZ inte ens försöker ifall han vill röra på sig, då minskar naturligtvis chansen att han skulle vilja komma hit.

"Och någon ny målvakt ska du inte värva?

– Nej. Det är klart att det blev olyckligt för Felix senast, det ser alla. Men han räddade oss mot Skellefteå. Och det handlar om hela laget, inte bara en enskild spelare, som gör fel.

Men du förstår att många undrar?

– Javisst. Jag har själv mejlkorgen full och får sms och samtal. Det började redan innan matchen mot Rögle var slut.

– Men jag kan inte svara på allt för en del är dumdristiga och skrivna i affekt. De meddelanden är så svaga att det inte går att besvara."

Saxat från plusartikel i GD.
Kan tänka mig vem eller vilka ex härinne som BZ isf syftar på, när han talar om dumdristiga... :-)

Huge: med mkt inside i tik och dess omnejd kan kan skvallra om Dahlén ser Brynäs som det enda alternativet till shl spel för honom om han själv får bestämma. Men det är ju såklart många och mer omständigheter som avgör i framtiden. Inte bara han själv.

varulf: Låter ju isf lovande, om det stämmer.
Så vi säger att det stämmer.... ;-)

Huge: det stämmer. Men verkligheten är tyvärr inte så enkelt att killar i hans position bestämmer var de skall spela till 100 %.

Peja: jag inbillar mig att man triggas av att gå till ett lag som Brynäs. För deras tradition och historia. Samt att det i dags läget inte finns nått att förlora. Man har i mina ögon ett mannskap som skall hålla för den övre halvan av tabellen om man får ihop det och att vara den pjäs som kommer in och vänder det negativa tycker jag är lockande. Hoppas det är fler som ser det så.

Peja: Ja, det är ytterst få som klarar steget J20 till seniorhockey på SHL nivå. Framförallt för backar och målvakter. Forwards har det bättre då deras misstag är lättare att förlåta.
Ersson och Kinnvall tog olika vägar och vi får se om ett par år vem som tog bäst väg. Kinnvall har utvecklats rejält i den framgångsrika miljön i Timrå.
Tycker också BZ skall hålla ögonen på Sellgren i Modo, en bra back med grym skridskokning.

varulf: Låter som helt tvärtom mot varför spelare ville till Brynäs inför säsongen. Spelare vill gärna spela i bra lag. I Brynäs fall vet vi inte ens vem som kommer att träna laget om en vecka, ett sånt lag hade iaf inte varit attraktivt för mig. Det går ju inte ens att prata roll med coachen och veta att han blir kvar.

Huge: Behöver jag ha ett svar för att få bekräftat att Alcen representerar stenålder i pedagogik? Ryggrads-, fingertoppskänsla, erfarenhet, you name it. Ibland får jag en känsla av att du saknar allt det.

{2064}: Ja, Sellgren är duktig. Hade varit av stort intresse för Brynäs om sundlöv varit sportchef. BZ värvar ju hellre från Tyskland än allsvenskan, typ, såvida det inte är Boforsare förstås.

varulf: Dahle'n kommer inte lösa Brynäs problem. I bästa fall skulle han fylla en plats i en tredjekedja innan han drar över Atlanten nästa år. Brynäs behöver spets, en ledartyp. Rödinklass minst.

Borde bjuda ut Zanetti till HV nu när dom har skadekris på backsidan. Fniss.

Pejainför säsongen och var vi är nu är annorlunda: jag inbillar mig ändå naivt att lockelsen kan vara stor att bidra till ett lag i kris. Inget att förlora och med vetskapen att i truppen finns potential till topp 6. Det tror jag iaf. Sen i samtid med detta bör det lösa sig med ny tränare som sätter riktlinjerna naturligrvis. Sen förstår jag också att Dahlén inte är Jesus men kanske ändå kan skaka om lite. Skulle kanske hellre den en general i försvaret eller en målvakt som spelar stabilt över omgångar

{5915}: "rödinklass minst" han var hela ligans bästa spelare när han stack. Här svårt att tro att man ska hitta någon bättre i dagsläget

Chris11: säger något om Brynäs läge

{5915}: Ja, eftersom jag saknar kunskaper och insyn när det gäller hur Peckas pedagogik ser ut och det är DU som säger att den är föråldrad, så ligger det väl på DIG att framlägga lite mer konkreta saker om hur han jobbar, i jämförelse med hur en modern pedagog isf arbetar.
Hittills känns det faktiskt mest som att du sitter och antar saker och ting utan att han några som helst konkreta belägg. Din ev ryggrads-, fingertoppskänsla och erfarenhet räcker tyvärr inte för att än så länge övertyga mig.
Om du nu inte talar om praktisk erfarenhet när det gäller att bedöma och jämföra hur olika målvaktstränare jobbar rent pedagogiskt.
En praktiskt erfarenhet jag är rätt säker på att du INTE har, men du får mer än gärna överbevisa mig om att du är tillräckligt insatt och kunnig för att bedöma hur pass skicklig pedagog Pecka är, i jämförelse med andra och i ditt tycke mer moderna pedagoger på målvaktstränarsidan.
Ska Pecka stå och gapa/skrika framför sina adepter lite mer, är det din syn på hur en mer modern pedagogik ser ut?
Hittills känns det ju bara som att du tittat på Peckas framtoning och utifrån gjort en bedömning om hur pass skicklig han är i sitt jobb som målvaktstränare.
Isf har jag ett bra ordspråk som du borde tänka lite på: "Man ska inte döma hunden efter håren"
Eller på engelska: "Don´t judge the book by the cover"

Huge: Jag mejlar mitt CV.

Jag har synpunkter på Donald Trump också men inser nu att jag måste sitta i regeringen, minst, för att tycka nåt.

{5915}: "Ryggrads-, fingertoppskänsla, erfarenhet, you name it. Ibland får jag en känsla av att du saknar allt det."

Inte alls.
Min ryggrads- och fingertoppskänsla säger mig att du totalt saknar förmåga att på ett seriöst sätt bedöma och avgöra ifall det Pecka lär ut och HUR han gör det, skulle representera stenålder vad gäller pedagogik.
Och min ERFARENHET säger mig dessutom att väldigt många på såna här forum ofta kommer med tvärsäkra påståenden om saker man inte är tillräcklig kunnig eller insatt i för att avgöra.
Ex om Alcens pedagogik är stenåldersmässig eller inte....

Jag hoppas på Felix i kassen i dag så att att han får möjlighet att revangera sig efter röglefiaskot.

Huge: Det här kan ju bli kul...

Om inte DU har en DOKTORSEXAMEN i pedagogik kan inte DU bedöma min fingerTOPPSkänsla för att BEDÖMA Peckas metoder.

(Använde jag versalerna rätt?)

{5915}: Nu är det ju inte så att det är ditt TYCKANDE om Alcen vi pratar om, du får tycka vad fan du vill.
Men när du säger att du fått det bekräftat att han representerar stenålder när det gäller pedagogik, så framför du ett konkret påstående som du kanske borde bevisa med lite mer konkreta saker än att det bara är en ryggradskänsla du har.
Behövs inget CV, du kan börja med att rent konkret peka på nånting i Peckas sätt att lära ut, som du menar är stenåldersmässigt.
Borde väl vara enkelt, eller är det som min egen ryggradskänsla säger: du sitter bara och påstår saker som du inte har en aning om?

Qvarre: Utan att ta åt mig äran för nått, så har mina inlägg om Felix kanske fått några fler att sansa sig något.
Vi har den trupp vi har, och kommer att ha om inte Rödin vänder hem.
Så vi får hopps att truppen nu har pratat sig samman och förstår vad som krävs för att bli det laget som finns potential att bli.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️

Huge: Jag har ångrat mej. Jag tycker inte längre att Pecka Alcen ger ett gammalmodigt intryck.

{5915}: Har ingen aning om huruvida din fingertoppskänsla är bra eller inte och ifall den har rätt eller fel när det gäller Peckas metoder.
Jag undrar bara vilka mer konkreta saker du går på som intäkt för att Peckas metoder verkligen är stenåldersmässiga.
Med din egen logik kan ju JAG lika gärna hävda att DU bara svamlar och gissar och att jag fått det bekräftat iom att min fingertoppskänsla säger det.
Och nej: du använde inte versalerna på rätt sätt. Verkar som att du även här bara gissat och använt dom lite hur som helst, utan nån mening...

Qvarre: Ja logiskt vore faktiskt att spela Felix idag. Han behöver den signalen och jag tror faktiskt sannolikheten är större att Felix gör en kanonmatch idag än att Rautio går in och dominerar...

Huge: Om man nu får tycka nått här, så tycker jag att Pecka skulle fått ordning på Felix ”problem” nu.

Jag tycker det är dags att se sig om efter en annan målvaktstränare om han nu inte får ordning på Felix För han rör sig fel i målet, står fel uppställd.
Hade han haft rätt rörelsemönster, så hade detta problem inte funnits.
Så tycker jag.

Chris11: Men hur bra är Rödin idag??
Vi vet hur bra han var innan skadan, men kan det kanske ligga något i att Vancouver inte anser att han inte är tillräckligt bra?
Skadan kan ju ha satt sina spår.
Jag hoppas dock att han kommer hem igen och bevisar att han är så bra som vi minns han.

mk: nu lever du farligt 😉

Huge: Svammel vore att hävda att Alcén har lyckats väl med sitt jobb de senaste åren. Hans resultat mäts i utvecklingen hos målvakter...

Sandström - har knappt utvecklats sedan han debuterade i A-laget. Samma svagheter vid skott, fortfarande väldigt passiv när motståndarna dumpar. Går aldrig bakom rundeln och stoppar dumpningar, har inte utvecklat sitt spel med klubban heller. Utöver att långskotten fortsätter att gå in. Möjligtvis marginellt bättre än för 2 år sedan men det blir alla målvakter i hans ålder, det är absolut inte tal om någon exceptionell utveckling.

Rautio - Verkade få lite av en nytändning när han slapp vara uttalad tvåa. Egentligen ingen särskild utveckling i Brynäs men å andra sidan gammal när han anslöt. Men Brynäs valde att ta in honom istället för någon yngre, mer utvecklingsbar, så man har sig själva att skylla att alternativet till Sandström inte har utvecklats mer.

Jonas Johansson - Såg intressant ut i Almtuna men Brynäs valde att satsa på Sandström och Rautio istället. Skulle inte förvåna mig om han i slutändan gör en bättre karriär än Sandström.

Starkbaum - Kom som en målvakt med rykte om sig att vara stabil i grundserien och ett såll i slutspelen, lämnade med samma rykte. Ingen skillnad.

Honken - Spelat i 3 klubbar de senaste åren; Almtuna, Karlskrona och Brynäs. Presterade klart sämre i Brynäs än i övriga klubbar. Finns alltså inget som tyder på att Alcén gjorde ett bättre jobb än övriga mv-tränare.

Nu kommer du säkert säga att jag underskattar målvakterna och/eller att Alcén inte har haft tillräckligt bra målvakter att jobba med, men han är ju även delaktig i rekryteringen av målvakter...

kexxet: Hade Rödin hållit samma klass idag som senaste säsongen i SHL hade han varit given i Vancouver nu. Högst troligt att hans långvariga skada sinkat hans karriär och alltså osäkert hur mycket han skulle bidra vid en eventuell återkomst till Brynäs.

(OBS! Personligt tyckande. Finns ingen fakta som stöd.)

varulf: Jag kan se tjusningen med att inför säsongen gå till ett bottentippat lag och vara underdog. Att komma in i ett krislag när en del av säsongen redan spelats är däremot inte lika roligt.
I NHL är det vanligt att spelare ber om att få bli tradade till bättre lag inför slutspelet för att ha en chans att vinna något.
Nu är vi inte nära slutspelet än, men jag kan tänka mig att många Brynässpelare hellre skulle vilja vara i en trygg miljö; en bättre omgivning. Inför säsongen hade säkert några Brynässpelare förhoppningar om OS-spel, men de förhoppningarna börjar nog försvinna med varje match som går. Just nu ger den osäkra tränarsituationen inte bra förutsättningar att prestera.
Om Brynäs har potential för topp 6 är ju egentligen ingenting som en utomstående (typ importspelare) har god kännedom om. De kollar nog bara på den nuvarande tabellen och där finns ingenting som antyder att Brynäs är någonting annat än ett bottenlag.

Peja: Håller helt med. Han har varit hos Brynäs i 15-16 år men sista 5 åren har det gått grus i maskineriet. Jj och Felix har inte alls utvecklats och det känns som om en omstart vore bra. Honken en uppenbar kandidat som ersättare.
Därmed inte sagt att Pecka är dålig men ibland behövs ett byta av miljö vilket gagnar bägge parter.

Peja: Varje målvakt du räknar upp ska ju bedömas utifrån massor av kriterier som målvaktstränaren knappast kan påverka, så den uppräkningen säger egentligen inte så mkt.
Felix är en i mängden av målvakter i SHL som håller relativt samma klass, finns några bättre och säkert några sämre också.
Tycker definitivt att tjatet om Felix är uppförstorat och överdrivet negativt, typ att det är nästan alltid målvakten som får skulden vid förlust och speciellt om han råkat göra nåt (ibland) avgörande misstag. Där saknar man isf lite mer djuplodande förklaringar till att det går dåligt, det är ju inte bara målvakten som spelar därute.
Så ja: jag tycker att du och många underskattar målvakterna och tror att det ser så mkt bättre ut i alla andra klubbar.
Och även om Pecka är delaktig i rekryteringen av målvakter så är väl det i sig ingen garanti för att den man väljer alltid kommer att bli en jättesucce.

bradberry: Behöver vi en målvakt som dominerar idag? Enligt mig behöver vi en målvakt som är stabil och som tar det han ska. Det ska räcka för att slå Mora på hemmaplan.

Huge: Har väldigt svårt att förstå hur man som Brynäsare inte kan svälja stoltheten och inse att Felix inte håller för ett SHL-lag. Senaste 3 åren bevisar det. Det vore en sak om han under dessa 3 åren spelat med ett försvar som liknar en hönsgård men det har han inte och väldigt många av målen han släpper är billiga skott från blå och närmare med helt fri sikt.

På sikt kanske han kan bli det men det som vore bäst för Felix nu vore allsvenskan.
Finns väldigt många duktiga målvakter som gått genom allsvenskan och nu är stjärnor.

{2064}:
Vill man vinna får saker och ting inte gå i stå. Top notch. Hela tiden.

Auchinleck: får en känsla av att just den biten fungerar väldigt slumpmässigt. Är det för att satsningarna görs efter budgetläget för dagen eller när kompetensen råkar dyka upp? Den röda vinnartråden är ovanligare än förlorartråden de sista 40 åren.

Huge: "Varje målvakt du räknar upp ska ju bedömas utifrån massor av kriterier som målvaktstränaren knappast kan påverka, så den uppräkningen säger egentligen inte så mkt."

Den uppräkningen är resultatet av Alcéns arbete. Det är en resultatinriktad bransch och resultatet säger därför mycket mer än tusen timmars ordbajsande.

{5915}:
Ja, skulle det fungera bra vore Brynäs mästare ofta (re).
En mästarplan och ett mästerligt genomförande.
Tänker ofrånkomligt på MFF.
En händelse som sticker ut var när de kickade tränaren trots SM-guld. "SM-guld är bara ett kriterium vi bedömer", eller nåt åt det hållet, med betoning på långsiktighet. Höga krav.
Som jag tror många har på Brynäs sen gammalt.
Där står vi.

{8356}: Sandström är en helt okej andramålvakt. Skulle antagligen behöva ett par år som etta i Allsvenskan innan han kan bli etta i SHL, men problemet är att Brynäs har gett honom en alldeles för framträdande roll alldeles för tidigt i hans karriär. Nu är det väldigt svårt att göra honom till andramålvakt (eller låna ut till allsvensk klubb) utan att det uppfattas som en sågning. Och dessutom finns mycket prestige bakom det hela.

Peja:
Skall vi hamna högst på pallen får vi nog skita i sånt som prestige och göra det som är rätt för föreningen...

{2064}: Honkens erfarenhet ifrån en karriär på högsta nivå kombinerat med bra målvaktstränare som Pecka och nu senast Micke Andréasson ger honom alla förutsättningar att bli en grym målvaktstränare.

Peja: Vilken/vilka målvaktstränare tycker du gjort ett bättre arbete de senaste 5 åren?

{8356}: Men samtidigt måste jag säga att man blir ganska trött på detta eviga tjat om att Felix inte håller för ett SHL-lag.
Det är ju rent jävla bullshit.
Felix kan göra riktiga stormatcher medans han även kan göra riktiga skitmatcher som nu senast.
Men att påstå att han inte håller för ett shl-lag är i mina ögon bullshit.

Han är på tok för ojämn i sin nivå och skulle nog faktiskt må bra av att få ha en bättre målvakt än Rautio brevid sig. Av den anledning skulle jag vilja se Honken i truppen då Honken är klart mer jämn än båda våra andra målvakter.
Jag tror Felix skulle växa om han fick Honken brevid sig.

För mig är Felix just nu en mycket kompetent och duktig andremålvakt.

Sen är det skoj att läsa här inne före och efter matcher.
Efter matchen borta mot SAIK i lördags så skrevs det ifrån i princip alla.. "Satsa nu för helvete på Felix som förstamålvakt, ge honom många matcher i rad för han är den vi ska satsa på".
För att efter matchen mot Rögle inte vara vatten värd.
Det svänger snabbt i den här boken!

« · 1844407 · »